آرگونومی و کاربرد آن در ساخت صندلی و مبل

آرگونومی و کاربرد آن در ساخت صندلی و مبل

 

آرگونومی و کاربرد آن در ساخت صندلی و مبل

 

در این مقاله می‌خواهیم در خصوص آرگونومی و کاربرد آن در ساخت صندلی و مبل صحبت کنیم. .
در ابتدا باید به تعریف آرگونومی بپردازیم و اینکه آرگونومی چیست؟
آرگونومی به مفهوم تطابق و سازگاری بین توانایی‌های جسمی و روانی انسان‌ها و سایر عناصر یک سیستم است.
اصطلاح ارگونومیک به طراحی تجهیزات اشاره دارد. این طراحی در تلاش برای افزایش بهره وری و راحتی و کاهش تحلیل جسمانی و درد بوجود آمده است.
در واقع، این اصطلاح به روندی رو به رشد در ادارات و محل های کار اشاره دارد. چه در سازمانی بزرگ مشغول به کار باشید یا در دفتر کار خانگی تان، مبلمان اداری ارگونومیک می تواند به افزایش بهره وری شما و کاهش درد در نقاط حساس بدن شما کمک کند.
گرچه این ایده عمومی وجود دارد که با تکنولوژی همیشه بهره وری بالاتر است، اما قضیه همیشه هم به این صورت نیست. اگر در یک محیط ناخوشایند کار کنیم، کارآیی ما از آنچه می خواهیم، پائین تر خواهد بود. در اثر ساعت های طولانی نشستن و فعالیت بدنی کمتر، جسم ما خسته می شود و از آنچه دوست داریم زودتر فرسوده می شود . مبلمان منزل و محل کار باید به شکلی باید که میزان راحتی و آسایش را بالا برده و درد و خستگی را کاهش دهد.

در ادامه به بررسی آرگونومی از جهات مختلف و دسته بندی انواع آن میپردازیم :
آرگونومی از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مثل آرگونومی فیزیکی، روان‌شناسی و سازمانی. آرگونومی فیزیکی بیشتر مربوط به ساختمان بیومکانیکی انسان که به نوعی با فعالیت‌های فیزیکی مرتبط هستند، مربوط می‌شود اصول آرگونومی با طراحی و کارکردهای آن ارتباط مستقیم دارد.که باید مورد توجه طراحان و تولید کنندگان مبل قرار گیرد .
در دنیای طراحی مبلمان و دکوراسیون معمولا از سه کارکرد عمده و ویژه صحبت می‌شود.
کارکرد سمبلیک: که بیشتر به بررسی چگونگی استفاده از سمبل‌ها و نمادها در طراحی می‌پردازد و اینکه آیا یک محصول به استفاده کننده می‌آید یا خیر.
کارکرد استتیک: بیشتر به تاثیرات متقابل فرم‌های اصلی و فرم‌های جانبی می‌پردازد.
کارکرد عملکردی: آنچه که در این کارکرد بیشتر به آن توجه می‌کنیم، قابل استفاده بودن محصول می‌باشد. در این کارکرد است که بحث آرگونومی و استاندارد ساخت مطرح می‌شود.
اصولا یک طراحی خوب باید توانایی آن را داشته باشد که آنچه را که در پی گفتن آن است خوب بیان کند.
یک تولید‌کننده موفق مبلمان باید تولیدی ارائه دهد که بر اصول آرگونومی تمرکز داشته باشد. آرگونومی به صورتی بر روی مبلمان اثر می‌گذارد که در سلامت فیزیکی افراد تاثیرگذار باشد و با سلامت جسمی آنها ارتباط مستقیم داشته باشد.

اهمیت مبلمان ارگونومیک:

بدن ما در صورت باقی ماندن طولانی در یک حالت ممکن است دچار درد شود. یک آسیب دیدگی رایج میان کارمندان اداری ،درد پشت در ناحیه کمر است. یافتن یک صندلی کامپیوتر مناسب که به کاهش و پیشگیری از درد کمک می کند، در محیط های کار امروزی به یک ضرورت تبدیل شده است. در محیط های کاری امروزی باید این نکته مد نظر قرار گرفته شود.

اگر صاحب کسب و کار هستید، باید به فکر راحتی و آسایش کارمندانتان در حین کار باشید. فراهم کردن مبلمان ارگونومیک ، یکی از چندین راه حل جهت افزایش انگیزه کاری کارمندان است. و این احتمال وجود دارد که آنها در محل کار، کارآمد تر خواهند بود. در محیط های کاری امروزی ضروری ست که این امر مد نظر قرار گیرد.

برای راحتی بیشتر این نکات را مد نظر داشته باشید:

رعایت حالت صحیح نشستن :

اولا که مطمئن شوید این مبلمان به طور صحیح توسط افراد استفاده میشود . اگر در اداره هستید از کارمندانتان بخواهید ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنند که پای آنها بصورت صحیح و راحت روی زمین قرار گیرد. زاویه بین پاها و پشت پاها باید چیزی حدود 100 تا 110 درجه باشد .

حرکات کششی :

کشش بدن که یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای حفظ سلامتی‌تان انجام بدهید، اثرات شگفت‌انگیزی بر سلامتی دارد. انجام حرکات کششی حتی به مدت کوتاه (حتی به اندازه ۲ دقیقه) اثرگذار است، البته بهتر است مدت زمان بیشتری را صرف آن کنید. حرکات کششی جریان خون را تقویت می‌کند و باعث کاهش خستگی می‌شود، به بدن نیرو می‌دهد و اضطراب را کم می‌کند. دست‌کم ۱ بار در هر ساعت بدن‌تان را کش و قوس دهید!

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط