10 نکته مهم در مورد ترکیب فضای کار و منزل
10 نکته مهم در مورد ترکیب فضای کار و منزل
10 نکته مهم در مورد ترکیب فضای کار و منزل
چگونه فضای کار و منزل را ترکیب کنیم؟ برای ترکیب فضای منزل با کار باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ چگونه فضای منزل را برای دورکاری آماده کنیم؟ دکوراسیون اتاق کار در منزل باید چگونه باشد؟
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اینترنت، قبل از شیوع ویروس کرونا هم، بسیاری از شرکتها و مشاغل از روش دورکاری برای کارمندان خود استفاده میکردند. اما این روزها اغلب سازمانها ترجیح میدهند که کارمندانشان از خانه کار کنند و بیرون نروند. کار کردن از خانه شاید خیلی راحت به نظر برسد، اما چالشها و سختیهایی دارد که برای افزایش راندمان کاری، باید به آنها توجه کرد.
برای اینکه بتوان با بیشترین میزان بهرهوری، در خانه کار کرد، شرایطی را باید فراهم کرد. در این مطلب به چگونگی ترکیب فضای منزل با کار و آماده کردن فضای خانه برای دورکاری، میپردازیم.
راهکارهای آمادهسازی فضای خانه برای دورکاری
1-از صبح زود شروع کنید.
برای کار در خانه میتوان هر ساعتی از روز را اختصاص داد، اما بهتر است که هرچه زودتر و حتیالامکان کار خود را از صبح زود شروع کنید. برنامه مشخصی داشته باشید و بعد از صبحانه و ورزش، سریع به سراغ کار بروید.
عقب انداختن کار، باعث میشود احساس تنبلی کنید و آن را به ساعات دیگر موکول کنید. دیر بیدار شدن، غرق شدن در افکار، گوشی و شبکههای اجتماعی، از عوامل کاهش انگیزه برای شروع کار هستند. فرض کنید قرار است به شرکت بروید و کارتان را شروع کنید. همان کارهایی که همیشه برای رفتن به شرکت انجام میدادید در خانه هم تکرار کنید تا ذهنتان برای کار آماده شود.
2-تمرکز را افزایش دهید.
شاید بتوان گفت بزرگترین دشمن دورکاری، حواسپرتی و عدم تمرکز در خانه است. پس تا جایی که میتوانید عوامل و شرایطی را که باعث حواسپرتی میشود، حذف کنید.
- فضای کار را از فضای تفریح و استراحت جدا کنید. هرگز برای کار کردن روی تخت دراز نکشید. ایجاد یک هوم آفیس یا دفتر کار خانگی جمع و جور بهترین کار است.
- یک جای ثابت برای کار کردن در نظر بگیرید. وسایل مورد نیاز کار را در نزدیک خود قرار دهید تا مجبور نشوید از جایتان مدام بلند شوید و حواستان پرت شود.
- قبل از شروع به کار، میز کار و اطراف خود را مرتب کنید. بینظمی و آشفتگی باعث حواسپرتی میشود.
- برای ارتباط اعضای خانواده محدودیت ایجاد کنید. برای کار خود زمان دقیقی تعیین کنید و آن را به افراد خانواده اطلاع دهید تا در آن زمان مزاحم نشوند.
- تا جایی که میتوانید وسایل الکترونیکی و ارتباطی مانند گوشی و تبلت را از خود دور کنید و برای استفاده از آنها زمان خاصی را اختصاص دهید. نزدیک بودن گوشی، افراد را برای چک کردن گاهوبیگاه شبکههای اجتماعی وسوسه میکند. سعی کنید شبکههای اجتماعی را از روی مرورگر خود حذف کنید تا حواستان پرت نشود.
- از هندزفری و گوش دادن به یک موسیقی ملایم برای دور ماندن از صداهای مزاحم اطراف و افزایش تمرکز استفاده کنید. بهتر است یک پلیلیست از موسیقیهای متفاوت داشته باشید و آنها را بر اساس انرژی مورد نیاز روی پروژههای مختلف، انتخاب کنید. بهترین موسیقیها در هنگام انجام کار، ساندترکها یا همان موسیقیهای بازیهای ویدیویی هستند. زیرا به گونهای طراحی شدهاند تا در خود بازیهای ویدیویی، باعث تمرکز یک فرد شوند. بنابراین این موسیقیها در هنگام انجام کار در منزل یا درون شرکت هم بسیار موثر هستند.
- تایم استراحت داشته باشید. اگر به درستی استراحت نکنید، خیلی راحت ممکن است حواس پرتی به تعداد دفعات بالا به سراغ شما بیاید. برای استراحت کار مورد علاقه خود را انجام دهید مثلا یک کلیپ از یوتیوب تماشا کنید، به سایت مورد علاقه خود سر بزنید یا حتی گوشی به دست بگیرید، کلا از پشت میز کار خود خارج شوید. بیرون بروید و قدم بزنید، یا برای خود غذا آماده کنید.
3-مدیر خود باشید.
در شرایط دورکاری، کسی بالای سرتان نیست و بر کار شما نظارت ندارد. زمان و مدیریت آن دست خودتان است. بنابراین حتما برنامه روز کاری خود را یا به صورت دستی یا با تقویمهای آنلاین مشخص کنید. زمان در خانه به راحتی میتواند هدر برود و یه دفعه در آخر روز میبینید که به کارهایی که قرار بود انجام دهید، نرسیدید.
همه افراد در ساعاتی از روز انگیزه و انرژی بیشتری دارند. بنابراین بهتر است کارها و پروژههای سختتر را در آن زمان انجام دهید و کارهای سبکتر را به ساعات دیگر موکول کنید.
4-اینترنت پرسرعت داشته باشد.
مطمئن شوید اینترنت قابل قبول و پایداری در اختیار دارید. حجم مصرفی خود را هر هفته چک کنید تا از قطع نشدن آن در میان کار روزانه مطمئن باشید. قطع و وصلی یا کند بودن سرعت اینترنت، خستگی و فرسودگی در کار را افزایش میدهد.
5-از برنامهها و اپلیکیشنهای به روز استفاده کنید.
در شرایط دورکاری، هماهنگی با دیگر همکاران برای پیشبرد کارها بسیار مهم است. سعی کنید ابزارهای به روز ارتباطی را بشناسید و از آنها برای ارتباط بهتر و سریعتر با همکاران استفاده کنید. ابزارهایی نظیر Skype، Trello، Slack، Dropbox از جمله برنامههای رایج برای ارتباط از راه دور و انجام کار در منزل هستند.
چگونگی دکوراسیون اتاق کار و ترکیب فضای کار با خانه
1-مهیاکردن نور مناسب
برای کاهش خستگی چشم، نور کافی را در فضای کار خود تنظیم کنید. سعی کنید یک جایی نزدیک پنجره را برای میز کار خود انتخاب کنید تا از نور طبیعی بهره ببرید. اگر شرایط نور طبیعی مهیا نیست، حتما بالای میز خود چراغی تعبیه کنید یا از چراغ رومیزی استفاده کنید.
2-ایجاد یک فضای کار اختصاصی
- اگر امکانش را دارید، اتاقی به عنوان اتاق کار در نظر بگیرید، ترجیحا اتاق خواب نباشد! اگر نه یک گوشه از خانه به دور از هیاهو را برای کار انتخاب کنید و میز و صندلی خود را آنجا قرار دهید. اگر میز ندارید، پیشخوان آشپزخانه یا میز نهارخوری را برای کار آماده کنید. اگر خانه کوچکی دارید از میزهای تاشو برای کار استفاده کنید.
- اگر مجبور هستید از اتاق خواب به عنوان اتاق کار هم استفاده کنید و فضای کافی ندارید، تختخوابهای تاشو برای فضاهای کوچک بسیار مناسباند، مخصوصا برای اتاق خوابهای مشترک با دفتر کار. تا کردن تختخواب و قرار دادن آن در دیوار باعث میشود فضا بیشتر شبیه یک دفتر کار اختصاصی به نظر برسد تا یک فضای ترکیبی.
- قبل از اینکه شروع به طراحی اتاق کار خانگی کنید، به اندازه کافی درباره مکان و عملکرد آن فضا فکر کنید. حتی اگر بر روی میز کار آشپزخانه کار میکنید، به فکر تغییر عملکرد فضای خود با کمک گرفتن از قوه بصری باشید و به گونهای یک فضای اداری را برای خود شبیهسازی کنید. مثلا قفسههایی برای قرار دادن ابزار لازم کاری مانند دفتر و پوشه در نظر بگیرید. نکته دیگر اینکه بهتر است اگر اتاق جداگانه برای کار ندارید، فضای کار خود را با پارتیشن، کتابخانه، قفسه یا گلدان از فضاهای دیگر خانه جدا کنید.
- چون ساعات زیادی قرار است کار کنید، مکان اتنخاب شده برای کار در منزل، فضایی بسته نباشد و در آن حس خفگی و محدود بودن دست ندهد. مثلا یک اتاق کوچک با یک میز و بدون هیچ پنجرهای.
3-میز و صندلی مناسب
انتخاب میز و صندلی کار مناسب امری ضروری است. میز کاری که در منزل مورد استفاده قرار میگیرد با نمونه آن در محل کار متفاوت است. سبک، رنگ و ابعاد میز باید با توجه به دیگر مبلمان و لوازم اتاق موردنظر انتخاب شود. این نکته را در نظر داشته باشید که میز کاری که در منزل استفاده میشود، صرفاً برای انجام کارهای اداری نیست. انتخاب یک میز مناسب کمک میکند از کارهایی مانند مطالعه، یادداشتهای روزانه، کار با لپتاپ یا کامپیوتر شخصی، لذت ببرید.
ممکن است صندلی یا حالت نشستن شما از ارگونومی صحیح برخوردار نبوده و برای کار طولانی خستهکننده یا صدمهزننده باشد. امروزه وسایل و پنلهایی چندمنظوره با طرحهای خلاقانه برای ترکیب فضای کار و زندگی طراحی شدهاند که میتوان آنها را به صورت آماده تهیه کرد یا سفارش داد.
4-مخفی کردن فضای کار
اگر اتاق کار جداگانه ندارید و دوست ندارید که وسایل کار در دید باشد، قرار دادن میز و کامپیوتر در یک کمد دیواری بزرگ میتواند یک ایده فوقالعاده باشد، وقتی هم کارتان تمام شد در کمد را میبندید.
5-فراهم کردن شرایط ارتباط و اتصال
بهتر است فضای کار خود را در جایی در نظر بگیرید که به پریزهای برق نزدیک باشد. در طول روز برای لپتاپ یا کامپیوتر به برق نیاز خواهید داشت. همچنین در شرایط دورکاری شاید لازم باشد که از طریق تماس تصویری با همکاران خود در ارتباط باشید. بنابراین بهتر است مکانی را مناسب این کار انتخاب کنید. مثلا انتخاب یک مکان با دیوار ساده و نور کافی.
6-توجه به چیدمان خانه
اگرچه هدف اصلی، جداسازی دو بخش استراحت و کار است، اما فضای کار نباید تمایز و تفاوت زیادی با محیط و دکوراسیون خانه داشته باشد. اساس این ایده این است که یک احساس یکپارچگی همراه با زیباییشناسی ایجاد شود. برای مثال اگر دکوراسیون منزلتان مدرن و امروزی است، استفاده از قطعات هنری و وسایل استیل در اتاق کار میتواند مناسب باشد.
7-انتخاب رنگ مناسب
بهتر است اتاق کار یا دیواری که نزدیک آن کار میکنید، رنگ مناسب داشته باشد. اگر امکان رنگآمیزی دارید، رنگهای بیروح و کسلکنندهای که در ادارهها استفاده میشوند را فراموش کنید. به دنبال رنگی باشید که عاشقش هستید. این رنگ برای برخی افراد رنگی روشن و شاد مانند نارنجی و یا سبز لیمویی بوده و برای برخی نیز رنگهایی آرامشبخش مانند سایههایی از آبی و یا سبز است.
8-انتخاب ویوی مناسب
منظرهای که قرار است ساعتها رویروی آن بنشینید و کار کنید، مهم است. پس میز کار خود را در مکانی قرار دهید که وقتی حواستان از کامپیوتر پرت شده و به نقطهای خیره شدید، جذابتر از یک دیوار خالی باشد. پنجره و نور طبیعی میتواند برای این امر مناسب باشد، اما اگر اتاق کارتان بدون پنجره است، میتوانید یک تصویر زیبا روی دیوار نصب کرده و یا میز کار را طوری قرار دهید که رو به در اتاق باشد.
9-ذخیرهسازی وسایل
با توجه به کوچک بودن آپارتمانهای امروزی و در نتیجه نبودن فضای کافی برای اتاق کار در منزل، سعی کنید از تمام فضای خود استفاده بهینه بکنید. از دیوار غافل نشوید و برای این کار میتوانید از دکورها و شلفهای جایگزین کمدهای جاگیر استفاده کرده و به این ترتیب دستهبندی مناسبی برای وسایل مورد نیاز خود داشته باشید و از طرفی از فضای اتاق حداکثر استفاده را بکنید.
10- اکسسوریهایی برای اتاق کار
اگر اتاق کار دارید، با توجه به نوع سبک طراحی داخلی اتاق کارتان میتوانید از اکسسوریهای هماهنگ استفاده کنید. البته برای داشتن آرامش در اتاق کار بهتر است در به کار بردن وسایل تزیینی زیادهروی نکنید، زیرا یکی از عوامل موثر در تمرکز، خلوت بودن محیط اطراف است.
برای داشتن فضایی که به شما انگیزه کار بدهد میتوانید خلاقیت به خرج بدهید، مثلا وجود یک تختهسیاه و یا تابلو وایتبرد برای نوشتن کارها و برنامههای روزانه کاری، بسیار موثر است. همچنین از قرار دادن گل و گیاه برای افزایش نشاط در اتاق کار، غافل نشوید.
به فکر خودتان باشید!
دورکاری باعث نشود خود را فراموش کنید. حتما ساعات خاصی از روز را به کار اختصاص دهید و و بقیه وقت خود را به زندگی روزمره و تفریح خود برسید. وقت خود را کنترل کنید، چند وظیفگی را فراموش کنید و سعی كنید كه فضای خود را بین تغییرات زمان کاری و زندگی، برای مدتی هم که شده ترک کنید، تا بدین شکل تنوع را در زندگی خود ایجاد کنید.