صنعت مبلمان جهان در اکتبر ۲۰۲۰ بر اساس آنچه در رسانههای آنلاین انگلیسی زبان نشر میشود حاوی خبرهای مهمی بود. موضوعات متنوعی شامل رشد سود و سهام برندهای بزرگ، ضرر و زیان برخی، سرمایهگذاری های جدید، ارائه محصولات و خدمات نو به بازار و شکل گرفتن همکاریهای استراتژیک حول محورهای مختلف را میتوان در این خبرها رصد کرد. در این مطلب خبرهای صنعت مبلمان اکتبر ۲۰۲۰ را که بیشترین بازتاب را داشتهاند بهصورت خلاصه با شما به اشتراک میگذاریم:
سرمایه گذاری جدید برند صفویه محور گمانه زنی ها
یکی از جالب ترین خبرهای صنعت مبلمان در اکتبر ۲۰۲۰ مربوط به برند امریکایی مبلمان و فرش به نام «صفویه» است. این برند که بهوسیله خانواده ایرانی تبار یراقی تأسیس شده در یک سرمایه گذاری جدید که نظر رسانهها را به خود جلب کرده مرکز خرید استمفورد (STAMFORD) را خریداری کرد. این خبر ابتدا بدون درج مبلغ خرید منتشر شد که موجب کنجکاوی و گمانه زنی های متفاوتی شده بود اما در نهایت مبلغ خرید در رسانه ها اعلام شد. مرکز خرید استمفورد در مرکز کانکتیکات قرار دارد و شامل حدود ۵۲۰،۰۰۰ فوت مربع ( تقریبا ۴۸.۳۰۰ متر مربع ) فضاست . این مرکز در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ مستأجر خرده فروشی شامل فروشگاههای Macy’s ، Saks Off 5th و Barnes & Noble و همچنین رستورانهای بزرگ را در خود جایداده. Macy’s ت فروشگاه ۲۴۰،۰۰۰ فوت مربعی خود (تقریبا ۲۲.۳۰۰ متر مربع) را در بازار دارد و مالکان جدید میگویند او یک شریک اصلی در برنامههای آنها برای احیای یک ملک است. قیمت خرید این مرکز نهایت ۲۰.۱۵ میلیون دلار اعلام شد. برند صفویه در حال حاضر دارای ۱۳ مرکز خردهفروشی در ایالتهای کانکتیکات، نیوجرسی و نیویورک است. این برند که در سال ۱۹۱۴ در اصفهان، ایران تأسیس شد و بهوسیله پنج برادر ایرانیتبار مدیریت میشود اکنون دارای تقریباً ۱۵ میلیون فوت مربع املاک تجاری و صنعتی ( تقریباً معادل ۱.۴۰۰.۰۰۰ مترمربع) در سراسر ایالاتمتحده است.
شرکت دیتاهاک DataHawk با استفاده از نرمافزار تجزیهوتحلیل اختصاصی خود و با بررسی بیش از ۱۰۰ زیردسته مبلمان دفتر کار خانگی در آمازون برندها و محصولات پرفروش را تعیین کرده است
برترین برندها و پر فروش ترین محصولات دفتر کار خانگی در آمازون
البته که در زمینه خبرهای صنعت مبلمان اکتبر ۲۰۲۰ نام شرکت آمازون وجود دارد. تقاضا برای مبلمان دفتر کار خانگی از ابتدای شیوع همه گیری کرونا در حدی است که آن را به انفجار تشبیه میکنند. برخی از شرکتها مانند گوگل حتی هزینه تأمین نیازهای دفتر کار خانگی کارمندان خود را میپردازند. با توجه به اهمیتی که فروش این نوع محصولات دارد شرکت دیتاهاک DataHawk با استفاده از نرمافزار تجزیهوتحلیل اختصاصی خود و با بررسی بیش از ۱۰۰ زیردسته مبلمان دفتر کار خانگی در آمازون برندها و محصولات پرفروش را تعیین کرده است. بازه زمانی معیار این تحقیق از اول ژانویه تا اواخر سپتامبر ۲۰۲۰ بوده است.
رشد قابل توجه سود موهاک، تولید کننده انواع کفپوش
در خبرهای صنعت مبلمان اکتبر ۲۰۲۰ با اعلام رشد سود از جانب تعدادی از تولید کنندگان بزرگ رو به رو هستیم. صنایع موهاک (Mohawk Inds) بزرگترین تامین کننده کفپوش امریکا ( انواع سرامیک، پارکت، لمینت، صفحات وینیل، فرش ، قالیجه ) در ایالات متحده امریکاست اعلام کرد که سودش از فروش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ میزان ۳۲ درصد بیش از همین ایام در سال گذشته بوده است. جفری لوربرباوم رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت گفت: «میزان سود در این دوره با بهبود فروش و درآمد عملیاتی طور قابلتوجهی بیش از انتظارات ما بود.» در تمام حوزههای جغرافیایی تقاضای بیشتر وجود داشت و کانال توزیع قدرتمندتر عمل کرد.» وی خاطرنشان کرد این مسئله در حالی اتفاق میافتد که در طول دوره موجودی موهاک حدود ۸۰ میلیون دلار کاهشیافته و افزایش تولید شرکت در این دوره در اثر چالشهای استخدام و آموزش همراه با محدودیت بوده است. لوربرباوم گفت: «ما برای تأمین هزینههای بالاتر عملیاتی و مواد و تدارکات، افزایش قیمت انتخابی را در برخی از بازارها و بعضی دستهبندیهای محصول اعمال کردیم.» ما در اقدامات بازسازی که قبلاً اعلام شده بود پیشرفت چشمگیری داشتهایم و مطابق با برنامه توانستهایم از آن سود کسب کنیم اما در پاسخ به سطح تقاضای بالاتر درحالیکه شرایط آینده را ارزیابی میکنیم، برخی از پروژههای بازسازی را به تعویق انداختهایم.
رونق مبلمان کودک و همکاری های جدید دراین حوزه
مجله بیزینس آو هوم (Business of Home) در مقالهای به اهمیت بیشتری که مبلمان کودک این روزها پیداکرده و دلایل آن میپردازد. برخی از دلایلی که در این مطلب جامع به آن پرداخته شده عبارتاند از:
تغییر سبک زندگی خانوادهها و حضور کودکان در سر کلاسها از خانه در دوران کوید-۱۹
تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی و ایجاد نیاز به محیطهای زیباتر و جذابتر برای والدین و کودکان
اهمیت بیشتری که والدین به کیفیتهای جدید برای محیطزیست پایدار قائلاند مثل استفاده از مبلمان هایی که با رشد کودک برای او در سنین مختلف قابلاستفاده باشد.
لزوم ایجاد نگرش احترام به خود و استفاده از محصولات کیفی در کودکان
برندهایی مانند RH ،Crate & Barrel و West Elm به این مسئله توجه ویژهای داشتهاند و با تمرکز بیشتر بر مبلمان کودک تلاش کردهاند محصولاتی متناسب با تصویر ذهنی مخاطب و کیفیت برند تولید کنند. به این معنی که والدین مجبور نیستند به یک میز بازی پلاستیکی با رنگ اولیه رضایت دهند، بلکه میتوانند یک نسخه از چیزی که ممکن است برای خود بخرند برای کودکشان تهیه کنند که میتواند در هر فضایی با هماهنگی که با سایر لوازم دارد مورداستفاده قرار بگیرد. موفقیت روزافزون درزمینه مبلمان کودکان، فروشگاههایی مثل Big Box را به سمت استفاده بیشتر از خدمات طراحی سوق داده است و آنها برای طراحی محصولات کودکان با طراحان به نامی وارد همکاری شدهاند. طراح داخلی Leanne Ford هم بهتازگی مجموعه محصولی برای کودکان را به سفارش Crate & Barrel طراحی کرده است، او میگوید کودکان به همان اندازه والدینشان به طراحی خوب علاقه دارند. حتی رسانهها هم به این نتیجه رسیدهاند که زمان آن فرارسیده تا برای کودکان و نوجوانان تولید محتوای بیشتری داشته باشند و نشریات جدیدی مثل Domino Kids در این راستا متولدشده. با این ترتیب می توان انتظار داشت که بخشی از خبرهای صنعت مبلمان در ماه های آینده مرتبط با مبلمان کودک باشد.
افزایش مراجعه حضوری به فروشگاه های ایکیا
اگرچه مراجعه حضوری به فروشگاههای Ikea در سراسر امریکا از ماه مه تا ژوئیه در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافته بود، اما طبق گفته شرکت تجزیه و تحلیل خرده فروشی Placer.ai، میزان تردد یا درواقع پاخور این مبلمان سوئدی در ماه آگوست نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش یافت. این روند صعودی افزایش در ماه سپتامبر هم ادامه یافت بهنحویکه تعداد بازدیدها فقط در سه هفته اول ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته ۱۰.۹ درصد افزایش داشته است. این دادهها در حالی ارائه میشود که فروشگاههای ایکیا در نیویورک و نیوجرسی ازدحام قابلتوجهی را تجربه میکنند و این برند بهطور فزایندهای انبارهایش بر اثر فروش حضوری و آنلاین خالی شده است. این خرده فروش ۸۰ ساله و چند ملیتی اکنون با مشکلات زنجیره تأمین دست و پنجه نرم میکند، زیرا در کوران افزایش تقاضا تولید محصولات در چین و سایر کشورها در طی شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است. علت این مسئله این است که آمریکاییها مصمم هستند که چندین ماه دیگر وقت خود را بیشتر در خانه بگذرانند. یافتن مبلمان بهویژه انواع میز با شروع سال تحصیلی جدید و ادامه یادگیری از راه دور در بیشتر کشور دشوار شده است.
اهدای تختخواب کودک به آسیب دیدگان آتش سوزی به وسیله برند اشلی
بخش قابل توجهی از خبرهای صنعت مبلمان مربوط به مشارکت برندها در حوزه های اجتماعی است. فروشگاه اشلی در مدفورد برای کمک به کودکانی که پس از آتشسوزی گسترده در آلمدا ناچار شدهاند روی زمین بخوابند تختخوابهایی را اهدا کرده است. اشلی نام این برنامه را «امید برای رؤیا» گذاشته است. برنت لوگمن، رئیس فروشگاه اشلی در مدفورد که تختخوابهای کودکان نیازمند را تأمین میکند گفت ما توانستیم بهسرعت ۲۲ تختخواب برای این منظور اختصاص دهیم و وقتی مشخص شد که نیاز به تختهای بیشتری است ۱۰۰ تخت دیگر آماده ارسال شده است. مجموعه اهدایی شامل تخت فلزی، تشک و بالش و پتو است. آتش سوزی آلمدا در تاریخ ۸ سپتامبر اتفاق افتاد و موجب خرابی تعدادی خانه و ساختمان های اداری و تجاری شد. اشلی طی فراخوانی خواسته که اگر کسی در این منطقه کودک ۳ تا ۱۶ ساله ای را می شناسد که در اثر این آتش سوزی نیاز به تختخواب دارد اعلام کند تا در برنامه ارسال قرار گیرد. بخش قابل توجهی از خبرهای صنعت مبلمان مربوط به مشارکت برندها در حوزه های اجتماعی است.
مبلمانی که کار باشگاه ورزشی را می کند.
طراح هانا فینگ(Hannah Fink) در این ماه با معرفی کاناپه ای به نام Groove که بخشی از امکانات یک سالن ورزشی را به خانه می آورد مطرح شد. ایده اولیه این نیمکت بر این مبنا بوده که امکانات لازم برای تمرین پیلاتس؛ ورزشهای کششی و ژیمناستیک را بهصورت یکپارچه و با حداقل استفاده از فضا در منزل فراهم کند. Groove شامل سه واحد نشیمن جداگانه روی چرخهای لاستیکی بیصدا است که با نوارهایی با مقاومت بالا به هم متصل شدهاند. این مجموعه چهار بنیان اصلی یک ورزش سالم و همهجانبه را امکانپذیر میکند: ورزش هوازی، حرکات تقویتکننده عضلات، حرکات کششی و تعادلی. ازآنجا که اکثر تجهیزات بدنسازی خانگی فقط روی یکی از این موارد متمرکز هستند، ممکن است کاربران از سایر روشها غافل شوند. این مزیت گرو همراه با سایز کودک و عدم نیاز به فضای اختصاصی در خانههای کوچک موجب شده این محصول به خوبی موردتوجه و استقبال قرار گیرد.
کاهش سود برند بازت
برند بازت، نهمین تولید کننده بزرگ مبلمان منزل در فهرست بزرگترین شرکتهای نجاری FDMC 300، از کاهش ۱۶.۳ درصدی فروش سه ماهه سوم خبر داده است. بازت علت این مسئله را مشکلات ناشی از کوید -۱۹ در هر دو بخش خرده فروشی و عمده فروشی میداند. مدیر عامل این شرکت اسپیلمن میگوید: «متأسفانه، با چالشهایی مواجه هستیم که توانایی ما در تبدیل روند فروش به درآمد را به خطر انداخته است. همه گیری، همه بخشهای زنجیره تأمین سنتی را مختل کرده است و حلوفصل اوضاع احتمالاً ماهها به طول میانجامد.» یکی از بزرگترین چالشهای این شرکت در حوزه نیروی کار کارگری است. اسپیلمن گفت که باست در افزایش تعداد نیروی کار خود که به دلایلی موقتاً کاهشیافته بود با چالشهایی روبرو شده است. وی خاطرنشان کرد: «تلاشها برای بالا بردن تعداد نیروی کار تا حدی با برنامه افزایش ۶۰۰ دلار دستمزد در هفته که توسط قانون CARES پیشبینی شده است، به خطر افتاده. اگرچه شرایط کمی بهتر شده، اما افزایش تعداد کارگران همچنان یک مشکل اساسی است، بهویژه با مسئولیتهایی نظیر تحویل درب خانه، انبارداری و معضلات تولید مبلمان.» او خاطرنشان کرد علیرغم همه این مشکلات بازت همچنان به شعار «تولید امریکا» پایبند است و سعی میکند مشکل نیروی کار را در داخل کشور حل کند.
کمپین انتخاباتی موریس و اشلی در اوهایو
برند مبلمان خانگی و تشک موریس با همکاری فروشگاه اشلی کمپینی را برای تشویق اهالی ایالت اوهایو به مشارکت فعال در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را ه اندازی کردهاند. بر اساس این کمپین مشتریانی که از ۱۳ اکتبر تا ۲ نوامبر از ۱۴۹۹ دلار به بالا خرید مبلمان، تشک و لوازم جانبی را انجام دهند، درصورتیکه در ایالت اوهایو بیش از شش میلیون و سیصد رأی داده شود، خرید خود را رایگان دریافت میکنند! لاری کاربن مدیر موریس می گوید مردم ایالات متحده زمانی که از حق رای دادن خود استفاده کنند متحدتر هستند. خبرهای صنعت مبلمان با این کمپین از هیجان و دل مشغولی مردم امریکا در این ایام بی بهره نمانده است. کاوسترو تولید کننده فوم مبلمان برای آسیای میانه از رشد سود خود می گوید تولید کننده مواد شیمیایی آلمانی (Covestro) در گزارشی اعلام کرد که سود این شرکت در سه ماهه جاری در مقایسه با سال قبل افزایش داشته. مارکوس استیلمان مدیر ارشد اجرایی این رشد را مدیون وضعیت رو به رشد صنعت مبلمان در آسیا و اقیانوسیه دانست که این شرکت تأمین کننده بخشی از مواد اولیهاش است. استیلمان که سفارشات بیشتری از مشتریان آسیایی خود دریافت کرده گفت، عامل اصلی رشد صنعت این بوده است که مردم بهجای خرج کردن پول برای مسافرت، با مبل و تشک جدید دکوراسیون خانههای خود را بازسازی می کنند. مدیر عامل شرکت گفت: «من فکر میکنم روند قویتری وجود دارد که در حال حاضر شاهد آن هستیم، یک روند اجتماعی که مردم بیشتر به سمت خانه تمرکز میکنند.» وی افزود: «من باور دارم که این روند شاید بیشتر از یکی دو سال طولانی شود.» کاوسترو اعلام کرده است که درآمد خالص سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۱۷۹ میلیون یورو در مقایسه با ۱۴۷ میلیون یورو سال قبل بوده است.
خرید مبلمان دست دوم به وسیله ایکیا
ایکیا (IKEA) غول مبلمان این بار در حال خرید مبلمان دستدوم در بیست و هفت کشور از جمله انگلیس و کانادا به منظور کاهش ضایعات و تبدیلشدن به یک شرکت مصرفکننده پایدار است. این ایده که شما میتوانید مبلمان دست دوم خود را برگردانید و مقداری درآمد کسب کنید به موقع و مهیج است، اگرچه این پیشنهاد شامل امریکا نمیشود. نحوه کار به این صورت است: شما اقلام استفادهشده ایکیا را به فروشگاه می برید و بسته به میزان فرسودگی میتوانید تا ۵۰ درصد قیمت اصلی در قبال آن دریافت کنید. بنابراین محصولات بهجای این که در محل دفن زباله قرار بگیرند، بازسازیشده و برای بازار ثانویه مورداستفاده قرار میگیرند. این برنامه در نوامبر سال جاری همزمان با جمعه سیاه آغاز میشود و در راستای تلاش برای کمک به ارتقاء پایداری است. مبلمان استفادهشده باید از برند IKEA باشد، اگرچه برای شرکت در این طرح نیازی به اثبات خرید یا رسید نیست.
شرکت استیل کیس قربانی حمله سایبری شد
آخرین خبرهای صنعت مبلمان اکتبر ۲۰۲۰ مربوط به شرکت استیل کیس است. شرکت استیل کیس (Steelcase) غول مبلمان اداری جهان فاش کرد که در بیست و دوم اکتبر مورد حمله باج افزار معروف و مخرب Ryuk قرار گرفته است. این شرکت دارای ۱۳۰۰ کارمند است و بزرگ ترین تولید کننده مبلمان اداری جهان به شمار می رود.