چه رنگ هایی با هم ست می شوند

چه رنگ هایی با هم ست می شوند ؟ انواع ترکیب رنگها برای خانه

چه رنگ هایی با هم ست می شوند
رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منازل اهمیت فراوانی دارند. اما بسیاری از افراد عادی، اطلاعی از روش صحیح ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر ندارند. دانستن نکاتی در زمینه هارمونی رنگ‌ها به انتخاب‌های شما در زمینه‌های مختلف از جمله ست کردن لباس و دکوراسیون منزل کمک می‌کند. دانستن این نکات به صورت اصولی به شما کمک می‌کند تا رنگ‌های متفاوت را به بهترین شکل با یکدیگر ترکیب کنید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند

اصول ابتدایی ست کردن رنگ ها با هم

اولین مسئله‌ای که در ست کردن رنگها با هم هر شخص با آن مواجه خواهد شد، پیدا کردن رنگ مناسب برای اتاق‌های مختلف است. راه حل این مسئله در دستان شماست. برای یافتن رنگ مورد علاقه و مناسب باید فضای منزل خود را به صورت کلی در نظر بگیرید و با اعتماد به احساس خود و با توجه به علایق، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. نکته‌ای که باید برای انتخاب رنگ مناسب مد نظر قرار دهید این است که هر رنگ در فضا‌های گوناگون آثار متفاوتی دارد. به عنوان مثال رنگ‌های سبز و آبی به دلیل اینکه سبب ایجاد آرامش درونی در فرد می‌شوند، از نظر روانشناسی به عنوان رنگ مناسب اتاق خواب مناسب‌تر هستند. پس قبل از انتخاب رنگ مناسب، از تاثیراتی که رنگ‌ها بر روان انسان می‌گذارند آگاه شوید.

دومین نکته در زمینه انتخاب رنگ باید به آن توجه کنید این است که در صورتی که می‌خواهید فضای اتاقتان بزرگ به نظر برسد، سعی کنید از رنگ‌های روشن استفاده کنید. اما برخی از افراد برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی، ترجیح می‌دهند از رنگ‌‌های تیره استفاده کنند. یکی از محاسن استفاده از رنگ‌های تیره برای دیوار‌ها این است که ارتفاع سقف اتاق را بیشتر نشان داده و حس بدی را منتقل نمی‌کند.

سومین نکته درباره رنگ‌آمیزی دیوار‌ها، استفاده از چند رنگ برای دیوار‌های اتاق است که می‌تواند به وسیع نشان دادن اتاق کمک کند.

نکته‌ دیگری که باید برای رنگ‌آمیزی دیوار‌ها مد نظر قرار دهید، رنگ تابلو‌ها و وسایلی است که قصد دارید روی دیوار نصب کنید. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که بین رنگ تابلو‌ها و رنگ دیوار‌ها هارمونی وجود داشته باشد.

پس از اینکه ست ترکیب رنگ خود را انتخاب کردید، بهتر است برای ایجاد ارتباط بیشتر بین وسایل، از یک رنگ حداقل در دو جای اتاق استفاده کنید.

بهتر است برخی از وسایلی که درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند مانند پرده و مبل، یکی از سه حالت خنثی کننده، مکمل یا مشابه را داشته باشند. در ادامه به تعریف هریک از این اصطلاحات می‌پردازیم.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند

مفاهیم اولیه در زمینه ترکیب رنگها

قبل از اینکه بدانیم چه رنگ هایی با هم ست می شوند باید اطلاعاتی راجع به خود رنگ‌ها داشته باشیم. در اینجا ما، شما را با این مفاهیم آشنا می‌کنیم:

رنگ‌های اولیه‌، پایه و اساس تشکیل بقیه رنگ‌ها هستند. زرد، قرمز و آبی رنگ‌های پایه‌اند.

با ترکیب رنگ‌های زرد و آبی، رنگ سبز تشکیل می‌شود. از ترکیب قرمز و آبی، رنگ بنفش به دست می‌آید. با تلفیق زرد و قرمز، رنگ ‌نارنجی به وجود می‌آید. رنگ‌های سبز، بنفش و نارنجی رنگ‌های ثانویه نام دارند.

اصولا رنگ‌ها به سه دسته Shade(شید)، Hue(هیو) و Tint( تینت) تقسیم می‌شوند.

  • رنگ Shade؛ از ترکیب مقدار کمی رنگ سیاه به رنگ‌ها، رنگ شید تشکیل می‌شود.
  • رنگ Hue به حالت اصلی رنگ بدون اضافه کردن رنگی گفته می‌شود. رنگ‌های ثانویه‌ای که از ترکیب دو رنگ تشکیل می‌شوند بدون اینکه رنگ ‌سفید یا مشکی به آن‌ها اضافه شود هیو محسوب می‌شود.
  • رنگ Tint با ترکیب مقدار کمی رنگ سفید به رنگ‌ها تشکیل شده است.

منظور از تن (tone) یا اصطلاحا تناژ در رنگ ‌شناسی اضافه کردن یک رنگ خنثی مانند رنگ خاکستری یا سیاه و سفید به رنگ اصلی است. به عبارت دیگر Tint  و Shade نوعی تن محسوب می‌شوند.

هدف از تعریف حالت‌های مختلف رنگ در اینجا به این دلیل است که شما می‌توانید از ترکیب طیف دیگر رنگ‌های آن برای ست کردن وسایل اتاقتان استفاده کنید.

منبع : توک مارکت

مطالب مرتبط