چيدمان شيك و اصولي منزل

اشتباهات رایج در چیدمان مبلمان منزل

چيدمان شيك و اصولي منزلچيدمان شيك و اصولي منزل

چيدمان شيك و اصولي منزل

اشتباهات رایج در چیدمان مبلمان منزل

یکی از مهم‌ترین اجزای دکوراسیون هر خانه‌ای مبلمان است و کمتر خانه‌ای را می‌شناسیم که از مبل استفاده نکند. مبلمان دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام برای محیط و فضای خاص خود طراحی ‌شده است؛ اما بسیاری از افراد با نحوه چیدمان درست آشنایی ندارند و با چیدمان اشتباه فضا را زشت جلوه می‌دهند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع چیدمان مبلمان و اشتباهات رایج در چیدمان مبلمان منزل آشنا نماییم.

انواع مبلمان منزل

مبلمان منزل به سه دسته کلی مبل استیل یا سلطنتی، مبل کلاسیک و مبل راحتی تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای مدل‌های جزئی‌تر نیز هستند. مبل استیل به مبلی گفته می‌شود که از چوب مرغوب درختان ساخته‌شده است و دارای پایه‌های بلند و اندازه‌ای بزرگ است، طرحی ظریف دارد و دسته‌ها و تاج آن منبت‌کاری شده است و قیمت گران‌تری نسبت به سایر مبلمان دارد. استفاده از این نوع مبلمان باعث به وجود آمدن فضایی لوکس می‌شود.

یکی دیگر از انواع مبلمان منزل مبل کلاسیک می‌باشد، این نوع مبل تلفیقی از مدل‌های سنتی و قدیمی با مدل‌های مدرن است و دارای تاج‌های بلند منبت‌کاری شده است، از چوب باکیفیت ساخته‌شده است و طول عمر بالایی دارد، مبلمان کلاسیک در ابتدا توسط اروپایی‌ها ساخته شد اما امروزه در اکثر کشورهای عربی و آسیایی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ البته باید توجه داشت که مبلمان کلاسیک به انواع مختلفی مانند مصری، اتریشی، فرانسوی، لهستانی و… تقسیم می‌شود.

نوع سوم مبلمان منزل مبل راحتی می‌باشد که دارای پایه‌های کوتاهی بوده و از وزن سبکی برخوردار است این مبل‌ها بسیار نرم و راحت بوده و از جنس پارچه مشابهی در تمام قسمت‌های آن استفاده می‌گردد همچنین این نوع مبلمان دارای دسته‌های پهن و بزرگی بوده و هنگام نشستن احساس راحتی را به افراد القا می‌نمایند، مبلمان راحتی نیز دارای انواع مختلفی مانند کاناپه، لاوست، مبل مدرن، مبل L شکل و… هستند.

نحوه چیدمان مبلمان استیل

باید توجه داشت که هرکدام از انواع مبلمان ذکرشده دارای چیدمان خاص خود هستند و نمی‌شود آن‌ها را به هر صورتی و در هر مکانی چید. مثلاً چیدمان مبل استیل به این صورت است که باید در محیط‌های بزرگ و نقاط کانونی خانه چیده شود، چراکه این مبلمان دارای اندازه‌های بزرگی هستند و چیدن آن‌ها در فضاهای کوچک و آپارتمان‌ها موجب شلوغی و به‌هم‌ریختگی محیط می‌شود، بهترین نحوه چیدمان مبلمان استیل به این صورت است که آن‌ها را به‌صورت قرینه بچینید یعنی هرگز دو کاناپه را در کنار هم قرار ندهید بلکه کاناپه‌ها و یا مبل‌های تک‌نفره باید روبه‌روی ‌هم قرار بگیرند تا فضا زیباتر به نظر برسد این نوع مبلمان را نباید به دیوار چسباند و فاصله آن را با دیوار و سایر مبل‌ها رعایت نمایید همچنین فاصله مبل‌ها را خیلی زیاد و یا کم نکنید چراکه هنگام پذیرایی و رفت‌وآمد به مشکل برمی‌خورید. همان‌طور که گفته شد مبل استیل فضا را لوکس جلوه می‌دهد بنابراین برای بهتر نشان دادن آن‌ها بهتر است در زیر لوستر قرار گیرد.

نحوه چیدمان مبلمان کلاسیک

همان‌طور که گفته شد مبل کلاسیک تقریباً دارای مدلی قدیمی و سنتی است به همین دلیل باید آن را در فضاهایی که از وسایل سنتی استفاده‌شده است قرار داد مثلاً استفاده از فرش‌های سنتی و دستباف در کنار آن‌ها به زیبایی دکوراسیون شما می‌افزاید همچنین این نوع مبلمان به علت اندازه بزرگ مناسب فضاهای رسمی و بزرگ می‌باشد و بهتر است در آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک مورداستفاده قرار نگیرند.

نحوه چیدمان مبلمان راحتی

این نوع مبلمان منزل برعکس مبل‌های استیل و کلاسیک مناسب خانه‌های کوچک و آپارتمانی طراحی‌شده است البته می‌توان آن‌ها را در قسمت‌های دیگر خانه‌های بزرگ نیز قرار داد بهترین نحوه چیدمان این نوع مبلمان به این صورت است که آن‌ها را مربع یا مستطیل شکل بچینیم و در نزدیک هم قرار دهیم.

اشتباهات رایج در چیدمان مبلمان

هریک از مبلمان چیدمان خاص خود را دارد اما گاهی اشتباهات رایجی در چیدمان مبلمان توسط برخی از افراد صورت می‌گیرد که فضا را زشت جلوه می‌دهد، برخی از این اشتباهات رایج در چیدمان عبارت‌اند از:

– چیدمان مبلمان به‌صورت خطی:

بهتر است تمامی مدل‌های مبلمان را در حول محور میز جلو مبلی قرار دهید و آن‌ها را به‌صورت مربع بچینید و از قرار دادن آن‌ها به‌صورت خطی و چسبیده به دیوار بپرهیزید چراکه این کار علاوه بر زشتی دکوراسیون دسترسی افراد را به میز جلو مبلی کم خواهد کرد.

قرار دادن میزهای عسلی به‌صورت تزئینی:


یکی دیگر از اشتباهات رایج در چیدمان مبلمان منزل این است که از میز عسلی به‌عنوان وسیله‌ای تزئینی استفاده کنیم باید توجه داشته باشید که میز عسلی دارای کارایی بوده و باید آن را در نزدیکی مبل‌هایی قرار داد که دسترسی چندانی به میز جلو مبلی ندارند و نباید عسلی‌ها را در فاصله‌ای دور و به‌صورت تزئینی

قرار داد.

چیدمان مبلمان حول محور تلویزیون:


مبلمان شما باید دارای مکان خاصی باشد و در نقطه مرکزی و کانونی منزل شما قرار بگیرد و اجباری وجود ندارد که همیشه در روبه‌روی تلویزیون قرار گیرد چراکه باید چیدمان مبلمان منزل شما در مکانی باشد که فضای گفتگو و دورهمی را فراهم نماید و نه فضای تماشای تلویزیون، شما می‌توانید برای جلوی تلویزیون تنها از یک کاناپه جدا استفاده نمایید.

– چیدمان مبلمان بافاصله زیاد یا کم:

یکی دیگر از مشکلات رایج هنگام چیدمان مبلمان منزل این است که فاصله مبل‌ها را خیلی نزدیک به هم و یا دور از هم قرار دهیم که هردو این موارد اشتباه است فاصله نزدیک موجب مسدود شدن رفت‌وآمد می‌گردد و فاصله دور نیز موجب بی‌نظمی و شلوغی محیط می‌شود.

منبع: 20دكور

مطالب مرتبط