ده قانون ساده برای چیدن مبلمان

چیدن مبلمان

ده قانون ساده برای چیدن مبلمانده قانون ساده برای چیدن مبلمان

ده قانون ساده برای چیدن مبلمان

همیشه در هنگام شروع چیدن مبلمان به نظر کار بسیار سختی است. درست زمانی که با یک اتاق خالی و مبلمانی که در دسترس است رو به رو می شویم ممکن است ندانیم که چگونه به بهترین شکل ممکن آنها را بچینیم. طراحان داخلی برای چیدمان مبلمان در خانه به شیوه ای اصولی قوانینی را نوشته اند که اصول آنها بسیار آسان و ساده است. دنبال کردن این قوانین کمک می کند تا شما بتوانید یک چیدمان اصولی و دلنشین داشته باشید.

انتخاب نقطه  کانونی

نقطه کانونی در اتاق اولین چیزی است که باید مد نظر قرار دهید. این نقاط به شکلی طبیعی و در قالب معماری فضا و یا به صورت جزئی از تجهیزات موجود در فضا ظاهر می شوند. برای مثال یک پنجره بزرگ و زیبا، یک شومینه و یا یک تلویزیون و یک قاب عکس می توانند در مرکز فضا قرار بگیرند و نقطه کانونی باشند. بعد از انتخاب نقطه کانونی در فضا مبلمان را در اطراف آن چیدمان می کنیم. به نوعی نقطه کانونی نقطه شروع ما در دکوراسیون داخلی است.

مبل ها را به دیوارها نچسبانید

اندازه اتاق می تواند تعیین کند که چقدر می توانید مبل ها را از دیوار دور کنید. با وجودیکه اغلب برعکس این فکر می کنند حتی در فضاهای کوچک هم با در نظر گرفتن چند سانتیمتر فاصله میان دیوارها و مبل ها فضا بزرگتر به نظر می رسد. اگر که فضای بزرگتری دارید می توانید آن را به گونه ای مرتب کنید که افراد روی مبل ها به راحتی بتوانند با هم گفتگو کنند. در این حالت ممکن است چند متر بین دیوار و مبل ها فاصله بیفتد. اما مطمئن باشید به زیبایی و دکوراسیون خانه تان کمک می کند.

فضاهایی مخصوص گفتگو و دیدار ایجاد کنید

مبلمان باید به گونه ای چیده شوند که افراد بتوانند بدون آنکه گردنشان را دراز کنند و یا اینکه در اتاق فریاد بزنند با هم صحبت و گفتگو کنند. مبل ها و صندلی ها را رو به روی هم قرار دهید و به اندازه ای نزدیک کنید که افراد بتوانند بدون آنکه نیازی باشد که صدایشان را بلند کنند صدای یکدیگر را بشنوند. اگر اتاق بزرگ است می توانید چندین فضا برای گفتگو ایجاد کنید.

تعادل را برقرار کنید

در هنگام چیدمان مبل ها رعایت تعادل بسیار مهم و ضروری است. اندازه و محل قرار گیری قطعات مختلف مبلمان را در نظر بگیرید. برای مثال تمام قطعات کوچک و یا خیلی بزرگ را در یک سمت اتاق قرار ندهید چرا که در آن صورت باعث عدم تعادل و عدم آرامش در محیط می شود. دقت کنید که تعادل و بالانس در شکل هندسی اشیا نیز رعایت شود. برای مثال اگر صندلی ها در اتاق پشت سر هم ردیف می شوند حتما یک میز جلومبلی گرد در جلوی آنها قرار دهید.

به مسیرهای رفت و آمد توجه کنید

از مهمترین نکات در چیدن مبلمان توجه به مسیرهای رفت و آمد است. برای مثال هنگام عبور از اتاق مبلمان باید به گونه ای چیده شوند که بین مبل ها و دیوار ها و میز جلوی آنها فاصله باشد و عبور و مرور و نشست و برخاست بدون مشکل انجام بگیرد.

فرش هایی با سایز مناسب انتخاب کنید

اندازه  فرش ها باید به گونه ای باشد که مبلمان به خوبی روی آنها قرار بگیرند و کل منطقه نشیمن را پوشش بدهند. چرا که فرش برای تمام مبل ها و صندلی ها در نظر گرفته می شود. حداقل کاری که می توانید انجام بدهید این است که پایه های جلویی مبل ها بر روی فرش قرار بگیرند. پایه های پشتی می توانند روی زمین قرار بگیرند.

میز جلومبلی بزرگ

در چیدن مبلمان میز جلومبلی هر چه بزرگتر باشد بهتراست. میز جلومبلی در وسط منطقه نشیمن هم زیبایی خاصی به محیط می دهد و هم بسیار کاربردی است. از این میز  می توان برای قرار دادن نوشیدنی و یا وسایل و لوازم مورد نیاز استفاده کرد. میز بزرگ می تواند دسترسی راحت تری برای صندلی ها و مبل ها ایجاد کند. فضای مورد نیاز بین مبل ها و میز جلومبلی باید بیشتر از ۴۵ سانتیمتر باشد تا افراد بتوانند به راحتی پشت میز حرکت کنند. اگر نمی توانید یک میز جلومبلی بزرگ تهیه کنید از دو میز جلومبلی کوچک در کنار هم و یا یک میز کوچکتر استفاده کنید.

ارتفاع میزهای اطراف مبل ها

هر صندلی و یا مبل باید به راحتی به یک میز کناری و یا یک میز جلومبلی دسترسی داشته باشد. چیدمان مبل ها نباید به گونه ای باشد که افراد برای دسترسی به میز، خوردنی ها و نوشیدنی های روی آن مجبور باشند از جایشان حرکت کنند. ارتفاع میزهای کنار مبل ها باید تقریبا هم ارتفاع دسته کاناپه های یک نفره باشند. اگر هم اندازه نیستند هم باید در ارتفاع پایین تری قرار بگیرند. برای میزهای جلومبلی ارتفاع میز باید دقیقا هم اندازه ارتفاع نشیمن مبل و یا کمتر از آن باشد.

به نورها توجه کنید

نور یکی از مهمترین عناصر در هر اتاق است که غالبا از آن غفلت می شود. سعی کنید برای روشنایی از ترکیب چراغ های سقفی، آباژورهای ایستاده، چراغ های رومیزی و دیواری استفاده کنید. جای مناسب برای آباژورهای ایستاده در کنار کاناپه سه نفره و یا پشت مبل یک نفره است. میزهای کنار مبل، قفسه ها، شلف ها و طاقچه ها جای مناسبی برای چراغ های رومیزی اند. نورها باید در سطوح مختلف قرار بگیرند تا در کنار هم تعادل ایجاد کنند. پس اشکال مختلف نور را در اتاق به صورتی آزادانه مورد استفاده قرار دهید.

ابعاد مناسب آثار هنری

استفاده از آثار هنری مانند آیینه، تابلو و یا مجسمه باید به صورتی استراتژیک و متناسب با نوع فضا باشد. به عنوان نمونه آویختن یک قاب عکس کوچک در بالای کاناپه سه نفره کار اشتباهی است.

منبع: خوگر

مطالب مرتبط