تاریخچه مبل کلاسیک – بخش 1

تاریخچه مبل کلاسیک 

تاریخچه مبل کلاسیک – بخش 1

تاریخچه مبل کلاسیک – بخش 1

طراحی و ساخت مبلمان با توجه به مدارک و شواهد به جامانده از دوران نوسنگی نشان میدهد که از همان آغاز بشر دست به طراحی و ساخت مبلمان به شیوه های گوناگون نموده است به عنوان مثال می توان به نقاشی های روی دیوار در دوران نوسنگی ، نقاشی های دیواری در شهر پمپی ،مجسمه های ساخته شده در اهرام مصر ، و کاوش های باستانی در مقبره Chiordes در ترکیه اشاره نمود .

ار جمله مهمترین دوره های طراحی و استفاده از مبلمان را می توان به سر فصل های زیر اشاره نمود:

دوره مبل کلاسیک نوسنگی:

کاوش های باستان شناسی در سکوراتپه اورکنی ترکیه مربوط به 2500-3100 پیش از میلاد طیف وسیعی از مبلمان و سنگ مشاهده شده و با توجه به کمبود چوب در اورکنی مردم سکوراتپه برای ساخت مبلمان ، کابینت ،و کمدهای خود با توجه به مواد در دسترس اقدام به ساخت مجموعه گسترده از این اقلام و استفاده از انواع قفسه های سنگی در محطظ خانه خود نمودند و به عنوان نمادین در درب ورودی هر خانه ای یک مبلمان سنگی به چشم می خورد.

دوره مبل کلاسیک مصر باستان:

شرایط آب و هوایی hyperarid مصر از هزاره سوم پیش از میلاد مناسب برای حفاظت از مواد آلی بوده. با توجه به این شرایط مبلمان مصر باستان از حفاری های سایت های مختلف مربوط به سه هزار سال پیش از میلاد مانند  تخت  کشف شده در ترخان ،تخت طلاکاری شده و صندلی از مقبره ملکه Hetepheres ، و جعبه ، تخت و صندلی از تبس اشیای بساری همچون مبلمان های پیچیده شده از طلا و جعبه های مربوط به فراعنه کشف شده است.

دوره مبل کلاسیک یونان باستان:

طراحی مبلمان یونان باستان به دو هزار سال قبل از میلاد برمی گردد و می توان به طراحی صندلیklismos  اشاره کرد.طراحی های این نوع مبلمان نتنها تاکنون از بین نرفته بلکه با نمونه های طراحی شده موجود نیز هماهنگی دارد. در سال 1738 و 1748 حفاری از Herculaneum و خاکستر فوران کوه وزوویو شهر پمپی نشان داد ، که طراحی مبلمان از 79 میلادی تا قرن هجدهم کاملا همانند مبلمان رومی حفظ شده بوده است. از ویژگی های این مبلمان به شدت همانند مبلمان مصریان باستان با شکل سفت، مستطیل متاثر بوده است. در قرن 4 و 5 ، پس از آن که یونانیان سبک خود را گسترش دادند، مبلمان کمتر مربع ، سفت ،سخت و خمیده تر و روان تر شد.

دوره مبل کلاسیک قرون وسطی

طراحی مبلمان دوره قرون وسطی هم خشن و تا حدودی خام بود ،  که متاثر از سبک های مبلمان آن دوران بوده است. مبلمان  دوره قرون وسطی در سبک بسیار متمایز است. خصوصیات قابل توجه  آن منبت کار در تاج و بدنه مبلمان و صنایح چوبی، طرح بندی ساختاری شعله ور و رنگ است که اساسا خاکستری، بژ و یا سیاه و سفید هستند. فرم مربع یا مستطیل شکل به طور عمده با مقداری خطوط منحنی و یا اشکال دایره بود.

منبع: فانوس

مطالب مرتبط