سبک وینتیج و تأثیر آن در مبلمان

سبک کلاسیک و قدیمی

سبک وینتیج و تأثیر آن در مبلمان

سبک وینتیج و تأثیر آن در مبلمان

قبل از هر چیزی در این مقاله باید تعریفی از سبک وینتیج داشته باشیم تا با آن آشنا شویم و سپس به ارتباط آن با دنیای امروز و طراحی دکوراسیون و مبلمان می‌پردازیم.

وینتیج را می‌توان اینچنین تعریف کرد که گونه‌ای از سبک کلاسیک و قدیمی است که امروزه بسیار محبوب شده است. این سبک نوستالژیک با استفاده از عناصر کهنه و قدیمی که یادآور خاطره‌های دور باشد و قاعده خاصی نداشته باشد به طراحی و ساخت وسایل و لوازم امروزی می‌پردازد و گستره زیادی دارد. از طراحی لباس و پوشاک گرفته تا طراحی داخلی ساختمان‌ها، مبلمان منزل و حتی مبلمان اداری.

درواقع پیدایش سبک وینتیج را می‌توان به بعد از جنگ جهانی دوم و پس از جنگ نسبت داد زیرا بعد از ویرانی‌های جنگ، مردم عادی برای ساختن مجدد خانه‌های خود به جمع‌آوری وسایل دست‌دوم روی آورده و سعی کردند با همان وسایل کهنه و قدیمی و به شیوه اقتصادی خانه‌های خود را تکمیل کنند.

سبک وینتیج و تأثیر آن در مبلمان

در این راستا می‌توان یک تعریف کلی از سبک وینتیج داشت که بر اساس این تعریف، اگر وسیله‌ای درزمانی خاص تولیدشده و در آن زمان به مد روز تبدیل شده و نشانه‌های مربوط به آن دوره زمانی را همراه داشته باشد و بعد درزمانی غیر از زمان خود مجدداً محبوبیت پیداکرده و مورداستفاده قرار گیرد وینتج محسوب می‌شود.

سبک وینتیج و تأثیر آن در مبلمانسبک وینتیج و تأثیر آن در مبلمان

یکی از خصوصیات سبک وینتیج و مخصوصاً در بحث دکوراسیون و مبلمان، استفاده از چوب در این نوع سبک و طراحی است. چوب از زمان‌های بسیار دور تاکنون جزو لاینفک ساخت لوازم خانه بوده است و همچنان نیز از چوب در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. چوب به علت دارا بودن حس طبیعی و گرمایی که به محیط می‌بخشد همواره در مبلمان و دکوراسیون استفاده‌شده و پرطرفدار نیز بوده است. پس منطقی است که در سبک وینتیج هم عنصر اصلی چوب باشد. البته در اینجا چوب طبیعی را نباید با مصالح دیگر مانند ام‌دی‌اف و یا نمونه‌های دیگر چوب مصنوعی اشتباه گرفت. درواقع طبیعی بودن مواد استفاده‌شده در ساخت وسایل در سبک وینتیج اهمیت زیادی دارد. استفاده از چوب هم در کنار مواد طبیعی دیگر مانند الیاف طبیعی و یا فلز در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارد. با دقت در تصاویر منتشرشده از این سبک، اهمیت این موضوع مشخص می‌گردد. آنجایی که استفاده از روتختی، رومبلی و یا قلاب‌بافی‌ها که همه از الیاف طبیعی تولیدشده‌اند، در کنار وسایل بسیار دیده می‌شود و جزئی از این سبک به شمار می‌رود.

نکته دیگری که در سبک وینتیج می‌توان به آن اشاره کرد کهنگی و زنگبار بودن وسایل ساخته‌شده است که در این سبک ارزش محسوب می‌شود و در نمای وسایل ساخته‌شده و مخصوصاً مبلمان نمایش داده می‌شود. این کهنگی ظاهری نیز نشأت گرفته از کهنگی وسایل استفاده‌شده بعد از جنگ جهانی دوم است و محبوبیت خاصی در بین طرفداران سبک وینتیج دارد.

همچنین از چرم می‌توان به‌عنوان نمونه دیگری از مصالح مورداستفاده در سبک وینتیج نام برد که آن‌هم به‌مانند چوب طرفداران بسیاری دارد و اتفاقاً هم‌نشینی خوبی نیز با چوب دارد و از گذشته‌های دور در طراحی دکوراسیون و مبلمان و حتی در طراحی انواع لباس جایگاه ویژه‌ای داشته است. ترکیب چرم و چوب در بسیاری از سبک‌ها استفاده‌شده و پرطرفدار است. به همین خاطر در سبک وینتیج مبل‌های چوبی با روکش چرم نسبت به سایر مدل‌ها اهمیت و محبوبیت بیشتری دارند.

سبک وینتیج و تأثیر آن در مبلمان

اگر در مورد سبک وینتیج در دکوراسیون و خصوصاً مبلمان بخواهیم بیشتر بدانیم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در این سبک از مبل‌های با سبک کلاسیک و باروک می‌توان استفاده کرد که درزمانی که سبک وینتیج از آن برگرفته‌شده است، مورداستفاده قرار می‌گرفتند. خصوصیت بارز این مبل‌ها جدای از طراحی قدیمی، پشتی‌های بلند و کنده‌کاری‌های روی چوب مبل هست. کمک گرفتن از همین مدل‌های مبلمان می‌تواند کار ما را برای داشتن سبک وینتیج راحت کند. همچنین استفاده از پتینه روی مبلمان به طراحی سبک وینتیج کمک می‌کند زیرا اجرای پتینه روی چوب، حس کهنگی را به مبلمان می‌دهد که این خود یکی از خصوصیات سبک وینتیج به شمار می‌رود.

شاخصه دیگری که در سبک وینتیج قابل‌مشاهده است، استفاده از رنگ‌های روشن به‌ویژه رنگ‌های آبی، صورتی و سفید است. همچنین استفاده از ترکیب این رنگ‌ها که به‌طورمعمول یکی از آن‌ها رنگ سفید است در سبک وینتیج رعایت می‌شود. مانند ترکیب دو رنگ سفید و آبی و یا سفید و صورتی.

سبک وینتیج و تأثیر آن در مبلمان

در این مورد نباید سبک وینتیج را با سبک رترو اشتباه گرفت. هرچند که این دو سبک شباهت‌های زیادی به هم دارند و هردو نمایانگر المان‌های قدیمی بوده و یادآور وسایل و سبک‌های قدیمی هستند. ولی تفاوت عمده این دو سبک در این است که در سبک رترو، وسایل جدید و امروزی با المان‌های قدیمی ساخته می‌شوند که به‌نوعی یادآور سبک‌های قدیمی باشند ولی در وینتج وسایل به همان سبک و سیاق قدیمی و با همان شکل و شمایل ساخته می‌شوند و حتی آثار کهنگی و مستهلک بودن وسایل در ظاهر آن‌ها رعایت می‌شود. در عکس زیر می‌توانید تفاوت این دو سبک را مشاهده کنید.

منبع: مبل آفر

مطالب مرتبط