مبلمان چیست ؟

مبلمان 

مبلمان چیست ؟

مبلمان چیست ؟

وسیله ای برای نشستن استفاده می شود، در تمامی اشکال مختلف آن از سه پایه کوتاه، شیر دوشی که کنار گاو قرار میگیرد، تا اریکه سلطنتی مرتفعی که جهت سلطنت و حکومت ساخته شده همگی مبلمان گفته می شوند.

مبلمان در طول تاریخ با اشکال و تنوع های مختلفی ساخته شده است، تقریبا از قرن 15 میلادی مبلمان کم کم شروع به گسترش کرد در قرن ۱۸ میلادی مبلمان حجیم و پر زینت، انعکاسی از معماری و اماکن مذهبی آن دوران بود.

قطعات قطور و خشک و خشن به مدد کنده کاری های حجیم همراه با نصب قطعات فلزی گران قیمت و سنگ ها و چوب های کمیاب تزیین می شدند و این مخصوص دورانی است که هنوز مهارت های فنی و تکنولوژی ماشینی نتوانسته بود توان سازندگان را افزایش دهد، مبلمان با ترکیب قطعات از پیش ساخته شده از جنس چوب به یکدیگر متصل می شوند،مبلمان از تغییر شکل و تحول چهار پایه ها و میز ها تشکیل گردیده است.

 تاریخچه ی پیدایش مبلمان

مدارک به دست آمده از نقاشی‌های دیواره‌های غارها و نیز مجسمه‌های به دست آمده از مقبره‌ی فراعین مصر حاکی از آن است که طراحی مبلمان و نیمکت‌ از آغاز تاریخ زندگی بشر با او بوده است. مصریان و رومیان باستان حق استفاده از مبلمان را برای خانواده‌ی سلطنتی و نجیب‌زادگان و دیگر نخبه‌ها محفوظ نگه می‌داشتند. تا سال ۱۵۰۰ میلادی استفاده از پارچه‌ها به طور عام محدود می‌شد به استفاده به عنوان تن‌پوش، پرده ی منازل و نیز حفاظت ساکنان از سرما. با انقلاب صنعتی نیاز به حفاظت از عناصر کاهش یافته و از پارچه‌ها برای تزئینات و روکش مبلمان به طور وسیع استفاده گردید.

در قرن هجدهم با گسترش فزاینده‌ی فضای شهری فرصت مناسبی برای طراحان و دکوراتورهایی چون هنری کوپلند و توماس چیپندیل فراهم گشت تا به دکوراسیون‌داخلی و اثاثیه‌ی منزل به خصوص مبلمان راحتی مجلسی بپردازند و این صنعت را رشد دهند. در قرن نوزدهم صنعت دوختت پیشرفت چشمگیری یافت و این آغازی بود برای خروج از تولید مبلمان به سبک سنتی و آغازی برایی تولید مبلمان مدرن. در طراحی بالشتک‌ها، الیاف جای پنبه را گرفت و شرکت‌های مبل‌سازی شروع به برندسازی برای محصولات خود کردند.

 تاریخچه‌ی مبلمان پارینه‌سنگی: مبلمان چیست

یافته‌های باستان‌شناسان از قدمت مبلمان پارینه‌سنگی بین ۳۱۰۰-۲۵۰۰ پیش از میلاد در تپه سکورا خبر می‌دهد. مردم سکورا با توجه به کمبود چوب به استفاده از سنگ برای ساخت مبلمان خانگی روی می‌آوردند. هر خانه با مجموعه‌ی گسترده‌ای از مبلمان سنگی اعم از تخت، کمد، قفسه، و صندلی سنگی تکمیل شده بود. کمد سنگی به عنوان مهمترین رکن در این مجموعه در نظر گرفته شده بود، و آن را به شکل نمادین در ورودی درب هر خانه نصب می‌کردند.

مبلمان چیست ؟
مبلمان چیست

تاریخچه‌ی پیدایش مبلمان در مصر باستان: مبلمان چیست

شرایط آب و هوایی مناسب در مصر موجب حفاظت مناسب از بقایای تاریخی شده. در حفاری‌های مختلف حدود سه هزار تخت مربوط به قبل از میلاد، تخت طلاکاری شده مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد و نیز یک صندلی از مقبره‌ی ملکه هفرس به دست آمده. ویژگی خاص آن‌ها در شکل مربعی قالب مبلمان می‌باشد.

 تاریخچه‌ی پیدایش مبلمان در یونان: مبلمان چیست

باستان‌شناسان طراحی مبلمان را در یونان مربوط به دو هزار سال قبل از میلاد می‌دانند. که معروفترین آن‌ها صندلی کالیسموس می‌باشد. از ویژگی‌های مبلمان یونان باستان قالب مستطیلی‌شکل آن است که به تدریج از قرن چهارم و پنجم به بعد یونانی‌ها راه خود را از سبک مصری جدا کرده و سبک خود را توسعه داده و شکل و قالب مبلمان از مربع به مستطیل نزدیک‌تر شد.

 مبلمان قرون وسطی:

در این دوره سبک مبلمان خشک و بی‌روح بود. از ویژگی‌های آن می‌توان به فرم مربع و مستطیلی شکل و نیز حجاری و خطوط راه‌راه و منحنی اشاره کرد. رنگ‌بندی مبلمان‌ها در این دوره عمدتاً سیاه و سفید و خاکستری و بژ بودند.

 تاریخچه‌ی مبلمان در رنسانس: مبلمان چیست

همانند هنرهای دیگر، رنسانس در ایتالیا و در قرن پانزدهم موجب تولدی دوباره در طراحی مبلمان شد. طراحی‌های جدید کاملاً متفاوت از سبک‌های قرون وسطایی بودند. مبل‌های جدید اغلب طلاکاری شده و مملو از نقش گل و گیاه بودند. اغلب هدف از این کار به نمایش گذاشتن توانایی صنعتگران و نیز تولید یک مبلمان لوکس و مدرن بود.

 دوره‌ی سلطنتی جیمز اول و دوم: 

بعد از رنسانس و تأثیر آن در پیدایش مبل تزئینی، در انگلیس مبلمان‌ ساده در زندگی مردم جای باز کرد. در این دوره طراحی مبل‌ها نسبت به قبل باریکتر و مستطیلی‌تر شد، و پایه‌ها و دسته‌ها نیز غالباً به شکل مستطیلی و یا مارپیچی ساخته می‌شدند. در مجموع اقتصادی بودن و قیمت نسبتاً پایین این نوع طراحی سبب شد تا سبک طراحی انگلیس در اروپا نفوذ زیادی یابد.

همه ما از نقش عمده مبلمان در جلوه و زیباییدکوراسیون داخلی خود آگاه هستیم, چراکه این مبلمان است که بار زیادی از دکوراسیون پذیرایی ما را به دوش می کشد و حتی می تواند تعیین کننده سبک دکوراسیون ما باشد.پس باید در انتخاب آن نهایت دقت، توجه و حساسیت را به خرج داد تا بهترین اتفاق در منزلتان رقم بخورد.

انتخاب انواع مبلمان در دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای در بین طراحان داخلی ساختمان برخوردار است. در طراحی دکوراسیون منزل المان های متفاوتی مورد طراحی و اجرا قرار میگیرند. یکی از این المان ها که همواره نقش اصلی را در نمای کلی دکوراسیون خانه ایفا میکند، مبلمان است. انتخاب مدل مبلمان باید کاملا اصولی و با توجه به سبک های طراحی داخلی صورت گیرد. مبلمان فضای زیادی در خانه به خود اختصاص میدهد و اولین چیزی ست که به محض ورود به هر خانه مورد توجه قرار میگیرد. بنابراین داشتن یک انتخاب خوب بسیار مهم است.مبلمان چیست

 مبلمان راحتی مبلمان چیست

مبلمان راحتی نوعی از مبلمان است که با نشستن و تکیه دادن بر روی آن میتوان خستگی روزانه را رفع کرد و به حسی سرشار از آرامش دست یافت. این نوع مبل ها در دو نوع نیمه راحتی و کاملا راحتی ساخته میشوند. مبلمان کاملا راحتی جنبه شخصی دارند و ظاهر آنها به نحوی ست که بیشتر برای استراحت مورد استفاده قرار میگیرند. مبل های نیمه راحتی تا حدودی رسمی هستند و علاوه بر استفاده شخصی برای پذیرایی از مهمانان نیز مناسب میباشند. مبل های راحتی در تنوعی از طرح، رنگ و جنس تولید میشوند و متناسب با هر نوعدکوراسیون داخلی طراحی شده اند. این مبل ها را میتوان به راحتی با توجه به دکوراسیون خانه انتخاب نمود.

مبلمان راحتی نوعی از مبلمان است که با نشستن و تکیه دادن بر روی آن میتوان خستگی روزانه را رفع کرد و به حسی سرشار از آرامش دست یافت. این نوع مبل ها در دو نوع نیمه راحتی و کاملا راحتی ساخته میشوند. مبلمان کاملا راحتی جنبه شخصی دارند و ظاهر آنها به نحوی ست که بیشتر برای استراحت مورد استفاده قرار میگیرند. مبل های نیمه راحتی تا حدودی رسمی هستند و علاوه بر استفاده شخصی برای پذیرایی از مهمانان نیز مناسب میباشند. مبل های راحتی در تنوعی از طرح، رنگ و جنس تولید میشوند و متناسب با هر نوعدکوراسیون داخلی طراحی شده اند. این مبل ها را میتوان به راحتی با توجه به دکوراسیون خانه انتخاب نمود.مبلمان چیست

 مبل سلطنتی

این نوع مبلمان همانطور که از اسمش پیداست حالت سلطنتی دارد و مناسب سلیقه افرادیست که پیرو زندگی به سبک سلطنتی هستند. این مبل ها دسته ها و پایه های متنوع و پر از نقش و نگاری دارند که با هنر دست انجام میشود. قاب این مبلمان بیشتر به رنگ طلایی و بژ است. این رنگ های براق و جذاب زیبایی بی نظیری به این مبل ها میبخشند. استفاده از وسایل دکوراتیو در کنار مبلمان سلطنتی نمای این مبلمان را شیک تر نشان میدهد.

 مبل ال شکل

امروزه به دلیل کوچک بودن فضای خانه ها از مبلمان ال شکل برای دورتادور فضای اتاق نشیمن استفاده میشود. این مبل ها بر اساس فضای مورد نظر ساخته میشوند و از مزیت های آن میتوان به ایجاد فضای بیشتر برای نشیمن افراد, تفکیک فضای نشیمن از دیگر فضاها و هماهنگی با دکوراسیون داخلی خانه های کوچک اشاره نمود.

مبل تخت خواب شو

این نوع مبلمان برای راحتی هرچه بیشتر از لوله برای باز شدن تخت استفاده میشود .با باز کردن آنها ،مبل شما تبدیل به تخت خواب یک نفره شده و میتوانید از استراحت کردن بر روی آن لذت ببرید.اگر منزل مجردی دارید و یا همیشه جلوی تلویزیون خوابتان می برد،با این مبلمان دیگر نیاز به بیدار شدن و رفتن به سرویس خوابتون نیست و میتوان خواب راحت و آرامی را با اینمبلمان تخت خواب شو تجربه کنید.

مبلمان چیست ؟
مبلمان چیست

 مبلمان استیل

مبلمان استیل یا همان مبل سلطنتی به لحاظ منبت کاری از مبلمان کلاسیک پرکارتر می باشد,منبت کاریاین مبلمان معمولا کار دست بوده و بسیار زیبا بصورت کاملا ظریف ودقیق انجام می گیرد.مبل سلطنتی به دلیل استفاده زیاد از رنگ طلایی و کرم معمولا مورد توجه عده ای خاصی از طرفداران مبل قرار دارد.مبلمان چیست

این نوع مبلمان ها دارای طراحی خاص ،جنس های خاص،منبت های زیبا بر روی دسته،تاج و پایه کار است که با ظرافت بسیار زیبا تمام قطعات و منبت ها کنار هم گذاشته میشود.این نوع مبلمان از چوب های راش و گردو استفاده میشود،دارای مقاومت خوب و منبت کاری عالی هستند.اگر منزل بزرگی دارید و علاقه مندبه خانه های سلطنتی و پر زرق و برق هستید حتما به شما پیشنهاد می شود برای زیبایی منزل خود از مبلمان های استیل استفاده کنید.رنگ های چوب استفاده شده و پر طرفدار مبلمان استیل رنگ سفید،طلایی،قهوه ای و طلا کوب می باشد که هر کدام بر اساس سلیقه و ست های منزل سفارش و خریداری می گردد.مبلمان استیل در سبک خانه هایروستیک و کلاسیک استفاده می شود.

 مبل کلاسیک

بسیاری از مردم دوست دارند که طرحی داشته باشند که به ترکیب دو کار راحتی و استیل باشد؛به صورتی که مبلشان دارای منبت و چوب های کار شده، در عین حال نیز مانند مبلمان راحتی ، نشیمن خوبی داشته باشد.افرادی نیز دوست دارند طراحی چوب ،پارچه و راحتی را با طراحی مدرن و به روز درمبل خود تلفیق کنند.اگر شما از آن دسته از افراد هستید،بهترین نوع مبل برای ایده شما مبل کلاسیک است که در سبک خانه های مدرن استفاده می شود.در این مبل ها از چوب های راش و گردو و چوب های با کیفیت و با دوام استفاده می شود.

مبلمان چیست ؟
مبلمان چیست

مبل های کلاسیک اصولا در طراحی داخلی منزل به سبک کلاسیک کاربرد فراوانی دارند. سبک کلاسیک از قدیمی ترین و در عین حال زیباترین و اصیل ترین سبک در دکوراسیون داخلی ست. این سبک در طراحی خانه های امروزی نیز با توجه به سلیقه افراد مورد استفاده قرار میگیرد. نمای شیک و زیبای دکوراسیون به سبک کلاسیک با انتخاب مبل کلاسیک تکمیل میشود, مبلی که استفاده از رنگ طلایی در قاب دور تا دور آن ویژگی اصلی آن محسوب میشود. در طراحی برخی از این مبل ها از هنر منبت کاری استفاده میشود که نمای فوق العاده زیبایی به این مبلمان می بخشند.

در سبک زیبا و لوکس کلاسیک,هر وسیله و هر رنگی معنای خاص خودش را دارد,در این میان مبلمان نقش اساسی تری را ایفا می کنند.مبلمان کلاسیک یکی از زیباترین مبلمان برای دکوراسیون داخلی است که هنوز و تا همیشه طرفداران خاص خود را دارد.در ساخت این مبلمان معمولا از چوب و منبت کاری زیبا بهره گرفته می شود.

 مبل چرمی

مبل های چرمی در تنوعی از طرح و رنگ طراحی و تولید میشوند. مبل های چرمی طول عمر بالایی دارند و تمیز نمودن آنها به راحتی انجام میشود. این مبل ها را میتوان در طراحی به سبک معاصر مورد استفاده قرار داد و رنگ چرم آن را مطابق با دکوراسیون داخلی خانه انتخاب نمود.

  مبل چوبی

این نوع مبلمان از چوب ساخته میشود و حسی گرم و صمیمی به فضای خانه می بخشد. در انتخاب مبلمان چوبی باید مقاومت و استحکام چوب مد نظر قرار گیرد. در ساخت مبل های چوبی از چوب انواع درختان از جمله راش،گردو، بلوط، چنار، توسکا و … استفاده میشود.

 شزلون

شزلون به یک نوع مبل تکی گفته میشود که دارای یک دسته قوسی شکل است. این مدل مبلمان بیشتر جنبه تزئینی دارد و برای زیباتر کردن چیدمان مبلمان و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. شزلون نوعی مبل دکوراتیو است و استفاده از آن برای استراحت مناسب نیست زیرا حس راحتی و آرامش ایجاد نمیکند.

 مبل راحتی

این نوع مبلمان برای رفع خستگی روزانه مناسب می باشد. مبلمان راحتی از آن دسته مبلمان است که با نشستن و تکیه دادن به آن می توانید حسی سرشار از راحتی داشته باشید.

مبلمان چیست ؟
مبلمان چیست

 مبلمان اداری

مبلمان اداری به مجموعه ای از میز و صندلی هایی گفته می شود که در بخش های مختلف شرکت ها از جمله اتاق کنفرانس، اتاق کارکنان، اتاق مدیریت، سالن انتظار و سایر قسمتها استفاده می شوند.

روزبه روز شکل ها و ایده های مختلف از طراحی مبلمان وارد زندگی بشر می شود، به طوری که مبلمان دیگر جزیی از فرهنگ یک ملت حساب می شود. مبلمان عنصر راحتی و آرامش در زندگی افراد جامعه است.

بیان آخر

وقتی به گذشته و تارخ صنعت مبلمان نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این صنعت چه صنعت پویا و جدی است، در حال حاضر صنعت تولید مبلمان و مصنوعات چوبی به یکی از مهم ترین شاخه های صنعتی مولد اشتغال و ثروت در درون کشورهای در حال توسعه و نیز یکی از شاخه های مهم تجارت بین الملل تبدیل شده است. رشد و توسعه این صنعت می تواند به عنوان موتور توسعه بخش عظیمی از صنایع مرتبط و وابسته مبلمان یک کشور عمل کند و تاثیر بسزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی آن کشور داشته باشد.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه برای “مبلمان چیست ؟”

  1. teasinc گفت:

    A Markov model structure is considered appropriate because it is assumed that breast cancer is a condition that causes patients to move between a limited number of relevant health states during their lives cialis viagra combo pack I can t say they are worse