دکوراسیون اداری اتاق مدیریت باید چگونه باشد؟

مبلمان اتاق مدیریت

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت باید چگونه باشد؟

بخشی از جامعه رو افرادی تشکیل می‌دهند که به نوعی با فرآیندهای اداری سر و کار دارند و یا خود جزیی از بدنه امور اداری و سازمانی هستند. این افراد شامل مراجعین، کارمندان و کارفرمایانی هستند که هر یک به نوعی در ارتباط با بخش اداری هستند و از این رو زمان زیادی را در چنین محیط هایی سپری می‌کنند. شاید اتاق مدیریت در بین فضاهای اداری، کم ترددترین محل خواهد باشد، اما دلیل نمی‌شود که به دکوراسیون آن توجه نشود.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد

از مقدمه فوق، به صورت کلی متوجه می‌شویم که حداقل سه دسته از افراد هستند که در محیط‌های اداری رفت و آمد دارند و مدت زمانی را در آنجا سپری می‌کنند. هر یک از این دسته افراد با توجه به شرایط و رتبه‌های اجتماعی زمان بیشتری یا کمتری را در محل اداری حضور پیدا می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا این افراد را بصورت دقیق در یک اتاق، و منحصرا اتاق مدیریت در نظر گرفته و با توجه به نوع حضور آن‌ها در محیط اتاق مدیریت به یک نگاه کلی از چگونگی دکوراسیون اتاق مدیریت دست یابیم.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد

دکوراسیون اتاق مدیریت از دید مراجعه کنندگان

ابتدا نگاه و تمایل مراجعین را نسبت به دکوراسیون اتاق مدیریت و یک مدیر بررسی می‌کنیم. این دسته از افراد که کمترین زمان را در محیط ادارات سپری می‌کنند، متعاقبا و به ندرت امور قابل پیگیریشان، برای به ثمر نشستن توسط ریاست یا مدیریت مجموعه انجام می‌شود. هر چند مواردی از این امور نیز وجود دارد. حال فرض کنید یک فرد از سطح پایین جامعه یا یک فرد از سطح بالای جامعه در دفتر یک مدیر حاضر شده است. با ورود به آن محل چه حسی باید به وی دست بدهد؟
قبل از پاسخ به این سوال نکته‌ای را بیان می‌کنیم: منظور از دکوراسیون اتاق مدیریت، اتاق‌ها و دفاتر مدیرانی است که مجموعه خصوصی خود را دارا می‌باشند؛ چرا که ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته از یک متد و اصول روتین استفاده می‌کنند و امکان ایجاد تغییرات اساسی در دکوراسیون و چیدمان این محیط‌های اداری کم و محدود است. هرچند که ما برای چنین مدیرانی نیز راهکار هایی ارائه خواهیم کرد.

برای مدیران دولتی که میزان تغییرات ناچیزی در دکوراسیون اتاق خود دارند، نظم در اتاق بهترین پیشنهاد است؛ شاید سوال پیش بیاید که مگر در سایر دکوراسیون‌ها نباید نظم وجود داشته باشد؟ پاسخ ما این است که منظور از نظم، نظم اداریست که رعایت اصول اولیه چیدمان در آن رعایت شده باشد. بهم ریختگی ظاهری در محیط وجود نداشته باشد و بین لوازم موجود در اتاق با محل قرار گیری آن ها نسبت منطقی و اصولی برقرار باشد.

اما نظم در اتاق مدیریتِ مدیران خصوصی فرق دارد، در اتاق آن‌ها ما بی‌نظمی منظم را نیز پیشنهاد می‌دهیم؛ چرا که امکان استفاده از دکوراتیوهای متعددی در اتاق این مدیران وجود دارد.

همچنین بخوانید:  خانه‌های 60 متری خود را چگونه بچینیم؟

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد

به موضوع قبلی باز گردیم که اتاق مدیریت از دید مراجعه کننده به چه صورت باشد بهتر است؟
چینش اتاق باید طوری باشد که حس مدیر و بالا بودن به شخص مراجعه کننده دست دهد. از میان سالن‌ها و سایر اتاق‌ها که می‌گذرد، تفاوت آن‌ها را با اتاق مدیر در همان نگاه اول متوجه شود و پس از ورود به دفتر مدیریت علاوه بر حس راحت بودن کنار بالاترین فرد مجموعه، احساس دیسپلین و شاخص بودن فرد روبروی خود را بخوبی درک کند.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد

دکوراسیون اتاق مدیریت از دید کارمندان

دسته دومی که بیشتر از مراجعه کنندگان در دفاتر رؤسا و مدیران حاضر می‌شوند، کارمندان همان مجموعه یا سازمان هستند. این اشخاص معمولا یا برای درخواست‌های اداری و یا پیگیری امور محوله در اتاق مدیریت حاضر می‌شوند. این نوع مراودات معمولا مدت زمان طولانی را از وقت مدیران اشغال نمی‌کنند؛ در نتیجه باید حضورها و ملاقات‌ها برای کارمندان تاثیر گذار بوده و به آن‌ها انگیزه و انرژی را انتقال دهد. از طرفی باید نشان دهنده قدرت و صلابت مدیریت نیز باشد و ضمن ایجاد حس نزدیکی با رییس یا مدیر مجموعه با کارمندان خود، باید شخص مقابل را متوجه حضور در رتبه شغلی خود نیز کند. همچنین مهم است ابزارها و لوازم باید در جهت سهولت امور و در دسترس مدیر قرار بگیرند تا خواسته‌های کارمندان به راحتی صورت پذیرد.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد

در بعضی از اتاق‌ها به خاطر وجود فضای کافی، اتاق‌های مجزا و یا شیشه‌ای برای برقراری جلسات با کارمندان و یا اعضا هئیت مدیره وجود دارد که نقش تعیین کننده‌ای در بهتر دیده شدن اتاق مدیریت دارد. بنابر این امکانات اتاق جلسات و لوازم اطراف نباید طوری باشد که حضور این اجسام باعث پرت شدن تمرکز شرکت کنندگان در جلسه شود و چیدمان میز کنفرانس و صندلی‌ها باید به سمت نقطه تمرکز و اصلی جلسه باشد.

محل قرارگیری ویدئو کنفرانس و همچنین امکان افزایش و کاهش نور محیط در این نوع اتاق‌ها نیز بسیار مهم و الزامی است. وجود سیستم‌های صوتیِ مخفی و دیوارپوش‌های عایق صدا نیز از موارد لازم برای این اتاق ها است.

مبل‌های قرار گرفته در اتاق مدیریت باید قابلیت ایجاد حس راحتی را در کارمندان داشته باشند و همچنین امکانات پذیرایی مناسب برای استفاده شخصی یا پذیرایی از میهمانان افتخاری مهیا گردد؛ مانند محلی که بصورت مخفی ولی با امکانات سلف سرویس در اتاق مدیران تعبیه می‌شود تا مانع از ورود و خروج افراد حین جلسات مهم شود. رنگ محیط دفتر مدیریت و نورپردازی آن نیز باید به گونه‌ای باشد که کاریزماتیک بودن مدیر را القا کند و باعث شود کارمندان تحت تاثیر فضای مدیریتی قرار گیرند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مطلب رنگ‌های مناسب اتاق کار و محیط اداری را حتما مطالعه کنید.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد

طراحی اتاق مدیریت از دید مدیر

طراحی، ایجاد و حتی تغییرات پس از چیدمان اتاق مدیریت تا حد بسیاری به سلیقه شخص مدیر بستگی دارد، اما با رعایت اصول کلی می‌توان ضمن اعمال سلیقه، موارد گفته شده فوق را نیز در چیدمان گنجاند. برای ارائه پیشنهاد دو نوع فضا را در نظر می‌گیریم و برای هر یک راهکاری ارائه می کنیم:

همچنین بخوانید:  دکوراسیون بوهمیان چیست و به چه سبکی گفته می شود؟

فضاهای بزرگ و فضاهای کوچکِ اتاق مدیریت

ابتدا اتاق کوچک را مورد بررسی قرار می‌دهیم. میز مدیر، صندلی اداری ارگونومیک، کمد و فایل‌ها، مبل یا مبلمان میزبان، همگی در سمتی از اتاق قرار گیرند که فضای داخلی دفتر را بزرگ جلوه کند. بهتر است رنگ اتاق یا پوشش روی دیوارها از رنگ‌های متضاد با اتاق‌های سایر دفاتر باشد، طیف رنگ نیز بر اساس سلایق مدیران تعیین می‌شود، اما باید نکات روانشانسی آن نیز رعایت شود. همچنین بهتر است از پوشش چرم و چوب مرغوب در دکوراسیون اداری اتاق مدیریت استفاده شود چرا که باعث ایجاد حسِ لوکس بودن در محیط خواهد شد.

رنگ‌های زرشکی و بنفش انتخاب‌های خوبی برای چرم و چوب‌های تیره‌تر به عنوان مکمل هستند. با وجود تیره­‌گی‌های بیان شده، از نورهای غیر مستقیم بهره بگیرید تا انعکاس نور لطمه‌ای به برجسته بودن یا محو شدن دکوراتیوها وارد نکند.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد

اما قضیه برای دفاتر بزرگ فرق می‌کند. چیدمان این اتاق‌ها باید طوری باشد که نقاط مختلف اتاق از حالت خلا و بی حسی خارج شود. میزهای طویل مناسب چنین اتاق‌هایی هستند، صندلی مدیریتی بزرگ چرمی حس قدرتمند بودن را به اتاق مدیریت تزریق می‌کند. البته توجه داشته باشید صندلی که برای مدیریت و سایر کارکنان انتخاب می‌کنید، ویژگی‌های مهم یک صندلی ارگونومیک را داشته باشد. به جای استفاده از کمدهای معمول بهتر است از کمدهای دیواری یا مخفی استفاده شود تا نظم ساختاری دفتر مدیریت بهم نخورد. مبلمان راحتی، حتی کاناپه‌های بزرگ نیز انتخاب مناسبی هستند، به شرطی که رنگ و مدل آن‌ها با محیط تضاد فاحشی نداشته باشد. اگر اساس رنگ اتاقبر رنگ‌های روشن گذاشته شده باشد و از فلز و شیشه در جای جای اتاق مدیریت استفاده شود بهتر است؛ چرا که در این صورت اتاق مدرن‌تر و جدیدتر به نظر می‌رسد. دکوراتیوهای شیشه‌ای با اعمال نورهای مستقیم و شکست نور در آن‌ها، جلوه‌ای خاص به محیط اتاق می‌دهند. وجود لوستر در اتاق مدیر به خصوص از جنس فلز نیز ترکیب جذابی برای دفتر مدیریت به وجود می‌آورد و می‌تواند برای دکوراسیون اتاق مدیر مناسب باشد.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد

حال اگر از کاغذ دیواری یا رنگ‌های تیره در اتاق استفاده شود، ساختار اتاق نیاز به یک ریتم موزون برای القای قدرت دارد. استفاده از رنگ قرمز در اتاق و همچنین دیوارهای قهوه‌ای سوخته با رگه‌های طلایی مخفی که با انعکاس نور نمایان می‌شوند، جلوه ممتاز بودن به اتاق می‌دهد. در اتاق مدیریت بهتر است از یک صندلی خاص در گوشه‌ای از اتاق برای استراحت بهره گرفته شود تا علاوه بر به وجود آمدن حس راحتی در چنین فضایی، آن صندلی نقش دکوراتیو را نیز برایتان بازی کند. همین طور می‌توانید از ابزار و لوازم نوستالژیک برای چنین فضایی استفاده کنید و پرده‌های خاص برای پنجره‌ها انتخاب کنید.

استفاده از فرش نیز برای چنین جایی پیشنهاد هیجان انگیزی است. یک فرش کوچک که در محل رفت آمد قرار نگرفته باشد و بیشتر جهت جلوه‌گری باشد تا کاربردی بودن. همچنین در اتاق مدیریت معمولا از تابلوهای دیواری هیجان انگیز یا گران قیمت نیز استفاده می‌شود تا افراد را تحت تاثیر قرار داده و به آن‌ها بفهماند که در اتاق یک رییس حضور دارند!

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باشد
دکوراسیون اداری اتاق مدیریت باید چگونه باشد؟

نورپردازی دکوراسیون اتاق مدیریت

رنگ های مختلف، تأثیرات متفاوتی بر عملکرد ما دارند. آبی و سبز به ما در خلاقیت کمک می‌کنند، در حالی که تحقیقات نشان داده رنگ قرمز، در توجه به جزئیات به ما کمک می‌کنند.

نورپردازی خوب یکی از مهمترین عناصر دفتر کار است. فضای کار شما می‌تواند به منحصر به فردترین مبلمان، بهترین ترکیب رنگها و میز های شیک مجهز شود؛ اما هیچکدام از اینها واقعا درخشش لازم را نخواهند داشت، مگر اینکه اتاق شما از نور مناسب برخوردار باشد.

به روشنایی بالای سرتان توجه کنید

نور شدید فلورسنت برای کسی راحت نیست. این نور، چشمان شما را آزار می‌دهد و باعث سردرد می‌شود. حتما روشنایی بالای سر خود را با چراغ های مدرن، جایگزین کنید تا هم درخشش و زیبایی سایر وسایل دکوراسیون دفتر کار شما را کامل کند و هم این تغییر، فضای منسجم تر و بهتری را ایجاد می‌کند.

توجه به نورپزدازی در اتاق مدیریت
دکوراسیون اداری اتاق مدیریت باید چگونه باشد؟

روشنایی از مهمترین عوامل یک اتاق مدیریت است. زیرا چراغ های کم نور، باعث آزادی و در نتیجه خلاقیت بیشتر می‌شوند، در حالی که فضای روشن تر، به تفکر تحلیلی و ارزشی بسیار کمک می‌کند.

از نور طبیعی نهایت استفاده را ببرید

از آنجا که نور طبیعی همیشه بهترین است؛ سعی کنید تمام قسمت های پنجره را بدون مانع نگه دارید، تا فضای کار شما، تا آنجا که ممکن است با نور طبیعی پر شود. اگر پنجره های شما پرده دارد، آنها را در اتاق کار خود باز نگه دارید.

وقتی با برنامه های فشرده و محدودیت های بودجه روبرو می شوید، دشوار است که طراحی فضای اداری خود را در اولویت قرار دهید. با این وجود، داشتن اتاق مدیریت مناسب، از جمله طبیعت، بازی با نور و رنگ و ایجاد روشی مدولار برای تزئین، چهار مرحله ساده‌ای است که می‌تواند در تولید و شاد نگه داشتن خود و کارمندانتان بسیار کمک کند. به عبارتی دیگر نور ملایم، لحن راحتی را تنظیم می‌کند.

استفاده از نور طبیعی در اتاق
دکوراسیون اداری اتاق مدیریت باید چگونه باشد؟

گفته‌های این مقاله براساس روش‌های روز دنیا بوده و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ از آن برای مجموعه خود بهره برده‌اند؛ هر چند همگی آن‌ها یکسان نیستند اما از اصول پایه آن استفاده کرده و سلیقه را با این متد ترکیب کرده‌اند تا به چیزی که مد نظرشان بوده دست یابند. به نظر شما چه نکات دیگری در طراحی دکوراسیون اداری برای اتاق رئیس‌ها و مدیران باید رعایت شود؟

مطالب مرتبط

یک دیدگاه برای “دکوراسیون اداری اتاق مدیریت باید چگونه باشد؟”

  1. teasinc گفت:

    finasteride prescription This might be the model for you if you have a too vigorous approach to brushing, or sensitive teeth and gums