معرفی انواع پارکت و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی

معرفی انواع پارکت و کاربردهای آن

معرفی انواع پارکت و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی

اگر شما هم از کفپوش سرامیکی منزل خود خسته شده اید و دوست دارید در اولین فرصت اقدام به تعویض آنها با خرید پارکت و لمینت اندکی دست نگه دارید. انتخاب پارکت فوت و فن هایی دارد که مطمئنا اگر برای بار اول در حال خرید آن باشید از آنها بی خبرید. از این رو توصیه می کنیم با خواندن این مطلب اطلاعات عمومی خود را درباره انواع پارکت بالا برده تا بتوانید هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید. 

پارکت چوبی چیست؟

پارکت یکی از لاکچری ترین کفپوش هایی ست که در برخی از منازل به کار برده می شود. این کفپوش زیبا و دوست داشتنی محیطی گرم و دنج را فرآهم می کند و راه رفتن روی آن را تبدیل به تجربه ای دل انگیز می کند، صدای آرامش بخش قدم زدن روی چوب از یک طرف و گرما و انعطاف پذیری آن از طرفی دیگر باعث شده این کفپوش جایگاه ویژه ای در دکوراسیون داخلی به خود اختصاص دهد. اگر شما هم با خواندن این جملات بیش از پیش ترغیب شدید که کف منزلتان را پارکت کنید .

معرفی انواع پارکت و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی - وبسایت استیاژ

پارکت چیست؟

در جواب سوال پارکت چیست باید بگوییم، پارکت هم مثل خیلی از محصولات لوکس در فرانسه ابداع شد و خیلی زود در میان اشراف فرانسه محبوب شد. پارکت ها از چوب طبیعی و به صورت مربع یا مستطیل هایی برش می خورند. چوب هایی که در تولید پارکت به کار می روند شامل بلوط، گردو، افرا و گیلاس هستند اما در برخی موارد از چوب درخت ماهون نیز استفاده می شود که در این صورت با قیمت بسیار بالایی عرضه خواهد شد.

به طور کلی دو نوع پارکت وجود دارد پارکتی که تماماً از الوار چوبی تهیه شده و پارکتی که از لایه های چوبی بعلاوه رویه چوب طبیعی ساخته شده است، اگرچه در ظاهر بین آن دو تفاوتی وجود ندارد. همچنین پارکت ها به این دلیل که از چوب طبیعی ساخته شده اند و محدودیت ابعاد دارند برخلاف لمینت در ابعاد بسیار کوچک تولید می شوند.

انواع پارکت و نحوه تولید آن

در پارکت های یک تکه ای که این روزها کمتر استفاده می شود از برش های چوب خام یا همان الوار استفاده می شود، در پارکت های چندلایه در ابتدا چوب های مورد نظر برش می خورند و سپس در مرحله خشک کردن رطوبت اضافی خود را تا جای ممکن از دست می دهند. سپس برش های چوب خشک شده به صورت سه لایه روی هم چسبانده می شوند تا ضمن افزایش ضخامت عمر پارکت نیز افزایش یابد. این چوب ها سپس به ابعاد کوچکتری برش خورده و در کوره تحت دمای بالا قرار می گیرند تا استحکام آنها افزایش یابد.

معرفی انواع پارکت و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی - وبسایت استیاژ

ویژگی های پارکت

چه پارکت به صورت الواری یا پارکتی که دارای لایه های چوب هستند را انتخاب کنید فرقی نمی کند ظاهر آن بسیار طبیعی ست و در هر فضایی که به کار گرفته شود آن فضا را گرم و دلنشین می کند. علاوه بر این، پارکت ها عایق بسیار خوب گرما هستند و اگر با پای برهنه روی آن راه بروید شما هم تأیید خواهید کرد که هیچ کفپوشی نمی تواند تا این اندازه گرم باشد و احساس خوبی به پاهایتان دهد.

نکته مهم دیگری که در مورد پارکت ها وجود دارد این است که پارکت ها قابلیت تعمیر دارند که در سایر کفپوش ها مثل لمینت و انواع نمونه های پی وی سی آن به چشم نمی خورد اگرچه هزینه اولیه برای خرید آن بالاتر از سایر انواع کفپوش است.

اما مهم ترین عاملی که افراد را برای خرید پارکت تشویق می کند ظاهری بسیار شکیل و لوکس است که در سایر انواع کفپوش ها به چشم نمی خورد. حتی استفاده از پارکت در فضا می تواند قیمت فروش آن مکان را نیز افزایش دهد، جهت مشاهده لیست قیمت پارکت لمینت ها کلیک کنید.

نکات مهم نگهداری از پارکت ها

برای اینکه بتوانید سال ها از زیبایی پارکت لذت ببرید و بر طول عمر مفید آن بیافزایید لازم است برنامه ای برای تمیز کردن و نگهداری از آن داشته باشید. برای این کار بهتر است مطابق دستورالعملی که برای آن محصول تعیین شده است اقدام به تمیز کردن آن کنید. مثل بسیاری از کفپوش ها استفاده از مواد شیمیایی بویژه انواع قوی آن صدمات جبران ناپذیری به پارکت ها وارد خواهد کرد.

معرفی انواع پارکت و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی - وبسایت استیاژ

  • پارک کردن آلودگی و گرد و غبار از سطح پارکت، برای این کار بهتر است از ابزارهای چرخشی استفاده نکنید چون ممکن است باعث ایجاد خط و خش شود و اگر از جاروبرقی استفاده می کنید از سری نرم آن استفاده کنید.
  • استفاده از دستمال نم دار، دستمالی که برای تمیز کردن پارکت استفاده می کنید هرگز نباید بیش از حد خیس باشد و دستمالی که برای این منظور استفاده می کنید نباید زبر باشد. حدالامکان از اسفنج استفاده کنید.
  • لکه ها را به موقع برطرف کنید، اگر لکه ای بر روی سطح ایجاد شد حتماً بلافاصله اقدام به پاک کردن آن کنید تا از نفوذ آن به لایه های زیرین جلوگیری شود.
  • از نور مستقیم خورشید بپوشانید، یکی از نقاط ضعف پارکت این است که در برابر نور خورشید دچار تغییر رنگ می شود که بسته به جنس چوب برخی کمرنگتر برخی تیره تر و برخی دیگر دچار لکه های زرد می شوند. پس اگر در اتاقتان نور مستقیم دارید سعی کنید با پرده از تابش آن به پارکت جلوگیری کنید.
  • مراقبت تخصصی سالیانه انجام دهید، لازم است حداقل سالی یک یا دو بار سطح پارکت به طور تخصصی تمیز شده و در صورت نیاز از ساب یا روغن مخصوص برای جلادهی به آن استفاده شود.

مطالب مرتبط