انواع پارچه در مبلمان

انواع پارچه در مبلمان

انواع پارچه در مبلمان

انواع پارچه در مبلمان - وبسایت آستیاژ

صرف نظر از جایگاه و چیدمان مبل، انواع و اقسام پارچه برای روکش مبل وجود دارند. اینکه طرح، نقش و رنگ مورد نظر شما برای انتخاب پارچه مبل چه باشد، امری جدا از جنس و کیفیت پارچه است. فارغ از اینکه مبل شما در کجا قرار می گیرد، مثلا اتاق نشیمن، اتاق کار، در سالن انتظار مطب یا در فضایی آفتاب‌گیر، لازم است جنس پارچه به گونه ای انتخاب شود که به دلیل استفاده مکرر، خیلی زود دچار سایش و رنگ و رورفتگی نشود. همچنین جنس پارچه جوری نباشد که گرد و غبار و پرز را به خود جذب کند. انتخاب بهتر پارچه‌هایی‌ست که خاصیت ضد لک بودن دارند و در صورتیکه با دست کثیف، ریختن آبمیوه یا چیز دیگری پارچه مبلمان لک شود، امکان تمیز شدن آنها و برگشتن به رنگ عادی وجود دارد.
در اینجا به معرفی انواع پارچه و خاصیت هرکدام می پردازیم تا بسته به جایگاه مبلمان، بتوانید پارچه مناسب را انتخاب کنید.

 پارچه با الیاف طبیعی

لنین: زود فرسوده می شود. همچنین به راحتی لک و چروک شده و به راحتی نیز شسته نمی‌شود. این پارچه برای محیط های رسمی و کم تردد مناسب است.
– ابریشم: بسیار ظریف است و برای پارچه مبل انتخاب مناسبی نیست.
– کتان: زود لک و چروک می‌شود، اما از لحاظ مقاومت و کیفیت، مقاومت خوبی در برار تغییر رنگ، نخ‌کش شدن یا سایش دارد.
– ویسکوز ریون: این نوع پارچه‌ها از خمیر کاغذ ساخته می‌شوند، در نتیجه مقاومت آنها در برابر آب بسیار کم است. اما جذب رطوبت بسیار بالایی دارند؛ نرم و لطیف هستند، ولی زود چروک می‌شوند. همچنین از لحاظ استحکام مقاومت بالایی دارند.
– چرم: به راحتی شستشو و تمیز می‌شود. در برابر خراشیدگی مقاومت بسیار پایینی دارد، اما در حالت کلی بسیار مقاوم است.
– پشم: پارچه های پشمی در برابر نخ‌کش شدن، چروک، لکه و تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند، اما برای شستشو و تماس با آب مناسب نیستند، زیرا حالت نمدی و سخت پیدا می‌کنند.

پارچه با الیاف مصنوعی

– آکریلیک: ظاهر این الیاف شبیه الیاف پشم است؛ مانند پشم در برابر ساییدگی، چروک، تغییر رنگ و لک مقاوم است، اما ممکن است اگر کیفیت بافت آن بالا نباشد به مرور زبان پرز بیاندازد. جذب رطوبت پایینی دارد و بسیار نرم و سبک است.
– پلی‌استر: پلی استر به دلیل داشتن خواص خوب و بالا، به یکی از پرمصرف ترین الیاف مصنوعی تبدیل شده است. خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت در برابر ساییدگی و چروک و حرارت، شستشوی آسان، مقاوم در برابر نخ‌کش‌شدن و جذب رطوبت کم از خواص خوب پلی‌استر هستند. این الیاف دوده و گرد و خاک بیشتری جذب می‌کند، اما به دلیل ساده بودن شستشو و پاک شدن راحت آن، انتخاب مناسبی است.
– نایلون: این الیاف با مواد مصنوعی دیگر ترکیب می شود و باعث ایجاد بافت مقاوم می شود. استحکام الیاف نایلون بسیار زیاد است و همچنین در برابر سایش و چروک نیز مقاوم است.
– ریون: ریون به اسم ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شود. ظاهرش بیشتر شبیه ابریشم است، اما گاهی به دلیل بافت متقاوت شبیه کتان یا لنین به نظر می‌رسد. این پارچه مقاوم است اما بسیار زود چروک می‌شود.

با توجه به اینکه روکش مبل اغلب در تماس مستقیم با بدن نیست، بهتر است جهت داشتن مقاومت و دوام بیشتر از پارچه‌های الیاف مصنوعی استفاده شود، زیرا الیاف طبیعی دوام بسیار کمتری دارند. همچنین مقاومت آنها در برابر چروک و رطوبت، پایین است؛ نگهداری و شستشوی الیاف مصنوعی نیز به مراتب آسان‌تر است.

مطالب مرتبط