چند روش کار آمد برای نگهداری مبلمان در منزل

چند روش کار آمد برای نگهداری مبلمان در منزل

راهکارهای ساده برای نگهداری مبلمان در منزل

قبل از خرید مبل بایستی اطلاعات کاملی در رابطه با جنس، قیمت و ویژگی‌ها و انواع مختلف مبلمان و حتی انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین مبل را برای مزل خود خریداری کنید. اما با خرید مبل همه چیز تمام نمی‌شود و بایستی با راه و روش‌های نگهداری مبل در منزل نیز آشنا باشید تا بتوانید مبل خود را در عین این که مبل خود را تمیز نگه می‌دارید، از آسیب رسیدن به آن نیز جلوگیری کنید.

 

چیدمان اتاق و تاثیرات آن

کار هایی که برای مراقبت از مبل ها باید انجام دهیم:

((چند راهکار ساده برای بالا بردن طول عمر مبل شما))

  • زمانی که از مبل ها استفاده نمی کنیم ، روی آن ها را با کاور بپوشانیم.(کاور های ضد رطوبت)
  • مبلمان را جارو و با آب و صابون ملایم مبلمان را شست و شو دهیم.
  • اگر روی بخش های فلزی مبلمان دچار رسوب شده است،به کمک محلول آب وسرکه سفید و دستمال مرطوب آن را از بین ببریم.
  • مبل های بدون پارچه را با آب بشویید.
  • با روغن پارافین یا روغن مخصوص، چوب های تیره را هر سال جلا دهیم.
  • چوب های روشن را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا به صورت طبیعی خشک شوند.
  • هر چند وقت یک بار مبلمان فلزی خود را با محلول رقیق شده ی سرکه و آب تمیز کنید . سپس با پارچه ای نرم آن را خشک کنید.

 

چیدمان اتاق و تاثیرات آن

کار هایی که برای مراقبت از مبلمان ها نباید انجام دهیم:

  • هرگز مبل را بدون کاور در محل تردد قرار ندهید.
  • از قرار دادن مبل زیر نور مستقیم آفتاب برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • از مواد شوینده که باعث ساییده شدن می شود خودداری کنید.
  • از شستن مبل با آب فشار قوی خودداری کنید.
  • بالشت ها و کوسن ها را توسط ماشین لباس شویی شستشو ندهید.
  • از اسپری های فاقد پارافین برای مبلمان چوبی استفاده کنید.

چگونه مبلمان را تمیز کنیم ؟

سوالی کهدر هنگام خانه تکانی، برای کسانی که به تنهایی زندگی می‌کنند یا افرادی که در زمینه خدمات نظافتی فعالیت دارند، به دنبال پاسخ آن هستند. گاهی در مقالات، گاهی در بین صحبت‌ها و تجربیات خود و گاهی نیز در جستجوهای خود در اینترنت. در این مطلب از توکامگ ما می‌خواهیم روشی را به شما یاد دهیم که پاسخ خود در رابطه با تمیز کردن مبلمان را یافته و دیگر به دنبال این سوال نروید. با ما همراه باشید.

این که خانه بهم می‌ریزد و مبلمان کثیف می‌شود یک حقیقتی است که همواره در حال رخ دادن است. خرده‌های مواد غذایی بین شکاف‌های مبل، ریختن نوشیدنی، و بچه‌هایی که با دست و پای آلوده روی مبل‌ها بالا و پایین می‌پرند؛ همه این‌ها اتفاقات روزمره ی زندگی هستند، اما ایرادی ندارد. تمیز کردن مبل، آن هم در خانه کار سختی نیست، فقط به خودتان بستگی دارد.

پیش از آن که شما را با اصول تمیز کردن مبل و نگهداری از مبل آشنا کنیم، در ابتدا باید مرحله‌ای را برای تمیز کردن مبلمان برایتان توضیح دهیم که از آن با عنوان پاکسازی مبل یاد می‌شود. پاکسازی مبل شامل مراحلی است که سرعت تمیز کاری را بالا می‌برد.

 

چیدمان اتاق و تاثیرات آن

مرحله اول پاکسازی: جارو کشیدن

ابتدا از دست ذرات درشت بین مبل‌ها یا درونشان و مابین کوسن‌های مبل خلاص شوید. جای جارو زدن، ابتدا آن‌ها را با دست جمع کنید و درون کیسه‌ای بریزید، چرا که ممکن است قطعات بزرگ خوراکی و غیر خوراکی درون لوله جارو برقی شما گیر کنند. سپس با قسمت گردگیر جارو، سطح و رویه مبل و درزها را جارو کنید. با تعویض سر جارو، از تمیز کننده بین مبل و نشیمن استفاده کرده و با نگه داشتن طولانی درون درزها و چاک‌ها، اجازه دهید گرد و غبار نیز از بین برود. کوسن‌ها و بالشت‌ها را در فضای باز بتکانید و رویه آن‌ها را با جارو نظافت و گردگیری کرده و در انتها پایه‌های مبل را جابجا کرده و زیر مبل‌ها و کف آن را جارو بزنید. توجه کنید زیر مبل و فضای خالی بین بالش‌های مبلمان، یکی از مهم‌ترین مکان‌های فراموش شده هنگام نظافت هستند که بایستی توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

 

چیدمان اتاق و تاثیرات آن

مرحله دوم پاکسازی: برس کشیدن

امکان دارد در بعضی از قسمت‌های مبل به دلیل فشرده شدن آلودگی جرم و خاک‌هایی به پارچه چسبیده باشند که با جارو برقی تمیز نشوند؛ به همین منظور از برس دستی نسبتا نرمی استفاده کنید و روی کثیفی‌ها بکشید تا پاک شوند. در هنگام برس کشیدن مراقب باشید با فشار زیاد این کار انجام نشود چرا که ممکن است به جنس پارچه آسیب وارد شود. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد تمیز کردن مبل پارچه‌ای را دارید، حتما مطلب نکاتی برای شستشوی مبل پارچه‌ای را مطالعه کنید.

 

چیدمان اتاق و تاثیرات آن

مرحله سوم پاکسازی: برداشتن پُرزها و موهای چسبیده به مبل

خانم‌ها در خانه همواره از وجود موهای زیاد بر روی مبلمان و هم چنین پرزهای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه گله دارند. در بعضی از انواع مبلمان از پوشش‌هایی برای جلوگیری از چسبیدن مو به پارچه استفاده می‌شود اما نه در همه آن‌ها. به همین منظور از غلتک‌های مخصوص استفاده کنید؛ چرا که در خیلی از موارد جارو برقی ها توان تمیز کردن موها را ندارد. به خصوص اگر در خانه حیوان خانگی نگه‌داری می‌کنید احتمالا نتوانید موهای آن‌ها را توسط جاروبرقی جمع‌آوری کنید.

 

چیدمان اتاق و تاثیرات آن

مرحله چهارم پاکسازی: تمیز کردن سطوح غیر پارچه‌ای

چگونه مبلمان را تمیز کنیم ؟ در جواب باید بگوییم که تمیز کردن مبلمان مختص به نظافت پارچه مبل نیست. سطوحی که در معرض آلودگی هستند، از جمله چوب‌ها در مبل‌های دسته چوبی و فلزها در قسمت‌هایی که فلز در نمای مبل به کار رفته است را با مواد مخصوص نظافت کنید. (برای چوب از روغن‌های مخصوص و برای فلز از تمیز کننده‌های فلزی). مراقب باشید که مواد تمیز کننده بر روی پارچه منتقل نشوند. اگر سطح تمیزکاری بزرگ است اسپرهای مخصوص را روی پارچه‌ای که با آن مبل را نظافت می‌کنید بپاشید و بعد ناحیه مورد نظر را تمیز کنید.

 

چیدمان اتاق و تاثیرات آن

مرحله پنجم پاکسازی: بررسی نکات مربوط به نظافت پارچه مبل

معمولا شرکت‌ها و سازندگان مبلمان دستور العمل مراقبت و شستشوی مبل خود را با نصب برچسب‌هایی که روی آن‌ها با علایم اختصاری توضیحاتی درج شده است معین می‌کنند.

تعدادی از این علایم را بررسی می‌کنیم تا هنگام شستشو و نظافت دچار خطا نشویم:

W: حرف اختصاری آب به زبان انگلیسی است که معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت می‌باشد.

WS: این علامت یعنی با محلول پایه آب و مواد شیمیایی امکان نظافت مبل وجود دارد.

S: وجود این علامت به معنی تمیز کردن مبل به صورت خشک کردن باید صورت بگیرد.

O: یعنی مواد به کار رفته در محصول از مواد ارگانیک تشکیل شده و فقط با آب سرد باید شستشو شود.

X: وجود این حرف یعنی باید با برس یا جارو برقی نظافت شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز گردد.

پایان قسمت اول

ادامه دارد…

منبع : سایت مکبر پرستیژ

مطالب مرتبط