شناخت انواع مجسمه ها و تاثیرات آن بر دکوراسیون

شناخت انواع مجسمه ها و تاثیرات آن بر دکوراسیون

مجسمه

شناخت انواع مجسمه ها و تاثیرات آن بر دکوراسیون

مجسمه يکی از وسايل تزيينی کارامد هنرهای تجسمی در دکوراسيون است. معمولا دارای شگل هایی به فرم انسان، گياه، ساختمان و حيوان دارد. نمونه های مدرن آن به شکل هندسی و اشکال انتزاعی نيز ساخته میشود. بايد اشاره کرد که تمام اشکال سه بعدی، مجسمه نيستند. برای اينکه سازه ای به اين عنوان شناخته شود بايد نوآوری، مفهوم يا علتی برای ساخت آن وجود داشته باشد. پيکر تراش ((مجسمه ساز )) به شخصی گفته می شود که با هنر دست خود اين وسيله را می سازد. البته مجسمه به صورت عمده توسط دستگاه نيز توليد می شود که آن را در گروه صنايع دستی قرار نمی دهند.

آشنایی با انواع مدل های مجسمه ها

مواد بکار رفته در ساخت مجسمه ها

مجسمه ها از مصالح و مواد مختلفی از جمله انواع فات، گچ، سراميک، چوب، فايبرگلاس و سنگ ساخته می شوند. مجسمه را با توجه به کيفيت و مواد به کار رفته در ساختار، می توان در فضای باز نيز قرار داد، و برای تزيين تراس، کنار استخر، باغچه و ورودی خانه از آن استفاده کرد.

 

مجسمه صورتک

تنديس به مجسمه هايی گفته مي‌شود که فرمی از نيم تنه داشته باشد و اگر فقط شکل سر را نمايش دهد نام مجسمه صورتک يا سرديس را به آن میگویند. مجسمه صورتک را بر ديوار نصب کنيد تا نمايی زنده به اتاق ببخشيد. مجسمه صورتک می تواند جاذب نگاه و کانون توجه دکوراسيون باشد. اگر می خواهيد همان لحظه اول مهمانان را شگفت زده کنيد، سرديس را در قسمت ورودی خانه روی ديوار قرار دهید.

مجسمه کوچک

وقتی خانه را با مجسمه هاي دکوری چيدمان مي‌کنيد با استفاده از اين وسيله تزيينی در قسمتی از خانه، فضای سومی به مکان اضافه می ‎کنيد. می توانيد برای هر کدام از بخش های خانه چينش متفاوتی ایجاد کنید. ابعاد، سبک دکوراسيون و بودجه مد نظر شما در اين جا تاثیر گذاری ندارد. مجسمه خود را در بهترين جای خانه قرار دهيد تا تاثير آن را بر روح ساکنان مشاهده کنيد.

برای استفاده از اینگونه مجسمه ها در دکوراسيون داخلی منزل، از آن ها بين کتاب های کتابخانه، روی قفسه و يا روی ميز کنسول استفاده کنيد. وجود مجسمه ای با شکل مورد نظر شما در ميان کتاب ها، جذابيت ، کنتراست و زیبایی چشم گیری را به فضا اضافه و محيط را از يکنواختی خارج می کند.

مجسمه دکوری بزرگ

مجسمه های عظيم، با اندازه ای بزرگ تر از ابعاد واقعی، مناسب فضا های بزرگ هستند. نقش اث گذاری اين لوازم بسيار پررنگ است و بيش از ساير المان های موجود در دکوراسيون بر افراد تاثير می گذارد.

اين وسيله را در جايی قرار دهيد که اطراف آن با اشيا زيادی شلوغ نشده باشد و بتواند جلوه زيبايی در دکوراسيون ايجاد کند. می توانيد از نورپردازی برای نمايش بهتر آن استفاده کنيد. پيش از پیروی از قوانين، برای قرار دادن آن در خانه به چشم های خود اعتماد کنيد. تناسب را رعايت و اندازه مناسب را به گونه ای انتخاب کنيد که به زيبايی خانه کمک شود و باعث شلوغی نشود.

مجسمه چوبی

در پيکرتراشی می توان قوانين فيزيک را شکست و از عالم واقعی فراتر رفت.  طراحی های سورئال يا فرا واقعی، ريشه در قدرت تخيل انسان دارد. اشکال هندسی فضا را از نظر فرم به تعادل می رسانند. مجسمه چوبی، فضایی از طبيعت را در خود دارد که با توجه به فرم و مکان قرار گيری، مانند موجودی زنده حال و هوای خانه را تغییر میدهد. با استفاده از قابليت های مواد طبيعی می توان به همه چيز دست يافت. برای مثال با استفاده از چوب، پيکره هايی به شکل صخره طراحي می شود که با وزن سبک تر، ظاهری مانند سنگ خواهد داشت. يک فيل عظيم جثه، اسب وحشی يا هر موجود متحرکی را روی ميز خانه بياوريد.

مجسمه فايبرگلاس

فايبرگلاس ترکيبی از پليمر و شيشه است که نسبت به ساير مواد چندين ویژگی مفید دارد؛ وزن سبک، نقل و انتقال آسان، سطح براق و کيفيت بالا. از اين ماده بيش تر برای ساخت مجسمه های بزرگ استفاده می شود و مناسب فضای باز است. اگر نمای اتاق تکراری شده است و نمی خواهيد تغيير دکوراسيون کلی ايجاد کنيد، از مجسمه های فايبر گلاس در ابعاد بزرگ کمک بگيريد. طرح و شکل را به اتاق بيفزاييد و ديوارهای خالی را پوشش دهيد. می توانيد از آن ها بين مبلمان قرار دهيد و تنوع ارتفاع را بين لوازم موجود ايجاد کنيد. به اين صورت نمای جديدی در دکوراسيون به وجود می ‎آيد.

مجسمه سنگی

به عنوان انسان بايد بپذيريم که جهان دارای طبيعتی پويا و در حال جریان است. برای دوام آوردن ناچاريم در زندگی منعطف و چابک عمل کنيم. سازگاری با محيط فقط در هماهنگی فيزيکی خلاصه نمی شود، بلکه به فرآيندهای ذهنی، روح و روان نيز مرتبط است. ساخت مجسمه سنگی و کوچک راهی برای ثبت وقايع مختلف زندگی است. برای مثال ذات سنگ، جامد، مات و سخت است. يک هنرمند با پياده سازی مفاهيم معمول بر پيکر مجسمه، زندگی منعطف روزمره را بر سنگ سخت نقش بندی می کند. آن ها نمادی از رفتار و حرکات ما هستند. ارتباط، گفت و گو، بيان رنج يا شادی و ساير احساسات در اين وسيله نمايان می شود.

کاربرد مجسمه ها بر روحیات

برای داشتن يک پرنده زيبا، ديدن بناهای تاريخی يا يک ورزش خاص، نيازی به سفر به دور دنيا نداريد. اين لوازم دکوری نياز شما را رفع می کنند و آن پديده را با مقياسی کوچک در خانه به نمايش در میاورد. گاهی يادآور خاطرات هستند و بعضی مواقع انسان را از افکار مضطرب جدا می سازند.

منبع : سایت مکبر پرستیژ

مطالب مرتبط