تاریخچه مبل و منبت ملایر

تاریخچه مبل و منبت ملایر

ملایر شهر مبل و منبت ایران

 

تاریخچه مبل و منبت ملایر

 

تاریخچه هنر منبت کاری

منبت کاری  ، هنر حکاکی کردن وکنده کاری روی چوب می باشد و اگر بخواهیم تاریخ دقیق آغاز این صنعت دستی را حساب کنیم باید به اولین وسیله برنده ای که بشر اولیه ایجاد کرد بازگردیم که متاسفانه به علت عمر کم چوب اشیای زیادی از آن به جای نمانده است و قدیمی ترین نمونه این هنر یک تندیس چوبی است به نام شیخ آل بلد که در مصر کشف شده است و متعلق به 2500 سال قبل از میلاد است.
این هنر در ایران نیز از دیر باز وجود داشته است و نمونه آن را در آثار شوش و تخت جمشید میتوان مشاهده نمود،هنر منبت کاری در دوره های بعد از آن نیز ادامه داشته و نمونه های ضریح و منبرهای کار شده از دوران تیموریان موجود است ولی اوج شکوفایی این هنر به دوره صفوی باز می گردد که آثار بسیاری از ظروف و رحل های قرانی و یا ستون های چوبی بر جای گذاشته اند و متاسفانه در دوره های زند و قاجار از رونق افتاد و امروزه در برخی از شهرهای کشور همچون ملایر این هنر پر رنگ مانده است.

که این شهر مدتی است به علت تولید 60% مبلمان کشور به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران انتخاب گردید.
اشتغال 10 هزار و 500 نفر در بخش صنایع دستی در ملایر
محمد رضا بهاری همچنین از اشتغال 10 هزار و 500 نفر در بخش صنایع دستی در ملایر خبر داد و افزود: این تعداد افراد دارای کارت شناسایی هستند و با مجوز اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فعالیت دارند.
بهاری اظهار داشت: مبل و منبت ملایر علاوه بر تامین بازارهای داخل کشور به کشورهای عراق، کردستان عراق و کشورهای آسیای میانه صادر می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ابراز داشت: در حال حاضر شهرهای اهواز، بوشهر، کرمان، تهران، تبریز و منطقه چابهار از وارد کنندگان اصلی  مبل شهرستان ملایر هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از پنج هزار کارگاه صنایع دستی در شهرستان ملایر در رشته های مختلف فعالیت دارند، گفت: بیشتر کارگاههای صنایع دستی شهرستان مربوط به مبل و منبت است و بیش از سه هزار نفر در رشته مبل و منبت در ملایر اشتغال دارند
بهاری ابراز داشت.

 

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط