دسته بندی انواع فراورده های چوبی

دسته بندی انواع فراورده های چوبی

 

دسته بندی انواع فراورده های چوبی

 

طبق نظرات و تحقیقات کارشناسان مختلف ، تعاریف گوناگونی برای محصولات و فرآورده‌های چوبی عنوان شده است. بخصوص در شاخه مبلمان، نقطه نظرات کارشناسان معماری داخلی، طراحان، دکوراتورها و نیز تولیدکنندگان مبلمان متفاوت و حائز اهمیت است.
لازم به ذکر است که تاکنون هیچگونه دسته بندی و تعریف در قالب تحقیق و جمع آوری دیدگاه‌های مختلف به طور جامع برای صنایع چوب و مبلمان وجود ندارد.
شایان توجه است که تعاریف و دسته بندی ذیل صرفاً از دیدگاه صنعت چوب می‌باشد، چرا که طراحان داخلی کلیه لوازم مورد نیاز داخل ساختمان اعم از شیشه‌ای، سفالی، فلزی، پلاستیکی، پارچه‌ای و غیره که کلیه تجهیزات و دکوراسیون داخل ساختمان مانند لوسترها، مجسمه‌ها، تزیینات، گلدان و غیره را در برمی‌گیرد، مبلمان و دکوراسیون داخلی می‌نامند، یا انواع چراغ، تابلو، نیمکت، ایستگاه و غیره را بعنوان جزیی از مبلمان شهری به شمار می‌آورند.

تعاریف جنگل به ترتیب ذیل خواهد بود:

الف- رسته مواد خام
این دسته از محصولات از اجزای درختان گرفته شده و به سه شکل زیر هستند .
*- الوار
*- روکش
*- خرده چوب

ب- رسته مواد اولیه خام

طی فرآیند تولید رسته مواد خام به محصولات جزئی تر ، مانند: الوارها و روکش‌های ضخیم و نازک، پوشال، خرده چوب، فیبر و غیره تبدیل می شوند .

ج- رسته مواد اولیه

تنوع محصولات، عملیات و فرآیندهای تولید در صنعت چوب ما را ملزم به تشیکل این رسته بعنوان مواد اولیه صنایع مبلمان نموده است. محصولات این رسته انواع تخته و چوب آلات، انواع روکش‌های کاغذی و انواع صفحات یا اوراق فشرده می‌باشد. بطور مثال: تخته چند لایی، M.D.F، تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته بلوک برد، تخته سیمان، چوب پلاستیک، L.V.L, O.S.B و روکش‌هایی چون H.P.L, C.P.L و غیره در این رسته گنجانده می‌شود.

د- رسته محصولات بینابینی

صنایع و خطوط تولیدی در این صنعت وجود دارند که جهت بالا بردن مقاومت‌ها، زیبایی، ایجاد طرح و غیره.
محصولات رسته سوم، عملیاتی بهبود دهنده را انجام می‌دهند که این صنایع واسطه‌ای را محصولات بینابینی می‌نامیم. در حقیقت با اینکه خود از صنایع بالادستی مواد اولیه تهیه می‌شوند، ولی محصولات آنها برای مبلمان، مواد اولیه تلقی می‌گردند.

از محصولات بینابینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
پروفیل‌های روکش‌دار، صفحات کابینت لبه گرد، صفحات روکش شده ملامینه، صفحات رنگ یا چاپ شده، قطعات وکیوم شده و … .

ه- رسته محصولات نهایی

کلیه فرآورده‌ها، مصنوعات و محصولات برگرفته از چوب که در زندگی بشر وجود دارند، در این رسته گنجانده می‌شوند. با توجه به تنوع محصولات، این گروه را می‌توان به سه شاخه اصلی تقسیم نمود:
1- شاخه سازه‌های چوبی شامل: ساختمانهای چوبی، پل، اسکله، برج‌های خنک کننده، تیرهای مخابراتی و غیره.
2- شاخه مبلمان شامل: مبلمان مسکونی، مبلمان اداری و مبلمان خاص
3- شاخه ملزومات چوبی شامل: تجهیزات ورزشی، لوازم موسیقی، لوازم تحریر و آموزشی، کبریت، صنایع دستی، اسباب بازی، قطعات خودرو، تجهیزات ارتوپدی، پزشکی و غیره.

 

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط