سرویس خواب کودک و انواع مدل های آن

سرویس خواب کودک و انواع مدل های آن

 

سرویس خواب کودک و انواع مدل های آن

 

در این مطلب قصد داریم معیارها و استاندارهایی که باید در هنگام انتخاب سرویس خواب کودک مخصوصاً تخت خواب در نظر بگیرید و همچنین انواع مدل‌های موجود ان در بازار شما را راهنمایی کنیم.
با اوضاع‌واحوال اقتصادی خانواده‌های امروزی و نداشتن قدرت خرید مردم، بخش قابل‌توجهی از مردم به اجاره‌نشینی در آپارتمان‌های کوچک سوق یافته‌اند و خرید خانه برای ان ها به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده است؛ بنابراین انتخاب اثاثیه‌ای که هم فضای زیادی را اشغال نکند و هم مقرون‌به‌صرفه باشد بسیار مهم است. به همین منظور لازم است در این آپارتمان‌ها نقلی از روش به خصوصی برای دکوراسیون اثاثیه منزل استفاده کرد، به‌خصوص اینکه بعد از چند سال زندگی مشترک زناشویی دونفره مجبورید که این فضای کوچک که حتی خودتان هم در ان با دغدغه جا روبرو هستید با نفر سومی که به خانواده‌تان وارد می‌شود تقسیم کنید.

آگاهی قبل از انتخاب سرویس خواب کودک

ورود یک عضو جدید به خانواده، قطعاً ساختار داخلی و نحوه استفاده از فضاهای خانه را دستخوش تغییراتی می‌کند. شاید اتاق کارتان را از دست بدهید یا مجبور شوید اتاق‌خواب خودتان را برای مدتی با کودک نازنینتان شریک کنید. جالب است بدانید که هدر ندادن پول در زمان‌هایی که درآمدها با مخارج‌ها اصلاً تناسبی ندارد نیز یک هنر محسوب می‌شود؛ بنابراین بهتر است قبل از اینکه برای سرویس خواب کودک اقدام کنید؛ پس از مطالعه و آگاهی، از ویژگی‌های انواع سرویس کودک‌ موجود در بازار، به این کار اقدام کنید.
اتاق کودک شما مکانی است که او می‌تواند در ان هر کاری را که می‌پسندد انجام دهد، پس نحوه چیدمان و تنوع رنگ در اتاق کودک از فاکتورهای اساسی برای انتخاب شما هستند که باید ان ها را در نظر بگیرید. طراحی چیدمان داخلی اتاق کودک باید به‌گونه‌ای باشد که با روحیات او سازگار باشد و سبب شود که کودک از بودن در اتاق‌خواب خود احساس رضایت و شادابی کند. لازم است بدانید بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که اتاق کودک تأثیر چشمگیری در تکوین شخصیت، اعتمادبه‌نفس، استقلال و آرامش وی دارد.

جدیدترین مدل ها

سرویس‌های جدید اتاق کودک موجود در بازارهای کنونی بسیار کامل هستند هم‌چنین فضای زیادی را هم اشغال نمی‌کنند. تختخواب، کمد، میزتحریر، دراور و کتابخانه همه در یک اتاق کوچک جا می‌گیرند. اگر فضای کافی دارید، وسایل غیرضروری دیگری مثل میز عسلی، آینه و… را هم می‌توانید خریداری کنید. این سرویس‌های کودک با الگوبرداری از انواع میوه‌ها و خوراکی‌های خوشمزه و شخصیت‌های کارتونی محبوب کودکان و اسباب‌بازی‌ها ساخته‌شده‌اند.
چون معمولاً کودکان بازیگوش هستند و با سرویس خواب و کلاً وسایل و لوازم خود برخورد خوبی ندارند، بهتر است سرویس خواب‌کودک را از انواع باکیفیت و برندهای معتبر و شناخته‌شده تهیه کنید تا از دوام و کارایی آن‌ها مطمئن باشید.
عناصر تأثیرگذار زیادی در اتاق کودک وجود دارد که می‌تواند باعث شود طراحی دکوراسیون داخلی اتاق زیباتر جلوه کند .
اکثر خانواده‌ها هنگام خرید سرویس خواب  دچار مشکل می‌شوند که باوجود فروشگاه‌های بزرگی که مدل‌های جذاب و مسحورکننده را ارائه می‌کنند این مشکل نه‌تنها حل نمی‌شود بلکه کارشان دوچندان سخت‌تر می‌شود؛ اما شناخت انواع موجود در بازار و آشنایی با ویژگی و کاربرد ان ها می‌تواند انتخاب را برای خانواده‌ها سهولت بخشد.

 سرویس استاندارد

 

 

لطفاً تا قبل از آنكه نمی‌دانید چه مدل سرویس خوابی برای کودکتان مناسب است، سراغ خرید نروید ! استانداردهای این محصول بسیار مهم و حتی ضروری است. هنگام خرید تمام حواستان را به زیبایی و جذابیت ندهید زیرا قرار نیست فقط زیبایی و جذابیت ملاک باشد بلکه معیارها و استانداردهایی نیز وجود دارد که در هنگام خرید باید ان را رعایت کنید که رعایت این استاندارد بسیار مهم‌تر از زیبایی و جذابیت ان است زیرا در صورت رعایت نکردن ان با سلامتی کودکتان بازی می‌کنید. نگران نشوید رعایت این معیارها و استانداردها کار سختی نیست اما با رعایت همین استانداردها می‌توانید مناسب‌ترین سرویس خواب کودک را خریداری کنید.
خرید تخت خواب مناسب کودک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی اتاق کودکان است که معیارهای زیادی در زمان خرید آن باید رعایت شود ازجمله ابعاد، رنگ، ارتفاع و… حالا ما می‌خواهیم یکی‌یکی این معیارها را باهم بررسی کنیم.

ابعد سرویس خواب کودک

ابعاد استانداردی برای تخت کودک وجود ندارد. مهم‌ترین معیار برای انتخاب تخت، طول قد و میزان وزن کودک شماست. ارتفاع استاندارد تخت خواب کودک ازجمله معیارهای بسیار مهمی است که باید توجه فراوانی به آن کرد، ارتفاع تخت خواب کودک از سطح زمین به‌طور میانگین باید بین 20 تا 40 سانتی‌متر باشد. اگر قد کودکی بلندتر و یا کوتاه‌تر از میانگین سنی‌اش باشد این ارتفاع می‌تواند تغییر کند.
زاویه استاندارد نشستن روی تخت هم یکی از معیارهایی است که باید در نظر گرفته شود به همین منظور بهتر است فاصله تخت از سطح زمین نه خیلی زیاد و نه خیلی كم باشد زیرا اگر ارتفاع تخت زیاد باشد پا کودک به زمین نمی‌رسد و اگر ارتفاع تخت کوتاه باشد کودک مجبور است که زانوهایش را خم کند درصورتی‌که باید وقتی کودک روی تخت می‌نشیند بدون خم شدن زانوها کف پاهای او روی زمین قرار بگیرد که در این حالت زاویه زانو و ران او 90 درجه است و همین‌طور زاویه لگن و کمر او 90 درجه است؛ این فرم بهترین حالت زاویه استاندارد نشستن روی تخت است به این دلیل که ارتفاع تخت متناسب با قد کودک در حالتی استاندارد قرار می‌گیرد. البته برای بچه‌های پر جنب‌وجوش و کودکانی که در خواب تحرک بالایی دارند، ترجیحاً تختی با ارتفاع کوتاه انتخاب کنید.

سرویس خواب کودک می‌تواند هم‌رنگ دیوار اتاق و یا حتی رنگی متفاوت با آن باشد. استفاده از رنگ‌های روشن در طراحی باعث می‌شود تا کودک زودتر با آن ارتباط برقرار کند. همچنین می‌توانید در اتاق کودک از رنگ‌های شاد نیز استفاده کنید تا اتاق دل‌بازتر و جذاب‌تر شود، همچنین می‌توانید آن را با رنگ‌ها و یا به شکل تم‌های کارتونی موردعلاقه کودکتان انتخاب کنید و یا با انتخاب یکمحصول ساده‌تر دست خود را برای انتخاب کاغذدیواری، پرده‌ها و فرش اتاق کودکتان باز بگذارید. رنگ تخت خواب کودک بستگی به رنگ دیگر وسایل و تم اصلی اتاق‌خواب او دارد اما بهترین رنگ برای تخت خواب کودک سفید و کرمی است که این رنگ باعث می‌شود فضای اتاق روشن شود و همچنین شما می‌توانید با انتخاب این رنگ انواع روتختی را برایشان استفاده کنید. مهم‌تر از رنگ بدنه تخت، رنگی است که برای تشک تخت انتخاب می‌کنید زیرا هرچقدر رنگ ان روشن‌تر باشد لکه‌ها را بهتر نشان می‌دهد.

سعی کنید این نکته را رعایت کنید که چیزی را که انتخاب می‌کنید دارای کمدها و کشوهای کافی باشد تا تفکیک بندی و نظم دهی به وسیله‌های کودکتان از قبیل وسیله‌های بازی یا لوازم مدرسه‌شان آسان‌تر شود. به‌علاوه اگر جاهای وسایل کودک در کمدها و کشوها کاملاً جداشده باشد و برای هر دسته از لباس‌ها و اسباب‌بازی‌ها یک جای مشخص تعیین‌شده باشد، شما راحت‌تر می‌توانید نظم را به کودکتان بیاموزید.

فرش‌ها بعد از سرویس‌های خواب مهم‌ترین عنصر اتاق کودک هستند، بهتر است برای اتاق کودک فرش‌هایی را انتخاب کنید که نرم و دارای دوام و کیفیت باشند، هم‌چنین باید به این نکته توجه کنید که رنگ فرش‌ها باید با رنگ سرویس‌های کودک ست باشد تا نظم دکوراسیون داخلی اتاق کودک را بر هم نزند.

در بازارهای فروش، مواردی طراحی‌شده است که همراه آن میزتحریر و یا آینه و دراور ست سرویس خواب را نیز ارائه می‌شود که کار شما را برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک عزیزتان راحت‌تر می‌کند. اگر کودک شما در حال حاضر کوچک‌تر از آن است که به میزتحریر یا آینه و درآور نیاز داشته باشد می‌توانید در آینده به‌جای خرید یک سرویس خواب کودک جدید لوازم دیگری را اضافه کنید.

یکی دیگر از مسائل موردنظر در انتخاب تخت خواب مناسب برای کودک جنس آن می‌باشد؛ که در ادامه به‌تفصیل هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

تخت‌های فلزی

فریم‌های فلزی مدت‌زمان زیادی دارای محبوبیت بین مردم بوده‌اند به خاطر ظاهر زیبایی که به کمک این فریم‌های قابل‌دستیابی بود. فلزات به‌کاررفته در این فریم‌ها می‌تواند آلومینیوم، نیکل و یا حتی برنج باشد. این تختخواب‌ها به خاطر فریم فلزی خود معمولاً عمر طولانی دارند. فریم فلزی انتخاب مناسبی برای تختخواب‌های مبلی و تختخواب‌های دونفره است.
از مزایای این فریم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 استحکام
 دوام زیاد
 ارزان شدن
 تنوع رنگ و طرح

تخت‌های پلاستیکی

 

سرویس خواب کودک و انواع مدل های آن

 

این تخت ها یکی از فریم‌های محبوب برای کودکان است. هرچند این فریم دوام تخت‌های فلزی و چوبی را ندارد ولی دارای تنوع و تطبیق‌پذیری فراوانی است. انواع رنگ‌ها و طرح‌های مورداستفاده برای این تخت‌ها می‌تواند فضای جذابی را برای کودک فراهم کند.
از مزایای این فریم تخت خواب کودک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
 راحتی در سوار کردن تخت
 ارزان‌تر بودن نسبت به فلز و چوب
 تنوع طرح و رنگ
 راحتی در تمیز نگه‌داشتن تخت

تخت‌های چوبی، بهترین انتخاب 

 

 

بهترین جنس تخت خواب کودک تختخواب‌های چوبی هستند که مدل‌های متنوع و شیکی نیز دارند، تختخواب‌های چوبی نسبت به دیگر تختخواب‌ها در اولویت قرار دارند. این فریم‌ها در انواع مختلفی از چوب‌های محکم، چوب‌های ترکیبی و یا حتی طرح چوب موجود هستند. تخت‌هایی که از چوب محکم استفاده می‌کنند، بیشترین طول عمر را دارند. همچنین محبوب‌ترین چوب‌های مورداستفاده در این تخت‌ها چوب بلوط و صنوبر است.
از مزایای این فریم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
 دوام بسیار زیاد
 موجود در طرح‌ها متنوع
 قابلیت رنگ شدن و سفارشی شدن
 دست‌ساز بودن

بهتر است  تختی را انتخاب كنید كه زیر آن فضایی خالی یا كشویی وجود داشته باشد زیر این فضای خالی مرتب باید نظافت شود تا محل تجمع حشراتی مثل مایت نشود. بهتر است تختی از جنس چوب، MDF یا نئوپان برای كودك انتخاب كنید. تخت‌های فرفورژه برای كودكان مناسب نیست و حتی بزرگ‌سالان هم بهتر است تختی را كه لبه‌های تیزی دارد انتخاب نكنند.

در طراحی باید از گوشه‌های پاگیر یا لبه‌های تیز اجتناب شود زیرا که رعایت راحتی و امنیت کودک از هر چیزی مهم‌تر است. توجه به نیازهای کودک در سنین مختلف از نکات دیگری است که باید در طراحی به آن توجه شود. ترکیب انواع چوب‌های مختلف می‌تواند منجر به پدید آمدن طرحی زیبا و دوست‌داشتنی شود؛ اما باید به این نکته هم توجه کرد که تمام مواد و مصالحی که در طراحی لوازم و وسایل اتاق کودک به کار می‌رود باید فرآوری شده باشند تا برای کودک ایجاد حساسیت نکنند.

اگر نمی‌خواهید جنس غالب تخت كودك شما چوبی باشد، تركیب‌های زیبایی از تخت‌های فلزی و چوبی هم در بازار مبل موجود است. مصالحی مثل چوب همیشه با دكوراسیون اتاق راحت‌تر هماهنگ می‌شوند. چوب محصولی است برای تمام فصول! همیشه هم شیك و زیبا به نظر می‌رسد. فضای زیر تخت‌هایی كه به‌صورت كشویی است، بسیار به منظم‌تر بودن اتاق كودك یا نوجوان شما كمك می‌كند. كشوی زیر تخت محل مناسبی برای قرار دادن وسایل اضافی است.

سرویس‌های خواب کودک امروزه از چوب MDF یا همان نئوپان ساخته می‌شوند، نئوپان ‌ها ترکیبی از خرده چوب و رزین هستند. این MDF ها پس از تولید با روکش‌های مختلفی در صدها رنگ و طرح متفاوت به میزتحریر، تخت، کمد و… دلخواه شما تبدیل می‌شوند. از ویژگی‌های مثبت MDF ها مقاومت بالای آن‌هاست و اینکه قابلیت برش خوری را در شکل‌های متنوع مثل سیب، قلب، ماشین و… برای وسایل اتاق کودک دارند.
روکش‌های MDF شامل دو نوع ملامینه و فینیش فویل می‌شوند که تفاوت اصلی آن‌ها در این است که ملامینه‌ ها در برابر سایش و رطوبت دوام و استحکام بیشتری دارند. باید دقت کنید که میز و تختی که برای اتاق کودکتان انتخاب می‌کنید، لبه‌های گرد داشته باشد و حتماً نوار لبه‌های 2 میلی‌متری ضخیم برای آن استفاده‌شده باشد، چون در صورت برخورد کودک به این وسایل، خطر کمتری وی را تهدید خواهد کرد.

بی‌شک، سبک بودن وسایل برای شما اهمیت فراوانی دارد، لذا بهتر است در قسمت کف کشوها و پشت کمد از ام دی اف ۳ میلی‌متری استفاده گردد که دو نوع روکش کاغذی و روکش پرینتی دارند. من به شما توصیه می‌کنم حتماً توجه کنید که روکش پرینتی باشد، زیرا روکش‌های کاغذی در برابر رطوبت ضعیف هستند و بعد از مدتی تمیز کردن با دستمال مرطوب، خراب می‌شوند و لکه چربی هم از آن پاک نمی‌شود. لولاهایی که برای کمد و کشوی کودک به کار می‌روند نیز طوری طراحی‌شده‌اند که هنگام باز و بسته شدن خطری برای دست کودک نداشته باشد و با صدای بسته شدن در کمد‌ها، کودک دلبند شما از خواب ناز بیدار نشود.

یک نکته بسیار مهم در مورد وسایل چوبی اتاق کودک که شاید هنگام خرید سرویس خواب کودک شما به آن توجه نکنید یا اصلاً اطلاعی در مورد آن نداشته باشید، مواد اولیه ساخت MDF است. همان‌طور که گفتم رزین یکی از مواد اولیه ساخت نئوپان یا همان MDF است، درواقع، همان چسبی است که خرده چوب‌ها را در کنار هم و به‌صورت متراکم درمی‌آورد؛ بنابراین، بخش اعظمی از چوب را تشکیل می‌دهد. اگر رزین استفاده‌شده از نوع رزین اوره فرمالدهید باشد، در صورت قرار گرفتن وسایل در گرما برای تنفس کودک شما مضر و آسیب‌زاست.

انواع تختخواب‌های کودک

تختخواب‌های نیمه محافظ

این تختخواب‌ها همان تختخواب‌های محافظ دار هستند که قسمت‌های کناری و پنل های پایین پای آن قابل برداشتن است و آن را تبدیل به یک‌تخت نیمه محافظ دار می‌کند. تخت خواب کودک نیمه محافظ برای خانواده‌ها صرفه اقتصادی دارد و می‌تواند انتقال از تخت خواب کودکانه به تختخواب‌های معمولی برای کودک شما را با شیب ملایمی انجام دهد. قسمت پایینی این تخت‌ها معمولاً از تخت‌های استاندارد محافظ دار بزرگ‌تر بوده و لذا فضای بیشتری از اتاق را می‌طلبد. این بزرگ‌تر بودن به کودک شما هم این اجازه را می‌دهد که تحرک بیشتری در تخت خود داشته باشد. عمر این تخت‌ها به قد و وزن کودک شما و اینکه چقدر از تخت به‌عنوان تشک ژیمناستیک استفاده می‌کند بستگی دارد! این تخت‌ها همچنین انتخاب مناسبی برای خواهر و برادرهایی است که سن نزدیک به هم دارند و می‌تواند پس از استفاده یکی برای دیگری استفاده شود .

تخت‌های سینگل

تخت خواب کودک سینگل، متداول‌ترین انتخاب برای تخت کودک است. بعضی‌اوقات از این واژه برای بیان اندازه‌های استاندارد تخت که معمولاً ۷۵ در ۱۹۰ سانتی‌متر است استفاده می‌شود. بعضی‌اوقات هم از این واژه برای بیان فریم و چهارچوب تخت استفاده می‌گردد.

تخت‌های دوتایی

تخت خواب کودک دوتایی انتخاب‌های مناسبی برای اتاق‌خواب‌های مشترک است. به‌طورمعمول این تختخواب‌ها شامل دو تخت هستند که یکی در بالای دیگری قرار دارد و معمولاً با یک نردبان به یکدیگر راه دارند.

اما مدل‌های دیگری هم از این تختخواب‌ها وجود دارد. مدل‌هایی که در گوشه اتاق قرار می‌گیرند، مدل‌های سه‌تایی، مدل‌های خانوادگی و یا حتی مدل‌هایی با دارا بودن کشو و محفظه برای ایجاد فضای بیشتر. به خاطر مسائل ایمنی توصیه می‌شود از این تختخواب‌ها برای کودکان بزرگ‌تر استفاده شود تا خطر سقوط در پی نداشته باشد. نردبان‌های تخت خواب کودک معمولاً به‌خوبی فیت می‌شود ولی ممکن است که دچار انحراف شوند. پس بهتر است زمانی از این تختخواب‌ها استفاده شود که کودک شما با استفاده از آن مشکلی نداشته باشد.

تختخواب‌های کابینی

یک از مواردی که با آن مواجه میشوید تخت خواب کودک کابینی است که در بین نوجوانان خیلی محبوب است. ارتفاع این تخت‌ها معمولاً از تختخواب‌ها دونفره کمتر است. این تختخواب‌ها زمانی که فضای اتاق کم باشند و نیاز به محفظه برای قرار دادن وسایل در کنار تخت باشد، انتخاب مناسبی خواهند بود. ارتفاع این تخت‌ها متنوع است. بدین معنی که می‌توان برای بازه مختلف سنی کودکان مورداستفاده قرار گیرد. یکی از نکات مهمی که این تختخواب‌ها را برای کودکان محبوب کرده است این است که برخی از آن‌ها به نحوی طراحی‌شده‌اند که فضای بسته‌ای را برای استراحت او پدید می‌آورند.

تختخواب‌های مرتفع

این تختخواب‌ها مشابه تختخواب‌های دونفره هستند با این تفاوت که تخت در بالا قرارگرفته و زیر آن فضایی برای قرار دادن وسایل، میز مطالعه و یا حتی بازی کودک فراهم است. این تختخواب‌ها ازاین‌جهت که می‌توانند فضای بیشتری در اتاق برای کودک فراهم کنند، انتخاب مناسبی خواهند بود. طرح و مدل‌های مختلفی از این نوع تختخواب‌ها وجود دارد که دست شما را بازخواهد گذاشت. مجدداً لازم به ذکر است که به خاطر مرتفع بودن تخت، بهتر است که اجازه دهید کودک شما کمی بزرگ‌تر شود تا از این نوع تخت استفاده نماید.

نکاتی ریز اما کلیدی :

 در انتخاب تختخواب‌های دوطبقه، مدلی را انتخاب کنید که طبقه دوم، لبه مناسبی داشته باشد. لبه‌های بلند دور این تخت‌ها برای جلوگیری از سقوط کودک به روی زمین است؛ پیشنهاد می‌كنیم یكی از این لبه‌ها امكان باز شدن داشته باشد. طبقه دوم تخت‌های دوطبقه نباید خیلی به سقف نزدیک باشد.
 تشک تخت خواب کودک می‌تواند فنری و یا طبی باشد.
 نور طبیعی بهترین نور برای اتاق کودک است اما توجه داشته باشید که بدترین جا برای قرار دادن تخت، زیر پنجره است. اگر اتاق کودک شما کوچک است و تنها جایی که می‌توانید تخت را قرار دهید زیر پنجره است، حتماً با نصب پرده‌ای مناسب جلوی ورود نور و تابش مستقیم آفتاب را بگیرید.
 تختی را برای اتاق کودکتان انتخاب کنید که تا سنین نوجوانی برایش قابل‌استفاده باشد و جالب است که بدانید در این تخت‌ها ارتفاع تخت هم با بالا رفتن سن كودك شما قابل تنظیم است.
 یک‌تخت استاندارد با طرحی ساده همیشه قابل‌استفاده است و هیچ‌وقت هم از مد نمی‌افتد اگر قصد دارید تختی انتخاب كنید تا کودکتان چند سال از آن استفاده كند، از انتخاب طرح‌های فانتزی بپرهیزید.

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط