کاور مبل و چند نکته ویژه آموزشی درباره آن

کاور مبل و چند نکته ویژه آموزشی درباره آن

در این مقاله قصد داریم درباره کاور مبل صحبت کنیم ، در گذشته مبلمان در خانه های ایرانی به عنوان کالایی لوکس در پذیرایی برای نشستن های موقت در مهمانی ها استفاده میشده است به همین دلیل امکان کثیف شدن و لک شدن مبلمان کم بوده است، استفاده از کاورهای مبلمان بسیار به صرفه است چرا که با استفاده از آن هم می‌توانید مبل‌های جدید خود را نو و تمیز نگه دارید و هم می توانید به مبل‌های قدیمی را با هزینه بسیار کم شکلی جدید و  شکیل تری تغییر بدهید.انواع کاور مبل قابل شست و شو به ما کمک می‌کنند که از مبلمان خود به خوبی محافظت کرده و طول عمر آنها را افزایش دهیم. در ادامه برای انتخاب صحیح کاور مناسب برای مبلمان منزلتان، انواع آن را به شما معرفی کرده و ویژگی آن ها را بیان می‌کنیم.

انواع کاور مبل :

به طور کلی انواع کاور مبل از نظر جنس دو دسته هستند:کاور ژلاتینی مبل و کاور پارچه‌ای مبلمان

کاور مبل ژلاتینی :

کاور مبل و چند نکته ویژه آموزشی درباره آن

جنس کاور ژلاتینی از پلیمر pvc  است این پلیمر نرم، شفاف، ارتجاعی و  این کاور از نوع غیر رسمی می‌باشد که در برابر اشغال نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. از این پلاستیک حتی در لباس‌های کودکان هم استفاده می‌شود، بنابراین هیچ خطری برای سلامتی کودکان یا حیوان خانگی در صورت جویدن کاور مبل مشکلی ایجاد نمیکند
استفاده از کاور ژلاتینی از پارچه مبل شما در برابر خراب شدن و کثیف شدن محافظت می‌کند.
برای دوخت این نوع کاور پس از اندازه‌گیری مبلمان شما رول‌های ژلاتین را بر اساس الگوی مبلمانتان برش داده و دور تا دور آن را نوار دوزی می‌کنند.
از مزیت‌های این کاور  میتوان اشاره کرد: به علت شفاف بودن آن طرح و نقش مبلمان را پوشانده نمی‌شود. کاور ژلاتینی آلودگی و گرد و خاک و مایعات را از خود عبور نمی‌دهد و همچنین در صورت کثیف شدن، به راحتی با یک دستمال مرطوب پاک می‌شود.
برای دوخت این نوع کاور پس از اندازه‌گیری مبلمان شما رول‌های ژلاتین را بر اساس الگوی مبلمانتان برش داده و دور تا دور آن را نوار دوزی می‌کنند.

مزایا و معایب کاور مبل ژلاتینی

مزیت :
از مزیت‌های این کاور این است ، به علت شفاف بودن آن طرح و نقش مبلمان پوشانده نمی‌شود. کاور ژلاتینی آلودگی و گرد و خاک و مایعات را از خود عبور نمی‌دهد و در صورت کثیف شدن، به راحتی با یک دستمال نمدار پاک می‌شود.
معایب :
احتمال پارگی یکی از معایب روکش مبل ژله ای است که هر لحظه ممکن است پاره شود. البته این گزینه تا حدودی زیادی نیز به جنس پلاستیک بستگی دارد و اگر جنس باکیفیتی را خریداری نمایید، دیگر نگرانی وجود ندارد  زمان ماندگاری آن بالاتر خواهد رفت.و همچنین این نوع کاور عرق گیر نیست و  تعرق گرما و حتی سرما یکی دیگر از ایراداتی است که برای این نوع کاور وارد شده است. البته در این مورد نیز جنس و کیفیت پلاستیک تاثیرگذار است.

کاور مبل پارچه ای :

 

کاور مبل و چند نکته ویژه آموزشی درباره آن

 

پارچه‌ها معمولا از جنس پلی استر یا ترکیبی از پلی استر و نخ است. این نوع پارچه در مقابل حرارت تفییر شکل نمی‌دهند و همچنین  قابل شست و شو با ماشین لباس شویی هستند. کاور پارچه‌ای مبلمان معمولا برای مبل‌های راحتی استفاده می‌شوند.
روکش پاچه ای مبلمان علاوه بر محافظت به منزلتان زیبایی میبخشد.
برای دوخت این نوع کاور از پارچه‌هایی با طرح‌های مختلف استفاده می شود بنابراین تنوع در کاور مبل پارچه‌ای بسیار زیاد است و علاوه بر محافظت از مبل، زینت بخش دکوراسیون منزل شما نیز است
هنگامی که موضوع کاور پارچه ای مطرح می‌شود، ذهن اغلب افراد به پارچه های ساده و کم ارزش ملحفه ای و محیطی سرد و بی روح که حاصل کاربرد آنهاست معطوف می‌شود. حال آنکه شما می‌توانید برای سرویس مبلمان خود پیراهن مبلی با پارچه‌های طرح دار و زیبا، با کیفیت و شکل که به لحاظ طرح و رنگ با محیط خانه شما هماهنگی دارند استفاده نمایید.
یک کاور مبل، در واقع لباس مبل است که به آن زیبایی می‌بخشد:
میتوانید برای تغییر دکوراسیون منزلتان  به جای تعویض مبلمان فقط کاور آن را عوض کنید، تعویض روکش مبل‌های فرسوده هزینه زیادی در بر دارد و قابل شست و شو در ماشین لباس شویی نیست، به جای این کار می‌توانید از کاور برای پوشاندن لکه‌های مبل فرسوده استفاده کنید.
استفاده از کاورهای مبلمان بسیار به صرفه است چرا که با استفاده از آن هم می‌توانید مبل‌های جدید خود را نو و تمیز نگه دارید و هم می توانید به مبل‌های قدیمی را با هزینه بسیار کم شکلی جدید و شکیل تری بدهید، امروزه برخی از مبلمان‌های راحتی از رویه‌های جدا شونده زیپ‌دار برخوردار می‌باشند که به راحتی از فوم ابری جدا می‌شوند و قابل شست و شو هستند ولی این موضوع را هم باید در نظر داشت که با هر بار شست و شو تا حد زیادی از رنگ و کیفیت روکش مبل کاسته می‌شود.

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط