مبل سلطنتی و ویژگی های خاص آن !

مبل سلطنتی و ویژگی های خاص آن !

 

مبل سلطنتی و ویژگی های خاص آن !

 

در این مقاله قصد داریم که شما را با مبل سلطنتی آشنا کنیم . اما قبل از آن توضیح مختصری در مورد انواع مبلمان میدهیم.

انواع مبل :

مبلمان به دو دسته کلی تقسیم میشوند :
مبلمان روکش دار : روکش نرمی دارند و برای نشستن و استراحت کردن استفاده میشوند .
مبلمان موردی : فاقد روکش هستند مثل میز و قفسه و ویترین که این مبلمان ها معمولا بر اساس جنس و کاری که روی اون ها انجام میشه ارزش قیمتی و طول عمر و ارزش ظاهری شان مشخص میشود.

مبلمان موردی (خانگی ) به دسته های مختلفی از جمله مبل استیل , کلاسیک وراحتی تقسیم میشوند، البته لازم به ذکر است که این دسته بندی یک دسته بندی کلی می باشد و تنوع و مدل های کاناپه ها بسیار زیاد است و ما نگاه کلی به این قضیه داشته ایم چون هر کدام از این دسته ها خود انواع مختلفی دارند .

مبل کلاسیک :

بیشتر شبیه سلطنتی ست. اما نباید آن را  با مبلمان سلطنتی اشتباه گرفت . این دو دسته در ظاهر خود منبت کاری دارند اما میزان منبت کاری ها در مبل کلاسیک خیلی کمتر از مبل سلطنتی ست و حجم این مبل ها نسبت به مبلمان سلطنتی پایین تر است پس قیمتشان نیز کمتر است و در زمره مبل ارزان به حساب می آیند .
بیشتر در محدوده ی رنگ سفید هستند معمولا تک رنگ اند در دو طرح ساده و گلدار عرضه میشوند.
چوب مدل های کلاسیک و سلطنتی از نوع چوب راش اند.

مبل راحتی :

مبل های راحتی همان طور که از نامشان مشخص است برای استراحت به کار می روند و در آن ها از چوب استفاده نمی شوند و تماما از پارچه اند و معمولا چوب در بدنه رویی ان ها به کار نمی رود، مبلمان راحتی طرفداران بسیاری دارند و امروزه با توجه به فضای کوچک منازل و کاهش قدرت خرید بسیار پرفروش و پرطرفدار اند.

مبلمان راحتی دسته بندی بسیاری دارند اما در این مقاله نمیگنجد .

مبل سلطنتی (استیل) :

مبل های سلطنتی مبل های پرزرق و برق و زیبایی اند که بیشتر فرم رسمی دارد وبیشتر برای مراسم ها و مجالس رسمی و منازل لوکس و میهمانی های تجملاتی مورد استفاده قرار میگیرد و قیمت آن ها از مبل راحتی به مراتب بیشتر است که علتش را در ادامه ذکر میکنیم.

نکته قابل توجه این است که بعضی افراد مبل استیل را از مبل سلطنتی جدا میدانند اما در واقع این دو از یک نوع اند و تنها تفاوتشان در این است که منبت کاری مبل سلطنتی بیشتر است.

درست است که امروزه تمایل به خرید مبل راحتی بسیار زیاد است اما هنوز هم مبل های دیگر طرفداران خاص خودشان را دارد و هنوز هم افرادی هستند که به دنبال دکوراسیون  اصیل برای منزل خود می گردند درست است که  قیمت مبل استیل یا همان سلطنتی بالاست اما ظاهر شکیل و کیفیت و دوام آنها  باعث  می شود که مشتریان به خرید ان ها ترقیب شوند و همیشه خریداران خاص خودش را داشته باشد

ویژگی مبل های  سلطنتی  منبت کاری بسیار و پارچه های سنگین و پر نقش و نگاری ست که برای روکش استفاده میشود اگر خانه شما کوچک است از خرید این نوع مبلمان خود داری کنید چون چوب بسیاری در ساخت آنها به کار رفته پس بزرگ اند و پشتی بلندی دارند و حجم زیادی را اشغال میکنند و برای اینکه ظاهر زیبای خود را به نمایش بگذارن نیاز به فرش و پرده هایی متناسب با مدل و رنگ ان ها و دکوراسیون منزل نیاز است که هم فضای زیادی را اشغال میکنند و هم هزینه زیادی مصرف میشود این نوع مبلمان بیشتر برای خانه های لوکس استفاده میشوند.

 هر چه میزان منبت کاری و ظرافت هایی که در این مبل به کار میرود بیشتر باشد قیمت ان بالاتر خواهد رفت چون طبیعتا زحمت و هنر و وقت بیشتری صرف ان شده است زیبایی ابن نوع مبل بیشتر مربوط به تاج آن است و اغلب تولید کنندگان هنر منبت خود را با ظرافت و زیبایی تمام روی این قسمت اجرا میکنند و هنر و مهارتشان را به رخ همگان میکشانند.

مبل سلطنتی و مبل راحتی با م در رقابت ند اما دو دسته ی کاملا متفاوت اند . زیراکه در مبلمان راحتی هدف راحتی ست و از لحاظ زیبایی و توان رقابت با نوع سلطنتی را ندارد. مبل راحتی راحت بودن در اولویت است پس ساختار راحت تری دارند اما ظریف کاری و منبت کاری ندارند و این گونه قیمتشان به مراتب کمتر است.

انواع پارچه های به کار رفته در مبل سلطنتی و استیل

  • ساتن
  • مخمل
  • پوست اسبی
  • چرم

 چوب به کار رفته در مبل 

کلاف مبل های استیل از چوب راش و گردوست و گاهی اوقات از کلاف دوبل استفاده میکنند تا مقاومت بالا برود . چوب استفاده شده در ظاهر مبل و منبت کاری های ان از جنس گردو راش و نراد است، وقتی در کلاف مبل یا همان اسکلت داخلی مبل از چوب های با کیفیت و با دوام استفاده سود طبیعا قیمت مبل نیز افزایش پیدا میکند .

از مدل های مختلف مبل سلطنتی میشود به مصری، فرانسوی و سورمه ای که طرفداران زیادی دارند نام برد و در زیر توضیح مختصری در مورد این مدل ها میدهیم .

سورمه ای :

روکش سورمه ای برای مبل های سلطنتی از روکش های پر طرفدار است چون رنگ سورمه ای جز رنگ های شیک و سلطنتی ست و با رنگ چوب سفید و طلایی ترکیب فوق العاده ای را میسازد.

 مصری :

در واقع نقطه مقابل مبل های فرانسوی اند که بسیار لوکس و پر زرق و برق اند و در ان ها سادگی مشاهده نمیشود و برگرفته از تخت های پادشاهی پادشاهان مصر است و منبت کاری ان زیاد است و علاوه بر تاجشان دسته ها و پایه های مبل نیز منبت کاری دارند و گاها طرح دسته ها و پایه هاشیان به شکل سم یا پنجه است چوب و پارچه به کار رفته در ان ها بسیار مرغوب است و  قیمت بالایی دارند.

فرانسوی :

ویزگی اصلی ان ها این است که بسیار ساده اند تاجشان کوتاه است منبت کاری مبل های فرانسوی بسیار ظریف و ساده است و پاچه شان ساده و یک رنگ است و چوب راش و روس درانها استفاده مشود.

مهمترین قسمت های مبلمان سلطنتی

  • میزان چوب به کار رفته
  • طرح منبت کار شده
  • نوع پارچه بکار رفته
  • نوع رنگ پوششی
  • کیفیت کار انجام شده در موارد گفته شده برای خرید مبلمان سلطنتی بسیار حائز اهمیت است و برای خرید باید حتما به آنها توجه کرد.
  • چوب به کار رفته در مبلمان سلطنتی

 منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط