مبلمان سلطنتی و نکات طلایی در هنگام انتخاب

مبلمان سلطنتی و نکات طلایی در هنگام انتخاب

 

 

مبلمان سلطنتی و نکات طلایی در هنگام انتخاب

 

مبلمان سلطنتی یا همان مبل استیل مناسب می‌ تواند حس و حال خانه شما را تغییر دهد و به فضای اتاق شما رنگ تازه‌ای ببخشد. خرید مبل به همین راحتی نیست و شما باید حین انتخاب و خرید مبل مورد نظرتان به نکات ریزی توجه کنید که بعدها از انتخاب و خرید خود پشیمان نشوید. یکی از مهم ترین وسایلی که برای زیبا سازی فضای منزل مورد استفاده قرار می گیرد مبلمان است.

این مبلمان در منازل از جایگاه ویژه ای برخوردارند. با وجود تنوع بسیار زیاد مبلمان موجود در بازار، انتخاب مبل مناسب کار بسیار دشواری است .
مبلمان سلطنتی یکی از عناصر لوکس و شکیل خانه محسوب می شود و یکی از محبوب‌ترین مبل‌ها بین خانواده‌های ایرانی است که در این مطلب به معرفی آن پرداخته و سعی کرده‌ایم که در این مطلب تمامی ویژگی های آن را شرح دهیم.

با توجه به این که بیشتر افرادی که برای خرید مبلمان به فروشگاه ‌ها و سایت ‌های اینترنتی مختلف مراجعه می‌کنند تمایل بیشتری به خرید مبل ‌های راحتی دارند، اما هنوز هم مبل‌ های سلطنتی طرفداران و مشتری‌های خاص خودش را نیز دارا می باشد.

هر چقدر هم که در دکوراسیون تجملاتی به سبک کلاسیکی از وسایل گران قیمت استفاده شده باشد اما اگر مبلمان سلطنتی در چیدمانش قرار نگیرد، آن حس اصلی دکوراسیون های لوکس را القا نخواهد کرد. افرادی که به دنبال یک دکوراسیون اصیل در منزل خود هستند، ترجیح می‌دهند این نوع مبل‌ها را در خانه خود داشته باشند. این نوع از مبل از انواع مبلمان خانگی می باشد که به خاطر فرم رسمی و مجلسی که دارد بیشتر برای مراسم های رسمی استفاده می شود.

این محصول به دلیل بهره مند بودن از فریمی منبت کاری شده به دست هنرمندان و پارچه ی های زیبا و پر نقش و نگار، وسیله مورد علاقه افراد بسیاری به خصوص خانه دارهای ایرانی است؛ و از این جهت می توانید با صرف وقت و داشتن آگاهی لازم مبل مورد علاقه و مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید.

ظاهر 

همان طور که می دانید مبل پذیرایی سلطنتی از لحاظ ظاهری، مانند بافت پارچه، فریم چوبی، اندازه پایه ها و … تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که این امر باعث شده تا طرح های زیاد و متنوعی در بازار وجود داشته باشد.
اکثر مبلمان سلطنتی در قسمت فریم خود از رنگ های قهوه ای و بعضاً طلایی تشکیل شده و باقی رنگ ها به ندرت در فریم مبل دیده می شود. با این حال این تکرار رنگ ها نزد مردم محبوب بوده و بازار نیز به همین روند تولید خود ادامه می دهد.

تفاوت مبلمان سلطنتی با سایر مدل های مبلمان:

1. موادی که برای ساخت این نوع مبل استفاده می شود :
2. ارتفاع بلند تر در مقایسه با سایر مبل‌ها
3. تنوع در فریم
4. سنگین و حجیم بودن
5. تشک دوبل یک تکه به کار رفته در ساختار مبل‌های سلطنتی
6. استفاده از چوب سفید، گردو، راش در دسته و پایه برای ساخت این مدل مبل
7. طراحی شکیل و تشریفاتی
عمده ترین قسمت را چوب و پارچه تشکیل داده است. ابر و فوم به کار رفته در این گونه مبلمان (سلطنتی) در مقایسه با مبل‌های راحتی به مراتب کمتر است.

چوب‌هایی که در این مدل مبلمان استفاده می شود نیز بیشتر شامل چوب درختان گردو، راش که برای دسته و پایه مبلمان از آن استفاده می کنند و به همین دلیل نوع چوب استفاده شده در مبلمان در قیمت ان ها تأثیر بسزایی دارد.

همان طور که از نام مبلمان سلطنتی مشخص است، این گونه مبلمان برای سبک زندگی‌های پر زرق و برق توصیه می‌شود؛ و استفاده از آن نسبت به مبل راحتی برای امور روزمره کمی دشوار است. این نوع مبلمان به دلیل حجیم و سنگین بودن مناسب آپارتمان کوچک نیستند و به شما توصیه می‌کنیم که از مبل‌های سلطنتی در این گونه موارد استفاده نکنید.

پایه‌ها و دسته‌های این محصول عموماً دارای طرح هایی خوش فرم و رنگ‌های چشم نوازی می باشد. این طراحی زیبا و ظریف کاری در مبلمان، یکی از ویژگی‌های بارز و تفاوت مبل ها است .

نقش منبت

به طور کلی، منبت انجام شده بر روی پایه و دسته برخی از مبل‌های سلطنتی به صورت دستی انجام می‌شود، علاوه بر این، بزرگی و کوچکی، ظرافت گل‌های منبت کاری شده بر روی چوب ها نیز بر روی قیمت آن تأثیر گذار است. هرچه ظرافت کار بیشتر باشد قیمت متغیر و به مراتب کار با قیمتی گران تر عرضه می‌شود. به علاوه، قرینه بودن گل‌‌های منبت کاری شده در این نوع مبل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

مرغوبیت و بالا بودن عمر مفید آن به دلیل سنگین بودن وزن آن است. برخی از افراد، به اشتباه این امر را نشانه ضعف در تولید این نوع مبل خوانده و در نگاه اول جابجایی آن را دشوار می‌دانند؛ اما جالب است بدانید که بالا بودن وزن مبل‌های سلطنتی یکی از مزایای آن به شمار می‌رود و دلیل طول عمر بیشتر این مبل‌ها نیز همین است.

در واقع استفاده از کلاف بیشتر در ساخت و طراحی این مدل مبل‌ها باعث بالا رفتن وزن آن شده است. پس به هنگام خرید مبلمان سلطنتی حتماً به وزن این مبلمان توجه کنید.

ساده‌ترین راه برای تشخیص یک کلاف خوب این است که روی آن بنشینید و هنگام نشستن روی مبلمان به صدای آن دقت کنید. در صورت شنیدن صدا، یکی از دلایل آن می‌تواند به کار بردن چوب بی‌کیفیت باشد. مرغوب‌ترین نوع کلاف، کلاف دوبل می‌باشد.

برخی از تولید کنندگان کارگاهی با هدف جلب رضایت مشتری امکان بازدید از کلاف را فراهم می‌کنند. در صورتی که این امکان برای شما فراهم بود، از دوبل بودن کلاف مبلمان اطمینان حاصل کنید. تشک مبل‌های سلطنتی عموماً به صورت دوبل ساخته می‌شوند.

همین امر باعث شده است که عمر مفید این نوع مبل با گذر زمان افزایش پیدا کند. یک تکه بودن پارچه مبلمان باعث شده است به راحتی بتوانید آن را نظافت کنید. قابلیت شست و شوی آسان و تمیز کاری اطراف مبل به دلیل یک تکه بودن تشک نیز یکی از مزایای مبلمان سلطنتی محسوب می شود.

ویژگی های مبلمان سلطنتی

یکی از ویژگی های بارز پارچه های رومبلی فوق العاده زیبایی است که بر روی مبل ها کار شده است. پارچه های نانو که برای این نوع مبلمان به کار می ‌رود ضد آب هستند و آب در آن ها نفوذ نمی‌ کند اما علاوه بر ضد آب بودن پارچه ها می ‌توان به ضد لک، ضد چروک، استحکام بالا و دوام رنگ آن ها اشاره کرد.

پارچه های نانو دارای طرح های فوق العاده شیکی هستند ولی به نسبت پارچه های دیگر از قیمت بالایی برخوردار هستند و معمولاً فقط برای مبل های سلطنتی از این نوع پارچه ها استفاده می شود.

ارتفاع بالاتر سطح نشیمنگاه در این گونه از مبلها نسبت به مبل های مدرن راحتی از خصوصیات قابل توجه آن هاست؛ یعنی به نحوی استفاده از این نوع مبل سخت تر از مبلمان راحتی است یعنی قابلیت انعطاف پذیری مبلمان راحتی را ندارد و در نتیجه انعطاف فوم بکار رفته  زیاد نیست در نتیجه به هیچ عنوان نباید از آن ‌ها انتظار راحتی همچون مبل ها و کاناپه های راحتی را داشت .

مبل های سلطنتی به دلیل ترکیب بسیار زیبای چوب و پارچه و تنوع موجود در نقش و نگارهای پیچیده بر روی چوبش و استفاده از چوب های با کیفیتی مانند راش و گردو، رقیبی از لحاظ شکیلی و لوکسی در کنار خود نمی بینند.

در دکوراسیون منازل، مبلمان سلطنتی رسمی تر هستند و فقط مناسب استفاده برای مهمانان می باشند و اگر دنبال راحتی و صمیمیت باشید نمی تواند انتخاب مناسبی باشد.

وقتی تصمیم به خرید می گیرید معمولاً اول قیمت آن را بررسی می کنید، از همین رو باید بدانید که جنس چوب و نوع منبت کاری انجام گرفته بیشترین تأثیر را بر روی قیمت دارند.

هر چه چوب با کیفیت تر و منبت کاری ها ظریف تر باشند بالطبع قیمت مبلمان نیز بیشتر است و انتخاب پارچه نیز باعث متغیر بودن قیمت مبلمان انتخابی می شود. به هنگام خرید مبل سلطنتی مورد دیگری که بر روی قیمت نیز تأثیر دارد تعداد مبلمان انتخابی می باشد.

در زمان خرید مبلمان سلطنتی باید به تمامی ویژگی های ذکر شده دقت کنید.
یکی دیگر از مواردی که باید به هنگام خرید دقت کرد نوع ساخت مبلمان می باشد، ابتدا بررسی کنید که چه میزان چوب در مبل به کار رفته و هم چنین نوع رنگ پوششی که در مبلمان مورد نظر استفاده شده است و اینکه مبلمان با چه کیفیتی ساخته شده اند.

حتماً دقت کنید که پایه های آن لق نباشد یعنی اتصالات پایه به بدنه به خوبی انجام شده باشد و بهتر است اتصالات ثابت باشد و اگر ثابت نیست با دقت و استحکام بیشتری انجام شود تا به هنگام استفاده صدای جیر جیر ندهد. سپس منبت کاری ها را بررسی کنید نوع طرح منبت کاری بسیار حائز اهمیت است.

منبت کاری ها باید هماهنگ و قرینه باشند و همچنین شکستگی نداشته باشند. فوم مبلمان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و فوم سرد بهترین نوع آن است چرا که خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد و نسبتاً مقاوم تر از موارد دیگر است. نوع پارچه به کار رفته نیز مهم است.

مدل های مبلمان مخصوص اتاق پذیرایی

برای انتخاب مبلی مناسب با دکوراسیون داخلی منازل خود در مرحله اول باید به فضای طراحی شده دکوراسیون منزل توجه شود. ممکن است رنگ وسایل موجود در پذیرایی شما مثل (فرش ها، پرده ها و کف پوش) در طیف رنگی کرمی قهوه ای باشد که به سبک کاملاً ساده جمع شده است.
در این صورت انتخاب رنگ برای مبلمان شما محدود به رنگ های مایل به قهوه ای و کرم می باشد مگر اینکه بخواهید ایده ای جدید و تغییری در دکوراسیون خانه ی خود ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید ترس از ایده های جدید در طراحی دکوراسیون بسیار وحشتناک است. هیچکس دکوراسیون تکراری و ایده های کلیشه ای را نمی پسندد. شاید تا به حال برای شما هم زیاد اتفاق افتاده باشد که با یک طرح جدید اما کوچک در خانه خود توجه زیادی را به دکوراسیون منزلتان جلب کرده باشید.

حال فرض کنید شما شیک ترین مبلمان منزل و کاغذ دیواری هایی مدرن با سرامیک مد روز را برای منزل خود تهیه کرده اید اما ایده و طرحی که در منزل خود پیاده کرده اید دقیقاً چیزی باشد که خود و یا اطرافیانتان قبلاً از آن استفاده کرده اند یعنی هیچ طراحی متفاوتی اتفاق نیفتاده، واضح است که دکوراسیون طراحی شده شما توجه زیادی به خود جلب نمی کند و ممکن است به زودی شما را نیز دل زده کند.

در نتیجه ی این توصیفات، مدل مبل و دکوراسیون منزل خود را محدود به رنگ و طرح خاصی ننمایید اگر چه انتخاب رنگ ست در دکوراسیون خانه امری ضروری است. طراحی مبلمان سلطنتی معمولاً به گونه ای انجام می شود که برای استفاده در اتاق پذیرایی مناسب می باشند. در ادامه چند نمونه طراحی زیبا از این مدل را با هم مشاهده خواهیم نمود.

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط