تفاوت چوب و پلی استر رزین و راه تشخیص این دو از هم

تفاوت چوب و پلی استر رزین و راه تشخیص این دو از هم

تفاوت چوب و پلی استر رزین و راه تشخیص این دو از هم

برخی از فروشندگان مبل به جای آن که از چوب در ساخت مبلمان استفاده کنند، از مواد شیمیایی رزینی استفاده می کنند. استفاده از این مواد سبب می شود تا هزینه ای که برای ساخت مبلمان که با استفاده از پلی استر رزین صرف می شود بسیار پایین تر از مبلمانی باشد که با استفاده از چوب ساخته شده اند و باعث شود که فروشنده بتواند سود بیشتری را به جیب خود بزند. به همین منظور ما در این مطلب شما را راهنمایی خواهیم کرد تا بتوانید مبلمانی را که با استفاده از چوب ساخته شده اند را از مبلمانی که با استفاده از پلی استر رزین ساخته شده اند، تشخیص دهید زیرا مبلمانی که با استفاده از پلی استر رزین ساخته شده اند از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند.

پلی استر ترکیبی از جنس پلاستیک می باشد که در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از ان ها صنعت ساختن مبلمان می باشد. این ماده که با نام فایبر گلاس هم شناخته می شود اما در واقع نوعی فایبر گلاس تقویت کننده است و پلی استر نوعی صمغ که به آن رزین گفته می شود. رزین پلی استر ماده ای است که به هنگام مخلوط شدن در هاردنر (خشک کن) دمای آن بالا رفته، سپس به حالت ژله ای در می آید و نهایتاً سفت می شود. حجم پلی استر پس از سفت شدن مقداری کاهش می یابد زیرا مولکول ها موقع بستن به یکدیگر نزدیک و مقداری از محلول تبخیر می شود. باید توجه داشت که پلی استر بسته شده را دیگر نمی توان به حالت مایع در آورد.

نا گفته نماند پلی استر رزین نیز مانند سایر مواد دیگر دارای درجه کیفیت های متفاوتی می باشد که در صورت استفاده از پلی استر رزین مرغوب می توان مبلمانی را ساخت که هم از لحاظ طراحی بسیار زیبا باشد و هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد به صورتی که در برابر عواملی همچون پوسیدگی و خرابی زود هنگام مقاوم باشد و از همه مهم تر این که از قیمت مقرون به صرفه ای نیز برخوردار باشد؛ اما این نکته را نیز فراموش نکنید که پلی استر رزین با کیفیت و مرغوب به هیچ عنوان نمی تواند جای چوب را بگیرد و فقط می تواند استفاده دکوری داشته باشد تا کاربردی.

کاربرد پلی استر رزین

امروزه از پلی استر رزین به جای چوب در ساخت مبلمان استفاده می کنند که این کار باعث می شود که تولید مبلمان راحت تر باشد و هم چنین هزینه ای که برای ساخت ان صرف می شود، پایین تر از مبلمانی باشد که با استفاده از چوب ساخته می شود. از پلی استر رزین در زمینه های مختلفی همچون منبت کاری، قالب گیری، طراحی های ظریف نیز استفاده می شود.

هشدار در مورد پلی استر رزین

در استفاده از پلی استر رزین باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که بهترین درجه حرارت برای کار با این مواد، دمای بیست درجه می باشد. از طرفی پلی استر رزین مایع، بویی تند دارد و مصرف بیش از پنج کیلوگرم آن در روز، مضر می باشد و همچنین باید در فضایی استفاده شود که دارای تهویه است.

معایب پلی استر رزین

  • مبلمانی که با استفاده از پلی استر رزین ساخته می شوند به نسبت مبلمانی که با استفاده از چوب ساخته می شوند از وزن سنگین تری برخوردار هستند.
  • در صورت پرداخت نا مناسب از پلی استر رزین باعث ترک خوردگی، پوسته شدن و شکنندگی مبلمان می شود.
  • این دسته از مواد از رنگ خوری بی کیفیت و مات برخوردارند.

تشخیص پلی استر رزین از چوب

حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چگونه مبلمانی را که با استفاده از پلی استر رزین می سازند را از مبلمانی که با استفاده از چوب می سازند، تشخیص دهیم؟

همان طور که خودتان اطلاع دارید اگر مبلمان را با استفاده از رنگ های پوششی رنگ آمیزی کنند، دیگر نه می توانید نوع چوب استفاده شده برای ساخت ان را تشخیص دهید و نه می توانید بفهمید که از بتونه بر روی چوب استفاده کرده اند و همچنین نمی توانید بفهمید که آیا بر روی چوبی که در ساخت ان استفاده شده است گره وجود دارد یا خیر و نه می توانید بفهمید که آیا چوب دارای قارچ زدگی بوده است یا خیر.

موضوع زمانی بدتر می شود که مبلمانی را که با استفاده از پلی استر رزین ساخته شده اند را با استفاده از رنگ های پوششی رنگ آمیزی کنند، حالا چگونه می خواهید تشخیص دهید که مبلمان شما از چوب ساخته شده اند یا پلی استر رزین؟

اولین و آسان ترین راهکار برای تشخیص این موضوع این است که شما به تولیدی مبلمان بروید و از آن ها بخواهید که نمونه ی رنگ نشده مبلمان مورد نظر را ببینید که جز بهترین راهکار محسوب می شود زیرا دیگر شما با خیالی آسوده به خرید مبل مورد نظرتان می پردازید؛ اما اگر امکان رؤیت نمونه ی رنگ شده مبلمان برای شما مقدور نبود به سراغ راهکار دوم بروید.

دومین راهکار برای تشخیص این موضوع این است که شما یک سوزن را با اندکی فشار به قسمتی از مبلمان وارد کنید به صورتی که باعث ناقص شدن ان نشود و اگر مشاهده کرده اید که سوزن در مبلمان شما فرو رفت حاکی از آن است که مبلمان شما را با استفاده از چوب ساخته اند اما اگر مشاهده کرده اید که سوزن در مبلمان شما فرو نرفت حاکی از آن است که مبلمان شما را با استفاده از پلی استر رزین ساخته اند.

سومین راهکار برای تشخیص این موضوع این است که شما این بار یک سوزن داغ را در چوب فرو کنید و اگر بلافاصله بوی پلاستیک را حس کردید، مبلمان شما را با استفاده از پلی استر رزین ساخته اند.

لازم است که یاد آوری کنم که ان دسته از سازندگانی که از پلی استر رزین در ساخت مبلمان استفاده می کنند برای ان که تشخیص ان برای مشتری سخت باشد از ترکیب درصد بیشتری پلی استر رزین و درصد کمتری چوب استفاده می کنند و بیشتر چوب را برای قسمت پایه های مبل استفاده می کنند به همین منظور به شما توصیه می کنم که سوزن را در چندین قسمت مبلمان فرو کنید تا متوجه استفاده از پلی استر رزین در ساخت مبلمان شوید و سرتان کلاه نرود.

تذکر: انجام آزمایش های راهکار های دوم و سوم به شرطی است که به ساختار ظاهری مبلمان آسیبی وارد نکند زیرا در صورت آسیب به ظاهر ان باعث مشاجره و درگیری شما و فروشنده می شود.

چهارمین راهکار برای تشخیص این موضوع همان طور هم که در قبل گفته شد و به آن اشاره کردیم این است که بدانید وزن مبلمانی که با استفاده از پلی استر رزین ساخته شده اند از مبلمانی که با استفاده از چوب ساخته شده اند، بیشتر می باشد.

پنجمین راهکار برای تشخیص این موضوع این است که بدانید رنگ های که روی مواد شیمیایی رزینی استفاده می شود، شفافیت ندارد و اصولاً این رنگ ها مات، کدر و کیفیت پایینی دارند.

کلام آخر …

با همه ی این مطالبی که در بالا گفته شد به شما توصیه می کنیم که فقط مبلمانی را که با استفاده از چوب ساخته شده اند را خریداری کنید حتی اگر قیمتش بالا تر از مبلمانی باشد که با استفاده از پلی استر رزین ساخته شده اند؛ زیرا شما در طول زندگی خود و با توجه با اوضاع اقتصادی کنونی خانواده ها نهایتاً دو الی سه بار بیشتر به خرید مبلمان نمی پردازید و بهتر است که مبلمانی را بخرید که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد تا بتوانند مبلمان عمر طولانی داشته باشند. اگر شما از آن دسته آدم هایی هستید که هر سال یک بار به خرید مبل می پردازید شاید پیش خودتان فکر کنید که چه کاری است که من بخواهم هزینه زیادی را صرف خرید مبلمان چوبی کنم در صورتی که می توانم با همان هزینه دو دست مبلمان پلی استر رزینی را خریداری کنم اما لازم است به شما عزیزان هم یاد آوری کنم که این مبلمان تنها جنبه دکوری دارند و نه جنبه کاربردی و در صورتی که شما آن ها را خریداری کنید و پس از چند وقت استفاده در ان ها ناقصی ببینید باعث دل زدگی شما از مبلمان می شود و مانند این می باشد که شما پولتان را در جوب ریخته اید.

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط