مبل کلاسیک لهستانی و هر آنچه باید بدانید

مبل کلاسیک لهستانی و هر آنچه باید بدانید

مبل کلاسیک لهستانی و هر آنچه باید بدانید

امروزه مبلمان کلاسیک جز پرطرفدارترین مبلمان در بازار ایران می باشد که روزانه تقاضای آن نیز بیشتر می شود. اما اگر تاکنون برای خرید مبل کلاسیک اقدام کرده باشید احتمالا نام مبل کلاسیک لهستانی را شنیده باشید. مبلمان کلاسیک لهستانی یکی از پرطرفدارترین انواع مبلمان است که برای دکوراسیون منزل یا محل کار بسیار مناسب است. این نوع مبلمان به دلیل تنوع، نوع ساخت و زیبایی که دارد تاکنون محبوبیت خاصی کسب کرده است. اگر درک درستی از شکل و سبک این نوع مبلمان ندارید در این مقاله همراه ما باشید.

مبل کلاسیک لهستانی 

مبل کلاسیک لهستانی یکی انواع مبلمانی هست که امروزه به دلیل تنوع طرح های منحصربه فرد خود بسیار پرطرفدار شده است. یکی از ویژگی های اصلی مبل کلاسیک لهستانی این است که در ساخت این گونه مبل یا صندلی از چوب خمیده استفاده می شود. به دلیل نوع ساخت و استفاده از چوب خمیده در این نوع مبلمان ظرافت و زیبایی خاصی در این نوع مبلمان دیده می شود. در کنار چوب ساده ی این مبل پارچه طرح دار استفاده می شود که باعث جذابیت آن می شود. به همین دلیل از مبلمان کلاسیک لهستانی در خیلی از مراکز برای فضای نشیمن استفاده می شود.

مبل کلاسیک لهستانی و هر آنچه باید بدانید

تاریخچه ساخت مبل کلاسیک لهستانی 

داستان این نوع از مبل از قرن 19 میلادی شروع شد. در سال 1830 اولین بار یک کابینت ساز  آلمانی-اتریشی به نام مایکل تونت با استفاده از چوب خمیده یک صندلی ساخت. او این کار را به وسیله بخار داغ و جوشاندن قطعات چوب در چسب انجام داد. مبلمانی که تونت ساخت آنقدر زیبا و با ظرافت بود که به تدریج در اروپا و درنهایت در سراسر جهان رواج پیدا کرد. نام اولین صندلی که توسط تونت با موفقیت ساخته شد، صندلی شماره 14 بود. این صندلی به دلیل پرفروش بودن در میان سایر طرح ها لقب “پادشاه صندلی ها” را کسب کرد. این نوع مبلمان به دلیل وزن سبک، طراحی مینیمال و مقرون به صرفه بودن خیلی زود به تولید انبوه رسید و مورد استقبال اکثریت قرار گرفت. اما در ایران اولین بار یک مهاجر لهستانی از این روش برای ساخت مبل و صندلی استفاده کرد و به همین دلیل به صندلی لهستانی معروف شد.

طراحی مبلمان لهستانی به چه صورت است؟ 

طراحی مبل کلاسیک لهستانی نسبت به دیگر انواع مبلمان کلاسیک متفاوت می باشد. در ساخت این مبل از طرح هایی با حالت منحنی استفاده می شود و به همین دلیل جلوه ای خلاقانه تر و زیباتر به فضای منزل می دهد. نشیمن گاه مبل کلاسیک لهستانی نسبت به دیگر مبلمان کوچک تر است. معمولا پارچه ای که برای این قسمت استفاده می شود طرح دار می باشد که ممکن است مورد پسند همه نباشد. اما همین طرح دار بودن پارچه باعث جذابیت و منحصر به فرد بودن این نوع مبلمان می شود. از طرف دیگر مبل کلاسیک لهستانی به دلیل کوچک بودن فضای کمتری نسبت به سایر مدل های دیگر در خانه اشغال می کنند و می توانید به صورت های مختلف آن ها را چیدمان کنید.

همچنین در نظر بگیرید که با توجه به چوب استفاده شده در تولید مبل کلاسیک لهستانی می‌توان آن را با اکثر دکوراسیون‌ها کاملاً هماهنگ کرد. این ویژگی از جمله مهمترین ویژگی‌های این‌گونه از مبل‌هاست که باعث شده اکثر افراد بدون هیچ‌گونه نگرانی اقدام به خرید آن کنند. از طرف دیگر با توجه به شکل و شمایل جذابی که مبل‌های لهستانی دارند، استفاده از آنها فضاهای مختلف مانند منازل یا اداره‌ها را به طرز شگفت انگیز زیبا خواهد کرد. به طور کلی استفاده از این مدل مبل کلاسیک، خوشایند اکثر افراد است و اگر علاقه به مبل‌های فانتزی دارید حتما این مدل از مبل را زیر نظر داشته باشید.

چه چوبی برای ساخت مبل کلاسیک لهستانی استفاده می شود؟

مبل کلاسیک لهستانی باید از چوب های محکم و مقاوم ساخته شود که تضمین کننده کیفیت آن باشد. یکی از باکیفیت ترین و محکم ترین چوب هایی که معمولا برای ساخت انواع مبلمان استفاده می شود چوب گردو می باشد. این چوب به دلیل داشتن بافتی زیبا و خوشرنگ مورد پسند همگان می باشد. بافت چوب به گونه ای است که رنگ درونی چوب از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره متمایز می باشد و رنگ بیرونی چوب سفید است. از نظر زیر یا درشت بافت بودن این چوب نیز باید گفت که کمی درشت بافت می باشد و سختی متوسط دارد. به همین دلیل معمولا برای ساخت مبل کلاسیک لهستانی از چوب گردو استفاده می شود. البته چوب های توسکا، راش و روس هم جز چوب های محکم و مقاوم می باشند و معمولا برای ساخت مبل هم استفاده می شوند.

اما معمولا گزینه اول چوب گردو و گزینه دوم چوب راش می باشد. اما دلیل انتخاب و برتری این دو چوب چیست؟ چوب گردو جز چوب های سخت می باشد درصورتیکه چوب راش نسبت به چوب گردو نرم تر است. به همین دلیل مقاومت و استحکام چوب گردو در برابر فشار خیلی بیشتر از چوب راش می باشد. از طرف دیگر چوب گردو نسبت به راش پرگره تر می باشد و اغلب در سطح کار برخی از این گره ها مشاهده می شود. البته چوب راش هم برتری هایی نسبت به گردو دارد. چوب راش چوبی نیمه سنگین می باشد به همین دلیل مبلمانی که با این نوع چوب ها ساخته می شوند به مراتب سبک تر و ارزان تر می باشد. همچنین نجاری و کار با چوب راش به نسبت گردو راحت تر می باشد. به همین دلایل برای ساخت مبلمان کلاسیک لهستانی در اکثر موارد از این دو نوع چوب استفاده می شود که در قیمت آن نیز بی تاثیر نمی باشد.

البته در حال حاضر دیده شده است که از چوب‌های دیگری نیز برای تهیه مبل لهستانی استفاده می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حتماً به دنبال مبل کلاسیک لهستانی باشید که با استفاده از چوب‌های نام‌برده شده تهیه شده باشند. همانطور که عرض کردیم چوب مبل لهستانی باید بسیار محکم و بادوام باشد و ممکن است این ویژگی در چوب‌های دیگر نباشد. لذا حتماً قبل از خرید انواع مبل‌های کلاسیک لهستانی جنس چوب بکار رفته در آن را از فروشنده بپرسید.

مبل کلاسیک لهستانی و هر آنچه باید بدانید

روش ساخت صندلی لهستانی چگونه است؟

مبل کلاسیک لهستانی با خم کردن چوب ساخته می شود. در روش خم کردن چوب به سبک تونت، فرم دهی چوب در جهت الیاف اصلی آن صورت می گیرد. این کار علاوه بر افزایش استحکام، ظرافت، سبک شدن و خوش فرم شدن باعث راحت تر فرم گرفتن و کاهش سختی کار نیز می شود. جزئیات روش تونت به این صورت بوده که ابتدا چوب درخت گردوی جوان که نرم تر است را به وسیله یک سری مواد شیمیایی و بخار آب شستشو می دهند سپس صمغ زدایی می کنند. سپس با استفاده از روش ها و قالب های مختلف در زمان نسبتا طولانی به حالت خم در می آید. این روش نسبت به روش های صنعتی امروز که لایه های چوب را با دستگاه های صنعتی برش زده و به یکدیگر می چسبانند مزیت های زیادی دارد. از جمله مزیت های روش تونت این است که مبل یا صندلی به مرور زمان خم نمیشود و شکاف بر نمیدارد. همچنین به دلیل خروج صمغ از چوب و جایگزین شدن مواد شیمیایی مخصوص در آن مبل یا صندلی از آسیب حشرات در امان خواهد ماند و عمر طولانی تری خواهد داشت.

برای اتصال سازه های چوبی به یکدیگر معمولا از پیچ و مهره استفاده می کنند. زیرا پیچ در این نوع اتصالات مقاومت بهتری ایجاد می کند و سازه های چوبی را محکم تر نگه می دارد. به عبارت دیگر پیچ و مهره در جاهایی که سازه های چوبی تحت فشار زیادی هستند بسیار کاربردی تر از میخ می باشند. زیرا استفاده از میخ باعث کاهش مقاومت سازه در برابر فشارهای وارده می شود. به همین دلیل معمولا برای اتصال سازه های مختلف چوبی در مبلمان یا صندلی کلاسیک لهستانی از پیچ و مهره استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که وجود چنین اتصالاتی مبل کلاسیک لهستانی را بسیار محکم و در نتیجه با کیفیت کرده است، دقیقاً به همین دلیل است که استقبال از این مدل از مبل بسیار بالاست. کلاسیک بودن این مبل نیز مزید بر علت شده تا افراد بیشتری برای خرید آن دست به کار شوند. ناگفته نماند حساسیت در ساخت این مبل بالاست چرا که دارای ظرافت‌های بخصوصی است که در کمتر مبلی دیده می‌شود. طرفداران این مدل حواسشان باشد که این مدل از مبل را از مراکز مجاز و البته معتبر تهیه کنند.

مبلمان کلاسیک لهستانی یک انتخاب عالی برای افرادی است که خانه های کوچک یا فضای کم برای مبلمان دارند. این مبلمان به دلیل کوچک بودن نشیمن گاهی که دارند نسبت به مبلمان دیگر جای کمتری اشغال می کنند و برای مکان هایی با فضای کوچک بسیار مناسب هستند. البته طراحی این نوع مبلمان به صورتی است که گودی کمر را به خوبی پوشش می دهد و باعث خستگی کمر حین نشستن های طولانی می شود. وزن بسیار کمتر و زیبایی خاصی که نسبت به سایر مبلمانی که در همه جا دیده می شود نیز یکی از دلایل دیگری است که باعث انتخاب این مبل می شود. در ضمن باید گفت که علاوه بر مبل کلاسیک لهستانی شما می توانید انواع صندلی ها و میز غذاخوری این نوع مبل را تهیه کرده و به راحتی با آن ست کنید.

قیمت مبل لهستانی

همانطور که می‌دانید در تعیین قیمت انواع مبل‌ها بخصوص مبل لهستانی موارد زیادی دخیل هستند که شاید مهمترین آنها چوب استفاده شده در آن باشد. طبیعتاً هر یک از ما کیفیت بالای مبل را به هر چیزی ترجیح می‌دهیم که شاید قیمت مبل نیز را شامل شود. استفاده مداوم و طولانی مدت از مبل‌ها سبب شده است که هیچ چیزی جز ماندگاری مبل دغدغه‌ی اصلی ما نباشد، لذا اکثر افراد قبل از هر چیزی فقط و فقط به کیفیت مبل می‌اندیشند که مبل لهستانی این ویژگی را تمام و کمال داراست.

در درجه بعدی طرحی که برای ساخت این مبل در نظر گرفته می‌شود در تعیین قیمت آن نقش دارد. هر چه طرح مدنظرتان از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار باشد طبیعتاً بر قیمت مبل افزوده خواهد شد. البته ناگفته نماند که مبل‌های کلاسیک لهستانی اکثراً ساده تولید می‌شوند اما باز هم به درخواست شما می‌تواند متفاوت ساخته شود.

مدت گارانتی مبل‌ها نیز ممکن است بر روی قیمت تأثیرگذار باشد. لذا اگر ضمانت طولانی مدت می‌خواهید باید هزینه بیشتری کنید که البته کاملاً ارزشش را دارد.

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط