چگونه با اجرای اصول فنگ شویی به فضای زندگیمان آرامش ببخشیم؟

اصول فنگ شویی

چگونه با اجرای اصول فنگ شویی به فضای زندگیمان آرامش ببخشیم؟

چگونه با اجرای اصول فنگ شویی به فضای زندگیمان آرامش ببخشیم؟ - وبسایت آستیاژ

امروزه ما در جهانی پر از استرس و نگرانی زندگی می کنیم، پیشرفت های هر روزه در زمینه های مختلف آسایش و رفاه خوبی برایمان به ارمغان آورده است. از طرف دیگر همین‌ تکنولوژی ما را در بمباران اخبار و اطلاعات ناخوشایند قرار می دهد که آرامش ما را مختل می کند. بنابراین، دائم به دنبال یافتن راه هایی برای ایجاد و حفظ آرامش در محیط اطرافمان هستیم. یکی از بهترین راه ها اجرای چیدمان منزل به شیوه هایی حرفه ای و آزموده است. فنگ شویی یک فلسفه معماری در چین است که امروزه در همه جای دنیا شناخته شده و پرطرفدار است. ما در این مطلب جذاب مهمترین اصول طراحی داخلی فنگ شویی را برایتان شرح می دهیم.
این مطلب که حاصل بررسی های چند گروه نخبه طراحی از سراسر جهان است، با پرداختن به موضوع فنگ شویی چشم انداز دیگری در طراحی داخلی پیش روی شما قرار می دهد که امیدواریم برایتان مفید و کاربردی واقع شود.
شاید تا به حال جسته و گریخته با اصول فنگ شویی آشنا شده باشید اما کامل ندانید چطور در زندگی روزمره می توان این روش محبوب جهانی را به کار بست.
گالا مگرینا (Gala Magrina) مالک برند طراحی مگرینا در لانگ آیلند نیویورک می گوید که فنگ شویی در اصل روشی برای یافتن بهترین مکان احداث یک ساختمان بر اساس انرژی زمین یا چی Chi است و در مرحله بعد نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی فنگ شویی و باقی اشیای محیط برای دستیابی به نهایت سلامتی، خوشبختی و موفقیت است.
در زندگی امروزی همه ما به امواج مثبت و پر انرژی اطرافمان نیاز داریم. برای الهام گرفتن از روش فنگ شویی در فضای داخلی، این توصیه ها را به کار ببندید:

عناصر فنگ شویی و موارد اطرافتان را مد نظر قرار دهید

یکی از ابزارهای اصلی فنگ شویی باگوآ (Bagua) است که برای تجزیه و تحلیل انرژی در هر فضای مشخص استفاده می شود. با این روش جای جنبه های مختلف زندگی مانند عشق، ازدواج، دانش و رفاه به خوبی تعیین می شوند پیش از آنکه حتی اتاق‌ ها ساخته شده باشند. در فنگ شویی با پنج عنصر آب، خاک، فلز، آتش و چوب کار می کنند و آن ها را با رنگ ها، اشکال و بافت های مختلف نشان می دهند. برقراری تعادل میان این عناصر اهمیت بسیار زیادی دارد.

نحوه نمایش یین (Yinو یانگ (Yang)

«چی» نیروی حیاتی موجود در تمام اجزای طبیعت است و به شکل های مختلف تولید می شود. چی از دو نیروی یین و یانگ تشکیل شده که در واقع مکمل همدیگرند و مانند روز و شب در تقابل با هم نیز هستند. نماد آن دایره ای حاوی دو شکل بته جقه ایست که برعکس همدیگر قرار گرفته اند. یک نیمه سفید و دیگری سیاه است با نقطه ای از رنگ متضاد در سمت مقابل.
ممکن است بخواهیم مثلا برای اجرای دکوراسیون داخلی فنگ شویی اتاق خواب بخش بیشتری از فضا یین باشد و برای فضای صبحانه خوری یا دفتر کار نیروی یانگ بهتر جواب می دهد. چرا که در اتاق خواب رنگ های آرام، سطوح نرم و اشکال منحنی غالب هستند و در اتاق کار رنگ های پر انرژی و اشکال زاویه دار بیشتر به کار گرفته می شوند.
وقتی حس خوبی در مورد خودمان یا محل زندگیمان داشته باشیم، یین و یانگ در بهترین وضعیت تعادلی خود قرار دارند و انرژی به طور مناسب در فضا توزیع شده است.

ورودی خانه از منظر فنگ شویی

مسیر انرژی چی در ورودی خانه قرار گرفته است، پس باید ورودی منزل را همیشه خلوت و مرتب نگه داریم تا انرژی به خوبی وارد خانه شود. هر گونه در هم ریختگی و شلوغی ناشی از چیدن اشیای کهنه و قدیمی در فنگ شویی تجسمی از احساسات و خاطراتی است که دیگر به حال ما فایده ای ندارند و تنها جلوی پیشرفت ما را می گیرند چرا که مانند یک مانع میان ما و فرصت های خوب و تازه قرار گرفته اند. درهای ورودی نباید رو به بیرون باز شوند.

اصل قرار گرفتن در موضع فرماندهی

یکی از اصول مهم در دکوراسیون داخلی فنگ شویی «موقعیت فرماندهی» است. یعنی شما باید میز یا تختخواب خود را طوری قرار دهید تا بتوانید ببینید چه کسی وارد اتاق می شود. این کار به شما حس امنیت و آرامش می دهد. رعایت این اصل در اتاق کار نیز بسیار مفید است. به جای آنکه پشت شما به اتاق باشد، باید طوری روی صندلی بنشینید که امکان دیدن نمای کل اتاق و در ورودی را داشته باشید. قرار گرفتن در موقعیت فرماندهی به شما احساس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری می دهد

چیدمان مبلمان؛ این بار با دانش فنگ شویی

ساده ترین راه برای تمرین فنگ شویی دوری از هر گونه شلوغی و به هم ریختگیست. مبلمان را به گونه ای بچینید که جریان انرژی مناسب در فضا برقرار شود.
اگر در منزل احساس آشفتگی، اضطراب و سنگینی دارید برای ایجاد تغییر، از محیط فیزیکی خود شروع کنید، بدون شک شاهد تغییرات مثبت بسیار خوبی خواهید بود. ایجاد تغییرات بیرونی مانند یک کاتالیزگر شگفت انگیز به سرعت باعث خلق احساسات درونی خوبی درون شما می شوند.

نور و رنگ دکوراسیون داخلی فنگ شویی

به طور کلی رنگ های روشن و شاد به ما انرژی و رنگ های تیره و غنی موجود در طبیعت به ما آرامش می بخشند.
باید با اجرای اصول فنگ شویی جریان انرژی را هر چه بیشتر در فضا آزاد کنیم. عنصر اصلی در دکوراسیون داخلی فنگ شویی نحوه موقعیت قرارگیری اشیا برای افزایش انرژی و هماهنگی خوب، استفاده از نور طبیعی و رنگ بر اساس موقعیت اتاق است. این هماهنگی برایتان سعادت و سلامت و حس خوب به همراه خواهد داشت.

جهت های جغرافیایی دکوراسیون داخلی فنگ شویی

باید قبل از هر کاری محدوده اتاق‌ ها را مشخص کنید و اینکه عناصر کجا قرار گیرند تا انرژی به درستی جریان یابد. عناصر پنج گانه با فصول سال و اوقات روز در ارتباطند و یکی از ابزارهای مهم متخصصان فنگ شویی هستند. نحوه قرارگیری آن ها با صور فلکی و وضعیت قرار گرفتن زمین نسبت به خورشید در ارتباط است. مثلا با حرکت زمین به دور خورشید جنوب خانه انرژی آتش را جذب می کند.
جهت شمال آب است؛ شرق و جنوب شرقی چوب است؛ غرب و شمال غربی فلز است؛ شمال شرقی و جنوب غربی خاک است. افزودن این عناصر به اتاق با استفاده از رنگ اشیای داخل اتاق، هنر و بافت آن ها صورت می گیرد که نهایتا موجب افزایش و بهبود جریان چی می شود.
فضای نشیمن قلب خانه است و ساکنان خانه در آن آرام می گیرند، پس باید حس امنیت و دنج بودن بدهد. برای رعایت اصول فنگ شویی مبلمان را فشرده و چسبیده به هم قرار ندهید، باید بتوانید به راحتی در فضای هال رفت و آمد کنید تا مسیر عبور چی هم مسدود نشود.
قطعه اصلی مبلمان در این فضا مبل راحتی است که باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا در آن راحت و آسوده باشید. مبل اصلی را باید به دیوار تکیه داد تا باعث ایجاد حس امنیت شود. مبلمان را جلوی پنجره یا وسط خانه قرار ندهید.

طراحی مینیمالیستی اصل مهم فنگ شویی

اصل مهم و قطعا محبوب فنگ شویی، سازماندهی و نظم بخشیدن به خانه است. این کار به افکار و اهداف شما وضوح می بخشد. دانش فنگ شویی همچنین تفکیک فضای کار و استراحت را توصیه می کند تا ذهن و جسم فرصت کافی برای استراحت و تجدید قوا داشته باشد.
برای اجرای اصول فنگ شویی باید رویکرد مینیمالیستی داشته باشید و تمرکز شما بر عملکرد اشیای اطرافتان باشد. برای ایجاد نظم باید همه چیز خانه را زیر و رو کنید، مبل هارا جا به جا و زیرشان را تمیز کنید. اشیای شکسته و ناقص و قدیمی را ببخشید یا دور بریزید تا انرژی های تازه وارد خانه تان شوند.

تسهیل ورود نور و هوا به خانه

نور و هوا دو‌ عنصر مهم در فنگ شویی هستند که باید به راحتی در فضای شما جریان داشته باشند. بازکردن پنجره ها، تمیز کردن شیشه و آیینه های خانه و نور پردازی گوشه های تاریک خانه شما را به این هدف می رساند.
به کارگیری گیاهان سبز در خانه یا محل کار نیز از مواردیست که باید در پیاده کردن دکوراسیون داخلی فنگ شویی به کار بست. گلدان های سبز را روی اپن آشپزخانه بگذارید.

کلام آخر

فنگ شویی هنر و علم ایجاد تعادل میان انسان و طبیعت پیرامون اوست. با رعایت اصول آن در زندگی شادی، برکت و انرژی بهتری در زندگی افراد جاری می شود. امروزه فنگ شویی در بخش های مختلف کار و زندگی نظیر طراحی بناهای مسکونی، دکوراسیون و تزیین داخلی، طراحی فضای سبز و فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. امیدواریم با مطالعه این مطلب در سایت ما، به اجرای برخی از این اصول ترغیب شده باشید.

منبع : خوگر نیوز

مطالب مرتبط