آرک در طراحی داخلی از گذشته تاکنون

آرک در طراحی داخلی

آرک در طراحی داخلی از گذشته تاکنون

 

آرک در طراحی داخلی از گذشته تاکنون - وبسایت آستیاژ
اگر چه تاریخ استفاده از آرک در طراحی داخلی به هزاره دوم قبل از میلاد برمی گردد اما این رومی ها بودند که قوس ها را به عنوان عنصری در مهندسی و نمادی برای پیروزی های ارتش تثبیت کردند. مدتی بعد فرهنگ ها و تمدن های مختلف با ادغام ضرورت ساختاری قوس ها و زیبایی شناسی از آن ها برای اهداف خود اقتباس کردند. در این مقاله در۲۶ پروژه طراحی داخلی خواهیم دید که آرک در طراحی داخلی چطور از عنصری ساختاری و مهم به جزئیات دکوراتیو افسون کننده ای تبدیل گشته است.
همانطور که کارکرد آرک در طراحی در طی سال ها به واسطه تمدن های مختلف متحول شد شکل آن ها نیز تغییر یافت. سرآغاز تبدیل شدن قوس ها در طراحی به عنوان نمادی از مذهب و شکوه عظمت به زمانی بر می گردد که رومی ها در ساخت پل ها و سازه های عظیم و باشکوه خود از قوس های نیم دایره استفاده می کردند، این در حالی بود که در دوره خلفای عباسی (خلافتی که بر قلمرو فارس ها، عرب و بین النهرین حکمرانی می کرد) معماران قوس های اشاره دار (شاخ بزی) اجرا می کردند.
بعد از اینکه قوس های اشاره دار به طراحی مساجد راه یافتند، به طور گسترده ای در معماری کلیساهای قرون وسطی نیز به کارگرفته شدند و به شکل طاق قوسی توسعه یافتند و هر دو (قوس هاس اشاره دار و طاق قوسی) به عناصر بنیادین طراحی در معماری گوتیک تبدیل گشتند. طاق قوسی با زاویه کمتر از ۱۸۰ درجه در قرون وسطی پا به عرصه ظهور گذاشت (طاق قوس شکل نسبت به سطوح مسطح مقاومت بیشتری دارد و فشارهای وارده را به پایه های قوس منتقل می کند.).
قرن نوزدهم و بیستم شاهد تولد قوس های دهانه کمان بود. قوس های دهانه کمانی که دیگر فقط یک کار بزرگ ساختاری در معماری محسوب نمی شدند بلکه خود یک شاهکار معماری بودند. می توان نمونه آن را به وفور در آثار گائودی (Gaudi) (گائودی از معماران مدرنیسم اسپانیایی بود که آثار وی پیوستگی هایی با معماری اسلامی اسپانیا، گوتیک کاتالونی و سبک آرنور دارد.) دید. آرک در طراحی داخلی با تطبیق با سبک های متنوع و کاربرد های بی شمار تغییرشکل پیدا کرد و به سرعت برق به دوره مدرنیسم پا گذاشت.

ساختار آرک در طراحی داخلی

سنگ تراشان تمدن های آغازین از قابلیت های ساختاری آرک در طراحی داخلی استفاده می کردند. آن ها بناهای یادبود بسیاری ساختند که هنوز هم با وجود تخریب های انسانی و عوامل جوی پابرجا هستند. در مهندسی، قوس ها بسیار سودمندتر از تیر سردر و تیر سقف عمل می کنند زیرا می توان آن ها را با موادی کوچکتر سرهم کرد و می توان به کمک آن ها ورودی های عریض تری طراحی کرد زیرا قابلیت تحمل وزن بیشتری را دارند بدین صورت که در اثر فشار وارده، سنگ های طاق ضربی (سنگ هایی که طاق را می سازند) به سمت داخل آمده و بهم فشرده می شوند و آن ها این فشار را به پایین به سمت تکیه گاه عمودی عظیم منتقل می کنند. فشار در قوس هایی با تکیه گاه عمودی باریک نیز توزیع می شود بدین شکل که قوس ها و تکیه گاه های عمودی شان به صورت متوالی و پشت سرهم در یک ردیف قرار می گیرند و وزن سقف در این ردیف قوس ها پخش می شود. امروزه در پروژه های تغییر کاربری بناها شاهد احیای دوباره قوس ها و طاق آرک در طراحی داخلی با همان هدف ساختاری پیشین اما با طراحی های معاصر هستیم.

آرک در طراحی نمای بیرونی ورودی ها

در چندین پروژه تغییر کاربری بناهای قدیمی سعی شده است شکل قوس های ورودی ها و پنجره ها دست نخورده باقی بماند تا پلی باشد میان گذشته و معاصر. این ادغام سبک طراحی کهن و جدید میان معماری سنتی و کهن که گرما و صمیمت را از خود ساطع می کند و عناصر مدرن که پویایی و شور اشتیاق را به فضا می بخشند تعادل ایجاد می کند. معماری مدرن از ساختارهای خطوط هندسی خطی مینیمال شکل می گیرد و معماران با اضافه کردن ورودی های طاق دار سعی دارند، تضاد بصری ایجاد کنند که به کل نمای بیرونی و سازه، زندگی و حیات ببخشد. در برخی از پروژه های مسکونی معماران از پنجره ها و درهای قوس دار استفاده می کنند و معتقدند این رویکرد محبوب کودکان است؛ اضافه کردن دیوارهای منحنی و پنجره های قوس دار برای هر کودک.

آرک در طراحی داخلی دیوار و پارتیشن

دیوارها و پارتیشن ها از دیگر قسمت هایی هستند که معماران و طراحان از قوس ها در طراحی آن ها استفاده کرده اند. همانطور که عنوان شد آرک در طراحی داخلی از قابلیت تحمل وزن و استحکام بالایی برخوردار است که از ویژگی های فوق العاده قوس ها به شمار می رود. بنابراین، استفاده از آرک در طراحی داخلی هیچگونه محدویت ساختاری ندارد. در عوض آرک در طراحی داخلی مانند میانجی مهربانی عمل می کند که نه خود را تحمیل می کند و نه مزاحمی برای فضاست، راهی برای ارتباط میان دو فضا در عین اینکه مرزهای خاص خود را نیز حفظ می کند.

قوس ها و دیوارهای کاذب

در پروژه هایی که با محدودیت فضا رو به رو هستند طراحان درست مقابل در دیوار کاذبی را اضافه می کنند تا با خلق فضایی دوگانه، توهم بصری ایجاد کنند. در اغلب موارد به منظور تشدید کنتراست این دوفضا، دیوارهای کاذب در اندازه و طرحی متفاوت از بقیه فضا طراحی می شوند. در این موارد این دیوارهای کاذب بدون هیچ نقشی در حفظ وزن سقف بیشتر برای اهداف دکوراتیو و مفهومی استفاده می شوند.

چیدمان و طراحی قوس ها در معماری

چیدمان و طراحی در اولین تاثیر خلاصه می شود؛ یعنی همه آن حسی که مخاطب از فضا دریافت می کند در لحظه اول و اولین برخورد شکل می گیرد و آرک های ورودی در این حس تاثیر مهمی دارند. بنابراین، کمتر اتفاق می افتد که طراحی آرک در طراحی داخلی بر اساس اتفاق یا شرایط و بدون برنامه ریزی صورت گیرد. آرک در طراحی داخلی ساختاری دعوت کننده محسوب می شود که یک تسلسل بصری و ناگسستگی را ایجاد می کند و مسیر را نشان می دهد. قوس های اشاره دار به صورت عمودی نگاه را گسترش می دهند و به سمت بالا می کشانند و این احساس را القا می کنند که گویی می خواهند شما را در آغوش بگیرند.
طراحان از تمام اشکال قوس هایی که عنوان شد در مقیاسی کوچکتر در طراحی مبلمان و دکوراسیون بهره گرفته اند. طراحان توانسته اند با تکریم و احترام به معماری تاریخی، چه از مقاومت ساختاری و چه از نظم و تسلسل قوس ها در کوچکترین جزئیات طراحی استفاده کرده و طراحی های داخلی بدون تاریخی مشخص و بی نظیر خلق کنند.

و در آخر معماران از قوس ها در طراحی نمای بیرونی نیز استفاده کرده اند. آن ها برای شکل کلی پروژه از قوس ها الهام گرفتند. استفاده از قوس های بزرگ و کامل باعث شده است که فضای داخلی شکل تونل پیدا کند.

منبع : خوگر نیوز

مطالب مرتبط