دکوراسیون پذیرایی ایده آل و شیک

دکوراسیون پذیرایی ایده آل و شیک؛ راهنمای چیدمان و انتخاب، بهترین ها، ترفندها و اشتباه های رایج

دکوراسیون پذیرایی مهمان نوازی شما را نشان می دهد، از رنگ و چیدمان تا مبلمان در این اتاق مهم هستند. با ترفندهای دکوراسیون و دیدن بهترین نمونه ها می توانید یک دکوراسیون شیک و ایده آل داشته باشید. در این راهنمای جامع دکوراسیون پذیرایی هرچیزی که راجع به این اتاق مهم باید بدانید را می خوانید و می بینید. از اصول چیدمان تا راهکارهای انتخاب بهترین فرش، مبل، اشیای دکوری و تزیینی، همچنین به این سوال پاسخ می دهیم که بهترین رنگ پذیرایی چیست؟ ابعاد مناسب فرش پذیرایی کدام است؟ چه اشتباه های رایجی در دکوراسیون پذیرایی نما و ظاهر اتاق شما را به هم می ریزد و چه ترفندهایی را باید برای شیک تر جلوه دادن و بزرگتر به نظر رسیدن اتاقتان به کار ببندید.

دکوراسیون پذیرایی ایده آل و شیک؛ راهنمای چیدمان و انتخاب، بهترین ها، ترفندها و اشتباه های رایج

انتخاب سبک اتاق پذیرایی

سبک پذیرایی قدم اول است. اگر خانواده پر جمعیتی هستید و فرزندان قد و نیم قد کوچک و بزرگ دارید می دانید که چیدمان اتاق پذیرایی پر از اشیای تزیینی عملی نیست و سبک اتاق پذیرایی شما باید مدرن باشد تا از عناصر دکوری کمتری استفاده شود. اگر سبک کلاسیک و رسمی را انتخاب می کنید باید همه مبلمان و وسایل و اشیای تزیینی اتاقتان هم به این سبک باشند و جلوه و شکوهشان بر راحتی و عملکردشان اولویت داشته باشد.

توجه به اندازه ها در اتاق پذیرایی

قبل از هرچیز، علاوه بر طول و ارتفاع کلی، مساحت هر بخش پذیرایی را اندازه بگیرید. هیچ کس نمی تواند همه اندازه ها را به خاطر بسپارد، آن ها را یادداشت کنید و این یادداشت را تا پایان چیدمان همراه داشته باشید که به کارتان می آید.

چیدمان مبل اتاق پذیرایی

هنگام دکوراسیون و چیدمان اتاق پذیرای باید به نکات مهمی همانند نقشه اتاق توجه کنید. اتاق مربع، مستطیل و ال شکل هر کدام قاعده چیدمان خود را دارند. همچنین باید مسیر رفت و آمد، انتخاب نقطه کانونی و فضایی برای گفتگو را در نظر بگیریم. حتی اگر در اتاق پذیرایی به اندازه کافی فضا دارید، از آن برای تقسیم بندی اتاق استفاده کنید. پیشنهاد ما این است دست از چیدمان تکراری کاناپه مقابل دیوار، رو به تلویزیون وصندلی های اطرافش بردارید و بخش اشتباه های رایج و راهکارها را در انتهای مطلب بخوانید.

مبل مناسب اتاق پذیرایی

در انتخاب مبل راحتی، علاوه بر زیبایی بر روی جنبه های کاربردی تر آن تمرکز کنید. اکثر ما مبل هایی با رنگ های خنثی انتخاب می کنیم چرا که ترکیب آن با دکوراسیون راحت تر است اما کاناپه های روشن با رنگ های جسورانه هم نقاط کانونی خوبی را در فضا را ایجاد می کنند. مبل های راحتی با پشتی کوتاه غیررسمی به نظر می رسند و فضای کمتری را در مقایسه با مبل های سنتی و رسمی تر اشغال می کنند.

نقش فرش ها در دکوراسیون اتاق پذیرایی

هنگام دکوراسیون اتاق پذیرایی از فرش ها غافل نشوید. فرش ها بافت و بعد را به یک فضا اضافه می کنند. مهمترین نکته در مورد هر فرش توجه به ابعاد و اندازه است. فرشی انتخاب کنید که نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ باشد.
یک قاعده خوب که باید رعایت کنید این است که فرش باید به اندازه کافی بزرگ باشد به گونه ای که حداقل پایه های جلوی مبلمان بر روی آن قرار داشته باشند و در حدود ۲۵ تا ۵۰ سانتی متر از دیوارها فاصله داشته باشد.

آثار هنری بر روی دیوار اتاق پذیرایی

دیوارهای خالی نشانه ای از یک چیدمان ناقص است. این به معنی آن نیست که شما تمام فضای خالی دیوارها را با آثار و تابلوهای هنری پر کنید، تزیین دیوارها با آثار هنری بسیار مهم است اما برای ایجاد دکوراسیونی جذاب و منسجم نیازی به هزینه زیادی نیست.
آن چیزی که یک شخص به عنوان هنر در نظر دارد ممکن است از دید شخص دیگر متفاوت باشد. بهترین کار این است که به سلیقه خود توجه کنید و آنچه که دوست دارید را برای دیوار اتاق پذیرایی خود انتخاب کنید.
جریان چیدمان قاب از یک اثر هنری در ابعاد خیلی بزرگ به گالری دیواری و چیدمان چند قاب تغییر پیدا کرده و حالا دوباره تک قاب ها با ظاهری مدرن و مینیمال محبوب شده اند. قاب ها در گالری دیواری باید تعادل داشته باشند و می توانید با شیوه های متقارن و نامتقارن آن ها را متعادل کنید.
همچنین با قاب ها، چه عکس باشند چه نقاشی و اثر هنری و چه آینه می توانید عمق و بعد به اتاق اضافه کنید.

روشنایی در اتاق پذیرایی

به منظور ایجاد یک اتاق پذیرایی روشن و باز، سطح بندی منابع نور بسیار مهم است. نورپردازی مناسب می تواند اتاق پذیرایی شما را به فضایی دنج و جذاب تبدیل کند. شاید اهمیت نورپردازی پذیرایی به اندازه آشپزخانه نباشد، اما نکاتی مهم وجود دارد که نباید از آنها چشم پوشی کرد. مهمترین نکته این است که باید از سه نوع اصلی نورپردازی در اتاق استفاده کرد. نوپردازی عمومی یعنی لوستر و چراغ های سقفی، نوپردازی تاکیدی چراغ های دیواری بر روی آثار هنری، و نورپردازی تزیینی مثل آباژورها. پس سعی کنید سبک های مختلف وسایل نورپردازی مانند آباژور بر روی میزهای عسلی، روشنایی در قفسه های کتاب یا حتی شمع ها را در دکوراسیون اتاق پذیرایی بگنجانید. منابع نور باید در سطوح مختلف اتاق پذیرایی قرار بگیرند. یکی از ساده ترین راه ها برای اضافه کردن نور به اتاق پذیرایی، قرار دادن مبلمان در کنار پنجره است هم از نور طبیعی بهره می برید و هم از منظره پشت پنجره.

نقش رنگ در اتاق پذیرایی

انتخاب رنگ مناسب چیزی است که برای بسیاری از افراد سخت است و آنها را دچار مشکل می کند. اولین اشتباهی که اکثر افراد در چیدمان دکوراسیون خانه مرتکب می شوند انتخاب رنگ دیوارها است.
در چیدمان و دکوراسیون اتاق پذیرایی قبل از هر چیزی باید قطعات گران قیمت را خریداری کنید و سپس بر اساس آنها رنگی مناسب برای دیوارها انتخاب کنید. هنگام انتخاب رنگ اتاق پذیرایی به اندازه و ارتفاع سقف توجه کنید. اگر اتاق پذیرایی شما کوچک است برای بزرگتر و روشن تر به نظر رسیدن اتاق، باید از رنگ های روشن تر استفاده کنید. اگر یک اتاق پذیرایی بزرگ تر دارید، می توانید با ترکیب رنگ های گرم یک فضای گرم و صمیمی برای دورهمی های خانوادگی ایجاد کنید.
به خاطر داشته باشید که نور طبیعی اتاق پذیرایی شما باید در انتخاب رنگ شما تأثیر گذار باشد. رنگ هایی که برای اتاق های پذیرایی شمالی و شرقی انتخاب می شود باید گرمتر باشند و برعکس در اتاق های جنوبی و غربی که از نور خورشید زیادی بهره می برند باید از رنگ های خنک تری استفاده شود تا احساس آرامش در اتاق ایجاد شود.

ترفندهای دکوراسیون داخلی پذیرایی

فضاهای ذخیره سازی اتاق نشیمن را در نظر بگیرید

حتما شما هم موافقید که یک اتاق مرتب و منظم نصف راه دلپذیر بودن را رفته است. برای اینکه پذیرایی تان همیشه شیک باشید، مبلمان با فضاهای ذخیره سازی انتخاب کنید، میزجلومبلی کشودار، کاناپه ها و پاف های صندوقی، میز تلویزیون با کشوهای کوچک. فضاهایی که بتوانید لوازم دم دستی، کوسن های اضافی، شال مبل و … را در صورت لزوم به سرعت آنجا بگذارید و اتاق را نظم و سامان دهید.

بهترین پرده را برای پنجره اتاق پذیرایی را انتخاب کنید

انتخاب پرده پذیرای بسیار مهم است. وظیفه پرده ها در اتاق، ایجاد احساس راحتی، حفظ حریم خصوصی و کنترل نور است، پرده ها عایق حرارت و صدا هم هستند اما در اتاق پذیرایی زیبایی و شیک بودن پرده بیش از هر چیز دیگری مد نظر است.

اکسسوری ها را فراموش نکنید

اشیای دکوری و از همه مهمتر گیاهان را فراموش نکنید. گیاهان یک روش بسیار ساده برای اضافه کردن رنگ و لعاب به اتاق پذیرایی هستند.

روشنایی و تاریکی را در هم بیامیزید

اتاق پذیرایی با دیوارهای یک دست سفید کسل کننده یا دیوارهای تیره که آن را شبیه به غار می کند؟ هیچ کدام با ترکیب رنگ های تیره و روشن، پویایی، عمق و تعادل را به اتاق بیاورید.

از رنگ های خنثی و متضاد در دکوراسیون پذیرایی بهره ببرید

یک طیف غنی و چشمگیر از رنگ های خنثی انتخاب کنید. مثلا در دکوراسیونی با دیوارهای سفید، صندلی چرمی کاراملی، اکسسوری های برنجی، کاناپه های خاکستری و بوفه ای به رنگ آبی-خاکستری گرچه بعضی عناصر با هم متضاد هستند اما ترکیب نهایی هارمونی و هماهنگی خواهد داشت.

در چیدمان و دکوراسیون اتاق پذیرایی با بافت ها بازی کنید

استفاده از بافت های مختلف را در دکوراسیون داخلی پذیرایی فراموش نکنید و با اضافه کردن بافت های مختلف کنتراست در فضا ایجاد کنید. چرم، خز، فلز، سنگ، شیشه و گیاه. نگاه کنید و ببینید از هر کدام از این بافت ها یک وسیله و قطعه در اتاق پذیرایی دارید؟

چوب را حتما در دکوراسیون داخلی پذیرایی داشته باشید

 همه ما این را خوب می دانیم که چوب، یکی از برترین عناصر برای گرما بخشیدن به حس و حال محیط است. روش های زیادی برای اضافه کردن چوب به دکوراسیون داخلی وجود دارد که هر کدام باعث می شود فضا کمی جذاب تر به نظر برسد. استفاده از چوب به عنوان دیوارکوب، میزهای عسلی، قاب عکس، اثار هنری می تواند زیبایی منحصر به فردی به فضا بدهد.

روکش با دوام انتخاب کنید

 مهم است که مبلمان اتاق پذیرایی نه تنها راحت بلکه با دوام باشد. اگر فرزند کم سن و سال و یا یک حیوان خانگی دارید عمر روکش بیشتر برای شما مهم است. چرم برای شستشو عالی است اما معمولاً راحت تر از پارچه های دیگر خراشیده می شود. کتان و مخمل دو ماده دیگر هستند که می توانند در عین حال بادوام و جذاب باشند. در هنگام انتخاب پارچه برای مبلمان اتاق پذیرایی به دنبال متریال با ترکیبی از پارچه های طبیعی و مصنوعی باشید تا از ویژگی های هر دو استفاده کنید.

گفتگو را در نظر بگیرید

مهم نیست که اتاق پذیرایی شما چقدر بزرگ باشد اما چیدمان مبلمان باید فضایی دنج و صمیمی برای گفتگو ایجاد کند. بهتر است فاصله بین دورترین صندلی ها در چیدمان یک ست مبل نهایتا ۲.۵ متر باشد. یک مبل بزرگ ممکن است برای یک اتاق پذیرایی بزرگ بسیار مناسب به نظر برسد، اما اگر به دنبال ایجاد یک پذیرایی دنج هستید، بهتر است از مبلمان کوچکتری استفاده کنید و کمی فاصله آنها را به هم نزدیک کنید.

توجه بر روی نقاط کانونی اتاق پذیرایی

یکی از قوانین چیدمان دکوراسیون اتاق پذیرایی پیدا کردن نقاط کانونی جذاب و خیره کننده است. این نقاط کانونی می تواند یک قطعه بزرگ از آثار هنری و یا یک شومینه باشد. ببینید می خواهید افراد در اولین نگاه هنگام ورود به پذیرایی با چه چیزی مواجه شوند. آن را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید.

یجاد چند مرکز در دکوراسیون اتاق پذیرایی

اگر اتاق پذیرایی بزرگی دارید به جای گذاشتن یک میز جلومبلی خیلی بزرگ، با یک میز جلو مبلی متوسط و استاندارد و چند میز کوچک دیگر، چند مرکز در دکوراسیون ایجاد کنید و یک فضای نشستن اضافی در انتهای دیگر اتاق داشته باشید.

عناصر مقیاس دار را انتخاب کنید

قانون دیگر برای دکوراسیون یک اتاق پذیرایی ایجاد تعادل با عناصر با قد و قامت متفاوت است. ابتدا عناصر بزرگتر را قرار دهید، سپس عناصر کوچکتر را در اطرافش و با توجه به آن بچینید.

تعادل ایجاد کنید

تقارن ساده ترین راه رسیدن به تعادل است. در یک اتاق پذیرایی متقارن، میز به عنوان نقطه مرکزی چیدمان در نظر گرفته می شود و چیدمان دو طرف میز باید یکسان باشد. اگرچه همه اتاق های پذیرایی متقارن نیستند اما اگر به درستی دکوراسیون انجام شود نتیجه یک فضای ساده و در عین حال خیره کننده است. رسیدن به تعادل غیرمتقارن کمی سخت تر است.

ترکیب، ترکیب و ترکیب

هیچ وقت فقط روی یک «ایده» پافشاری نکنید، در عوض سعی کنید چیزهای مختلف را با هم به شیوه هماهنگی ترکیب کنید. مثل درهم آمیختن نو و روشنایی که بالاتر گفتیم. ترکیب ایده های متفاوت اتاق شما را شخصی تر می کند و بیشتر به یک خانه بدل می کند تا یک سالنی که صرفا از روی اصول طراحی داخلی دکور شده است. اگر می خواهید چیدمانِ اتاق پذیرایی شما جسورانه به نظر برسد یک کاناپه سفید و ساده را با صندلی های طرح دار ترکیب کنید.

هشت خطای متداول در چیدمان دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی

همیشه رنگ بندی زیبا و قرار دادن چند مبلمان گران قیمت در دکوراسیون اتاق پذیرایی جذاب نیست. عوامل دیگری نیز همانند تعادل، نسبت و قرارگیری در چیدمان دکوراسیون باید در نظر گرفته شود. در دکوراسیون اتاق پذیرایی هشت خطای متداول وجود دارد که اگر از آن ها بپرهیزید، دکوراسیونی بی عیب و نقص خواهید داشت.

نتخاب یک فرش کوچک برای دکوراسیون اتاق پذیرایی

اشتباه: رایج ترین اشتباهی که مردم هنگام خرید فرش مرتکب می شوند، انتخاب یک فرش با ابعاد کوچک است. فرش اگر خیلی کوچک باشد باعث کوچک تر نشان دادن مساحت اتاق می شود.
راه حل: قبل از خرید هر نوع مبلمانی، اتاق پذیرایی و مبلمان را اندازه گیری کنید. در حالت ایده آل، فرشی که شما انتخاب می کنید باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا تمامی مبلمان بر روی آن قرار بگیرند و نیم متر هم با دیوارها فاصله داشته باشد. اگر اتاق پذیرایی شما به اندازه کافی بزرگ نیست فرشی انتخاب کنید که وقتی مبلمان بر روی آن قرار می گیرد، پایه های جلویی مبل بر روی آن قرار بگیرد.

قرار دادن تلویزیون به عنوان نقطه کانون اتاق پذیرایی

اشتباه: تلویزیون معمولا به عنوان نقطه کانون اتاق پذیرایی است. بسیاری از ما یک تلویزیون بزرگ را انتخاب می کنیم و سپس تمام مبلمان را در اطراف آن می گذاریم، اما در این مدل این نکته را فراموش می شود که اتاق نشیمن فضایی برای سرگرمی، گفتگو و دورهمی های خانوادگی است و این چیدمان نشان می دهد اتاق نشیمن هدفی فراتر از تماشای تلویزیون ندارد.
راه حل: تلویزیون می تواند بخشی جدانشدنی اتاق پذیرایی باشد، بدون اینکه کانون توجه باشد. نکته اصلی این است که آن را تا حد ممکن پنهان و فضایی ایجاد کنید که هم به عنوان یک منطقه برای تماشای تلویزیون و هم فضای آرامش بخش و فضایی برای استراحت باشد. قرار دادن و حتی پنهان کردن تلویزیون در یک قفسه سرتاسری می تواند ایده هوشمندانه ای باشد. از فضای باز قفسه هم برای قرار دادن کتاب، عکس و عناصر تزیینی می توان استفاده کرد. همچنین می توانید یک تلویزیون کوچک در اتاق پذیرایی خود داشته باشید و تلویزیون بزرگتر را در اتاق دیگری قرار دهید.

قرار دادن تلویزیون به عنوان نقطه کانون اتاق پذیرایی

اشتباه: تلویزیون معمولا به عنوان نقطه کانون اتاق پذیرایی است. بسیاری از ما یک تلویزیون بزرگ را انتخاب می کنیم و سپس تمام مبلمان را در اطراف آن می گذاریم، اما در این مدل این نکته را فراموش می شود که اتاق نشیمن فضایی برای سرگرمی، گفتگو و دورهمی های خانوادگی است و این چیدمان نشان می دهد اتاق نشیمن هدفی فراتر از تماشای تلویزیون ندارد.
راه حل: تلویزیون می تواند بخشی جدانشدنی اتاق پذیرایی باشد، بدون اینکه کانون توجه باشد. نکته اصلی این است که آن را تا حد ممکن پنهان و فضایی ایجاد کنید که هم به عنوان یک منطقه برای تماشای تلویزیون و هم فضای آرامش بخش و فضایی برای استراحت باشد. قرار دادن و حتی پنهان کردن تلویزیون در یک قفسه سرتاسری می تواند ایده هوشمندانه ای باشد. از فضای باز قفسه هم برای قرار دادن کتاب، عکس و عناصر تزیینی می توان استفاده کرد. همچنین می توانید یک تلویزیون کوچک در اتاق پذیرایی خود داشته باشید و تلویزیون بزرگتر را در اتاق دیگری قرار دهید.

قرار دادن مبل خیلی بزرگ و یا کوچک در اتاق پذیرایی

اشتباه: بزرگترین اشتباهی که مردم می کنند، انتخاب یک کاناپه با مقیاس اشتباه برای اتاق پذیرایی است. همچنین رنگ می تواند در چگونگی ظاهر یک مبلمان تأثیر بگذارد. برای مثال یک مبل با رنگ آمیزی تیره در یک اتاق پذیرایی بسیار کوچک، سنگین به نظر می رسد.
راه حل: اتاق پذیرایی و مبلمان موجود در اتاق را قبل از خرید مبلمان جدید اندازه گیری کنید و حواستان به فاصله ها فضاهای خالی مورد نیاز باشد.

چیدمان و جهت گیری اشتباه مبلمان

اشتباه: این روزها در اتاق های پذیرایی عملکرد های مختلفی از قبیل، تماشای تلویزیون، کار و ناهار خوردن انجام می پذیرد. پس موقعیت و جهت گیری مبلمان ها کلید موفقیت آن است. در حالی که یک طرح متقارن با یک جفت مبل روبرو یکدیگر و یک میز جلو مبلی در بین آنها یک اتاق نشیمن سنتی است، این تنها گزینه شما نیست و ممکن است بهترین انتخاب برای فضای شما نباشد.
راه حل: به جای انتخاب چیدمان مبلمان متقارن، به این فکر کنید که چه چیزی در اتاق نشیمن شما بهترین کار را خواهد کرد. چیدمان شما باید اجازه دهد تا درها به راحتی باز شوند، افراد به راحتی در فضای اطراف حرکت کنند، به راحتی تلویزیون تماشا کنند و فضایی برای گفتگو ایجاد شود. اگر اتاق پذیرایی شما کوچک یا باریک است، یک کاناپه دونفره را جایگزیبن دو مبل تکی کنید.

روشنایی و نورپردازی نامناسب در اتاق پذیرایی

اشتباه: حتی با بهترین چیدمان یک نورپردازی بد می تواند ظاهر و فضای اتاق پذیرایی شما را خراب کند. به طور کلی، نور بیش از حد یا خیلی کم یک از مشکلات اتاق های پذیرایی است که به شما اجازه نمی دهد از فضا برای عملکردهای مختلف استفاده کنید.
راه حل: برای ایجاد یک روشنایی خوب از منابع نوری مختلف مانند آویز سقفی، لامپ های رومیزی استفاده کنید.

نصب آثار هنری بیش از حد

اشتباه: بسیاری از افراد چون دوست دارند همه آثار هنری و تابلوها که خریداری کرده اند، دیده شود در نصب آن ها افراط می کنند. این موضوع باعث می شود آثار زیاد در جای نامناسب نصب شوند.
راه حل: آثار هنری باید در ارتفاع چشم آویزان شوند، این فاصله تقریباً در وسط دیوار است. تابلوها باید ۱۶۰ سانتی متر از کف باید فاصله داشته باشد.

قرار دادن یک میز جلو مبلی کوچک

اشتباه: قراردادن یک میزجلومبلی کوچک منجر به چند مسئله می شود. در مرحله اول، اگر میز جلو مبلی متناسب با اتاق، مبل و صندلی ها نباشد، از نظر بصری افراد در فضا احساس راحتی ندارند. اگر میز جلو مبلی برای مبل یا صندلی ها خیلی کوچک باشد، در موقعیت بسیار دور از آنها قرار می گیرد و همین امر دسترسی به آن را سخت می کند.
راه حل: به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت، میز جلو مبلی باید بین نصف تا یک سوم طول مبل باشد.

منبع : خوگرنیوز

مطالب مرتبط