شیوه ی خوب برای فضای غذاخوری

شیوه ی خوب برای فضای غذاخوری

شیوه ی خوب برای فضای غذاخوری

مانند دستورهای آشپزی کارآمد ، اتاق های ناهارخوری خوشایند نیز موفقیت خود را مرهون اجزاء ونحوه ی اختلاط آنها درجهت نیل به حال وهوایی خاص وعملکردی خاص هستند. ممکن است دکور اتاق شما چشمگیرباشد ، ولی اگر افراد برسر میز کوچکی آرنج به آرنج وتنگ هم نشسته باشند ، یا روشنایی بیش از حد باشد ، یا صندلی ها عذاب آور باشند ، حاصل زحمات شما پیش از آن که دسر را تعارف کنید بر باد خواهد رفت .

در ایجاد اتاق ناهارخوری کاربردی و در عین حال دوست داشتنی ، این اصول اولیه ی طراحی فضا وانتخاب مبلمان وعناصر طراحی را رعایت کنید:
ابتدا اتاق خود را با توجه به مهمانی های شام و وعده های روزانه ، طراحی کنید. ابعاد اتاق را با دقت اندازه بگیرید و یک نقشه ی تفصیلی بکشید. مسیر آمد وشد وفضا ومحل مبلمان غذاخوری وقفسه ی ظروف وسفره و دستمال را در نقشه نشان دهید وبه این ها ، جزئیات صندلی های اضافی وچرخ غذا وبوفه را بیفزایید. برای سهولت نشستن وپذیرایی ، دست کم 90 سانتی متر حریم پیرامون میز را در نظر بگیرید. درصورت امکان و از بابت راحتی میزبان ، سعی کنید فضای ناهارخوری آشپزخانه باشد.

پیش از این که اجزای مبلمان ناهار خوری را از اینجا وآنجا گرد آورید و باهم تلفیق کنید ، ارتفاع میز و دسته های صندلی را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که صندلی ها را می شود کاملاً به میز چسباندبه گونه ای که دسته ها زیر میز جا بگیرند.
برای اتاق بچه های کوچک از میز وصندلی تاشو استفاده کنید. در ضمن اگر قرار است بچه ها سر همان میزمشق بنویسند یا پروژه ای انجام دهند ، میزی با رویه ای از جنس پلاستیک لایه ای (laminates plastic) ، یا ضد استهلاک ، یا مجهز به حفاظ مخصوص در نظر بگیرید.
اگر اتاق ناهارخوری جای نشیمن اصلی خانواده است ، روکش پارچه ای مبلمان وجنس سایر پوشش ها از جمله کف اتاق ودیوارها را به گونه ای برگزینید که دوام آنها زیاد ونگهداری شان آسان باشد. درصورت حضور بچه ی کوچک ، از خیر میز شیشه ای بگذرید.
هیچ چیز مانند پرتو شمع به اتاق سر زندگی واحساس نمی بخشد. ولی برای این که اتاق بتواند عملکرد خوبی داشته باشد چراغ سقفی هم تعبیه کنید. چراغ پایین تاب ریل داریا چراغ آویزانی که حدود 85 تا 90 سانتی متر بالای سطح میز واقع شود. با کلید دیمر (switch dimmer)  می توانید شدت نور وحال وهوای اتاق را به دلخواه تنظیم کنید. روشنایی زیاد چهره ها وغذا ومبلمان را خوب نشان نخواهد داد. نورپردازی باید برای اوقات اصلی غذا خوردن در روز وشب مناسب باشد ودر همه ی این مواقع اتاق را زیباتر نشان بدهد. ناهار خوری های وسیع نیاز به منبع نور ثانوی – از جمله چراغ دیواری تزئینی (sconce)  یا آپلیک دارند.
در انتخاب رنگ ، اصلی ترین وعده غذا را در نظر بگیرید. نوعی رنگ سبز (apple green) روی دیوارها ممکن است درشب سرزنده بنماید- البته برحسب نورپردازی ، ولی در روز همین رنگ می تواند آزاردهنده باشد برعکس رنگ های ملایم (pastels) قشنگ ولی در شب اغلب پریده رنگ و بی روح اند.
از برچسب “ناهارخوری” بگذرید  و به فراسوی آن بنگرید میز یعنی سطح وسیعی برای انواع و اقسام فعالیت ها ،نه تنها برای این که بچه ها سر آن مشق بنویسند .صندلی هم که برای نشستن دارید.با اضافه کردن یکی دو چیز به اتاق ناهار خوری امکانی تازه ببخشید.زیر پنجره نیمکتی بگذارید و با قراردادن قفسه ی کتاب در جوار نیمکت ،کنجی برای مطالعه درست کنید . در عین حال همین قفسه می تواند حکم بوفه را برای کاربرد ناهار خوری داشته باشد. نیمکت(daybed)عتیقه ای را که در گوشه ی اتاقی جا دارد می توان به دو صورت به کار برد:برای نشستن در یک گوشه ی دنج در طول روز و جای خواب مهمان ،هنگام شب.

منبع : فارست

مطالب مرتبط