تعویض پارچه مبل و روکش مبل

تعویض پارچه مبل و روکش مبل

با تعویض پارچه مبل و یا تعویض روکش مبلبا کمترین هزینه صاحب مبلی نو می‌شوید. از طرفی اگر پارچه مبل برایتان خسته کننده شده است می‌توانید با تغییر رنگ پارچه مبل تغییر و تحول زیادی در محیط منزلتان ایجاد کنید و یا اگر مبلتان به مرور زمان دچار فرسودگی شوده است، بهترین راه حل برای یک تغییر دکوراسیون ارزان، تعویض پارچه مبل است.

تعویض پارچه مبل و روکش مبل

از برترین متخصصین شهرتان رایگان قیمت بگیرید، با آن ها چت کنید و بهترین را انتخاب کنید.

آیا می‌توانیم تعویض پارچه مبل را خودمان انجام دهیم؟

در ابتدا توصیه می‌کنیم اگر مبل تان به تعمیرات اساسی نیاز دارد و دچار شکستگی و خرابی شده یا پایه مبل آسیب دیده حتما از یک تعمیرکار حرفه ای برای تعمیرات مبل ارزان کمک بگیرید. در این صورت هزینه تعمیر مبل راحتی برایتان خیلی کمتر از خرید مبل می‌شود. اما اگر بدنه و کلاف مبل تان سالم است و فقط نیاز به تغییر رنگ پارچه مبل تان دارید، در ادامه برای شما آموزش تعویض پارچه مبل را خواهیم داشت.

چهار مراحل تعویض پارچه مبل را برایتان آماده کرده ایم

مرحله اول: تعویض پارچه مبل و تعویض روکش مبل

ابتدا چک کنید اگر روکش مبل تان قابل تعویض است. به آرامی پارچه مبل، روکش زیر مبل، میخ، پونز و منگنه مبل را جدا کنید. سعی کنید پارچه سالم بماند زیرا در مراحل بعد به‌عنوان الگو بکار می‌آید و برای اینکه جزئیات کار یادتان بماند، حتما از مراحل کار عکس بگیرید و یا روی مبل علامت گذاری کنید. در ادامه به آموزش تعویض فوم مبل خواهیم پرداخت.

مرحله دوم: تعمیر فوم مبل

برای تعمیرات مبل ارزان در منزل می‌توانید خودتان این مرحله را انجام دهید. تمام ابرها و اسفنج لایه های قدیمی را از مبل جدا کنید. از فوم و اسفنج مورد نظرتان به اندازه پشتی ها و نشیمنگاه ها برش دهید و با پونز یا میخ به مبل متصل کنید. انواع فوم و اسفنج برای تعمیر فوم مبل:

  • فوم گرم
  • فوم سرد
  • فوم ویژه
  • الیاف و ویسکوز

مرحله سوم: تعیین متراژ پارچه مبل جدید

با اندازه گیری پارچه مبلی قدیمی می‌توانید تشخیص دهید چه متراژ پارچه مبل برای تعویض پارچه مبل احتیاج دارید، سپس کافیست پارچه رومبلی جدید را به صورت پشت و رو پهن کنید، سپس پارچه مبل قدیمی را روی آن پهن کرده و به عنوان الگو از آن استفاده کنید و با توجه به قسمت های که در دوخت و یا توی کار می‌روند، برش دهید. بهتر است از هر طرف به اندازه چند سانتی متر اضافه تر برش دهید تا در انتها روکش مبل تان کوتاه نشود.

مرحله چهارم:  پارچه کشی روی مبل

پارچه اصلی روکش مبل را روی مبلمان قرار دهید، پارچه را بسیار محکم بکشید و در محل های که علامت گذاری کرده‌اید با منگنه یا میخ سفت کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از چسب پارچه یا سوزن ته گرد قسمت های اضافه روکش مبل را در پشت مبلمان جمع کنید.

محبوب ترین جنس پارچه برای تعویض روکش مبل کدام است؟

تا این مرحله آموزش تعمیر مبل راحتی در منزل را بخوبی برایتان توضیح دادیم، حالا برای انتخافاکتورهای مختلفی در تعویض پارچه مبل تاثیرگذار هستند از جمله متراژ پارچه مبل، قیمت پارچه مبل، رنگ و طرح روکش مبل که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

پارچه مبل با جنس کتان

پارچه های مبلی کتان در طرح های منحصر به فرد و با کیفیت بسیار بالایی تولید می‎‌شوند. معمولا بافت شل‌تری دارند، راحت‌ روی مبلمان قرار گرفته و برای تعویض پارچه مبل انتخاب خوبی هستند.

پارچه مبل با جنس مخمل

پارچه مبلی مخمل، یکی از انواع پارچه مبل است و یک انتخاب مناسب برای تعویض پارچه مبل خواهد بود. از طرفی هیچگاه از مد نخواهد افتاد و جز پرطرفدارترین نوع پارچه مبل محسوب می‌شود.

پارچه مبل با جنس چرم

انتخاب رومبلی چرمی، برای تعویض پارچه مبل مزایا زیادی دارد از جمله اینکه شستشوی آن بسیار راحت است، نکته ی که در تعویض پارچه مبل با رومبلی چرمی باید به آن توجه کنید این است که ممکن است هنگام نشستن بر روی مبل های چرمی احساس چسبندگی و یا عرق کردن کنید.

پارچه مبل با جنس میکروفایبر

این نوع پارچه مبل بافت بسیار محکمی دارد و یک انتخاب مناسب برای تعویض پارچه مبل محسوب می‌شود. از ترکیب پلی استر و نایلون ایجاد شده است. در برابر لکه مقاوم است و به این دلیل که چیزی به بافت آن نفوذ نمی‌کند، شستشوی آن بسیار آسان است.

پارچه مبل با جنس مازراتی

این نوع پارچه مبل از لحاظ رنگبندی تنوع بسیار زیادی دارد و برای تعویض پارچه مبل مناسب بوده فقط به این دلیل که آب و هرگونه مایعات به تمام بافت پارچه نفوذ می کند. شستشوی آن زیاد آسان نیست.

نکات طلایی برای انتخاب رنگ و نقش پارچه مبل

  • اگر می‌خواهید طرح پارچه مبلی تان ساده باشد، کوسن ها را طرح دار و شلوغ انتخاب کنید تا به فضای اتاق تان رنگ و روح بدهید و با تعویض پارچه مبل از سادگی بیش از حد و بی روح بودن دکوراسیون جلوگیری کنید.
  • اگر فضای شما کوچک است بهتر است برای تعویض پارچه مبل از طرح های شلوغ  زیاد استفاده نکنید و در عوض اگر فضای شما بزرگ است، می ‌توانید پارچه مبل تان را گلدار و یا راه راه و… انتخاب کنید.
  • اتاق پذیرایی را بهتر است با مبلمان استیل رنگ روشن وسایل کلاسیک پر کنید تا جلوه اتاق چند برابر شود و برای تعویض پارچه مبل، بکاربردن طرح های خاص برای روکش مبل نیز بسیار در زیبایی اتاق پذیرایی تاثیر گذار است.
  • اگر می خواهید مدت طولانی از مبل ها استفاده کنید و قصد تعویض پارچه مبل را به مدت طولانی ندارید یا حتی اگر کودک خردسال داردید، توصیه می‌کنیم از پارچه رومبلی با رنگ های تیره همچون خاکستری، قهوه ای، زغالی و … استفاده کنید.
  • بهتر است برای تعویض پارچه مبل اتاق های پر رفت و آمد و شلوغ از پارچه رو مبلی طرح دار استفاده کنید تا لکه ها و کثیفی های روکش مبل ها کمتر به چشم بیایند.
  • منبع: خدمت ازما

مطالب مرتبط