نگهداری و تمیز کردن مبل چرم

ترفندهای نگهداری و تمیز کردن مبل چرم تقریبا همیشه مورد توجه صاحبان این نوع مبلمان بوده است. علاوه بر نگهداری مبل چرم با واکس مبل چرم مصنوعی یا طبیعی به منظور افزایش دوام، زیبایی و جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم، روش‌های تمیز کردن مبل چرم نیز به همان اندازه مهم‌اند؛ مانند: پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی، تميز كردن مبل چرمی سفيد و پاک كردن لكه رنگ از روی چرم. دلیل این امر محبوبیت مبل چرمی‌ست. هیچ مبلی نمی‌تواند به اندازه‌ی مبلمان چرم به دکوراسیون شما شخصیتی رسمی و شیک بدهد. با ما همراه باشید تا با بهترین ترفندها و نکات نگهداری مبل چرم و تمیز کردن مبل چرم آشنا شوید.

نگهداری و تمیز کردن مبل چرم

اهمیت تمیز کردن مبل چرمی

مبل چرم سفید و رنگی هم مانند هر وسیله دیگری در خانه هر چند مدت یکبار باید تمیز شود. برخی مشکلات در میان صاحبان مبل چرم شایع‌تر از موارد دیگر است؛ بیشتر از هرچیزی آنها به‌دنبال روش تميز كردن مبل چرم سفيد (مانند پاک كردن لكه خودكار از روی مبل چرم سفید)، پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی و برق انداختن مبل چرمی هستند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

نحوه تميز كردن مبل چرم سفيد

مبل چرم سفید یکی از مدل‌های خاص و محبوب مبلمان چرم است. برای تميز كردن مبل رنگ روشن چرم یا چرم سفید و پاک کردن لکه‌های تیره روی آن، می‌توانید از محلولی تشکیل شده از 1 واحد آبلیمو و 1 واحد خمیر یا عصاره تارتار استفاده کنید. لکه‌ها را با خمیر به‌دست آمده بمالید و اجازه دهید 10 دقیقه روی آن بماند. درنهایت آن را با یک پارچه مرطوب به آرامی خشک کنید. به جای این محلول می‌توانید از مخلوط آب و سرکه (به نسبت مساوی) و کمی روغن زیتون نیز برای تميز كردن مبل چرم سفيد استفاده کنید.

درصورتی که روی مبل چرم سفید شما لکه چربی افتاده باشد، به جای اسپری تمیز کننده مبل چرم می‌توانید از لکه بر مبل خانگی مثل جوش شیرین برای تميز كردن مبل چرم سفيد استفاده کنید. برای تمیز کردن مبل با جوش شیرین، کمی جوش شیرین روی محل مدنظر بریزید، و بعد از چند ساعت (وقتی چربی کاملا جذب شد)، آن را با یک دستمال نرم و تمیز پاک کنید.

پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی

پاک‌کننده مناسب برای پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی باتوجه به نوع چرم و رنگ آن متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی الکل و سایر محصولات مشابه آن مانند لاک پاک کن، عطر و اسپری مو در تمیز کردن جوهر و پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی مناسب است.

نکته مهم این است که برخی از چرم‌ها در اثر استفاده از این مواد تغییر رنگ می‌دهند. به‌همین دلیل ابتدا باید مقداری از ماده موردنظر را روی قسمتی کوچکی از مبلمان چرم که در معرض دید نیست با پنبه بمالید. در صورتی که رنگ آن نرفت، از آن برای پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی استفاده کنید.

برق انداختن مبل چرمی

برق انداختن مبل چرمی یک مرحله مهم هم در تمیز کردن مبل چرم و هم در نگهداری مبل چرم است. این مرحله ساده عمر مبلمان شما را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد، و به جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم هم کمک می‌کند. باید توجه داشته باشید که برخی از مدل‌های واکس مبل چرم مصنوعی و طبیعی خاصیت تمیزکنندگی هم دارند، و برخی تنها برای برق انداختن مبل چرمی به کار می‌روند.

توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از واکس مبل چرم مصنوعی یا اسپری تمیز کننده مبل چرم، دستمال میکروفایبر را به آنها آغشته کنید و مواد را مستقیم روی مبل چرم سفید یا تیره‌تان نریزید. دستمال را نیز به‌صورت دورانی حرکت دهید، و کار تميز كردن مبل چرم را از بالای مبل شروع کنید.

اشتباهات رایج در تمیز کردن مبل چرم

– هیچوقت از آب (به میزان زیاد)، صابون، حلال‌ها و … برای تمیز کردن مبل چرم استفاده نکنید. اگر می‌خواهید مبلمان چرم خود را با شوینده‌های صنعتی تمیز کنید، بهتر است از واکس مبل چرم مصنوعی و واکس مخصوص مبل چرم استفاده کنید. چون شستشوی مبل چرم با تمیز کردن مبل پارچه ای یا تمیز کردن مبل مخمل متفاوت است.

– از محلول آب و صابون برای برای تميز كردن مبل چرم سفيد یا تیره نیز استفاده نکنید؛ استفاده از چنین محلولی در طولانی مدت به چرم آسیب میزند و باعث ایجاد ترک و شکستگی در سطح آن می‌شود.

– تحت هیچ شرایطی از تمیزکننده‌های قوی مانند آمونیاک نیز برای تمیز کردن مبل چرم یا پاک كردن لكه خودكار از روی مبل چرم سفید استفاده نکنید. این مواد رنگ چرم را می‌برند.

نگهداری مبل چرم

رعایت اصول نگهداری مبل چرم طبیعی و به‌طور کلی نگهداری مبل چرم نه تنها دوام مبلمان شما را بالا می‌برد، بلکه زیبایی آن را نیز افزایش خواهد داد. مهمترین نکات نگهداری مبلمان شرح را در ادامه می‌بینید:

– پیش از خریداری مبل چرم توصیه می‌شود چرم باکیفیت را بشناسید. چرم‌هایی با رنگ تیره و رنگ یکنواخت جنس بهتر و نرم‌تری دارند. در مقابل، چرم‌هایی که رنگ یکدستی ندارند و دانه‌ها و لکه‌‌های روشن روی آنها وجود دارد، از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

– به‌طور مرتب گوشه‌های مبل و زیر کوسن‌ها را به‌آرامی جاروبرقی بکشید. گرد و غبار روی مبل را نیز با یک دستمال نخی خشک یا یک حوله تمیز پاک کنید. برای شستن کوسن مبل هم همین کار را انجام دهید علاوه بر آن کوسن‌ها را نیز هر چند مدت یکبار برگردانید تا روی آنها چروک نیفتد و به جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم کمک شود.

– برای نگهداری مبل چرم به نحوی موثر، هر زمان که نوشیدنی یا ماده‌ای خوراکی روی مبل چرم ریخت، سریعا آن را (بدون بیشتر پخش کردن) پاک کنید تا چیزی به داخل مبل نفوذ نکرده و کارتان در مراحل بعدی ساده‌تر شود.

جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم

جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم یکی از بخش‌های نگران‌کننده در نگهداری از مبل چرم سفید و رنگی است. اما به رعایت یکسری نکات ساده، می‌توانید به جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم کمک زیادی بکنید:

  • در ادامه اصول نگهداری مبل چرم، توصیه می‌شود مبلمان چرم را در قسمت‌های خنک‌تر خانه و در جایی قرار دهید که در معرض نور مستقیم آفتاب (و همچنین  منابع گرمایشی) نباشد. نور آفتاب چرم را خشک می‌کند و رنگ آن را تغییر می‌دهد. اگر مبلمان شما کنار پنجره قرار دارد، حتما سعی کنید از پرده استفاده کنید. رعایت این نکته به جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم شما کمک می‌کند.
  • پیشنهاد می‌کنیم خرید  واکس مبل چرم مصنوعی و  استفاده از واکس مخصوص مبل چرم را حتما در برنامه نگهداری مبل چرم خود قرار دهید. برخی روغن زیتون را بهترین روغن برای چرم به‌منظور برق انداختن مبل چرمی و جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم می‌دانند. استفاده از پارافین برای چرم نیز یک گزینه دیگر است. برخی وازلین برای مبل چرم را نیز پیشنهاد می‌کنند، اما این ماده ممکن است رنگ مبلمان را کدر کند.

در آخر، به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید، نکات نگهداری و تمیز کردن مبل چرم را از فروشنده نیز برای داشتن اطلاعات کامل‌تر بپرسید.

منبع: خدمت ازما

مطالب مرتبط