معنی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

معنی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

معنی رنگ ها در دکوراسیون داخلی شاید نه حرفه ای اما به صورت حسی و غریزی هر کسی مقداری از کمپوزیسیون رنگ ها سر درمی آورد. با این حال اگر قصد دارید در طراحی خانه خود از رنگ صحیح استفاده کنید بهتر است که رنگ ها را بشناسید. چون هر رنگی تأثیرات روانی خود را بر انسان ها دارد. تنها استفاده از رنگ هایی که شما دوست دارید باعث نمی شود که اتاق و خانه تان راحت و دلپذیر شود. در این مطلب اثرات بعضی از این رنگ ها در دکوراسیون را بررسی می ‌کنیم. هر چند در بیشتر افراد تأثیر اولیه می ‌تواند یکی باشد اما نمی ‌توان این را به‌ یقین گفت. زیرا اثر هر رنگ بر روی هر شخص بنا بر سن، جنس، تجربیات و … متفاوت است.

اما قبل از رسیدن به بخش بررسی رنگ ‌ها سه نکته را هنگام انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی خانه خود مد نظر قرار دهید:

۱. برای انتخاب رنگ برای هر اتاق ابتدا باید کمی محاسبات سردستی انجام دهید. باید توجه داشته باشید که در آن اتاق چه مدت زمانی را سپری می‌کنید و به چه علتی.
۲. ساعت ورود نور خورشید به اتاق را بررسی کنید. آیا این ساعات در صبح‌ است و یا بعدازظهر است؟ نورگیر بودن و ساعات نورگیری اتاق وابسته به محل قرارگیری آن اتاق است.
۳. به‌اندازه اتاق توجه کنید. با توجه به این نکته می‌ت وانید تصمیم بگیرید که از رنگ ‌های تیره یا روشن استفاده کنید. رنگ تیره اتاق را کوچکتر و رنگ روشن هم اتاق را بزرگتر از آنچه هست نشان می‌ دهد.

با دانستن این نکات حالا می‌توانید به سراغ شناخت رنگ‌ ها بروید تا بتوانید بهترین رنگ را برای اتاق‌ های مختلف خانه تان انتخاب کنید.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ قهوه‌ ای

با استفاده از رنگ قهوه ‌ای می ‌توانید حس طبیعی و راحت بودن را به خانه‌ خود بیاورید. قهوه ‌ای از ترکیب رنگ ‌های سیاه، زرد، خاکستری، سبز، قرمز یا نارنجی و حتی بنفش به وجود آمده است. به همین دلیل می ‌توان رنگ قهوه ‌ای را به‌ عنوان یکی از رنگ‌ های خنثی دانست. قهوه‌ ای می‌ تواند یادآور قهوه، شکلات و انواع کیک ‌ها باشد. این رنگ به مقدار زیادی در طبیعت یافت می ‌شود به ‌طوریکه در هر نوع گیاهی رد آن را پیدا می‌کنید. در بسیاری از مناطق قهوه‌ ای رنگ خاک و زمین است. به همین علت قهوه ‌ای می ‌تواند تداعی‌کننده حس ‌هایی چون امنیت و پایداری باشد. در طراحی ‌های داخلی استفاده از رنگ قهوه‌ ای می ‌تواند موجب اضافه شدن عمق و گرما به فضا شود. استفاده از کمی رنگ قهوه‌ ای در وسایل و دکوراسیون خانه و اتاق‌ ها می ‌تواند خانه شما را طبیعی ‌تر جلوه دهد. شما می ‌توانید از مبلمان چوبی یا کف پارکت و همچنین فرش ‌ها و پرده ‌هایی که دارای رنگ قهوه ‌ای در زمینه خود هستند استفاده کنید و خانه ‌ای به سبک روستایی و راحت ایجاد کنید.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ سفید

سفید رنگی تمیز، با طراوات و آرامش ‌بخش است که به ‌صورت گسترده در طراحی داخلی استفاده می‌ شود. این رنگ تزریق کننده‌ حس جوانی، صداقت و بی‌ گناهی است. رنگ سفید می ‌تواند فضاهای کوچک را بزرگتر نشان دهد. اگر از سفید در دیوارها، مبلمان یا زمین استفاده شود می ‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد و حس پاکیزگی را القا کند. اگر شما از اتاق‌ های رنگی زیاد خوشتان نمی ‌آید بنابراین می ‌توانید از رنگ سفید در ترکیب با رنگ‌ های خنثای دیگری چون سیاه، قهوه ‌ای یا خاکستری استفاده کنید. برای بردن بیشترین بهره از اثرات روانی رنگ سفید نباید بسیار از آن استفاده کرد بهتر است از رنگ سفید تنها برای تأکید بر روی جزئیاتی چون قاب در و پنجره بهره ببرید.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ خاکستری

خاکستری یکی از رنگ‌ های خنثی و بسیار کارآمد در خانه است. این رنگ که بسیار هم در طبیعت دیده می ‌شود ویژگی‌ های به خصوصی دارد که باعث می ‌شود در ترکیب با رنگ ‌های مختلف حس ‌های متفاوتی ایجاد کند. برای مثال خاکستری با تناژ زرد در کنار عناصر قهوه ‌ای می‌ تواند افسرده کننده باشد در حالیکه همین خاکستری با تناژ مناسب و زیبا و ترکیب رنگ سفید در کنار آن می ‌تواند آرامش ‌بخش و ملایم باشد. همچنین خاکستری می ‌تواند در ترکیب با هر دو دسته رنگ سرد و گرم به‌ خوبی عمل کند. استفاده از این رنگ در مبلمان نیز می ‌تواند بسیار کارآمد باشد.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ مشکی

رنگ سیاه به رنگ شیطان، مرگ و خاک‌سپاری مشهور است با این‌حال مشکی به ‌عنوان رنگ هوش و درایت نیز شناخته می‌ شود. با استفاده از ویژگی‌ های روانشناختی رنگ سیاه می ‌توانید جنبه ‌ها و جزئیات مورد علاقه خود در خانه را پررنگ تر کنید. رنگ مشکی در اندازه‌ های کم و در کنار رنگ‌ های متضاد خود بیشتر استفاده می ‌شود. اگر از رنگ مشکی به‌ درستی استفاده کنید می ‌تواند به اتاق شما عمق و جذابیت ببخشد. نکته مهم درباره این رنگ این است که نباید به ‌هیچ‌ وجه در مقادیر بسیار در خانه به کار رود. تنها از آن در جزئیاتی چون میز‌های کوچک، قاب عکس ‌ها و ظروف تزئینی بهره ببرید.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ زرد

بنا بر روانشناسی رنگ در طراحی داخلی رنگ زرد نمایانگر ذکاوت و درایت، همدردی، رفاه و همچنین حسادت است. اتاقی که به رنگ زرد است می ‌تواند شادی‌ بخش باشد و حس دوستانه و گرمی را منتقل کند. اما وقتی از زرد پررنگ در اندازه ‌های زیاد استفاده کنید ممکن است پس از مدتی خفه‌ کننده و آزاردهنده باشد. به همین علت رنگ روشن‌ تر آن برای استفاده در دیوار‌ها، موزاییک ‌ها و مقادیر بزرگ توصیه می ‌شود. در کنار آن می‌ توانید از این رنگ گرم و صمیمی در جزئیات و تزئینات خانه بهره ببرید تا شادابی و انرژی را بدون ‌اینکه برایتان خسته‌کننده شود به خانه ‌تان ارمغان آورید.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ قرمز

قرمز رنگ عشق، گرما و آتش، شور و شوق، خطر و قدرت است. این رنگ خیره‌کننده موجب به هیجان آمدن و تحرک می ‌شود. این رنگ می ‌تواند گرم و پذیرنده باشد و همزمان می ‌تواند انرژی ‌زا باشد. رنگ قرمز می ‌تواند ضربان قلب را بالا ببرد اما استفاده از تناژهای گرم آن در خانه می ‌تواند احساس خیلی خوبی داشته باشد. استفاده از رنگ قرمز به ‌خصوص در آشپزخانه می ‌تواند اشتهاآور باشد.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ آبی

آبی یکی از رنگ‌های مهم در نظریات رنگ دکوراسیون داخلی است. این رنگ به‌ صورت عمیقی بر ذهن انسان اثر می ‌گذارد. آبی القاکننده صلح و آرامش است و می ‌تواند بسیار تسکین‌ دهنده باشد. به همین دلیل آبی یکی از رنگ‌ های پرطرفدار در اتاق‌خواب است. رنگ آبی می ‌تواند در عین ‌حال سرد و فرمالیته باشد. برای این منظور استفاده از آن در کنار رنگ‌های سفید یا تناژهای ملایم می ‌تواند بسیار مؤثر باشد. رنگ آبی در دسته رنگ‌ های سرد است به همین علت استفاده بیش از اندازه از آن موجب افسردگی می ‌شود. به همین علت باید هنگام استفاده از این رنگ در خانه خود هوشمندانه عمل کنید. استفاده از این رنگ در آشپزخانه می‌ تواند تا حدودی موجب کاهش اشتها شود. پس اگر قصد کاهش وزن دارید آبی انتخاب خوبی برای آشپزخانه شما است.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ سبز

سبز همانطور که همه می‌دانند رنگ طبیعت است. این رنگ همچنین نمایانگر امید، خوبی، شانس و اقبال و آرامش است. این رنگ نقاط مشترک بسیاری با رنگ آبی دارد. هر دوی آنها رنگ‌هایی سرد هستند که می ‌توانند تا حد زیادی آرامش ‌بخش و تسکین ‌دهنده باشند. بااین‌حال سبز از آبی دوستانه‌ تر و گرم ‌تر است و با بسیاری از رنگ ‌ها می‌تواند ترکیب شود. ترکیب سفید و سبز در اتاق نشیمن می ‌تواند بسیار جذاب باشد.

رنگ ها در دکوراسیون

رنگ بنفش

بنفش رنگی است که می ‌تواند ترکیب ‌هایی بسیار زیبا با دیگر رنگ ‌ها بسازد. بنفش القاکننده حس وقار است و می ‌تواند بسیار نمایشی و تجملی جلوه کند. بنفش در کنار رنگ ‌هایی چون بژ، زرد، صورتی کودکانه، طلایی و سبز زمردی بسیار شکوهمند و جذاب دیده می ‌شود. اگر می ‌خواهید به خانه ‌تان ظاهری لوکس و گران‌ قیمت بدهید بنفش رنگی است که باید از آن در خانه خود استفاده نمایید.

منبع:چوبکده

مطالب مرتبط