بهترین نکات نگهداری از پارچه مبلی برای افزایش طول عمر مبلمان

بهترین نکات نگهداری از پارچه مبلی برای افزایش طول عمر مبلمان

بهترین نکات نگهداری از پارچه مبلی برای افزایش طول عمر مبلمان در هر دکوراسیون داخلی، مبلمان از اجزای اصلی و تاثیرگذار محسوب می‌شود. خرید مبل امروزه به یکی از لذت بخش‌ترین خریدها تبدیل شده است. یکی از فاکتورهای بسیار مهم که در هنگام خرید به آن توجه می‌شود طول عمر مبل هست و انتظار می‌رود که بتوانیم حداقل 4 سال بصورت مفید از آن استفاده کنیم. عمر مفید مبل رابطه مستقیمی با عمر پارچه مبلی بکار گرفته شده در آن دارد، با این اوصاف لازم است که هنگام خرید مبل به پارچه رومبلی از لحظ جنس و کیفیت آن دقت شود اما اینها نکاتی است که هنگام خرید پارچه رومبلی خوب مورد توجه قرار میگیرد!

چگونه عمر پارچه مبل را افزایش دهیم؟

اما آیا پس از خرید امکان این هست که ما بتوانیم عمر پارچه مبلی را افزایش بدهیم!! و اگر چنین هست با چه ترفندهایی؟؟

بله نحوه نگهداری از پارچه مبلی بسیار مهم می‌باشد و تاثیر مستقیم بر افزایش طول عمر مبلمان دارد با رعایت نکات نگهداری از پارچه مبلی هم می‌توانید سبب افزایش طول عمر مبل خود شوید و از آن لذت ببرید و هم با توجه به بالا رفتن قیمت اجناس و لوازم منزل در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

البته نوع مبل و کارایی آن، تأثیر مستقیم با طول عمر مبلمان دارد. خب مسلما مبلمان راحتی و یا کاناپه که داخل اتاق نشیمن قرار گرفته و برای استفاده روزمره و تماشای تلویزیون و حتی گاهی برای مطالعه و چرت زدن نیز کاربرد دارد!! بیشتر از یک مبل کلاسیک لاکچری که صرفا برای پذیرایی از میهمانان خریداری شده استفاده می‌شود و در نتیجه زودتر فرسوده و از شکل افتاده می‌شود و عمرش به پایان می‌رسد.

استفاده صحیح از مبلمان

در ابتدا تاکید می‌کنیم وقتی از مراقبت و نگهداری از پارچه مبلی صحبت می‌کنیم صرفا منظورمان شستشو مرتب آن نیست بلکه یک فاکتور مهم دیگر استفاده صحیح از مبلمان است.تلاش کنید تا کمی از عادات روزمره و گاها اشتباه خودتان را تغییر بدهید تا از خراش، پارگی، سوختگی و ساییده شدن سریع پارچه مبلی خود پیشگیری کنید.

-بعد از یک روز پر تلاش، پریدن و لم دادن روی مبل راحتی و تماشای تلویزیون واقعا می‌چسبد! اما باید پس از چند ساعت جای خودتان را روی مبل عوض کنید و جابجا شوید.

-از بالا پایین پریدن روی مبل که از بازی‌های مورد علاقه کودکان است غافل نشوید.

-مبل‌ها برای خوابیدن طراحی نشدند از خوابیدن روی آنها اجتناب کنید برای یک خواب راحت ما تختخواب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

-از نشستن روی تکیه‌گاه مبل یا روی دسته‌های آن جدا خودداری کنید چون وزن شما فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌کند.

-بازی با تزیینات مبل باعث خراب شدن سریع‌تر آنها می‌شود.

-هر چند وقت یکبار کوسن‌ها و تشک‌های مبل را برگردانید، چرخاندن کوسن‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها به یک میزان مورد استفاده قرار بگیرند.

-از قرار دادن اشیاء خشن و تیز، مایعات، مواد آتش‌زا، جسم داغ و یا اجسام بسیار سنگین روی پارچه‌های مبلی جدا خودداری کنید.

تابش نور خورشید به مبلمان

اکثر ما خانه‌های نورگیر را دوست داریم چرا که از روشنایی و گرمای آن در طول روز بهره می‌بریم اما باید به این نکته توجه کنیم که نور مستقیم آفتاب یک عامل مخرب برای پارچه رومبلی است. آیا می دانید که نور خورشید مبل چرمی را ترک ترک میکند؟ و یا اینکه باعث تغییر رنگ پارچه مبلی و تسریع در فرسودگی آن خواهد داد؟ که در این صورت خیلی سریع شما یک مبلمان رنگ و رو رفته و کهنه خواهید داشت.

تابش مستقیم نور آفتاب یکی از فاکتورهایی است که عمر پارچه مبلی شما را کاهش می‌دهد و به مرور زمان دچار فرسایش و تغییر رنگ در آن می‌شود.

باید در چیدمان مبلمان دقت کنید و مراقب باشید تا نور زیاد به مبلمان نتابد و اگر بدلیل متراژ کمتر فضای کافی برای تغییر چیدمان ندارید در ساعات تابش آفتاب حتماً یک پارچه ضخیم روی مبلمان خود قرار دهید و آن را بپوشانید.

گردگیری منظم مبلمان

نشستن گرد و غبار روی پارچه مبلی مخصوصا در فضاهای پر رفت و آمد امری اجتناب ناپذیر است. شاید شما از آن دسته از افراد هستید که خانه تکانی و گردگیری رو به عید موکول می‌کنید اما بدانید که گرد و غبار به تدریج باعث کدر شدن رنگ پارچه مبلی و همچنین از بین رفتن جذابیت مبلمان شما می‌شود.

پس برای نگهداری از پارچه  مبلی مخصوصا مبل راحتی پیشنهاد می‌کنیم یک بار در هفته پارچه رومبلی رو با جاروبرقی تمیز کنید از تمیز کردن گوشه‌های آن غافل نشوید و اجازه ندهید به فضایی برای تجمع گرد و غبار تبدیل شوند جهت تمیز کردن آن از جاروبرقی با یک برس کوچک و نرم که دارای قدرت مکش کافی باشد استفاده کنید.

روش های مراقبت از مبل چرمی

بسته به نوع پارچه مبلی بکار گرفته شده در تولید مبلمان ممکن است نحوه مراقبت و نگهداری از پارچه مبلی متفاوت باشد. مبل چرمی طرفداران خاص خود را دارد و می‌دانیم روکش‌های چرمی در برابر نفوذ آب تا حد مطلوبی مقاوم هستند پس هر هفته یک‌بار با دستمال نم‌دار آن را تمیز کنید و پس از آن فورا با دستمال جداگانه خشک کنید و از خشک شدن آن اطمینان حاصل کنید سپس از واکس‌های مخصوص چرم و یا اسپری براق کننده چرم استفاده کنید این کار مانع از خشک شدن و ترک برداشتن و پوسته شدن آن می‌شود.

قرار ندادن مبلمان در نزدیکی حرارت

حرارت به بافت چوب آسیب می‌زند و چرم را خشک و پارچه مبلی را خراب می کند پس یک موضوع مهم دیگر که شما باید در چیدمان مبلمان  آن را رعایت کنید فاصله حداقل یک و نیم متری از شومینه، بخاری یا شوفاژ است.

شستشوی صحیح مبلمان

هرچند که از جاروبرقی استفاده کنید یا با دستمال گردگیری کنید گاهی لازم است که با شامپو مخصوص شستشوی مبلمان آن را تمیز کنید. می‌توانید با یک پیمانه شامپو، نیم لیتر آب گرم و دستمال تمیز با حرکات چرخشی آهسته پارچه رومبلی را تمیز کنید. دقت کنید که دستمال نباید زیاد خیس باشد و نباید کف به داخل مبل نفوذ کند چرا که آب به راحتی باعث پوسیدگی و بوی بد می‌شود.

از شوینده های مناسب و مخصوص پارچه رومبلی استفاده کنید.هرگز از مواد شوینده شیمیایی، سفید کننده ها، صابون ها و  برس زبر و محکم استفاده نکنید.

جهت خشک کردن از نور مستقیم خورشید یا اتوی داغ استفاده نکنید از یک سشوار با درجه حرارت کم و حرکات چرخشی استفاده کنید.البته باید بگیم که متخصصین شستشوی مبلمان هم هستند.

استفاده از بخارشوی برای نظافت سرویس مبل

اگر در منزل بخارشوی دارید فراموش نکنید که همه پارچه‌های مبلی ضد آب نیستند از بخارشوی با رطوبت کم استفاده کنید چون ممکنه رطوبت به لایه های زیرین مبل نفوذ کند و به تدریج باعث پوسیدگی مبلمان شود ضمن اینکه استفاده از بخارشو برای بعضی از پارچه‌های رومبلی ممنوع است.

لکه گیری پارچه مبلی و مبلمان

پارچه رومبلی در رنگ‌های متنوع تولید می‌شود اما رنگ سفید و رنگ‌های روشن طرفداران خاص خودش را دارد و نگهداری از مبلمان رنگ روشن نیز کمی سخت‌تر است و اگر چیزی روی مبل می‌ریزد سریعا آن را تمیز کنید چون ماندگاری لکه روی مبل، پاک کردن آن را دشوارتر می‌کند و باید بلافاصله لکه گیری بشوند برای تمیز کردن لکه‌های روی پارچه مبلی به این نکات دقت کنید:

-ابتدا خود جسم ایجاد کننده لکه را از روی پارچه رومبلی بردارید زیرا گذر زمان باعث جذب بیشتر لکه در پارچه می‌شود و سپس رطوبت آن را بگیرید.

-پارچه هایی که در صنعت تولید مبلمان استفاده می‌شود دارای سطح مقاومت خاصی هستند از نظر لکه گیری و شستشو و اتوکشی با هم متفاوتند سعی کنید قبل از شستشو دستورالعمل آنها را مطالعه کنید. حتما در این مورد اطلاعاتی را هنگام خرید از فروشنده سوال کنید مثلاً اینکه آیا این پارچه مبلی ضد آب هست؟ ششتسو و اتوکشی باید در چه درجه‌ای انجام شود؟

-برای از بین بردن لکه آدامس ابتدا یک تکه یخ روی آن قرار دهید و سپس با یک چاقوی نچندان تیز بااحتیاط آن را جدا کنید و در آخر با دستمال خشک شود.

-برای لکه گیری از مواد حاوی الکل یا نفت استفاده نکنید

حرف آخر

و در انتها تاکید می کنیم تمامی وسایل خانه برای مصرف و رفاه ماست و هیچ‌کس مهم‌تر از خودمان نیست اما رعایت همین نکات در بسیاری از مواقع باعث می‌شود تا براحتی لکه‌ها و کثیفی‌های پارچه رومبلی را از بین ببرید و مبلمانی با ظاهری زیبا و نو داشته باشید.

منبع:گالری ونوس

مطالب مرتبط