دکوراسیون پذیرایی کوچک خود را با چند ایده جذاب و کاربردی دلنشین کنید!

دکوراسیون پذیرایی کوچک خود را با چند ایده جذاب و کاربردی دلنشین کنید!

دکوراسیون پذیرایی کوچک خود را با چند ایده جذاب و کاربردی دلنشین کنید!

دکوراسیون پذیرایی کوچک خود را با چند ایده جذاب و کاربردی دلنشین کنید!

اهمیت دکوراسیون پذیرایی کوچک با تغییر شیوه زندگی انسانها و رشد قارچ مانند آپارتمان های نه چندان بزرگ بیش از پیش احساس می شود. اغلب مردم به ناچار یا به دلخواه خود آپارتمان نشین شده اند و به دلیل وجود فضاهای تنگ و کوچک، چیدمان مناسب وسایل منزل اهمیت زیادی پیدا کرده است. در بیشتر آپارتمان ها به دلیل متراژ پایین فضای نشیمن و پذیرایی ناگزیر یکی خواهد شد.در این گونه مواقع انتخاب نوع دکوراسیون از بین انواع مدرن و کلاسیک و یا تلفیق آن دو اهمیت زیادی پیدا میکند. لذا در این مطلب بر آنیم تا چند ایده کاربردی برای چیدمان اتاق پذیرایی-نشیمن را برای شما عزیزان شرح دهیم با ما باشید!

رنگ مناسب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک

رنگ های خنثی که معمولا تلفیقی از رنگهای مختلفند، بهترین انتخاب برای دکوراسیون داخلی خصوصا فضاهای کوچک هستند. خاکستری، بژ و کرمی نمونه های متداولی از رنگ های خنثی و بسیار مناسب برای پذیرایی کوچک هستند. انتخاب این رنگها به عنوان رنگ اصلی و پس زمینه دکوراسیون این امتیاز را دارد که به راحتی با هر رنگی ترکیب میشوند و هیچگاه خسته کننده و قدیمی نخواهند شد. در جدول زیر نمونه هایی از رنگ های خنثی را مشاهده میکنید:

اگر می خواهید دکوراسیون پذیرایی منزلتان هیچوقت از مد نیفتد ودر عین حال شامل رنگ های متنوع مورد علاقه تان هم باشد، پیشنهاد می شود از کنتراست رنگ خنثی با رنگ های مورد علاقه خود استفاده کنید به شیوه ای که رنگ خنثی غالب بوده و رنگ های دیگر فرعی باشند.

بهترین انتخاب برای چنین فضایی این است که دیوار، کفپوش و مبلمان با رنگ های خنثی انتخاب شود و با فرش، پرده وکوسن های رنگی یا طرح دار فضای خود را گرم ومتعادل کنید.

انتخاب یک نقطه به عنوان مرکز چیدمان پذیرایی کوچک

با انتخاب یک نقطه کانونی تکلیف چیدمان وسایل روشن خواهد شد لذا انتخاب این مرکز در دکوراسیون بسیار مهم است. این نقطه مرکزی می تواند تلویزیون، شومینه یا لوستر باشد سپس مبلمان را بر اساس آن گرد یا مربعی می چینیم. درانتخاب نقطه مرکزی باید بسیار دقت کرد و درب ورودی و مسیر رفت و آمد و پنجره را در نظر بگیریم.

نورپردازی مناسب را فراموش نکنید!

نورپردازی یکی از ارکان اصلی طراحی دکوراسیون داخلی مخصوصا خانه های کوچک است. نور مناسب باعث انعکاس بهتر رنگ های انتخابی شما در دکوراسیون است که جلوه زیباتری به مبلمان و سایر وسایل شما میبخشد. در نورپردازی اولویت با نور طبیعی است. اگر پنجره شما نور طبیعی کافی را به اتاق پذیرایی می دهد خوشبحالتان! اما اگر نور طبیعی کافی ندارید سعی کنید با منابع مختلف نور مصنوعی همچون روشنایی های رومیزی، سقفی، ایستاده یا دیواری فضای خود را به بهترین نحو نورپردازی کنید.

با انتخاب مبلمان مناسب پذیرایی کوچک خود را جذاب تر کنید!

برای یک آپارتمان کوچک، انتخاب مبلمان ساده و سبک با رنگ های شفاف و خنثی توصیه میشود. مبلمان های سنگین با دسته های بزرگ و کوسن های زیاد فضا را دلگیر و خفه میکنند. همچنین مبل پایه دار بهتر از مبل بی پایه است چون عمق و وسعت دید بیشتری به فضای اتاق شما می دهند.

 استفاده از ترکیب مبل های مختلف

حتی مبلمان های ساده و سبک هم اگر ست هفت نفره یا نه نفره آن را در فضایی کوچک بگنجانیم باز هم ممکن است فضاهای مفید زیادی را از دست داده و فدای مبلمان کنیم!

لذا پیشنهاد می شود از ترکیب کاناپه و صندلی در چیدمان پذیرایی کوچک خود استفاده کنید به این صورت که یک یا دو کاناپه دو یا سه نفره به همراه دو یا سه صندلی بسته به فضای اتاق استفاده کنید تا هم محیطی جذاب و دلنشین ساخته هم تلفیقی از دکوراسیون کلاسیک و مدرن را در پذیرایی خود ایجاد کنید. این ترکیب امروزه در سراسر دنیا بسیار رایج و محبوب است.

چیدمان دکوراسیون پذیرایی کوچک مستطیل شکل

اگر پذیرایی شما به شکل مستطیل است، بهتر این است که از مبلمان پنج یا هفت نفره در دکوراسیون خود استفاده کنید. در چنین فضایی کاربردی ترین پیشنهاد این است که تلویزیون را به عنوان نقطه مرکزی در نظر گرفته سپس کاناپه دو یا سه نفره را روبروی آن پشت به دیوار قرار دهیم و کاناپه های تک نفره را در ضلع کوچک مستطیل بچینیم.

دقت داشته باشید که حین چیدمان باید حتما مسیر رفت و آمد را طوری که مزاحم مهمانان نباشد باز بگذارید.

دکوراسیون پذیرایی کوچک مربع شکل

بهترین راه برای چیدمان پذیرایی مربع شکل، استفاده از مبلمان طرح ال است. اصلا لازم نیست با مبلمان زیاد فضای خود را تنگ کنید اگر با یک کاناپه طرح ال فضا پر نشد می توانید از یک یا دو صندلی برای پرکردن فضای باقیمانده استفاده کنید. فراموش نکنید که اتاق باید نور کافی داشته باشد. اگر نور طبیعی خورشید را در منزل خود ندارید از انواع چراغ های سقفی، دیواری و میزی برای نورپردازی استفاده کنید.

استفاده از فرش با ابعاد کوچک تر

بهتر است در اتاق پذیرایی کوچک، فرش با ابعاد کوچکتر به شکل مربع یا دایره انتخاب شده و در مرکز دکوراسیون بین مبل ها قرار گیرد. طرح فرش می تواند کامل با رنگ مبلمان و کفپوش هماهنگ یا در یک طیف باشد. همچنین می تواند طرح دار و رنگی شلوغ انتخاب شود تا جلوه بهتر و گرم تری به فضا ببخشد. نوع طرح فرش می تواند کلاسیک یا سنتی، و یا مدرن باشد.

پرده ها هم مهم هستند!

بسیار مهم و تاثیرگذار است که پرده در اتاق کوچک از سقف شروع شده تا نزدیک زمین ادامه داشته باشد تا سقف بلندتر به نظر برسد. نصب پرده های والان دار در محیط کوچک اصلا انتخاب مناسبی نیست. رنگ پرده نیز می تواند هم طیف با رنگ دیوار بوده یا رنگی متفاوت باشد تا در محیط خنثی جلوه ای زیبا ایجاد کند.

آینه را برای جذب و بازتاب نور در فضای پذیرایی استفاده کنید

یکی از ترفندهای جالب بزرگتر نشان دادن فضا، استفاده از آینه است. توجه داشته باشید آینه باید نسبتا بزرگ بوده و روبروی منبع نور یا پنجره قرار گیرد تا از طریق بازتاب نور و انعکاس منظره پنجره در آن، وجود دو پنجره در محیط تداعی شود و فضا را دلبازتر کند.

میز شیشه ای بهتر از میز چوبی

در پذیرایی آپارتمان های کوچک، وجود میزهای چوبی فضا را سنگین تر می کند لذا بهتر است از میز شیشه ای به عنوان میز وسط و عسلی استفاده کنیم چرا که میز شیشه ای به علت شفافیتی که دارد، محیط را بزرگتر جلوه می دهد.

استفاده از قفسه در یک دیوار پذیرایی

استفاده از بوفه، کتابخانه یا قفسه در فضای کوچک، علاوه بر اشغال زیاد فضا، محیط را شلخته و بی نظم می کند. لذا بهتر است شلف های دیواری نصب کرده و وسایل تزیینی خود را روی آنها قرار دهیم. اگر روی یک دیوار خالی قصد نصب تابلو دارید بهتر است از تابلوهای افقی استفاده کنید.

گیاهان را به خانه خود راه دهید

استفاده از گیاهان نیز برای عمق دادن به فضا و ایجاد حس تازگی و شادابی نشیمن یا پذیرایی شما را دلچسب تر می کند. گلدان ها بهتر است یا به صورت آویز از سقف، یا در گوشه ها و پشت مبلمان قرار گیرند.

پرهیز از شلوغی و بی نظمی

بی نظمی و اغتشاش در وسایل خانه مهم ترین دلیل کوچک تر شدن فضا است. اشیا دکوری زیاد در فضای کوچک خیلی به چشم آمده و منزل شما را بیشتر شبیه به موزه می کند تا محلی امن برای استراحت و پذیرایی از مهمان! در فضای نشیمن و پذیرایی باید از وسایل ضروری و کاربردی استفاده شود و وسایلی که بدون کاربرد بوده و بیشتر جنبه تزیینی و تجملی دارند تا حد ممکن حذف شوند.

مطالب مرتبط