رنگ سال ۲۰۲۲ در دکوراسیون داخلی

رنگ سال ۲۰۲۲ در دکوراسیون داخلی

رنگ سال ۲۰۲۲ در دکوراسیون داخلی

رنگ سال ۲۰۲۲ در دکوراسیون داخلیشرکت پنتون از سال ۲۰۰۰ تاکنون، با مشاوره با کارشناسان حرفه‌ای رنگ در سراسر جهان، رنگ خاصی را به‌عنوان «رنگ سال» معرفی می‌کند. رنگ سال معمولا تک‌رنگ نیست و ترکیب چند رنگ گرم و سرد است که در کنار هم سازگاری بالایی دارند و با هم به تکامل می‌رسند. رنگ سال پیش روی میلادی نیز به رسم هر ساله این شرکت، چندی پیش معرفی شده است. متخصصان دکوراسیون و چیدمان معتقدند که رنگ‌های منتخب سال ۲۰۲۲ شادی، سرزندگی و آرامش را با هم فراهم می‌کنند و وسعت زیادی به فضاهای کوچک می‌بخشند. رنگ سال ۲۰۲۲ چه رنگی است؟ این رنگ در دکوراسیون داخلی چگونه استفاده می‌شود؟ برای پاسخ به این سولات ما را دنبال کنید.

انتخاب رنگ سال ۲۰۲۲

رنگ سال ۲۰۲۲ برخلاف سال گذشته که ترکیب دو رنگ زرد و خاکستری بود، پالتی از رنگ‌های پاستیلی است. رنگ‌های پاستیلی یا tints که از ترکیب رنگ‌های سرزنده با رنگ سفید به‌دست می‌آیند، عموما روشن یا مات هستند و جلوه‌ای ملایم دارند. پالت رنگی  سال ۲۰۲۲ شامل ۱۰ رنگ‌ الهام‌بخش است که ۵ رنگ کلاسیک نیز درون آن به چشم می‌خورد.

پالت رنگی سال ۲۰۲۲

  • رز مرجانی که با حضور پر انرژی خود، احساس هیجان می‌آفریند.
  • صورتی آدامس بادکنکی پیام آور شادی و مثبت اندیشی است.
  • صورتی پاستیلی تازه و سبکبار و بی‌دغدغه  که برای سبکی روح خلق شده است.
  • شکوفه ارکیده یادآور عشق شدید ما به گل‌های طبیعت است.
  • رنگ زرد روشن و شاد پاپ کورن که گرما را برای همه کسانی که آن را می‌پذیرند به ارمغان می‌آورد.
  • جوانه شکننده، سبزی تیز و چشم گیر برای افراد جسور.
  • کهربایی قدرتمند
  • سبز آبشاری متصل به آب‌های پاک کننده، خنک کننده و تازه کننده.
  • کوارتز قهوه، قهوه‌ای خوش طعم که هم رنگ‌های اصلی و هم سایه‌های پرزرق و برق را تداعی می‌کند.
  • قهوه‌ای سودانی، رنگی طبیعی که در طبیعت غنی شده است.

ویژگی رنگ‌های پاستیلی

آرام و ملایم: اشباع رنگهای پاستیلی نسبت به رنگهای روشن معمولی کمتر است. به تعبیر شفاف‌تر، این رنگ‌ها ظاهری نرم‌تر و نزدیک به خنثی دارند و چشم‌ها را اذیت نمی‌کنند.

سازگاری بالا: نقطه قوت رنگ‌های پاستیلی این است که خیلی زود هارمونی و تعادل ایجاد می‌کنند. برای دور کردن حس یکنواختی از فضا کافیست که رایج‌ترین رنگ‌های پاستیلی نظیر صورتی روشن، زرد، آبی، سبز و اسطوخودوس را به دور از شلختگی کنار هم بچینید.

رمانتیک: نرمی سایه‌های پاستیلی در هر جایی که به کار رود؛ دکوراسیون خانه، استایل، چیدمان اتاق‌های شخصی و … می‌تواند حس دوستی بین کودکان و احساسات عاشقانه را بین زوج‌ها بیدار ‌کند. کمتر پیش آمده است که در محیطی با رنگ‌های پاستیلی حس خشم، پرخاشگری و … به جای امید و نوع‌دوستی مجال بروز پیدا کند.

کودک محور: آبی کمرنگ، صورتی بسیار ملایم و زرد لیمویی از انتخاب‌های اصلی در طراحی اسباب‌بازی و لباس‎های کودکان و همچنین از رنگ‌های تزیینی انواع اسموتی‌ها و بستنی‌هاست. دلیل اصلی آن است که این رنگ در کنار سرزندگی، حس اعتماد و شادی قابل‌توجهی در کودکان ایجاد می‌کند.

چه رنگ‌هایی را می‌توان با رنگ پاستیلی ست کرد؟

رنگ سفید: اگرچه مکمل رنگی تقریبا همه رنگ‌ها، رنگ سفید است اما نمی‌توان از ترکیب آن با رنگ‌های پاستیلی چشم‌پوشی کرد. اغلب طراحان ترجیح می‌دهند که وقتی از پالت پاستیلی برای رنگ‌آمیزی دیوارها بهره گرفته شده برای جلوگیری از شلوغی و شلخته به نظر رسیدن فضا، سفید را در لایه‌های رنگی مختلف بگنجانند. یک سقف سفید، مبلمان سفید‌رنگ یا قاب‌های با پس‌زمینه‌ای به این رنگ می‌تواند جلوه‌ای متفاوت از فضا ارائه می‌دهد.

رنگ قهوه‌ای و کرم: پالت پاستیلی برای جلوه‌گری نیاز به نور کافی دارد؛ نوری که ممکن است چشم‌ها را بعد از مدتی خسته کند. برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد، طیف رنگ‌های کرم و قهوه‌ای که در رده رنگ‌های گرم قرار دارند، به کمک شما خواهند آمد. همخوانی رنگ‌های ملایم قهوه‌ای و کرم چه برای دیوار و چه برای وسایل، هم محیط را هم از یکنواختی نجات می‌دهد و هم چشم‌ها را خسته نمی‌کند.

رنگ طوسی و خاکستری: هرچند طیف رنگی طوسی پای ثابت دکوراسیون‌های مدرن است، اما استفاده یک‌دست از این طیف رنگی، فضا را کسل و یکنواخت می‌کند. متخصصین دکوراسیون برای خروج از این وضعیت، رنگ‌های پاستیلی را انتخاب می‌کنند که هم سازگاری بالایی دارند و هم فضا را از امروزی بودن دور نمی‌کنند.

رنگ پاستیلی: روش‌های حرفه‌ای ترکیب رنگ اجازه می‌دهد تا تونالیته‌های مختلف یک رنگ‌ خاص پاستیلی را کنار هم قرار دهید و فضا را سرزنده کنید. طیف‌های مختلف رنگ صورتی بادکنکی یا رنگ لیمویی ملایم از رنگ‌هایی است که برای اتاق خواب کودک و به ویژه در مهدکودک‌ها استفاده می‌شود.

رنگ پاستیلی برای اتاق نشمین

علاوه بر دیوار، آیتمی که در اتاق نشمین خودنمایی می‌کند مبلمان است. هنگام طراحی این فضا، رنگ مبلمان در اولویت است. مبلمانی با رنگ های پاستیلی در طراحی محیط، تفاوت‌ چشم‌گیری ایجاد کرده و در مقایسه با مدل‌های تیره، فضا را گسترده‌تر نشان می‌دهد. توصیه طراحان این است که اگر در رنگ دیوار از توناژهای تیره و خاکستری استفاده شده برای داشتن فضایی زیبا و راحت و باز از چیدمان پاستیلی بهره بگیرید. مبلمان، قاب و لوسترهای فانتزی با ترکیب رنگ‌های پاستیلی رز کوارتز، آبی ملایم، سبز نعناعی، بنفش‌یاسی، زرد و هلویی فضا را از سردی نجات می‌دهد.

رنگ پاستیلی برای اتاق خواب

استفاده از رنگ‌های پاستیلی به‌عنوان نمادی از معصومیت و آرامش برای اتاق خواب کودکان از مناسب‌ترین انتخاب‌هاست زیرا موجب تلطیف احساسات شده و حس بی‌قراری و تنش را از کودکان دور می‌کند. در استفاده از این پالت رنگی باید جسارت کافی به خرج داد و از آن در رنگ دیوار و پرده‌ها و سرویس خواب کودک استفاده کرد.

کاربرد این پالت در اتاق خواب دو نفره نیاز به احتیاط بیشتری دارد، زیرا رنگ های پاستیلی جلوه‌ای ظریف و زنانه دارند و ممکن است در نظر برخی آقایان چندان مناسب نباشند. در چنین اتاق‌هایی می‌توانید از ترکیب رنگ آبی کوارتز و آبی روشن استفاده کنید یا با ایجاد تضاد بین خطوط گرافیکی و گنجاندن سفید و خاکستری فضا را از دخترانه بودن دور کنید. فراموش نکنید انتخاب رنگی هماهنگ با رنگ‌های پاستیلی برای تاج تخت‌خواب، رو تختی، ملحفه‌ و بالش، کمد، آباژور و میز پاتختی ناخودآگاه کیفیت خواب را بالا می‌برد.

رنگ پاستیلی در آشپزخانه

استفاده از ظروف و لوازم خانگی برقی به رنگ‌های پاستیلی امری است که ممکن است برای همه قابل انجام نباشد. به‌علاوه، برخی از برندها نیز علاقه‌ای به کاربرد رنگی غیر از مشکی، سفید و استیل در تولید محصولات خود ندارند. در این زمان، طراحان پیشنهاد می‌کنند که از پالت پاستیلی دلخواه خود در کابینت‌ها و پرده آشپزخانه بهره ببرید. رنگ سبز نعنایی، رنگ آبی کوارتز و صورتی بسیار کمرنگ از رنگ‌های مناسبی است که برای کابینت‌ها به کار برده می‌شود.

سخن پایانی

تزریق انبوهی از رنگ‌های روشن و بهاری به دکوراسیون منزل در سال جدید می‌تواند خلاقیت و قدرتی بی‌قید و شرط را در شما ایجاد کند. نظر شما درباره این رنگ‌ها چیست؟ به نظر شما آیا این رنگ‌ها می‌توانند در کنار تغییر دکوراسیون در افکار ما نیز تغییر ایجاد کنند؟

مطالب مرتبط