سبک دکوراسیون معاصر چیست؟

سبک دکوراسیون معاصر چیست؟

سبک دکوراسیون معاصر چیست؟

سبک دکوراسیون معاصر چیست؟هرچند شاهد حضور برخی از عناصر سبک مدرن در طراحی معاصر هستیم، اما این به معنای یکی بودن آن‌ها نیست. همانطور که می‌دانبد معاصر به معنی زندگی کردن یا اتفاق افتادن در زمان حال است. در سبک دکوراسیون معاصر نیز از وسایل و عناصری که در زمان حال وجود دارد، برای دیزاین منازل استفاده می‌شود. تاریخچه سبک دکوراسیون معاصر به دهه ی ۷۰ میلادی برمی‌گردد و با مرور تاریخچه آن متوجه خواهید شد که این نوع دکوراسیون عناصر و ویژگی های تعدادی از سبک های دیگر مانند سبک سنتی، آرت دکو و مدرن نیز می‌باشد که این عامل سبک معاصر را منحصر به فرد کرده است.

سبک دکوراسیون معاصر چیست؟

در این سبک عناصری مدرن در کنار جزئیاتی از سبک سنتی آرت دکو و ایده هایی با نگاه آینده گرایانه به چشم می‌خورد. ویژگی مهم دیگر طراجی معاصر تغییر مدام و پیش رفتن آن با زمان آن است در حالی که دیگر سبک ها اغلب به یک زمان تعلق دارند و معرف جلوه و حس و حال خاص دوران خود هستند. به طور کلی می‌توان گفت سبک دکوراسیون معاصر در حال حاضر، به استفاده از خطوط منحنی و مستقیم در کنار رنگ های خنثی در دیزاین خانه شناخته می‌شود تا فضایی راحت و ساده در فضای داخلی به وجود آورد.

ویژگی های سبک دکوراسیون معاصر

سبک دکوراسیون معاصر دارای پارامترهای منحصر به فردی اسات که در ادامه آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد:

اهمیت نور

نوپردازی در این سبک دکوراسیون به صورت پراکنده است و به جای لوسترهای آویز و نورپردازی مرکزی از چراغ های توکار و نور مخفی استفاده می‌شود. لامپ های هالوژن در طراحی داخلی این سبک کاربرد زیادی دارند. در صورت استفاده از لوستر، نوع آن باید ساده و بدون آویز باشد. در بالای تابلوهای نقاشی، پوستر و یا تصاویر چاپی نورپردازی نمایید، نورپردازی باعث می‌شود توجه افراد به تابلوها و تصاویر روی دیوار جلب شود.

شکل و خطوط

این دو عنصر، از اصلی ترین عناصر دکوراسیون داخلی به سبک معاصر هستند. از معدود مواردی هستند که این سبک را از باقی سبک های مشابه مانند مدرن، متمایز می‌کنند. در طراحی معاصر، شاهد طراحی های پیشرفته تری از شکل و خطوط هستیم. مثل ترکیب خطوط صاف و منحنی که نشان دهنده ریشه های محکم این سبک در هنر دِکو است. بهترین حالت استفاده از این ترکیب بندی، به کار بردن انواع مختلف و متنوع آن ها می‌باشد.

شکل و خطوط به سبک دکوراسیون معاصر

اگر در حال بازسازی هستید، بد نیست به فکر یک عنصر معماری چشمگیر مثل شومینه شکیل یا یک پارتیشن و یا یا عناصر دیگری مانند مبلمان، چراغ یا لوازم دکوری منحنی باشید. اَشکال چشمگیر و پرجلوه، برای دکوراسیون معاصر بسیار مناسب هستند. آشکارترین و متمایزترین عنصر طراحی داخلی معاصر، خط است. استفاده از آجرهای پر رنگ، سقف های بلند، پنجره های بدون تزئین و اشکال هندسی بر روی دیوارها و یا مجسمه ها در هنر معماری به این سبک جایگاه ویژه دارد. در دکوراسیون داخلی به این سبک هر تکه از دکوراسیون باید یونیک و منحصر به فرد باشد.

سطوح براق

سطوح براق و درخشنده کارایی زیادی در سبک دکوراسیون معاصر دارند. به همین دلیل در این سبک دکوراسیون استفاده از مبملان و وسایلی که از جنس فلزاتی مانند استنلس استیل، کروم و نیکل می‌باشند بسیار رواجدارند. برای مثال شما از این لوازم و اثاثیه می‌توانید در لوازم آشپزخانه، شیرآلات، قفسه ها و لوسترها استفاده نمایید.

استفاده از رنگ ها

کرم ، سفید ، قهوه ای مایل به قرمز، بژ، سیاه و سفید رنگ های پایه هستند که رنگ دکوراسیون معاصر بر اساس آن شکل می‌گیرد. استفاده از یک رنگ تک رنگ، و یا استفاده از از یک رنگ با سایه های متفاوت از همان رنگ باعث می‌شود که خطوط و اشکال در یک فضا در مرکز صفحه نمایش قرار گیرد.

استفاده از رنگ ها به سبک دکوراسیون معاصر

با رنگ کردن دیوارها به رنگ های خنثی، یک پیش زمینه هیجان انگیز برای لوازم جانبی با رنگ های تیره فراهم کنید. اگر دیوارها و پنجره ها با پاستیل رنگ آمیزی شده باشند، تزئینات باید به رنگ خنثی باشند. اگر دیوار به رنگ روشن باشد، رنگ خنثی و تیره باید در سایر مکان ها استفاده شود.

رویکرد مینیمالیستی

هدف سبک دکوراسیون معاصر، ایجاد فضایی ساده و راحت در خانه است. بنابراین توجه به اصول مینیمالیستی و با در نظر گرفتن کارایی مبلمان و دکوریجات، از حداقل آن‌ها در طراحی و دکوراسیون خانه استفاده کنید تا فضایی مرتب و به دور از به هم ریختگی داشته باشید.

نکات طراحی دکوراسیون داخلی به سبک معاصر

در ادامه این مطلب ترفندهایی را ارائه می‌دهیم که به شما کمک کنند تا راحت تر اصول طراحی به این سبک دکوراسیون را اجرا نمایید:

استفاده از الگو و نقش ها

با توجه به اینکه در دکوراسیون به سبک معاصر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود، برای جلوگیری از ایجاد فضای سرد و خشک بهتر است که از الگوها و نقش های مختلف استفاده نمایید. بنابراین از نقش های راه راه و دیگر الگوهای هندسی با توجه یه سایقه خود در پارچه، فرش، کوسن، پرده و دیگر لوازم خانه استفاده کنید. در این سبک از دکوراسیون از طرح و الگوهای پیچیده استفاده نکنید تا سادگی و زیبایی دکوراسیون معاصر را از بین نبرید.

مبلمان مناسب به سبک دکوراسیون معاصر

در این سبک از حداقل مبلمان با توجه به کاربرد آن‌ها استفاده کنید. همچنین بهتر است دارای شکل و ظاهر ساده با خطوطی مستقیم و بدون هیچ تجمل و تزئیناتی باشند. برای حفظ تعادل در استفاده خطوط مستقیم، می‌توانید یک قطعه از مبلمان را با شکل خطوط منحنی خریداری کنید. بعد از انتخاب شکل مبلمان، پوشش رومبلی را از جنس الیاف طبیعی مانند پشم، کتان، پنبه و ابریشم انتخاب کنید و به روی آن کوسن و بالش های طرح دار با رنگ های مختلف بگذارید.

مبلمان مناسب به سبک دکوراسیون معاصر

مبل ها در دکوراسیون به سبک معاصر باید نمایی پررنگ داشته باشند اما در عین حال ساده، دور از شلوغی و بدون تزئین باشند. استفاده از اشکال هندسی، تمیز و صاف ضروری است. رومبلی ها اغلب تن رنگ های خنثی، سیاه و سفیدی که در بافت های پشمی، کتانی، ابریشمی و کنفی وجود دارد را می‌پوشاند اما استفاده از بالش به اشکال هندسی رنگ و بافت می‌بخشد. مبلمان معاصر دارای خطوطی واضح و نمایه ای برجسته و موثر است. به هیچ عنوان فضا را با چاپ گل ها، حکاکی ها و لبه دوزی شلوغ نکنید. دکوراسیون به سبک معاصر باید اصولی، ساختاری، خلوت و صبورانه باشد.

دیوار ها

دیوار ها در این دکوراسیون داخلی عاری از هر گونه تزیینات است. پس فرصت مناسبی است که با تصاویر هنری جذاب و ساده به فضا جلوه دهید. در صورتی که دیواری در فضا وجود دارد که به واسطه رنگ و مصالح متفاوت در مرکز توجه است یا وسایلی داریم که نقاط کانونی در فضا هستند، اثر هنری نباید با آن‌ها تقابل کند. قاب هایی از جنس شیشه، فلز و چوب طبیعی به صورت مات و براق به رنگ های سیاه یا سفید برای آثار هنری عالی هستند. اگر از چند قاب عکس در کنار هم می‌خواهید استفاده کنید، آن‌ها را در کنار هم نصب کنید. انجام این کار باعث ایجاد یک نمای کلی از قاب عکس ها به جای نمای پراکنده از قاب های دور از هم می‌شود.

اکسسوری مناسب سبک دکوراسیون معاصر

برای حفظ سادگی این سبک دکوراسیون، از دکوریجات پر زرق و برق، عتیقه و قدیمی استفاده نکنید. همچنین هدفمند بودن و کارایی دکوریجات و وسایل تزئینی را در نظر داشته باشید و حداقل آن‌ها را در خانه چیدمان کنید تا دکوراسیون حرفه ای به وجود آورید و از نتیجه کار خود لذت ببرید.

پرده به سبک دکوراسیون معاصر

نور طبیعی در دکوراسیون معاصر از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین پرده هایی را انتخاب کنید به راحتی قابل جمع شدن باشند و ظاهر ساده و مینیمال این نوع دکوراسیون را حفظ کنند. همچنین رنگ خنثی مناسب ترین رنگ، برای پرده ها در این سبک است. در فضای معاصر نمیتوان پرده های ضخیم را در مقابل پنجره قرار داد. تعداد پنجره ها در فضای معاصر زیاد است و از اهمیت زیادی برای ایجاد روشنایی فضا برخوردارند. پنجره ها در یک فضای معاصر بدون هیچ پوششی رها می‌شوند تا بتوانند نور کافی را به فضا انتقال دهند.

مطالب مرتبط