خرید مبلمان فرانسوی و ویژگی های مبل فرانسوی – بخش اول

خرید مبلمان فرانسوی و ویژگی های مبل فرانسوی – بخش اول

خرید مبلمان فرانسوی و ویژگی های مبل فرانسوی
خرید مبلمان فرانسوی و ویژگی های مبل فرانسوی - بخش اول

یکی از اصیل‌ترین و زیباترین مدل‌های مبلمان مبل فرانسوی است. این مبل دارای شهرت جهانی است و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر مدل‌های مبلمان متمایز می‌سازد. در این مقاله قصد داریم به معرفی مبلمان فرانسوی و ویژگی‌ها و انواع آن بپردازیم.

مبل فرانسوی؛ زیبا و اصیل

مبلمان فرانسوی در حالت کلی ساده و ظریف و با رنگ‌های خنثی هستند. مبل‌های فرانسوی را اصولا از جمله مبل‌های سبک کلاسیک می‌دانند و از شناخته شده‌ترین مبل‌های سبک کلاسیک در سراسر دنیا محسوب می‌شود. مبل‌های کلاسیک فرانسوی با الهام از مبل‌های سبک روکوکو ساخته می‌شوند. در ادامه با مبل فرانسوی و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا می‌شوید.

پیشینه مبلمان فرانسوی

مبلمان فرانسوی را با دو نوع اصلی مبلمان پاریسی و مبلمان استانی می‌شناسند. اکثر مبل‌های فرانسوی موجود در بازار از  جمله مبل‌های سبک استانی هستند. پیشینه مبلمان استیل فرانسوی به مبل های تولید شده در شهر پاریس باز می‌گردد. این مبل‌ها اغلب برای اشراف زاده‌ها و ثروتمندان پاریسی تولید می‌شد. بعد از آن بود که استان‌های همجوار پاریسی نیز اقدام به تولید مبل‌هایی کردند که قشر متوسط مردم نیز بتواند از آن استفاده کند. این مبل‌ها به همین دلیل با نام مبل‌های استانی شناخته می‌شوند.

ویژگی مبلمان پاریسی

همانطور که اشاره کردیم این سبک از مبلمان تنها در شهر پاریس ساخته می‌شد و بیشتر در خانه افراد بسیار ثروتمند و اشراف زادگان مورد  استفاده قرار می‌گرفت و عموم مردم توانایی خرید  چنین مبلمانی را نداشتند. یکی از مشخصه‌های مبلمان پاریسی زرق و برق بسیار زیاد این مبلمان بود. فریم‌های چوبی منبت کاری شده، روکش‌های لاک و عاج فیل و طلاکوبی‌های پراکنده از جمله مهمترین شاخصه‌های این سبک مبلمان به شمار می‌رفت. می‌توان گفت که در تهیه این مبلمان از گران‌بهاترین و مرغوب‌ترین متریال موجود آن زمان استفاده می‌شد. این مبل‌ها اغلب توسط مشهورترین و ماهرترین صنعتگران فرانسوی ساخته می‌شدند. به همین دلیل قیمت مبل های اصیل فرانسوی و پاریسی بسیار گران بود.

مبلمان کلاسیک فرانسوی؛ مبلی مخصوص طبقه اشراف

در حال حاضر مبل‌های پاریسی اصیل را تنها در موزه‌ها می‌توان دید. در اواسط قرن هجدهم میلادی این مبلمان توسط علاقمندان به این سبک تولید مبل جمع آوری شده و در موزه ها قرار داده شد تا از آنها محافظت شود. تولید مبل استیل فرانسوی در قرن نوزدهم و همزمان با انقلاب بزرگ فرانسه متوقف شد به همین دلیل می‌توان گفت که امروزه مبلمان پاریسی در واقع وجود خارجی ندارد و هرچه با نام مبل پاریسی یا فرانسوی مشاهده می‌کنیم در حقیقت مبل‌های الهام گرفته از سبک استانی است.

مبلمان کلاسیک فرانسوی

پس از تولید مبلمان پاریسی و استقبال اشراف از آن، صنعتگران استان‌های دیگری چون اورلئان، لژه و لیون نیز اقدام به تولید مبلمان مشابه اما با متریال ارزان تر کردند تا طبقه  عادی و عموم مردم نیز بتوانند از آن استفاده کنند. به همین دلیل این مبلمان به مبلمان استانی در فرانسه شهرت یافت. می‌توان گفت تقریبا همه مدل‌های مبلمان کلاسیک و استیل فرانسوی که امروزه تولید می‌شوند با الهام از این سبک مبلمان طراحی و تولید می‌شوند. اصولا مبل‌های استانی فرانسوی منبت کاری‌های بسیار ساده‌تری دارند و کم حجم تر از مبل‌های لوکس پاریسی به نظر می‌رسند. مبل‌های استانی نسبت به مبل‌های پاریسی قیمت مناسب‌تری دارند. در حالت مقایسه می‌توان گفت که مبل‌های پاریسی را باید از نوع مبل استیل با همان زرق و برق و ویژگی‌ها در نظر گرفت و مبل‌های استانی مانند مبل کلاسیک هستند و از نظر ویژگی نیز دقیقا همان مشخصه‌ها را دارا است.

روکوکو در واقع یک سبک هنری است که در فرانسه به وجود آمده است. تا قبل از ظهور سبک روکوکو کاخ‌ها عموما با سبک باروک تزئین می‌شدند. سبک باروک دارای یک شکوه و زرق و برق افراطی است که عظمت خاصی را به نمایش می‌گذاشت، در این سبک بیشتر از رنگ‌های تیره و خنثی استفاده می‌شد. اما سبک روکوکو از این منظر درست در نقطه مقابل سبک باروک قرار دارد و نشاط و طراوت ویژگی اصلی آن است که با رنگ‌های شاد و متنوع نمایش داده می‌شود.  به همین دلیل در مبلمان سبک فرانسوی می‌توان رنگ‌هایی چون صورتی، آبی، سبز روشن و سفید را به وفور دید. بعد از انقلاب فرانسه و رشد طبقه متوسط این سبک آغاز شده و وارد صنعت مبلمان آن زمان گردید. در حال حاضر مبل‌های فرانسوی موجود در بازار همگی با الهام از مبلمان سبک روکوکو طراحی می‌شوند.

 

مطالب مرتبط