تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ – بخش اول

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ – بخش اول

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ – بخش اول

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ - بخش اولتفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی همیشه برای ما جای سوال داشته که این دو واژه چه تفاوتی با هم دارند و یا اینکه هر دو یک مفهوم هستند یا خیر؟ گاهی اوقات حتی این دو واژه به جای همدیگر استفاده می شوند که مشکلات زیادی را مخصوصا در حوزه معماری ایجاد کرده است. ما در این مطلب به طور کامل و جامع یکبار برای همیشه این موضوع را شفاف سازی کرده ایم تا از این به بعد به راحتی بتوانید فرق بین طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را متوجه شوید. برای این منظور در ادامه به تعریف هر کدام می پردازیم و سپس با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طراحی داخلی چیست؟

در ابتدا برای اینکه به مبحث تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی در ساخت خانه ویلایی ورود کنیم به تعریف طراحی داخلی می پردازیم.

طراحی داخلی (Interior Design) یکی از شاخه های رشته دانشگاهی طراحی معماری است که در آن فضاها و کلیه بخش های داخلی ساختمان براساس اصول طراحی معماری مشخص شده و گاهی اوقات در مورد تزیینات داخلی هم ورود پیدا می کند. بنابراین در طراحی داخلی با ذوق و هنر زیبایی شناسی به جنبه های مهندسی این فضاها می پردازند و تمامی اجزا به شکل بخش های مرتبط به هم بررسی می گردند.

به همین دلیل است که در طراحی داخلی کلیه موارد حتی قطر دیوارها، محل قرارگیری ستون و کلیه فضاهای فرعی و اصلی و میزان نورگیری و جهت آن و سایر موارد مشخص می شوند. طراحی داخلی علاوه بر موارد گفته شده به تزیینات و محل قرارگیری اکسسوری ها و المان های تزیینی دقت دارد تا براساس المان های اصلی بهترین طراحی انجام شود.

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی یا تزیینات داخلی مبحث بعدی بسیار مهمی است که باید به تعریف آن بپردازیم تا در نهایت بتوانیم در مورد اینکه تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست به جمع بندی برسیم.

دکوراسیون داخلی یا تزیینات داخلی (Interior Decorating) برخلاف طراحی داخلی، بدون در نظر گرفتن قواعد مهندسی و طراحی انجام می پذیرد. در طراحی دکوراسیون داخلی برخلاف طراحی داخلی امکان انجام کارهایی مثل طراحی معماری نیست چون حتما باید علم مهندسی و فنی از طریق مدرک مرتبط با رشته معماری وجود داشته باشد.

بنابراین در دکوراسیون داخلی که نحوه چینش، شکل گیری طرح های زیبا و برقرارسازی نظم و هارمونی جذاب مطرح است، بیش از هر چیز به ذوق و قریحه احتیاج دارد و تا حد زیادی باید زیبایی شناسی به طور کامل در نظر گرفته شود. دکوراسیون داخلی و انجام کارهای مربوط به آن در انتهای پروژه معماری نیاز می شود و حتی ممکن است نیاز به دکوراسیون داخلی زمان احساس شود که یک ساختمان سال ها پیش ساخته شده باشد.

این مورد برخلاف طراحی داخلی است که در تمامی پروژه های معماری نیاز است و برای رسیدن به طرح نهایی ایده‌آل همگام با سایر اجزای پروژه به کار گرفته می شود. همانطور که گفته شد در طراحی داخلی می توان تا حدودی کار دکوراسیون داخلی هم انجام داد اما برعکس آن امکان پذیر نیست.

با همه تفاسیر، وقتی صحبت از ایده های طراحی ویلا مربوط به چیدمان، هارمونی، تناسب و غیره می شود باید از علم دکوراسیون داخلی استفاده کرد. اما زمانی که سبک های  معماری مطرح است علم طراحی داخلی نیاز خواهد بود تا بهترین الگو برای قرارگیری هر المان مشخص گردد.

مطالب مرتبط