تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ – بخش دوم

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ – بخش دوم

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ – بخش دوم

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟ - بخش دومتفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی ساختمان چیست؟

در نهایت با توجه به همه موارد گفته شده نتیجه گیری در خصوص اینکه تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی خانه ها چیست بسیار ساده است.

دکوراسیون داخلی شغلی در شرکت ساختمانی است که به دانش و فعالیت عملی یا مدرک خاصی نیاز نیست و فردی که قصد دارد در این حوزه فعالیت کند باید به کلیه امور و ریزه کاری های زیبایی شناسی تسلط کامل داشته باشد. به همین دلیل در دکوراسیون داخلی به هیچ وجه صحبتی از بازسازی یا برنامه ریزی برای تغییرات ساختاری به میان نمی آید.

دکوراسیون داخلی زمانی به کار گرفته می شود که کار طراحی ویلا و ساخت و ساز به اتمام رسیده باشد. در این مواقع طبق علم دکوراسیون داخلی، براساس سبک استفاده شده برای ساخت و ساز و طراحی خانه ویلایی، نحوه تزیینات، چیدمان، سبک و هارمونی کلی فضا تعیین شده و اصلاحات لازم نیز پیشنهاد می گردد.

از این توضیحات مشخص است که دکوراسیون داخلی چندان ارتباط تنگاتنگی با معماری و پیمانکاری ساختمان و حتی طراحی داخلی ندارد چون در طی فازهای کاملا جداگانه و نامرتبط انجام می گیرند.

در مقابل طراحی داخلی باید در تمامی پروسه معماری و ساخت و ساز و حتی بازسازی ویلا و هر نوع ساختمان دیگری حضور داشته باشد. با کمک طراحی داخلی مبتنی بر علم معماری است که اصلاحات لازم برای طراحی های انجام شده مشخص می گردد تا فضایی کاربردی تر و بهتر ایجاد شود. حتی گاهی اوقات اگر تسلط بر زیبایی شناسی وجود داشته باشد در طراحی داخلی امکان نظر دادن در مورد دکوراسیون داخلی هم وجود دارد.

بنابراین طبق گفته های این مطلب فرق طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را متوجه شدید و مشخص گردید که این دو واژه پرکاربرد معماری به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می شوند. اساسا با توجه به تفاوت این دو حوزه کاری است که طراح داخلی و دکوراتور داخلی پدید آمده اند.

از کجا بدانیم به طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی نیاز داریم؟

بسیاری از کارفرمایانی که تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی را نمی دانند با این مشکل مواجه هستند که برای پروژه مدنظرشان باید از طراحی داخلی و طراح داخلی و یا دکوراتور داخلی استفاده کنند و کدام تخصص برای آنها مناسب است؟

به طور کلی عرض می کنیم که چنانچه قصد دارید بخش هایی را به فضای داخلی منزل اضافه کنید یا از آن کم کنید، یا هر نوع المان مثل درب و پنجره یا سیستم های لوله کشی و غیره را تغییر داده یا کم و زیاد کنید به طراحی داخلی نیاز دارید و باید به دنبال طراح داخلی باشید. در این حالت شما به علمی نیاز دارید که درک کاملی از فضای داخلی منزل داشته باشد و تمامی مراحل طراحی طبق پلان کلی ساختمان و مبتنی بر علم و استانداردهای مهندسی پیش برود تا بهره وری از فضا به حداکثر مقدار ممکن برسد.

اما اگر قصدتان این است که تم و سبک کلی فضا را عوض کنید مثلا از سبک کلاسیک به سبک مدرن بروید، نحوه چیدمان مبلمان و سایر وسایل دکوراتیو منزل را تغییر دهید یا از رنگ آمیزی قبلی خسته شده اید و می خواهید طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی آن را تغییر دهید باید از دکوراسیون داخلی و فرد متخصص این حوزه یعنی دکوراتور داخلی کمک بگیرید.

از طرفی هم اگر در حال ساخت و ساز یک بنا از صفر هستید یا قصد بازسازی کلی فضاها را دارید، از طراحی داخلی باید کمک بگیرید ولی چنانچه کار ساخت و ساز تمام شده و قصد تغییرات داخلی دارید بدون اینکه فونداسیون و ساختار کلی ساختمان به هم بریزد باید از مهندس دکوراسیون داخلی کمک بگیرید.

مطالب مرتبط