30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش اول)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش اول)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش اول)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش اول)ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری چیست؟ اگر شما هم به فکر خرید منزل، بازسازی یا اجاره آن هستید توجه به ویژگی های معماری و خصوصیات فنی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. هر چقدر یک منزل یا آپارتمان مسکونی تناسب بیشتری با اصول و قواعد معماری داشته باشد و شیت بندی معماری یا پرزانته آن بهتر انجام گرفته باشد، ساختمان بهتر و استانداردتری ساخته خواهد شد. از طرفی منظور ما از یک خانه با معماری خوب صرفا نمای ساختمان نیست چون این مفهوم در ذهن افراد به این شکل ثبت شده است. به همین دلیل در ادامه ضمن بررسی ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری ایران و غرب، سبک های مختلف را هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری چیست؟

بسیاری از نارضایتی هایی که بعد از خرید، ساخت یا بازسازی خانه مطرح می شود یا کماکان منزل اجاره شده نتوانسته با مستأجرین ارتباط خوبی پیدا کند، توجه نکردن به همین ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری است. به همین دلیل در ادامه به طور مفصل قصد داریم به بررسی ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری شهری بپردازیم.

• فضاهای تفکیک شده:

یکی از ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری، فضاهای تفکیک شده است به نحوی که کاربری هر فضا کاملا مشخص است و این کار با حداقل دیوارچینی انجام گرفته باشد. اگر هم در حال بازسازی منزل هستید می توانید این کار را با تخریب دیوارهای غیر حامل و سپس قرار دادن پاراوان یا پارتیشن به خوبی انجام دهید.

• نورگیری:

شاید مهمترین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری بحث نورگیری باشد. پنجره ها محل ارتباط  فضای داخلی با خارجی و مهمترین ورودی نور و هوای تازه هستند. هر چقدر نور ورودی به درون خانه بدون اینکه مزاحمت ایجاد کرده و اقلیم درونی آن را بر هم بریزد، بیشتر باشد، حس و حال اعضای خانواده و خلق و خوی آنها بهتر است. بنابراین سعی نکنید به بهانه حفظ حریم خصوصی، با نصب پرده هایی که نور از آنها عبور نمی کند محیط داخلی را تیره و تار کنید.

• فضای سبز:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری و شهرسازی برای آپارتمان ها، فضای سبز است. طراحی فضای سبز مخصوصا در مورد زندگی آپارتمان نشینی در شهرهای مختلف اهمیت بالایی دارد تا پیوند با طبیعت حفظ شود. فضای سبز به شکل زمین چمن، درختان مناسب، گل های آپارتمانی و غیره به کار می رود. هر چقدر در معماری و ساخت آپارتمان ها یا برای محوطه سازی در طراحی ویلا به این موضوع بیشتر دقت شده باشد، ارزش معماری آن بالاتر می رود.

• انعطاف پذیری:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری داخلی این است که در آینده بتوانید هر فضا را با تغییر کاربری به محیط جدیدی تبدیل کنید بدون اینکه از این لحاظ محدودیت وجود داشته باشد. به عنوان مثال بتوانید با کمی تغییرات یک اتاق را به دفتر کار تبدیل کنید.

• طراحی داخلی و چینش فضاها:

در معماری ایرانی به تفکیک فضاها و حریم خصوصی در داخل منزل اهمیت زیادی داده شده است. ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری در ایران چینش و طراحی داخلی اصولی بخش های مختلف است. به عنوان مثال درب سرویس بهداشتی و حمام نباید مستقیما به داخل آشپزخانه یا فضای ناهارخوری باز شوند. آشپزخانه اپن باید دید مناسبی نسبت به پذیرایی و تلویزیون داشته باشد. اتاق خواب ها باید حریم خصوصی کامل داشته باشند. فضای پذیرایی و ناهار خوری هم باید از یکدیگر فاصله خوبی داشته باشند.

• ابعاد هر فضا:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری دقت به ابعاد هر فضای منزل است. به عنوان مثال باید راهرو ورودی به شکلی طراحی شده باشد که اگر همزمان دو یا چند نفر حضور داشتند مشکلی در رفت و آمد پیش نیاید. اگر در پذیرایی قصد دارید مبلمان بچینید به هیچ وجه نباید مزاحم رفت و آمد باشد و فضا به اندازه کافی بزرگ باشد. بخش جزیره در آشپزخانه هم باید تناسب کامل با متراژ کلی آشپزخانه داشته باشد.

• رنگ فضا:

از مهمترین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری طراحی و توجه به جزئیات، نوع رنگ و ترکیب آن در فضای داخلی است. علاوه بر اینکه باید از منابع نوری مختلف مثل نور طبیعی، نورهای مخفی و غیره به شکل مناسب استفاده شده باشد تا رنگ فضا را بهتر جلوه دهند، نوع رنگ هر فضا نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال خانه هایی که متراژ کمی دارند باید رنگ روشن داشته باشند و برعکس. حتما قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید.

• پایداری سازه:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری شناسی دقت به پایداری سازه و حتی قابلیت ضد زلزله آن است. با توجه به اینکه کشور ما زلزله خیز است بنابراین باید به این ویژگی مهم و پایداری و استقامت سازه از لحاظ کیفیت ساخت توجه ویژه ای داشته باشید.

• پارکینگ:

پارکینگ در زندگی آپارتمان نشینی اهمیت بالایی دارد هر چند برای ملک شخصی نیز حائز اهمیت است. وجود فضایی برای پارک کردن وسایل نقلیه در معماری ساختمان نه تنها به امنیت آنها کمک می کند بلکه در فصل زمستان نیز به روشن شدن سریعتر وسیله نقلیه و جلوگیری از خرابی های متناسب با آن کمک می کند. بنابراین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری شهر، توجه به پارکینگ، متراژ مناسب آن، دهانه ورودی و امکاناتی است که برای آن در نظر گرفته اند.

• سیستم سرمایشی – گرمایشی:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری علمی این است که سیستم سرمایشی – گرمایشی باید با توجه به شرایط آپارتمان یا ملک شخصی تغییر کند. در آپارتمان ها و برج های مختلف، سیستم سرمایشی و گرمایشی می تواند به شکل مرکزی یا به شکل جداگانه برای هر واحد انتخاب شود. در ملک شخصی سیستم های سرمایشی – گرمایشی به شکل مجزا داخل خانه هستند. از طرفی محل قرارگیری و نوع سیستم های سرمایشی – گرمایشی نیز در خانه های شخصی ساز بسیار مهم است تا در تمام طول سال هوای مطبوع و دلپذیری داشته باشید.

مطالب مرتبط