30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش دوم)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش دوم)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش دوم)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش دوم)• سیستم های عایق:

از ویژگی های یک ساختمان مسکونی خوب توجه به سیستم های عایق برودتی – حرارتی و همچنین عایق های صوتی است. امروزه در زندگی شهرنشینی، آلودگی صوتی بسیار افزایش پیدا کرده است و همین باعث شده تا آرامش زندگی در سال های گذشته روز به روز کم رنگتر شود. یکی از راه های برقراری آرامش در فضای داخلی استفاده از پنجره های دو یا سه جداره هستند که جلوی ورود و خروج صدا را می گیرند. همچنین این پنجره ها به حفظ انرژی و دمای داخلی در تمام فصول سال کمک می کنند. بنابراین به این ویژگی بسیار مهم در طراحی معماری یک ساختمان دقت کنید.

• تأسیسات آب، تلفن و برق:

از جمله ویژگی های یک منزل خوب این است که سیم کشی تلفن کاملا به شکل اصولی و با کمک سیم های حاوی مس خالص و روکش آلومینیومی انجام شده باشد. همچنین فاصله مناسب و جداگانه ای باید برای سیم کشی برق نسبت به تلفن در نظر گرفته باشند تا از ایجاد نویز جلوگیری شود. تأسیسات آب و گاز هم باید به شکل توکار و اصولی انجام گرفته باشد تا کاربری و زیبایی خانه دستخوش تغییرات نامناسب نشود.

• پوشش دیوار:

ویژگی معماری خوب ساختمان، پوشش مناسب دیوارهاست. دیوارها صرف نظر از اینکه با کاغذ دیواری، دیوارپوش فومی در انواع مختلف، رنگ روغن و اکریلیک و غیره پوشش داده شده اند باید در مقابل گرد و غبار و نفوذ آب مقاوم باشند تا تمیزکاری آنها بسیار راحت باشد.

• کفپوش:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری کفپوش های مناسب است. شاید از نظر برخی افراد کفپوش سنگ یا آنتیک یکی از ویژگی های یک منزل خوب باشد اما قطعا کافی نیست! جنس کفپوش باید به گونه ای باشد که هنگام راه رفتن بر روی آن لیز نخورید و یا فرش بر روی آن سر نخورد. همچنین رنگ کفپوش باید با فضای کلی خانه تناسب داشته باشد و خانه را کوچکتر جلوه ندهد. به عنوان مثال رنگ تیره پارکت برای خانه کوچک مناسب نیست.

• دسترسی به قسمت های مختلف شهر:

دسترسی خوب به بخش های مختلف شهر یقینا از جمله ویژگی معماری خوب ساختمان است. هر چقدر به بخش های دیدنی، فروشگاه ها، ایستگاه اتوبوس و مترو، مراکز درمانی و غیره دسترسی راحتتری داشته باشید بهتر است. با این حال نوع معماری ساختمان هم باید به گونه ای باشد که این آپارتمان را نسبت به ساختمان های مجاور و اطراف متمایز نشان دهد.

• آسانسور:

آسانسور یکی از امکاناتی است که اگر از شما بپرسند یک خانه خوب چه ویژگی هایی دارد قطعا به آن اشاره خواهید کرد. آسانسور مخصوصا برای آپارتمان هایی که بیشتر از 4 طبقه هستند الزامیست و در غیر این صورت تخلف رخ داده است. پلکان باعث سر و صدای زیاد ساکنین هنگام عبور و مرور شده و حتی رفت و آمد را بسیار دشوار می کنند.

• نمای ساختمان:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری پایدار توجه به نمای ساختمان و متریال بکار برده شده است. بهترین نوع نما که در شرایط مختلف، مقاومت بسیار خوبی دارد و در طی زمان بر اثر تابش آفتاب دچار رنگ پریدگی و افت کیفیت نمی شود، سنگ است. به هیچ وجه نمای ساختمانی که با کاشی کار شده باشد، مورد تأیید نیست.

• راه پله ها:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری سازمانی و مسکونی راه پله های اصولی و استاندارد است. عرض هر راه پله نباید از 90 سانتیمتر کمتر باشد. عرض هر پله نیز باید حداقل 30 سانتیمتر با ارتفاع 18 سانتیمتر باشند. همچنین به شیب پلکان دقت کنید چرا که تأثیر مستقیم از لحاظ عبور و مرور راحت دارد.

• امکانات ایمنی اضطراری:

از ویژگی های بسیار مهم یک خانه خوب از نظر معماری در نظر گرفتن بخش هایی مثل چاه ارت و برق گیر در ساختمان های بلند و همچنین بخش های بسیار مهمی نظیر پله فرار و مسیر خروج اضطراری است.

• تعداد واحد در هر طبقه:

از ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری، تعداد واحد در هر طبقه است. بهترین حالت این است که هر طبقه یک واحد داشته باشد. اما برای آپارتمان هایی که جمعیت متراکمی دارند بهتر است که واحدهای هر طبقه، مقابل یکدیگر و یا در نیم طبقه قرار داشته باشند.

مطالب مرتبط