30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش سوم)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش سوم)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش سوم)

30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان (بخش سوم)• اتاق خواب ها:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری ذهنی، توجه به محل قرارگیری اتاق خواب ها و آرامشی است که در آنها وجود دارد. هر چقدر محل قرارگیری اتاق خواب، سر و صدای کمتری باشد از فضایی مثل آشپزخانه دورتر باشد بهتر است. همچنین بهتر است که اتاق خواب دارای سرویس بهداشتی و اتاق خواب مجزا با نورگیری مناسب و کاملا مستقل باشد.

• تراس و بالکن:

از ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری غرب که در معماری ایرانی کمتر به آن پرداخته شده، تراس و بالکن است که  در مقاله تفاوت تراس و بالکن به جزئیات پرداخته شده است . تراس و بالکن در ملک های شخصی و برج های طبقاتی به عنوان فضایی برای دورهمی خانوادگی و استفاده از هوای مطبوع بسیار مهم است. اگر این فضا به درستی طراحی نشده باشد به انباری تبدیل خواهد شد که در اکثر خانه ها شاهد آن هستیم.

• حریم خصوصی:

مهمترین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری اسلامی توجه به حریم خصوصی است. حریم خصوصی باید در تمامی قسمت های خانه و میزان دید از بیرون به فضای داخلی رعایت شده باشد. به عنوان مثال دیوار یا جان پناه تراس و بالکن نباید از بیرون دید داشته باشد. هر اتاق باید نسبت به پذیرایی حریم خصوصی داشته باشد. نوع پنجره ها و محل قرارگیری باید علاوه بر تأمین نور مناسب، حریم خصوصی را هم حفظ کنند.

• بررسی سبک دکوراسیون و ویژگی های آن:

برای اینکه بتوانید ویژگی های سبک دکوراسیون داخلی و خارجی یک خانه را از لحاظ درست بودن و رعایت قواعد بررسی کنید، باید با سبک شناسی در معماری داخلی آشنا باشید بنابراین توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید. پس از آشنایی با ویژگی سبک های مختلف، باید نوع سبک را شناسایی و ویژگی های اصلی را بررسی کنید. به عنوان مثال ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن، دوری کردن از تجملات و استفاده از وسایل مختلف صرفا براساس کاربرد و نیاز واقعی ساکنین است. همچنین باید فضای خانه ساده و بدون پیچیدگی و شلوغی باشد. رنگ های خنثی در دکوراسیون، نظم و تقارن در چینش وسایل و متریال های مقاوم و شیک از دیگر ویژگی های سبک مدرن است که اگر رعایت شده باشند یعنی ویژگی های یک منزل خوب مدرن را دارد.

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری معاصر انعطاف پذیری بالای آن است که در این مطلب به آن پرداختیم. وسایلی که در فضا قرار می گیرند اندک ولی کاربردی هستند. رنگ فضا بیشتر حالت مونوکروماتیک یا تک رنگ دارد. شیشه و فلزات در این سبک زیاد استفاده می شوند و خطوط بخش های مختلف، صاف و مستقیم است و تنها در مواقع لزوم شاهد خطوط منحنی در طراحی معماری فضا هستید. به همین ترتیب باید ویژگی های سبک سلطنتی، کلاسیک، روستیک و غیره را مورد بررسی قرار دهید.

• نورپردازی مصنوعی:

نورگیری مناسب را به عنوان ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری معرفی کردیم. نورپردازی مصنوعی، تعداد چراغ ها و نوع آنها و محل نصب در خانه هم اهمیت بالایی دارد تا در موقع شب نور کافی و مناسب بدون خیرگی نور تأمین شود. حتی اگر ملک شخصی در نظر دارید، نورپردازی در فضای محوطه و دکوراسیون خارجی و استفاده از مدل های مناسب و مقاوم در برابر شرایط جوی نیز کمک زیادی می کند.

• نوع بافت در دکوراسیون داخلی:

از جمله ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری، نوع بافت مناسب آن است. نوع بافت اگر مناسب باشد، یکنواختی را از محیط خانه دور می کند و هیچ گاه فضای منزل کسل کننده نخواهد شد ضمن اینکه تعادل را به محل زندگی می آورد. به عنوان مثال بر روی مبلمان سلطنتی، رومبلی نرم قرار بگیرد. جنس دیوارها و کفپوش زمخت با قرارگیری المان هایی که بافت نرمی دارند خنثی شود.

• نقطه کانونی باید باشد:

از مهمترین ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری، بررسی نقاط کانونی است. نقاط کانونی به دلیل اینکه تأثیر زیادی روی ساکنین دارند و جلب توجه زیادی می کنند، از ویژگی های یک منزل خوب هستند. بر همین اساس باید در معماری داخلی دیوار مشخص و جداگانه برای نصب تلویزیون، فضای مجزا برای قرارگیری مبلمان و متراژ مناسب برای طراحی بخش جزیره آشپزخانه در نظر گرفته شده باشد. این موارد از مهمترین نقاط کانونی هر خانه ای هستند.

• طراحی لابی:

طراحی لابی حرفه ای در ساختمان ها و برج ها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لابی فضایی برای رسیدن به آرامش، محلی برای انتظار مهمانان و همچنین کنترل رفت و آمد مراجعین در کنار کاربری های اختصاصی دیگر است. بنابراین در طراحی لابی باید به این موارد دقت شده باشد. نوع طراحی این فضا تأثیر زیادی روی ساکنین آن دارد بنابراین باید بسیار زیبا و حرفه ای باشد.

• اقلیم و محل ساخت:

توجه به اقلیم و محل ساخت باید در تمامی اجزا و بخش های مختلف معماری داخلی و خارجی یک ساختمان مشهود باشد. نوع اقلیم تعیین می کند که از چه مصالح و متریالی برای ساخت و ساز باید استفاده شود، نوع رنگ نما چگونه باشد، ویژگی های زمین مناسب چه مواردی هستند و غیره. به عنوان مثال ویژگی های طراحی ویلا کوهستانی با نمونه های جنگلی و کویری بسیار متفاوت هستند. بنابراین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری این است که به اقلیم و محل ساخت (زمین صاف و شیبدار و غیره) دقت زیادی شده باشد.

• ارتفاع سقف:

اگر ویژگی های یک ساختمان مسکونی خوب را بررسی می کند که به صورت شخصی ساز است، به ارتفاع سقف دقت کنید. در حالت استاندارد باید ارتفاع سقف بین 3 تا 3.5 متر باشد. این میزان ارتفاع به بزرگ و جادار نشان دادن فضا کمک بیشتری می کند و اتاق های مختلف حالت متراکم پیدا نمی کنند.

جمع بندی مطالب

ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری باید در تمامی بخش ها از محوطه و دکوراسیون خارجی برای نما گرفته تا دکوراسیون داخلی در کل فضاها بررسی شوند. در این مطلب تلاش کردیم تا ضمن بررسی ویژگی های یک خانه مسکونی خوب و مناسب، به شما کمک کنیم تا چنانچه قصد بازسازی، خرید، اجاره یا ساخت ساختمانی را دارید با در نظر گرفتن این موارد انتخاب بسیار خوبی داشته باشید.

مطالب مرتبط