تفاوت بازسازی و نوسازی و بهسازی و مرمت ساختمان چیست؟ – بخش دوم

تفاوت بازسازی و نوسازی و بهسازی و مرمت ساختمان چیست؟ – بخش دوم

تفاوت بازسازی و نوسازی و بهسازی و مرمت ساختمان چیست؟

تفاوت بازسازی و نوسازی و بهسازی و مرمت ساختمان چیست؟ - بخش دوممنظور از بهسازی ساختمان چیست؟

بهسازی ساختمان (Refurbishment) به بهبود دکوراسیون ساختمان، پاکسازی و مجهز کردن مجدد بخش های ساختمان به وسایل و تجهیزات و اضافه کردن ویژگی های جدیدی که در زمان ساخت ویلا و ساختمان نبوده اطلاق می شود. هدف از بهسازی ساختمان این است که استقامت، استحکام و بهره وری انرژی آن ارتقا پیدا کند. با اینکه در ظاهر هدف از بهسازی با بازسازی ساختمان یکسان است اما متفاوت هستند.

همانطور که از توضیحات مشخص است هدف از بهسازی، نوسازی، بازسازی و ترمیم تقویت و بازگردانی فرم ساختمان به حالت اولیه است. برای بهسازی حتما با شرکت های حرفه ای در ساخت و ساز همکاری داشته باشید. در بهسازی باید به مواردی مثل میزان بودجه، گستره بهسازی و وضعیت کنونی ساختمان توجه ویژه داشته باشید.

در بهسازی مراحل زیر دنبال می شوند:

• تغییر کاربری: در صورتی که کاربری فعلی ساختمان با توجه به نوع نقشه و طراحی مشکل داشته باشد یا به هر دلیلی قصد تغییر آن را داشته باشید مثل تبدیل یک فروشگاه به رستوران یا فضای اداری نیاز به بهسازی خواهید داشت که به نوبه خود باید طراحی، متریال و ساختار سازه ساختمانی تغییر کنند.

• تعمیرات: در این مرحله چنانچه سیستم لوله کشی، برق کشی، گاز و غیره آسیب دیده باشند یا به انتهای عمر مفید خود رسیده باشند یا با استانداردهای فعلی همخوانی نداشته باشند تعمیرات انجام خواهد شد.

• زیباسازی: علاوه بر تغییر کاربری و تعمیرات گاهی اوقات برای بهسازی به زیباسازی یا نوسازی با هدف زیبایی شناختی نیاز است.

بنابراین می توان گفت که بهسازی ترکیبی از نوسازی و بازسازی است و برای نظارت بر اجرای پروژه ساختمانی به آن توجه داشت.

ترمیم و مرمت ساختمان چیست؟

ترمیم و مرمت ساختمان (Restoration) به فرایند بازگردانی فرم فعلی ساختمان به فرم قبلی و اولیه آن می گویند. در ترمیم و مرمت ساختمان که بیشتر برای خانه های تاریخی انجام می شود هدف این است که ارزش میراث فرهنگی و تاریخی آن حفظ شود و به همان فرم اولیه ای که داشته بازگردد.

ترمیم و مرمت ساختمان که نیاز به مجوز سازمان های مربوطه دارد یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین فرایندهای ساختمانی در معماری است که در سراسر دنیا با جدیت انجام می گیرد. به همین دلیل در مواردی که کاشی کاری یک بنای قدیمی و تاریخی ریخته باشد، بخش هایی از بنا به دلایل مختلف تخریب یا آسیب دیده باشد و به طور کلی فرم اولیه خود را از دست داده باشد، ترمیم و مرمت ساختمان به شکل فوری نیاز خواهد بود.

به منظور مرمت و ترمیم یک ساختمان و بنای قدیمی ابتدا باید نسبت به پاکسازی و تمیز کردن بنا اقدام نمود تا بتوان میزان آسیب های وارد شده و گستره تعمیرات را مشخص نمود. درب و پنجره ها، سیستم های برقی و غیره باید بررسی شوند. چنانچه آسیب به قسمت هایی وارد شده که نیاز به نیروی متخصص و بسیار حرفه ای است روند کار تا اتمام تعمیرات متوقف شود.

جمع بندی مطالب

در این مطلب به بررسی تفاوت بازسازی و نوسازی در ساختمان و پایه و اساس آنها با یکدیگر پرداختیم. بر این اساس مشخص گردید که بازسازی و نوسازی به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می شوند و این دو پروژه معماری از لحاظ نوع اهداف، مراحل، استانداردها و نوع تغییرات با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. بنابراین از این پس می توانید به تفاوت بازسازی و نوسازی در معماری را به طور کامل مشخص نمایید.

مطالب مرتبط