تاریخچه مبلمان از دیرینه سنگی تا امروز:بخش دوم تاریخچه؟
تاریخچه مبلمان از دیرینه سنگی تا امروز:بخش دوم تاریخچه؟
تاریخچه مبلمان قرون وسطی (قرون ۴ تا ۱۴ م)
مبلمان در بیزانس و اروپا
Byzantine Empire
تاریخچه مبلمان در قرون وسطی مثل بسیاری از صنایع روندی نسبتا آرام و رو به افول دارد. ویژگی اصلی مبلمان در اوایل قرون وسطی، استفاده از تکنیک چرخاندن چوب بود. رومی ها از این تکنیک در ساخت پایه ها، قسمت کمر، قاب و اتصالات استفاده می کردند. در سایر نقاط اروپا هم در اوایل قرون وسطی فرم و سبک شبیه به کار های صنعتگران رومی بود.
فرم و عملکرد
مبلمان در اوایل قرون وسطا تفاوت چشمگیری با مبلمان آنتیک داشت. مهم ترین عنصر طراحی تختخواب، ستون های مکعبی و چرخان هستند که با قاب تخت گره خورده بودند. در آن زمان از صندوقچه برای قرار دادن وسایل استفاده می شد. صندوقچه ها از لحاظ ساختاری بزرگ و حجیم بودند. نخستین کابینت ها به عنوان جایگزینی برای صندوقچه ها به قرن سیزدهم و چهاردهم برمی گردد. کابینت های مربوط به دوره تمدن روم، دیواره های بیرونی صاف، ضخیم و حکاکی شده داشتند.
مواد
در دوره امپراتوری بیزانس یا روم شرقی، مبل ها با عاج و پارچه های غنی و نرم تزیین می شدند. در همان زمان در شمال اروپا از چوب بلوط استفاده می شد و در جنوب از چوب درختان مخروطی شکل. با پلی کروم و نقاشی های رنگی روی سطوح مبلمان را می آراستند. صندوقچه ها از چوب بلوط ساخته می شدند.
تکنیک و اتصالات
از قرن نهم میلادی به بعد تکنیک ساخت مبلمان در روم به طور عمده ای رو به زوال گذاشت و به کارهای ساده در نجاری رسید.
نمونه شاخص
تخت پادشاهی داگوبرت نمادی از تاثیر چشمگیر دوران باستان در آثار بیزانس است.
مبلمان به سبک گوتیک
Gothic
گوتیک آغاز موفقیت های بزرگ در تولید مبلمان در اروپا بود.
فرم و عملکرد
در این دوره مبلمان با قاب سبک و ورقه ای به جای مبلمان بزرگ و سنگین وارد بازار شد. صندوقچه های سنگین رایج از رده خارج شده و کمدها و کابینت هایی با فرم های خلاقانه و کارآیی بالا جایگزین آنها شدند. این کمدهای ویترینی برای چیدن وسایل و ظروف، وسایل قهوه خوری، نمایش ظروف گران قیمت و وسایل چیدمان میز استفاده می شدند.
همچنین پیشرفت قابل توجهی در مبلمان مخصوص کار و ناهارخوری اتفاق افتاد. میزهای کشودار به صفحاتی برای انجام کار تبدیل شدند. بر روی صندوقچه ها فضایی مخصوص نشستن و دسته هایی تعبیه می کردند و حکم نشیمن داشتند. نمونه هایی از این نوع مبل ها در کلیساهای معمولی نگهداری می شدند. از بین تمام مبل های این دوره، مبل های ایتالیایی با قاب های تاشو، از مهم ترین ها بودند. تخت ها صندوقچه هایی بزرگ داشتند برای قرار دادن پتوها، ملحفه ها، پرده ها و بر رویشان سایه بان های بزرگی قرار داشت که به آن ها تخت کانوپی هم می گویند. تختخواب جعبه ای بعد از آن دوره ساخته شد. این تخت را از سه یا چهار طرف با صفحات چوبی و پارچه می پوشاندند تا حریم خصوصی در خانه های بدون اتاق خواب حفظ شود. همچنین اغلب مبل ها میزتاشو داشتند.
مواد
درهای کابینت ها از روکش های قیمتی با چوب افرا یا زبان گنجشک، کاج، صنوبر، سرو و گردو ساخته می شدند. از رنگ ها و طلاکاری برای تزیین کمد ها استفاده می کردند.
تکنیک و اتصالات
صفحات کمدها با اتصالات کام و زبانه به یکدیگر متصل می شدند.
تاریخچه مبمان دوران مدرن (قرون ۱۴ تا امروز)
گرچه تاریخچه مبلمان از قرن ۱۴ تا امروز روند پر فراز و نشیبی را طی کرده و آثار هویتی یکسان و یکپارچه ندارند اما به لحاظ تاریخی از عصر روشنگری به بعد به نوعی عصر پیشرفت جهان امروزی تلقی می شود و طبیعتا در تاریخ طراحی نیز نقطه عطفی محسوب می شود.
تاریخچه مبلمان رنسانس (قرون ۱۴ تا ۱۶ م)
Renaissance
در عصر روشنگری زمانی که در ایتالیا هنرمندان و صنعتگران در طراحی هایشان، کاربران و سلیقه های متفاوت را در نظر گرفتند، مبلمان با ارزش های زیبایی شناختی و عملکردی تولید شد. هنرمندان با استفاده از میراث غنی و تکنیک خاص، کار با چوب را که بسیار شبیه مجسمه سازی با سنگ بود، به کار گرفتند در دوره رنسانس استاد کاران تولید و ساخت مبلمان ایتالیایی بیشتر درشهر های فلورانس، سیانا، لومباردی و ونیز مشغول فعالیت بودند.
فرم و عملکرد
در قرن پانزدهم میلادی کابینت های چند در تولید شد که قفل، کشو و درهای از بالابازشو و محافظ هایی در گوشه ها برای استحکام بیشتر داشتند و بر روی پایه های بلند قرار می گرفتند. تزیینات منبت کاری با ابزارهایی نوین و به شکل گیاهان به کمدها اضافه شدند. در این دوره صندلی هایی با پایه های متقاطع و تزیینات بسیار مورد توجه قرار گرفت.
تخت ها بدون سایبان بود و پله هایشان به شکل صندوقچه ساخته می شد. بعدها پله ها با خود تخت ادغام شدند. در بعضی از طرح ها نیز پایه ها شبیه ستون هایی بزرگ، از سطح تخت بیرون زده بودند.
اطراف مبل ها، پایه ها و ستون ها به شکل قرنیزها و با تزیینات ساخته می شدند. داخل صندوقچه ها نیز تقسیم بندی داشت و از آن همچنان برای نشستن استفاده می شد.
تحت تاثیر تغییراتی که در دوران رنسانس در ایتالیا رخ داده بود، در سرتاسر اروپا طرح های خلاقانه ای در حال گسترش بودند. در فرانسه صندلی با پشتی بلند و نشیمن ذوزنقه ای شکل مد بود. یک صندلی سبک و قابل حمل. صندلی های بدون دسته نیز برای خانم ها طراحی می شدند. در اسپانیا روکش مخمل یا چرم مبل با پین هایی گران قیمت و تزیینی به چوب ها متصل می شدند. مشخصه مبل های آلمانی استفاده از دو ستون متقاطع در صفحات چوبی برای مقاومت بیشتر آن بود.
مواد
آنها عمدتا از چوب گردو برای ساخت مبلمان استفاده می کردند و بعد از پرداخت نهایی با وارنیش و رنگ آن را تزیین می کردند. بر روی پشتی مشبک و منبت کاری شده صندلی ها بالش چرمی، مخملی یا کوبلن دوزی شده قرار می دادند.
مبلمان باروک (قرن ۱۷ و ۱۸ م)
Baroque
مشهورترین قطعات مبلمان سبک باروک متعلق به زمان لویی چهاردهم است. او حاکمی بسیار مطلق گرا و مقتدر بود و بسیار به شکل بیرونی تجهزات و وسایل اهمیت می داد. محصولاتی که توسط کارگاه سلطنتی تحت نظر او طراحی و تولید می شدند همه دارای ویژگی های زیبایی شناختی منحصر به فردی بودند. ویژگی بازر مبلمان طراحی شده در کارخانه سلطنتی مبل کرونه (Manufacture Royale des Meubles de la Couronne) این بود که در آنها از تزیینات مسطح مانند حکاکی و یا تزیینات خاتم کاری و… استفاده می شد. پایه های مبل ها مخروطی و میزان طلاکاری ها و حکاکی ها بر روی چوب نشان میزان ثروتمندی مالکان داشت. در این دوران معرق کاران و طلاکاران روی بورس بودند.
فرم و عملکرد
یکی از برجسته ترین آثار مبلمان صندلی سنگین و با پشتی بلند بود. پشتی این صندلی تا بالای سر می آمد و دسته آن به شکل S بود.
در زمان سلطنت لویی چهاردهم، مبل های جدیدی اضافه شدند؛ برای مثال دراور، میزکار، میز ناهارخوری، کنسول، میز ساعت، کمدساعت، میز پایه گلدان و… . پایه های میزها همچون صندلی ها دارای پیچ و تاب بودند.
دراورها توانستند جایگزین صندوقچه ها شوند. در اتاق خواب فضای تختخواب با نرده از بقیه اتاق جدا و بالای تخت با پرده پوشانده می شدند. نوع خاصی از کمد دوتایی چهاردر لباس هلندی. در این دوره متداول شد. مبلمان هلندیان به صورت عمده و سفارشی در چین ساخته می شد و این موضوع تاثیر زیادی در شکل، هدف و فرم مبلمان داشت. برای مثال قاب ها و پایه های خمیده در مبلمان چینی، انگیزه ای شد تا اشکال خام و جدی سبک باروک به فرم های معمولی و سبک و قابل حمل روکوکو تبدیل شوند.
اواخر قرن هفدهم کمد های آلمانی به یک شکل نهایی و ثابتی در آن دوره رسیدند. در زبان آلمانی به این کمدها، کمدلباس هامبورگ، و در زبان لهستانی، کمدلباس گدانسک (Gdańsk wardrobes) می گفتند.
مواد
چوب اغلب گردو با تزیینات منبت کاری، خاتم کاری و طلاکاری بود و رویه صندلی ها اغلب مخمل گلدوزی شده، کوبلن دوزی شده و چرم طلا کاری شده.
مبلمان روکوکو (قرن ۱۸ م)
Rococo
هنرمندان و صنعتگران فرانسوی بهترین نوع لاک الکل سیاه و قرمز را که تقلیدی از لاک الکل چینی بود، کشف و تکنیک پرداخت مبلمان را تکمیل کردند. تاثیر مبلمان چین تا آنجا رفت که در قرن هفدهم لاک های الکلی چینی و ژاپنی جز واردات اصلی لندن بودند. همچنین طراحان تلاششان را بر روی زیبایی شناسی و راحتی بیشتر مبلمان در هنگام نشستن متمرکز کردند. به همین دلیل در مبلمان رکوکو، کمتر شاهد سطوح صاف و خطوط مستقیم هستیم.
فرم و عملکرد
در دوران روکوکو در فرانسه، تعداد زیادی مبل سفارشی تولید می شد. همچنین صندلی های نوع برجر (Bergere-type Armchairs)، با دسته های نیم دایره ای و پشتی های روکش دار، صندلی های دونفره، مبل شزلون دوشس، زیرپایی، کاناپه و تخت بدون ستون از ابداعات رکوکو بود.
در دوره لویی پانزدهم که همزمان با روکوکو بود، برای اولین بار مفهومی به نام مجموعه مبلمان وارد صنعت مبلمان شد، یعنی برای هر اتاق مبلمان خاص با عملکرد متمایز و شکل هماهنگ و مطابق با معماری و رنگ فضای داخلی انتخاب و ساخته می شدند. حکاکی روکوکو، اغلب به شکل برگ های آکانتوس، نیم رخ انسان، نقوش حیوانات مانند سرشیر و… بود و دوران لویی شانزدهم هم مبلمان به سبک خود را داشت.
مواد
به جای چوب آبنوس که رنگ آن تیره بود، چوب های رنگ روشن مثل زیتون، گل همیشه بهار، لیمو و… مورد استفاده قرار گرفتند. سطوح چوبی به صورت کامل با لاک الکل پوشانده و خطوط چوب با نقش و نگارها مخفی می شد.
در کنار تغییر سلیقه کاربران، شکل میزها نیز تغییر کرد. پایه های مبلمان به شکل S در آمدند. صندلی های روکوکو نه تنها از نظر شکل بلکه از نظر ابعاد با کاربرانشان متناسب بودند. با توجه به تغییراتی که در شکل لباس های زنانه رخ داده بود، نشیمن صندلی ها بزرگتر و دسته صندلی کوتاه تر و متمایل به بیرون شدند. کوسن های کوچکی موسوم به مانچت (Manchettes) بر روی آنها قرار گرفتند. روی اسکلت و بدنه نقاشی و طلاکاری می شد.
نمونه شاخص
در حدود سال ها ۱۷۲۵، شکل پشتی مبلمان و صندلی ها به سمت طراحی های چپیندل (Chippendale) تغییر کرد. این سبک و مدل جدید که به نام روبان چپیندل معروف است، سبکی اساسی در هنر روکوکو بود. پایه های جلویی صندلی های چپیندل خمیده به شکل پنجه حیوانات است و پایه های عقب صاف ترند. کمر پشتی قاب مستطیلی و الگوهای مشخص و ثبت شده به نام چپیندل دارد و تقریبا داخل آن باز و از صندلی های مشابه دوره های قبل متمایز است. چپیندل اکثر انواع مبلمان، از جمله، نیمکت، صندلی، ساعت، مبل و تختخواب و کمد را ساخته است.
مبلمان کلاسیک (قرن ۱۸ م)
Classic
در فرانسه، تحت تأثیر اکتشافات باستان شناسی در پمپئی و هرکولانیم (شهرهای باستانی ایتالیا)، تغییرات قابل توجهی به سمت اشکال عتیقه رخ داد.
فرم و عملکرد
مبلمان از ویژگی های سبک باروک محروم شده و ساختارها به طور قابل توجهی ساده تر و عناصر و خطوط مستقیم جایگزین خطوط منحنی شدند. تغییر در صندلی ها شیارهایی بود که در پایه هایشان ایجاد شد. اتصال قاب صندلی و پایه ها با مکعب هایی به طرح گل سرخ بود. تکیه گاه کمر صندلی ها معمولا مقعر و به شکل مدال گرد و یا مشبک و توخالی بودند.
مواد
چوب بدنه با رنگ های روشن رنگ شده و طلاکاری می شدند و یا لاک الکل می خوردند و صندلی ها با روکش پارچه های کوبلن رومبلی پوشانده می شدند.
طراحان معروف و نمونه های شاخص
در انگلیس، رابرت آدام (Robert Adam)، جورج هپلوایت (George Hepplewhite) و توماس شرایتون (Thomas Sheraton) تأثیر قابل توجهی در تکامل طراحی مبلمان داشتند. به طور خاص، دو مورد آخر به عنوان تولیدکنندگان بومی صنعت مبلمان انگلیس شناخته شده اند. صندلی های هپلوایت پایه های صاف و مخروطی داشتند. پشتی صندلی های او بیضی و شبیه به سپر، قلب و یا کوهان شتر بودند. شرایتون اشکال کمر جدیدی به شکل مستطیل و با خطوط عمودی طراحی و تولید کرد. او همچنین کاناپه و دراور نیز طراحی کرده است. دراورهایی مخصوص قرار دادن لباس و کتاب. میزهایی با فرم های گرد، بیضی و مستطیل اشکال غالب بودند. این میزها اغلب به صورت کشویی و یا تاشو طراحی می شدند. همچنین میزهای پاتختی، میز آرایش، میز تحریر کشودار ساخته می شدند.در سبک کلاسیک در انگلستان؛ روکش چوب تنها لاک الکلی بود و بافت و نقش و نگار چوب به خوبی در زیر آن دیده می شد. متداول ترین چوب برای روکش چوب ماهگونی بود، که بسیار سبک و به رنگ روشن است.
مبلمان امپراتوری (۱۸۰۰-۱۸۲۰ م)
Empire style
سبک امپراتوری فرانسه یا سبک امپریال به عنوان سمبل امپراتوری ناپلئون اول، به دلیل تحولات آشفته سیاسی و اجتماعی آن دوره، شکل گرفت.
فرم و عملکرد
مبلمان امپراتوری فرم های فشرده، سنگین و بزرگی دارد. خطوط و سطوح صاف فرم غالب هستند. سنگینی کمدهای این سبک نشان دهنده شکوه و عدم قابلیت جابجایی آنهاست. مبلمان این سبک به رنگ قرمز تیره و یا قهوه ای تیره، رنگ و بر روی آنها حکاکی و منبت کاری می شد.
کمدها و کتابخانه های امپریال از سه سمت با شیشه پوشیده می شدند. مبلمان مخصوصی هم برای قرار دادن لباس و خرده ریزها تولید شدند. سبک امپراتوری طراحی خود از دوران گذشته به ودیعه گرفته و با همراهی تزیینات و جزئیات سبک معاصر کامل کرده بود. میزهای متنوع با اندازه ها و کاربری های گوناگون در اشکال گرد، مستطیل و یا چندضلعی طراحی و تولید می شدند. میز ناهارخوری، چای خوری، میز آرایش، میز شستشو و …. پایه های میزهای امپراتوری اغلب به شکل های زن بالدار، پاهای شیر و یا ستون ها و چهره های انسانی است. اغلب پایه های جلویی با پایه های عقبی متفاوت است. طرح صندلی نمونه این سبک از سمت پایه های جلو و سر شیر به دسته های مبل حرکت کرده و در پشت صندلی در نقش زنان مصری و شیربالدار به هم می رسند.
مبلمان بیدرمایر (۱۸۱۹- ۱۸۴۸ م)
Biedermeier
مبلمان این دوره با مواد اولیه طراحی متناسب با کاربرد و نیاز کاربران تولید می شدند.
فرم و عملکرد
مبلمان سبک بیدرمایر، بسیار مشابه به مبلمان ساده قرن هجدهم انگلستان بود. میزهای کشودار از مبلمان مورد علاقه مردم آن زمان بودند. بوفه ها نیز در این دوره ساخته شدند که مکانی برای قرار دادن ظروف چینی، اشیاء کوچک و یادگاری ها بودند. میزها از تخته های گرد، بیضی یا مستطیلی ساخته می شدند، که بر روی پایه هایی با اشکال مختلف قرار می گرفتند.
مواد
برای تولید مبلمان در این سبک از چوب ماهگونی، گردو، غان، گیلاس، گلابی، نارون، صنوبر، خاکستر و بلوط استفاده می کردند رویه صندلی ها گلدار، راه راه، ابریشمی یا گلدوزی شده بود. تزییناتشان هم به شکل قوهایی با گردن های کشیده، شیپوری و نقوش گیاهی بود.
تکنیک و اتصالات
برای اتصالات صفحات مبلمان مختلف در سبک بیدرمایر، از اتصالات دم چلچله استفاده می شد. صفحات پشت مبلمان با استفاده از اتصالات کام و زبانه به همدیگر متصل می شدند.
در این دوره تغییرات زیادی در ساختار اسکلت مبلمان رخ داد. دو سمت پایه های جلو و عقب و یکی از اهرم های پشتی صندلی مانند یک فریم به هم متصل تهیه شده و سپس بقیه اتصالات از طریق اتصال کام و زبانه مانند ریل به هم متصل می شدند.
مبلمان التقاطی (اوایل قرن ۱۹ م)
Eclectic
در دوره التقاطی، تمام سبک های دوره های قبلی به صورتی کوتاه مدت در بین مردم رواج می یافتند. این جریان رشد احساسات، طرح های داخلی را به سمت سبک های ترکی، هندی، فارسی، ژاپنی و چینی متمایل می کرد. پیشرفت های صنعتی کارگاه های صنایع دستی را که محل همکاری صنعتگر و هنرمند بود از رونق انداخت اما صنعت به دنبال شاخه ای جدید در تولید مبلمان بود. تولید مبلمان به صورت سری و بسته بندی و ایده ارسال مبلمان به صورت مونتاژ نشده برای مشتریان راهی جدید را به روی صنعتگران گشود.
طراحان معروف و نمونه های شاخص
در سال ۱۸۳۰ مایکل تونت (Thonet) نجار اتریشی-آلمانی تصمیم گرفت هزینه های تولید صندلی را کاهش دهد. او آزمایش برروی انواع روش های خم کردن چوب را آغاز کرد.
در ابتدا، او نوار های چوبی برش زده را در وان های چسب با حرارت بالا غوطه ور ساخت تا بتواند آنها را در قالب ها، خم کرده و ثابت نگه دارد اما شکست خورد. بعد از مشاهده رفتار دقیق الیاف چوب، توانست فناوری خود را کامل کند و اولین تولید کننده مبلمان با چوب های خمیده در جهان شود. در سال ۱۸۴۱، تونت مبلمان خود را در نمایشگاه انجمن هنری کوبلنز (Koblenz Art Association) به نمایش گذاشت. آنجا با شاهزاده اتریشی ملاقات کرد و همین دیدار باعث ایجاد خط تولید انبوه مبلمان با چوب های خمیده در سال ۱۸۴۹ در اتریش شد. تونت عمدتا از چوب راش استفاده می کرد که در شرایط صنعتی به راحتی تابع این فناوری بود. با این فناوری کارگران برای تولید مبلمان خمیده دیگر نیازی به استعداد و مهارت خاصی نداشتند. تونت از زمان خود فراتر رفت و بازار جدیدی از مبلمان ارزان قیمت را راه اندازی کرد که برای کاربرد های مختلف، خانه های بورژوا ها و ثروتمندان، دفاتر اداری و یا کافه ها می توانست مورد استفاده قرار بگیرد. کارخانه های تونت علاوه بر صندلی معروف شماره ۱۴ که به آن صندلی لهستانی می گوییم، صندلی های گهواره ای، مجموعه مبلمان اتاق نشیمن، مجموعه مبلمان اتاق ناهارخوری و ست اتاق خواب را نیز تولید کردند. از صندلی شماره ۱۴ به مدت ۴۰ سال بیش از ۴۵ میلیون نسخه تولید شده است.
مبلمان هنر و پیشه (اواسط قرن ۱۹ م)
Arts and Crafts
سبک هنر و پیشه یا هنر و صنایع دستی در سال ۱۸۵۰ در انگلستان بر اساس تفکرات ضد صنعتی ویلیام موریس به وجود آمد. آنها به محصولات دستساز و تکنیک های سنتی اعتقاد داشتند. تغییرات سریعی در حال وقوع بود و پیامدهای صنعت بر روی محیط زیست و بی کیفیت بودن محصولات نگرانی اصلی این جنبش بود. آنها به دنبال ترویج سادگی، سودمندی و تناسب در آثار هنری بودند.
فرم و عملکرد
آنها به دنبال احیای فرم های پیشین در صنایع دستی بودند و از اشکال هندسی ساده و ماهیت مواد در پیکره محصولات استفاده می کردند.
طراحان معروف و نمونه های شاخص
ویلیام موریس (William Morris) و جان راسکین (John Ruskin) موسسان سبک هنر و پیشه بودند. صندلی های طراحی شده توسط ویلیام موریس از نمونه های مبلمان طراحی شده در این سبک هستند.
مبلمان آرت نوو (۱۸۹۰ – ۱۹۱۰ م)
Art Nouveau
هنگام ظهور دوره آرت نوو در اروپا شکل مبلمان به سمت سادگی حرکت کرد. استفاده از چوب طبیعی و اجزایی که کاملا با آن مطابقت دارند، باعث تولید مبلمانی با کیفیت بالا می شدند.
تکنیک
از مشخصه های این دوره طراحی محصولات جدید، ارزان و پیشرو در فناوری، به ویژه در فناوری چوب خمیده و روکش چوب بود که تأثیر قابل توجهی در توسعه طراحی مبلمان داشت.
هنرمند و نمونه شاخص
در این زمان بود که آرتورهیگیت مکمردو (Arthur Heygate Mackmurdo) (1851-1942) معمار و طراح انجمن هنر و پیشه، انجمن هنرمندان و صنعتگران که در سال ۱۸۸۲ با نام انجمن صنفی قرن (Century Guild) تاسیس کرد. مبلمانی که مکمردو در دهه ۱۹۷۰ طراحی کرد به نوعی تلفیقی از سبک هنر و پیشه و هنر ژاپنی بود. هکتور گیمومارد نیز از طراحان آرت نوو بود.
و امروز تاریخچه مبلمان در قرن بیستم………….می بینید
قرن بیستم نقطه عطفی در تاریخ طراحی مبلمان محسوب می شود و قرنی است با نوآوری های پیاپی. بسیاری از صندلی هایی که جزو صندلی های آیکونیک و ماندگار تاریخ مبلمان هستند در این قرن طراحی شدند. در این قرن روند رو به رشد پیشرفت فناوری تولید به اوج خود رسید. علاوه بر پیشرفت ها در تولید انبوه، پیشرفت در مواد اولیه هم چشمگیر بود و با استفاده از فلز و پلاستیک طیف جدیدی از مبلمان ایجاد شد که طراحی داخلی و دکوراسیون را به طور کل متحول کرد. گرچه ادارات از قرن هجدهم کم کم پدید آمده بودند اما مبلمان اداری هم در این قرن به شکل امروزی خود رسید.
منبع : خوگرنیوز