تاریخچه مبلمان از دیرینه سنگی تا امروز:بخش دوم تاریخچه؟

تاریخچه مبلمان از دیرینه سنگی تا امروز:بخش دوم تاریخچه؟

تاریخچه مبلمان قرون وسطی (قرون ۴ تا ۱۴ م)

تاریخچه مبلمان از دیرینه سنگی تا امروز:بخش دوم تاریخچه؟

مبلمان در بیزانس و اروپا

Byzantine Empire

تاریخچه مبلمان در قرون وسطی مثل بسیاری از صنایع روندی نسبتا آرام و رو به افول دارد. ویژگی اصلی مبلمان در اوایل قرون وسطی، استفاده از تکنیک چرخاندن چوب بود. رومی ها از این تکنیک در ساخت پایه ها، قسمت کمر، قاب و اتصالات استفاده می کردند. در سایر نقاط اروپا هم در اوایل قرون وسطی فرم و سبک شبیه به کار های صنعتگران رومی بود.

فرم و عملکرد

مبلمان در اوایل قرون وسطا تفاوت چشمگیری با مبلمان آنتیک داشت. مهم ترین عنصر طراحی تختخواب، ستون های مکعبی و چرخان هستند که با قاب تخت گره خورده بودند. در آن زمان از صندوقچه برای قرار دادن وسایل استفاده می شد. صندوقچه ها از لحاظ ساختاری بزرگ و حجیم بودند. نخستین کابینت ها به عنوان جایگزینی برای صندوقچه ها به قرن سیزدهم و چهاردهم برمی گردد. کابینت های مربوط به دوره تمدن روم، دیواره های بیرونی صاف، ضخیم و حکاکی شده داشتند.

مواد

در دوره امپراتوری بیزانس یا روم شرقی، مبل ها با عاج و پارچه های غنی و نرم تزیین می شدند. در همان زمان در شمال اروپا از چوب بلوط استفاده می شد و در جنوب از چوب درختان مخروطی شکل. با پلی کروم و نقاشی های رنگی روی سطوح مبلمان را می آراستند. صندوقچه ها از چوب بلوط ساخته می شدند.

تکنیک و اتصالات

 از قرن نهم میلادی به بعد تکنیک ساخت مبلمان در روم به طور عمده ای رو به زوال گذاشت و به کارهای ساده در نجاری رسید.

نمونه شاخص

تخت پادشاهی داگوبرت نمادی از تاثیر چشمگیر دوران باستان در آثار بیزانس است.

مبلمان به سبک گوتیک

Gothic

گوتیک آغاز موفقیت های بزرگ در تولید مبلمان در اروپا بود.

مطالب مرتبط