تشخیص چوب خوب از چوب بد

تشخیص چوب خوب از چوب بد

 

تشخیص چوب خوب از چوب بد

 

خیلی از مردم در هنگام خرید مصنوعات چوبی به خصوص مبلمان با این سؤال روبرو می شوند که آیا این محصولی که آن ها خریداری می کنند از چوب با کیفیت ساخته شده است یا خیر. به همین منظور یا مجبورند که یا از فروشنده محصول بپرسند که هیچ کسی در جهان پیدا نمی شود که توی سر مال خودش بزند و ارزش ان را کم کند و یا اینکه خودشان اطلاعاتی جامع راجع به چوب های با کیفیت داشته باشند و سپس به خرید آن محصول بپردازند. برای همین در این مطلب سعی کردیم که به شما مطالبی بیاموزیم که با استفاده از آن بتوانید چوب های خوب از چوب های بد را تشخیص دهید.

چه مواردی را باید در هنگام خرید مبلمان باید رعایت کنیم؟

  • بررسی نوع چوب

نوع چوب استفاده شده در ساخت مبلمان باید از یک گونه باشد دلیل ان هم این است که مقاومت و کشش چوب ها با یکدیگر تفاوت دارند اما تبصره ای وجود دارد که می توان از چوب هایی که مقاومت ان ها نزدیک به هم است با رعایت موارد مربوط به آن ها استفاده کرد.

  • شناسایی و تشخیص گره در چوب

یکی از مواردی که در هنگام خرید مبلمان باید حواستان به آن باشد، گره ها هستند. بسیاری از مردم گره را یکی از زیبایی های چوب می دانند اما باید بدانید که بالعکس گره یکی از عیوب انواع چوب می باشد. گره ها به صورت تیرگی یا تورفتگی و بیرون زدگی بر روی قسمت چوبی مبل به راحتی قابل مشاهده اند. گره ها اگر بر روی دسته مبلمان و قسمت هایی باشند که در معرض دید هستند ظاهر مبل را تحت تأثیر می گذارند و اگر در بخش نشیمن مبل و قسمت هایی باشند که در معرض دید نباشند استحکام و مقاومت مبلمان را تحت الشعاع قرار می دهند.

به طور مثال چوب روسی که در صنعت مبل سازی ایران استفاده می شود اگر از چوب های روسی درجه دو باشد بنابراین دارای گره های فراوانی است و شاید برخی از خریداران گول این را بخورند که این چوب روسی است و کیفیت ان بسیار عالی است اما این چوب ها دارای درجه های متفاوتی هستند که کیفیت ان ها را تعیین می کند برای همین از خرید مبلمانی که با استفاده از چوب های راش یا روسی درجه دو و یا سه هستند به شدت پرهیز کنید.

سعی کنید در هنگام خرید، مبلمانی را انتخاب کنید که در ساخت کلاف ان ها از چوب های روس، راش، گردو و … که کیفیت ان ها درجه یک است، استفاده شده باشد.

در هنگام خرید مبل به نوع چوب استفاده شده و محل گره ها و بزرگی و کوچکی ان توجه داشته باشید زیرا مقاومت و استحکام و زیبایی مبل را تحت الشعاع قرار می دهد و ممکن است در هنگام جابه‌جایی این گره ها از جای خود خارج شوند و مبلمان شما را دچار نقص کنند.

به محل گره در مبلمان کاملاً دقت کنید به دلیل ان که الیاف گره از الیاف چوب جدا می باشد و با از جا در آمدن ان سبب می شود سطح مقطع چوب را کم کند و باعث شکست مبل از هر قسمتی می شود که گره در ان وجود دارد. حال اگر کره در پایه باشد سبب شکستگی پایه می شود و اگر در محل اتصال دو پایه باشد که نام دیگر آن قید است که بیشترین فشار عمود بر الیاف را تحمل می کند باعث نقص در قسمت قید مبل می شود.

  • گره ‌ی چوب‌ های سوزنی برگ و پهن برگ

بزرگی و کوچکی گره در این نوع از چوب ‌ها با مقاومت چوب رابطه ‌ی عکس دارد. چوب پهن برگان از جمله یکی از انواع چوب می‌باشد که به دلیل ان که از مقاومت بالایی برخوردار هستند از این رو از آن ها برای ساخت محصولات چوبی استفاده می کنند. وجود گره در چوب های پهن برگ مشکلی را به وجود نمی‌آورد اما همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد هرچه گره بزرگ ‌تر باشد می‌تواند مقاومت را کم کند و مشکل ایجاد کند. چوب های سوزنی برگان به علت مقاومت کم و همچنین وجود شاخه‌های فراوان، گره های بسیاری در چوب های آن دیده می‌شود. برای همین در هنگام خرید مصنوعات چوبی که با استفاده از چوب های سوزنی برگان ساخته شده اند، باید دقت فراوان را داشته باشید چرا که به مرغوبیت چوب های پهن برگ نمی‌باشند.

  • تشخیص کیفیت چوب رنگ شده

اگر می خواهید که کیفیت چوب مبلی را که خریداری می کنید را تشخیص دهید باید مبلمانی را خریداری کنید که برای رنگ آمیزی آن ها از رنگ های شفاف استفاده شده باشد مانند پلی استیل.

اما تشخیص کیفیت مبلمانی که به وسیله رنگ های پوششی رنگ آمیزی می شوند حتی برای ماهران این کار هم به سختی صورت می پذیرد. رنگ های پوششی شامل رنگ های روغنی، رنگ های طلایی، رنگ های مرمری و … می شود.

هنگامی که شما از رنگ های شفاف برای مبلمانتان استفاده می کنید در واقع رنگ مبلمان شما همان رنگ چوب شما خواهد بود اما زمانی که شما از رنگ های پوششی استفاده می کنید می توانید مبلمانتان را به رنگ های سفید، قهوه ای، طلایی و … رنگ آمیزی کنید.

  • تشخیص قارچ زدگی و ضایعات چوب در مبلمان

قارچ زدگی در چوب باعث تغییر رنگ در چوب و ایجاد رگه های نخی شکل که رنگ ان سیاه یا زرد هستند، می شود. قارچ زدگی در مبلمانی که با استفاده از رنگ های پوششی رنگ آمیزی شده اند، قابل تشخیص نیست. قارچ زدگی سبب خرد شدن چوب می شود و مقاومت مبلمان را کاهش می دهد. بسته به قوی یا ضعیف بودن این تغییر، مقاومت چوب نیز با تغییر روبرو خواهد بود. در کل باید بدانید رنگ چوب باید یک دست باشد و هر نوع تغییری در ان یک عیب محسوب می شود.

  • پرداختن ناقص چوب و روش تشخیص آن

پس از این که چوب را برش می دهند و طرح مورد نظر را روی چوب حک می کنند، ماشین پوست زدن را روی کلاف مبل می کشند تا عمل سمباده زنی را انجام دهد. در صورتی که این دستگاه به خوبی کار نکند، خطوط دایره ای شکل و ناهمگون را روی سطح خارجی مبل ایجاد می کند. این اتفاق کاملاً طبیعی است و باید در کارگاه های تولیدی مبل این ایرادات را با استفاده از سمباده قبل از رنگ آمیزی کلاف مبلمان برطرف کنند. در صورت انجام ندادن این کار، خطوط دایره ای شکل و ناهمگون که بر روی مبلمان شما نقش بسته اند، شما را آزار می دهند.

  • تشخیص چوب بتونه شده

 

تشخیص چوب خوب از چوب بد

 

در برخی از کارگاه های تولیدی، خلل و فرج های مبلمان را با استفاده از بتونه پر می کنند و سپس با رنگ آمیزی مبلمان با استفاده از رنگ های پوششی کاری می کنند که خریدار نتواند بتونه را تشخیص دهد. در ابتدای خرید شاید این کار مشکلی را ایجاد نکند اما به مرور زمان و با وارد شدن ضربات کوچک و استفاده مکرر این خلل و فرج ها مشکل ساز می شوند و مبلمان شما را ناقص می کنند. ناگفته نماند که استفاده از بتونه در مبلمان کار رایجی است اما نه زمانی که خلل و فرج های بزرگ است.

  • تشخیص یک سطح بودن پایه های مبل چوبی

پایه های یک مبل باید کاملاً هم سطح و تراز باشند. برای این که تشخیص دهید پایه های مبل تراز است کافی است که ان را بر روی یک سطح صاف قرار دهید اگر لق نزند، پایه های مبلمان شما تراز است.

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط