دلایل محبوبیت چوب راش در بین منبت کاران

دلایل محبوبیت چوب راش در بین منبت کاران

 

دلایل محبوبیت چوب راش در بین منبت کاران

 

چوب راش چوبی است که از درخت راش تهیه می شود. این درخت در جنگل های مرطوب شمالی ایران و در شهر های آستارا و نور وجود دارد و از آن برای ساخت منازل روستایی استفاده می شود. یک گونه از درخت راش که در جنگل های دریای خزر به وفور یافت می شود و اهالی از آن استفاده های متعددی می کنند، فاقوس سیلواتیکا نام دارد. درخت راش در ارتفاعات مناطق کوهستانی از جمله استان های شمالی و ساحلی کشورمان به وفور یافت می شود.

رشد درخت راش در سایه بسیار عالی و چشمگیر است و در صورتی که سایه ی مناسبی برای این درخت فراهم شده باشد کیفیت و رشد ان بسیار مطلوب خواهد بود. اگر نهال این درخت را در گرما و سرمای شدید قرار دهیم رشد مطلوب خود را از دست می دهد. بهترین مکان برای رشد مطلوب درخت راش در کوهستان است زیرا این درختان دارای ریشه های سطحی هستند. قطر این درخت تا دو متر پیش می رود و هم چنین ارتفاع ان به 30 الی 35 متر می رسد.

چوب درخت راش یکی از پر کاربرد ترین چوب هایی است که در ساخت انواع مبلمان استفاده می شود به خصوص مبلمانی که نمای چوبیشان خیلی مهم است و باید با ظرافت هر چه تمام منبت کاری شود. اگر بستر رشد این درخت عالی باشد، چوب راش از دوام و عمر طولانی برخوردار خواهد بود.

هنگامی که می خواهید مبل یا مصنوعات چوبی را خریداری کنید که در ساخت آن از چوب راش استفاده شده باشد. برای ان که تشخیص دهید چوب راش است یا خیر؛ باید این را بدانید که چوب راش رنگ کرم مایل به قرمز دارد هم چنین این چوب از سنگینی متوسطی برخوردار است و بافت های آن به صورتی است که در برابر حشرات چوب خوار و قارچ هایی که چوب را فرسوده کرده، مقاوم است. از این رو دارای عمر طولانی خواهد بود.

در صنعت مبل سازی در ایران بیشتر چوب های راش از جنگل های مرطوب شمالی کشور خودمان و از کشور آذربایجان تأمین می شود. چوب راشی که از کشور آذربایجان برای صنعت مبل سازی در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد دارای کیفیت بیشتر می باشد و این کیفیت شامل اندازه های بزرگ تر چوب به دلیل قطر بیشتر درختان راش آذربایجان و میز انعطاف پذیری بیشتر و بهتر چوب وارداتی به دلیل رطوبت بیشتر آن است.

چرا از چوب راش در ساخت کلاف مبلمان استفاده می شود؟

به دلیل آن که چوب راش از دسته چوب های نرم می باشد و این نرمی باعث می شود تا در هنگام برش دادن و اعمال طراحی روی چوب از انعطاف بالایی برخوردار باشد. علاوه بر ان نیز چوب راش، خوش تراش هم نیز هست یعنی قابلیت ورق ورق شدن ان نسبت به دیگر چوب های سخت بیشتر است از این رو برای تولید مبلمان و مصنوعات چوبی بسیار مناسب است.

چوبی که در صنعت مبل سازی استفاده می شود باید دارای ویژگی هایی نظیر استحکام، مقاومت در برابر کنده کاری، بافت یک دست و نداشتن گره، نرمی و انعطاف باشد که همه ی این شاخصه ها در چوب راش وجود دارد و از همه ی آن ها مهم تر این که دسترسی به این چوب چون در کشورمان تولید می شود، به راحتی صورت می گیرد به همین دلیل در صنعت مبل سازی از چوب راش به وفور استفاده می کنند. از دیگر دلایلی که از چوب راش در صنعت مبل سازی استفاده می شود می توان به مقاومت این نوع چوب در برابر رشد انواع قارچ و نفوذ حشرات اشاره کرد و همین مقاومت سبب استحکام و استمرار استفاده از چوب راش در صنعت مبل سازی شده است.

آیا مناسب ترین نوع چوب برای صنعت مبل سازی، چوب راش است؟

بهترین و مقاوم ترین نوع چوب، چوب گردو است. مبلمانی که با استفاده از چوب گردو ساخته می شوند بسیار زیبا ولی در عوض خیلی هم گران هستند. از این رو مبلمانی که با استفاده از چوب راش ساخته شده باشند به مراتب از مبلمانی که با استفاده از چوب گردو ساخته شده اند ارزان تر هستند. چوب گردو در مقابل فشار، خم شدن و کشش مقاوم تر و مستحکم تر از چوب راش است و دلیل استفاده ی زیاد از چوب راش در صنعت مبل سازی این است که به دلیل وجود بافت یک دست در چوب راش، نجاران در هنگام برش و منبت کاران در هنگام تراش دادن با سختی همچون چوب درخت گردو مواجه نیستند.

پیشنهاد ما به شما این است که از بازار مبلی خریداری کنید که نسبت به آن اطمینان کافی دارید دلیل ان هم این است که برخی از تولید کنندگان مبلمان با آن که طبق گفته ی خودشان یک مبل را تماماً از چوب راش ساخته اند اما بر خلاف گفته ی خودشان از شیوه ی ترکیبی استفاده می کنند یعنی این که به صورت کاملاً هنرمندانه و با ظرافت هر چه تمام قسمت های نشیمن مبل را با چوب های ارزان قیمت و رویه مبل را با چوب راش می سازند و شما هم اصلا نمی توانید به این موضوع پی ببرید زیرا در قسمتی از این چوب ها استفاده شده است که اصلاً در معرض دید شما نیستند.

پس از آن که شما از چندین فروشگاه مبل قیمت کنید و به آن فروشگاه برسید با توجه به آن که ان فروشگاه نسبت به دیگر فروشگاه ها مبلمان از قیمت منصفانه ای برخوردار است گول این را بخورید که از آن جا خریداری کنید اما این را بدانید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست مگر آن که ان مکانی که شما از آن جا خریداری می کنید مرکز تولید ان محصول در کشور باشد. برای همین از خرید چنین محصولی به شدت پرهیز کنید زیرا پس از مدتی استفاده آن مبلمان غیر قابل استفاده می شود و همانند این است که پولتان را در جوب ریخته اید و مجبور می شوید که به خرید مجدد مبلمان بپردازید.

برای ان که تشخیص دهید مبلی از چوب راش ساخته شده است یا خیر سطح ان را لمس کنید اگر فاقد زبری بود و همه جای ان یک دست بود و به تعبیری دیگر سطح ان نرم، صاف و لطیف بود آن چوب، چوب راش است.

آیا واقعاً مبلمانی که با چوب راش ساخته می شوند، ارزش این همه هزینه کردن را دارند؟

شاید بعضی از خانواده ها به این فکر فرو روند که ما هر چند سال یک‌ بار دکوراسیون خانه مان را عوض می کنیم و با این پولی که برای خرید مبلمانی که با استفاده از چوب راش ساخته شده است می توانیم هم الآن مبل بخریم هم چند وقت دیگر که خواستیم دکوراسیون خانه را عوض کنیم اما نمی دانند مبلی را که خریداری می کنند چه مبلی است؟

ساختار این مبلمان از مواد اولیه نامرغوب ساخته شده است و برای همین از کیفیت و دوام ان بسیار پایین است و پس از مدتی استفاده از آن، دیگر ان مبل، مبل نمی شود و به تعبیری دیگر غیر قابل استفاده می شود و از آن مهم تر این که مبلمانی که با همچنین مواد اولیه بی کیفیتی ساخته شود راحتی و زیبایی مبلمانی که با استفاده از چوب راش ساخته شده اند را به هیچ وجه ندارند.

اگر شما از آن دسته آدم هایی هستید که هر چند وقت یک بار دکوراسیون منزل خودتان را تغییر می دهید به شما توصیه می کنم که مبلمانی که با استفاده از چوب راش ساخته شده اند را خریداری کنید و در هنگام تغییر دکوراسیون منزل به راحتی ان را به فروش برسانید و مبلمانی جدید را خریداری کنید.

دلایل محبوبیت چوب راش در بین منبت کاران

چوب راش ایرانی یا چوب راش وارداتی؟

خیلی ها معتقدند که چوب راش ایرانی از چوب راش وارداتی خیلی بهتر است اما دلیل استفاده بیشتر از چوب راش وارداتی از گرجستان به این دلیل است که به خاطر رطوبت فراوان در ان منطقه، ابعاد درختان در ان منطقه نسبت به درختان راش در ایران بزرگ ‌تر است و در هنگام استفاده از آن، تخته های ضایعاتی کمتری در فرایند تولید مبلمان به وجود می آید و بیشتر جنبه اقتصادی دارد.

درخت راش از تیره فاقاسیا و از جنس فاقوس می‌باشد یک گونه آن فاقوس سیلواتیکا در جنگلهای کرانه دریای مازندران نام برده شده‌است، این درخت را در گیلان، رامسر، کجور وکلارستق، راش، در آستارا، قزل گز درفک و طوالش، الوش و آلاش، در نور، چلر، در مازندران، مرس و در گرگانرود، قزل آغاج می‌خوانند.

درخت راش در جلگه تقریباً نایاب ولی در بلندی‌های کوهستانها فراوان می‌باشد. در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگلهای خالص آن یافت می‌شود. راش درختی است سایه پسند و از این رو دارای شاخ و برگ فراوان می‌باشد. نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب می‌بیند و بویژه سرمای بهاره برگهای آن را نابود می‌سازد، گرمای زیاد نیز برای آن زیانبخش است . در نقاط سرد خوب رشد نمی‌کند ولی در جاهای گرم تا اندازه‌ای بهتر جست می‌دهد.

درخت راش دارای ریشه‌های سطحی است و برای جنگلهای خاکهای کم ژرفا و آهکی مناسب می‌باشد. در جنگلهای انبوه از شصت تا هشتاد سالگی ولی در فضای باز از ۴۰ تا ۵۰ سالگی بار می‌دهد. در خاکهای خوب هر ۵ یا ۶ سال یکبار و در آب و هوای ناسازگار هر ۱۵ سال یکبار میوه فراوان می‌دهد. میوه اش ۵ تا ۷٪ روغن دارد. ارتفاع آن خیلی زیاد می‌شود و به ۳۵ متر و قطرش به یک متر و نیم می‌رسد. عمر آن ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال می‌باشد. چوب آن برای ساختن در و پنجره و تراورس راه آهن و میز و صندلی و مبل و صندوق و غیره بکار می‌رود و مصرف آن بیش از دیگر چوبها است . ازسلولز آن پارچه‌های ابریشمی لطیف و خوب تهیه می‌شود. زغال و هیزم آن نیز مرغوب است.

مزایای مبلمان چوب راش 

چوب درخت راش یکی از معروف ترین چوب هایی است که در ساخت مبلمان کلاسیک به کار گرفته می شود.این نوع چوب با هر دکوراسیونی هماهنگی دارد و اگر به خوبی از آن مراقبت و نگهداری بعمل آید,برای مدت زمان طولانی با همان کیفیت اولیه قابل استفاده می باشد.نکات زیر به شما در خرید مبل کلاسیک با چوب راش کمک کرده و کارتان را ساده تر می کند.
چوب راش دارای رنگ کرم مایل به قرمز است,راش چوبی نیمه سنگین,دارای بافتی همگن وتقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچ هاست.در مبلمان کلاسیک که در بازار موجود می باشد علاوه بر چوب درخت راش ایرانی,گونه ای از چوب راش از مرز آذربایجان وارد ایران شده ودر اختیار تولید کنندگان مبل کلاسیک قرار گرفته است .مزیت چوب راش وارداتی به چوب داخلی این است که این چوب به دلیل ابعاد و رطوبت مناسب تخته ها میزان ضایعات کمتری در فرایندتولید مبل دارد.

چرا مبلمان با چوب راش بخریم؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد چوب راش از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.مبلمانی که از چوب راش ساخته می شود,تقریبا نسبت به سایر مبلمان کلاسیک از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.اگر از آن دسته خانواده های پر رفت وآمد وشلوغ هستید,بهترین گزینه برای شما انتخاب مبلمانی با چوب راش است زیرا به راحتی خراب وفرسوده نمی شود.
مبلمان کلاسیک درست شده از چوب راش زیبایی خاصی دارد و در اروپا و آمریکا از طرفداران زیادی برخوردار است.زیبایی وجذابیت این مبلمان در نوع خود بی نظیر است.

به دنبال چه ویژگی باشیم؟

هرچند مبلمان با چوب راش باید به طور خالص از چوب راش ساخته شود اما اغلب برخی از آنها فقط شامل روکش سطحی راش هستند.به هر حال تصمیم گیری با شماست,وبنا به سلیقه وبودجه می توانید گزینه مناسبی برای خود انتخاب کنید.درست است خرید مبل کلاسیک با روکش راش مقرون به صرفه تر از اجناس ارزان قیمت است,اما پیشنهاد ما این است که از خرید این مبلمان خودداری کنید.زیرا بعد از مدت زمان کوتاهی غیر قابل استفاده می شوند.
بهتر است از جایی مبل کلاسیک خریداری نمایید که نسبت به چوب آن اطمینان کافی داشته باشید.مبلمانیکه به تازگی از چوب راش تهیه شده باشد فاقد زبری بوده و همه جای آن دارای سطح یکسانی می باشد.مبلی که از چوب راش درست می شود سطحی نرم,صاف و لطیف دارد.
خریدمبل کلاسیک  که تماما از چوب راش ساخته شده باشد یک سرمایه گذاری بزرگ محسوب می شود به این علت که هم دوام زیادی دارد و هم اینکه اگر به فکر تغییردکوراسیون مبلمان منزلتان بیفتید همچنان ارزش اولیه خود را حفظ می کند و می توانید آنرا به راحتی با قیمت مناسب بفروشید.

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط