راهنمای چیدمان دکوراسیون خانه های کوچک

راهنمای چیدمان دکوراسیون خانه های کوچک

راهنمای چیدمان دکوراسیون خانه های کوچک

سبک زندگی مدرن امروزی به گونه‌ای می‌باشد که بسیاری از افراد در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند. وجود خانه‌های کوچک باعث می‌شود تا حسرت خیلی از موارد بر دل افراد باقی بماند. اگر اطلاعات کافی در مورد طراحی و چیدمان فضای خانه مخصوصاً خانه‌های کوچک داشته باشید می توانید به آرزوهای خود برسید.

 با توجه به کوچک شدن فضای منازل در این روزها همه افراد به دنبال دکوراسیون مناسب برای خانه‌های خود هستند، اگر شما دارای منزل کوچکی هستید و می‌خواهید یک دکوراسیون مدرن و عالی طراحی کنید بهتر است همراه ما باشید. ما در مورد دکوراسیون خانه های کوچک مطالب جالبی را برای شما قرار خواهیم داد تا بتوانید سبک دکوراسیون منزل خود را مطابق میل و سلیقه خود بچینید.

دکوراسیون خانه های کوچک چگونه باید باشد؟

 اگر می‌خواهید بهترین استفاده را از فضای کوچک منزل خود داشته باشید می‌بایست برای خرید و چیدمان وسایل آن به نکات مهمی توجه کنید، نکته هایی که خانه کوچک را بزرگ و دوست‌داشتنی می‌کند. شما می‌توانید از افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند کمک بگیرید. حتی اگر اتاق‌های مختلفی در منزل دارید و فضای کافی جهت نگهداری وسایل و لوازم خود در اختیار داشته باشید می‌توانید با رعایت نکات گفته شده یک چیدمان عالی برای منزل کوچک خود داشته باشید، نکاتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد باعث می‌شود تا شما بتوانید از محیط کوچک خود حداکثر استفاده را داشته باشید.

انتخاب میز مناسب برای دکوراسیون خانه های کوچک

 در صورتی‌که می‌خواهید میزهای اتاق نشیمن یا اتاق پذیرایی را به سبک امروزی بچینید بهتر است از میزهای دایره‌ای شکل برای فضای کوچک اتاق خود استفاده کنید. این نوع میزها به دلیل طراحی خاص و لبه‌های گردی که دارند می‌توانند فضای بیشتری از اتاق را در اختیار شما قرار دهند. این نوع میز به گونه‌ای می‌باشد که دسترسی شما به مواد و لوازم موجود بر روی میز را آسان می کند. میز دایره‌ای به گونه‌ای می‌باشد که تعداد افراد زیادی می‌توانند دور آن نشسته و برای پذیرایی، انجام بازی و دور همی ها با هم گفتگو کنند.

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون

یکی از مواردی که در دکوراسیون خانه های کوچک می بایست رعایت کنید نورپردازی است. نورپردازی به‌‌عنوان یک اصل مهم برای نمایش بزرگ‌تر خانه‌های کوچک می باشد چرا که با استفاده از نورپردازی‌های صحیح شما می توانید محیط کوچک را نورانی کرده و در نتیجه این امر باعث می‌شود که منزل شما بزرگ‌تر به نظر برسد. اگر از نور طبیعی نمی‌توانید بهره‌مند شوید بهتر است از نور مصنوعی برای فضای منزل خود استفاده کنید.

راهنمای چیدمان دکوراسیون خانه های کوچک

در نظر گرفتن فضای پنهانی برای نمایش بزرگ تر اتاق

 استفاده از فضاهای پنهانی که در منزل وجود دارد به مانند بالای کابینت های آشپزخانه، بالای درب‌های اتاق و غیره می‌تواند یک محیط مناسب برای قفسه کمد و طبقات مختلف باشد. شما برای طراحی دکوراسیون خانه‌های کوچک می‌توانید از بخش‌های مختلف استفاده کنید تا حداکثر استفاده از فضاهای پنهان را داشته باشید. همچنین می‌توانید فضای اتاق را به دو بخش مختلف تقسیم‌بندی کرده و در یک طرف آن برای خودتان سلایق بیشتری به خرج دهید. می‌توانید از قفسه‌های کتاب استفاده کنید و از فضاهای پنهان نهایت استفاده را داشته باشید.

انتخاب فرش مناسب برای آپارتمان های کوچک

 در دکوراسیون خانه های کوچک استفاده از فرش های مناسب توصیه می شود. به‌صورت معمول می‌‌توان بیان کرد امروزه از کف‌پوش ها به جای فرش استفاده شده که امکان استفاده از فرش های کوچک را برای افراد به راحتی فراهم می کند. اگر از موزاییک در منزل خود استفاده می‌کنید بهتر است برای طراحی دکوراسیون خانه‌های کوچک از موکت نیز بهره مند شوید. استفاده از رنگ‌های خنثی برای موکت‌های ساده که بدون طرح می باشند توصیه می‌شود.

توجه به پرده های بلند در آپارتمان های کوچک

 به دلیل این‌که منزل شما کوچک می باشد به صورت معمول باید دارای سقف کوتاهی نیز باشد، در این‌ صورت شما می‌توانید از پرده‌های بلند برای نمایش بهتر دکوراسیون خانه های کوچک استفاده کنید. پرده های بلند باعث نشان دادن سقف و فضای خانه شده به همین دلیل به گونه‌ای پرده را نصب کنید که روی زمین بیفتد. شما با بهره‌گیری از نکاتی که تا به اینجای کار بیان شده است می‌توانید منزل خود را بسیار شیک کنید. بهره گیری از طراحی دکوراسیون های خانه‌های کوچک باعث می‌شود تا شما از تمامی فضاها نهایت استفاده را داشته باشید.

از فضاهای عمودی غافل نشوید

 دقت کنید برای دکوراسیون خانه‌های کوچک فضاهای عمودی را در نظر داشته باشید، می‌توانید از طبقات عمودی که روی دیوارها قرار گرفته استفاده کنید. در این صورت می توانید لوازمی که به صورت عمودی می باشد را بر روی دیوار قرار دهید.

راهنمای چیدمان دکوراسیون خانه های کوچک

استفاده از آینه های بزرگ

یکی از ترفندهایی مناسب در طراحی دکوراسیون خانه های کوچک که در این بین وجود دارد استفاده از آینه می باشد. آینه را اگر روبروی منبع نور قرار دهید باعث می شود تا فضای منزل شما بزرگ‌تر از حد معمول به نظر برسد. استفاده از آیینه‌های بزرگ باعث نمایشی بزرگ‌تر خانه می شود. پس در نظر داشته باشید باید از آینه های بزرگ استفاده کنید.

کنار گذاشتن وسایل غیر ضروری

باید توجه داشته باشید که خانه‌های کوچک همیشه باید به دور از شلوغی و درهم ریختگی باشد. پس شما می‌بایست وسایل غیرضروری را کنار بگذارید. سعی کنید هر وسیله‌ای که به آن نیاز دارید را نگه داشته و مابقی را در یک گوشه قرار دهید. این مسئله شاید به ظاهر ساده به نظر برسد اما برای طراحی دکوراسیون خانه‌های کوچک بسیار مؤثر است. قانون 90-90 در این مورد صادق است. براساس این قانون اگر وسایل خانه را به مدت نود روز استفاده نکنید و حدس بزنید که در نود روز آینده نیز به آن نیاز نخواهید داشت پس بهتر است آن وسایل را کنار گذاشته و از محیط خارج کنید.

راهنمای چیدمان دکوراسیون خانه های کوچک

توجه به مبلمان در دکوراسیون خانه های کوچک

 استفاده از مبلمان مناسب برای خانه های کوچک بسیار حائز اهمیت می‌باشد، نباید در خانه‌ کوچک از هر مدل مبلمانی استفاده کنید. به‌‌عنوان مثال می‌‌توان بیان کرد مبلمان استیل و کلاسیک مناسب خانه‌های کوچک نیست چرا که فضای خانه کم بوده و کارایی کمی برای شما دارد. بهتر است از مبلمان کوچک راحتی، نیم ست، ال مانند و تاشو استفاده کنید.

البته ایده‌ی دیگر را می‌توان به استفاده از مبلمان با اندازه‌های بزرگ در نظر گرفت. مثلاً می‌توان از یک کاناپه چندبخشی برای دکوراسیون خانه های کوچک استفاده کرد. اگر چه احتمالاً به این فکر می‌کنید که فضای بیشتری را اشغال می‌کند اما حس و حال ایجاد شده توسط مبلمان بزرگ‌تر در فضاهای کوچک واقعاً جذاب خواهد بود.

استفاده از راه‌پله‌های کشویی

در بعضی از فضاهای کوچک آپارتمان‌ها می‌توان از راه‌پله‌ها کشویی استفاده کرد. با جمع کردن این راه‌پله‌ها فضای بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت که می‌توانید مانور بیشتری در اتاق بدهید. همانطور که مشاهده می‌کنید با انواع و اقسام ایده می‌توان دکوراسیون خانه های کوچک را به نحو ایده‌آلی در نظر گرفت.

اهمیت رنگ ها در طراحی

 استفاده از رنگ‌های مناسب می‌تواند باعث ایجاد یک فضای دل‌نشین شود. اتاق‌های کوچک باید به شکل مناسب دارای رنگ‌های ملایم و حسی پر از آرامش باشد. بهتر است از یک طیف رنگی مناسب برای رنگ‌آمیزی منزل خود استفاده کنید، به‌‌عنوان مثال می‌توانید از رنگ‌های نزدیک به سفید برای سقف و کف پوش های خانه استفاده کنید. بهتر است از تنوع رنگی در دکوراسیون خانه های کوچک خودداری کنید. یک نکته مهم درمورد رنگ‌آمیزی فضای داخلی منزل وجود دارد؛ خیلی از افراد سعی دارند برای داشتن یک فضای گرم و صمیمی در خانه از رنگ‌های گرم استفاده کنند اما باید بدانید اگر متراژ خانه‌های شما کوچک می باشد بهتر است از رنگ گرم دوری کنید، چرا که باعث کوچک‌تر نشان دادن فضای منزل می شود. استفاده از رنگ‌های سرد و روشن برای طراحی دکوراسیون های کوچک بسیار مناسب تر می باشد. شما باید توجه داشته باشید که سالن پذیرایی یکی از بخش‌های مهم در دکوراسیون هر منزل می باشد بنابراین استفاده از رنگ‌های مناسب در این سالن باعث ایجاد جلوه زیبایی بیشتر می شود.

استفاده صحیح از دیوارها

 برای این‌که بتوانید یک طراحی ویژه داشته باشید از گذاشتن هر نوع میز در کنار دیوارها خودداری کنید چرا که باعث ایجاد یک فضای شلوغ و نامرتب می‌شود. شما می‌توانید طاقچه‌های کوچکی را روی دیوارها تعبیه کنید که بدین صورت می‌توانید وسایل مازاد خود را بر روی آن قرار دهید.

یا اینکه توصیه می‌کنیم که برای خانه‌ و فضاهای کوچک از رنگ تیره برای دیوار استفاده کنید. هر چند به عقیده‌ی بیشتر افراد رنگ‌های روشن سبب دلباز شدن محیط می‌شود اما برای فضاهای کوچک می‌توان از رنگ‌های تیره نیز استفاده کرد. بهمراه رنگ تیره از تابلوهای رنگی بر روی دیوار نیز استفاده کنید. بسیاری از افرادی که این مدل از دکوراسیون را برای فضاهای کوچک امتحان کرده‌اند، کاملاً از کارشان راضی هستند.

بکاربردن تخت تاشو و دیوار کشویی

در اتاق خواب‌های آپارتمان‌های کوچک استفاده از دو مورد تخت تاشو و همچنین دیوارهای کشویی یکی از راه‌حل‌های بسیار مناسب برای بهینه استفاده کردن از فضای موجود است. بر روی دیوار متحرک نیز می‌توانید از تلویزیون 180 درجه نیز استفاده کنید که هم قابلیت مشاهده‌ی آن از اتاق خواب وجود دارد و هم از نشیمن. حتماً اگر برای فضای کوچک منزلتان برنامه دارید این یک مورد را حتماً جدی بگیرید چرا که می‌تواند تا حد زیادی مشکلات فضای محدود را کم کند.

همچنین اگر بنا به استفاده از تخت کشویی دارید، می‌توانید تهمیداتی در نظر بگیرید که به کاناپه تبدیل شود. در واقع زمانی که تخت را به داخل دیوار فرو می‌برید، قسمت انتهایی آن می‌تواند به یک کاناپه جذاب تبدیل شود در این صورت می‌تواید از یک وسیله بعنوان وسیله‌ی 2 کاربره استفاده کنید.

دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی

 طراحان دکوراسیون داخلی در کشور ایران اعتقاد دارند داشتن خانه جذاب بستگی به سلیقه افراد دارد. اگر شما می‌خواهید یک دکوراسیون بسیار عالی داشته باشید، باید با توجه به سلیقه خود طراحی‌های لازم را انجام دهید در این‌ میان توجه کردن به نکات گفته شده باعث می‌شود تا شما بتوانید ایده‌های مختلف را به کار بگیرید. وجود خانه‌های کوچک و نقلی ایرانی به‌خودی‌خود دارای زیبایی‌های خاص طراحی می باشد. شما با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید و خلاقیتی که می‌توانید به خرج دهید و با استفاده از اصول طراحی می‌توانید یک دکور شیک داشته باشید.

توجه به قاب عکس در طراحی دکور

 یکی از مواردی که می‌تواند دکوراسیون خانه های کوچک را جذاب‌تر کند استفاده از قاب عکس می باشد. بهتر است از قاب عکس‌های هم‌اندازه استفاده نکنید چرا که جلوه زیبایی ندارد. پس بهتر است از قاب‌های بزرگ، کوچک و یا متوسط به‌صورت تلفیقی استفاده کنید. یکی از مناسب‌ترین قاب عکس‌هایی که در منازل کوچک ایرانی جلوه بیشتری دارد تابلو فرش های قاب شده است که باعث نمایش اوج هنرمندی دکوراسیون ایرانی و سنتی می باشد. شما با استفاده از تابلو فرش‌های ایرانی می توانید یک دکوراسیون عالی داشته باشید.

قسمتی از منزل را خالی بگذارید

در بعضی از منازل کوچک می‌توان دکوراسیون را طوری تغییر داد که اکثر موارد مورد نیاز اتاق یا نشیمن، در یک سمت اتاق واقع شود. در این صورت استفاده از چند رنگ می‌تواند فضا را بهتر کند. بعنوان مثال می‌توان از رنگ‌های زرد، قرمز و سفید و سیاه استفاده کرد. در این صورت نیم دیگری از فضا که خالی مانده است باید به همین منوال رها شود تا شاهد یک دکوراسیون و فضای جذاب در نشیمن یا اتاق باشیم.

از صنایع دستی چوبی غافل نشوید

 استفاده از صنایع دستی چوبی نیز یکی از مواردی است که شما می‌توانید در طراحی دکوراسیون خانه‌های کوچک از آن بهره بگیرید. برای نشان دادن سادگی دکور چوبی تان می‌توانید از رنگ‌های ساده نیز استفاده کنید. درحقیقت باید بیان کنیم طراحی داخلی منازل کوچک با بهره‌گیری از موارد مختلفی مانند شمعدان، سماور، نعلبکی و غیره به راحتی جلوه زیبایی پیدا می کند. استفاده کردن از وسایل سنتی باعث می‌شود تا دکور خانه شما به آسانی عوض شده و زیبا به نظر برسد. استفاده از دکورهایی که دارای رنگ آبی فیروزه‌ای بوده هم خوانی مناسبی با رنگ‌های اصیل ایرانی دارد که شما می‌توانید در کنار سایر لوازم و وسایل خود از این دکورها استفاده کنید. محل چیدمان دکور می بایست نقطه مرکزی باشد تا بیشتر به چشم بیاید.

راهنمای چیدمان دکوراسیون خانه های کوچک

استفاده از فضای جلو درب منزل

از دیگر مواردی که باید در دکوراسیون خانه های کوچک در نظر گرفته شود، استفاده از فضای جلوی درب منزل است. قرار دادن یک میز که البته بهتر است کشویی باشد، می‌تواند در جمع و جور کردن بسیاری از وسایل به شما کمک کند. البته ناگفته نماند که از این میز کشویی در دیگر قسمت‌های منزل نیز می‌توانید استفاده کنید و به این دلیل که قابلیت جمع شدن دارد، فضای زیادی را اشغال نخواهد کرد. لذا توصیه می‌کنیم برای بهتر شدن منزل با فضاهای کوچک‌تر حتماً از این قابلیت استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون خانه های کوچک به سبک مدرن

 شاید برای شما سوال باشد که برای داشتن یک دکور مدرن برای خانه های کوچک چه مواردی را باید رعایت کنید؟ شما می‌بایست تعادل را بین وسایل موجود در منزل خود رعایت کنید تا بتوانید یک چیدمان عالی داشته باشید. به‌‌عنوان مثال استفاده از لوازم قدیمی دکوری بر روی میز مدرن باعث می‌شود تا شما تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک داشته باشید. در فضای منزل می توانید از گل و گیاه استفاده کنید که در خانه های امروزی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. یکی دیگر از مواردی که در خانه‌های کوچک مدرن می‌بایست به آن توجه کنید رنگ سنتی و مدرن می باشد که خلاقانه بوده و قابل درک است. درمورد چیدمان خانه‌های کوچک و مدرن بهتر است از مد پیروی نکنید چرا که دکوراسیون سنتی باعث زیبایی بیشتر می شود. شما با به‌کارگیری سلیقه خود می توانید یک دکوراسیون مدرن امروزی برای خانه خود داشته باشید.

منبع : بازار مبل ملایر

مطالب مرتبط