نکات کاربردی برای خواب آرام

نکات کاربردی برای خواب آرام

نکات کاربردی برای خواب آرام

12 روش که برای بهتر خوابیدن نوزاد شما مفید است…

1ـ اگر در طول شب به کودک خود شیر می دهید بهتر است قبل از آغاز شیر دهی و بالتبع قبل از خوابیدن کودک ابتدا پوشک او را بررسی کنید تا اگر نیاز به تعویض دارد این کار را انجام دهید زیرا اکثر کودکان بعد یا حتی هنگام شیردهی می خوابند و تعویض کهنه کودک در این وضعیت تنها باعث بر هم خوردن خواب بی قراری او می شود .

2ـ به کودک تفاوت شب و روز را با استفاده از نور آموزش دهید لذا بهتر است در طول روز پرده های اتاق را کنار بزنید و از چراغ برای روشن نگه داشتن اتاق استفاده نکنید تا مفهوم تاریکی و روشنایی و تنظیم زمان خواب را به تدریج درک کند .

3ـ محل خواب کودک را از ابتدا مشخص کنید و از این روش که او را در محلی بخوابانید و بعد بر سر جایش منتقل کنید خودداری کنید . (او را به خوابیدن بر روی تخت شما ، در آغوش تان و در مکانی غیر از مکان اصلی عادت ندهید). زیرا این عمل باعث می شود که او وقتی از خواب بیدار می شود خود را در محیطی نا آشنا و غریبه حس کند و بنای ناسازگاری بگذارد و احساس ترس و غریبگی به او دست  دهد .

4ـ کودک را به خوابیدن با روشهای تکان دادن ، راه بردن ، بر روی پا خواباندن و … عادت ندهید بلکه بهترین حالت آن است که او را بر روی رختخواب خود به پشت یا به پهلو بخوابانید . این روش به او کمک می کند که او خود بیاموزد باید به تنهایی و بدون هیچ روش مکملی به خواب رود .

5ـ  اگر کودک در طول شب یا روز از خواب بلند شد و شروع به گریه کرد سعی کنید او را با صدای خود و حتی صدای موسیقی ای که همیشه برای او پخش می کردید آرام کنید و این مرحله را بدون اینکه او را از جایش تغییر دهید انجام دهید ولی اگر موفق نشدید و نتیجه ای نگرفتید اجازه ندهید که گریه او شدید و شدیدتر شود بلکه او را در آغوش بگیرید و سعی کنید او را بخوابانید و به محض آرام شدن و سنگین شدن پلکهایش او را به سر جایش برگردانید و اجازه عمیق شدن خواب او در آغوش تان را ندهید . یکی دیگر از روشهای آرام کردن کودک در هنگام بیدار شدن از خواب و تشویق او به خوابیدن مجدد آن است که دست خود را روی صورت ـ دست ـ پا ـ شکم او بکشید و به او این پیام را برسانید که در کنارش هستید و سپس همزمان موسیقی آرامی نیز پخش کنید و البته باز هم اگر از این روش پاسخی دریافت نکردید و گریه او از چند دقیقه تجاوز کرد حتماً او را در آغوش بگیریدو با بغل نکردن به او حس غریبگی و تنها بودن ندهید .

6ـ هرگز زودتر از زمان مناسب خواب ، کودک را به رختخواب نبرید وقتی علائمی نظیر خواب آلودگی در چشمان ، سکوت ـ بی توجهی به افراد و اسباب بازی و بهانه جویی را در او مشاهده کردید او را به رختخواب ببرید .

7ـ زمان خواب فرزندتان را کشف کنید و در ساعت غیر از خواب سعی در خواباندن او نکنید بلکه او را سر حال و پر انرژی بیدار نگه دارید . به حمام بردن کودک قبل از خواب به او حس عمیق و گرم و راحت و آسودگی و آرامش خیال می دهد .

8ـ ماساژ کودک با انگشتان دست تان در حدود 15 دقیقه قبل از زمان خواب به او در خوابیدن راحت و بی وقفه کمک می کند .

9ـ استفاده از حرکت صندلی های rocking chair  یا ننو می تواند به خواب کودکان بدخواب و بی قرار کمک نماید ولی باید توجه داشته باشید که هرگز با سرعت زیاد کودک را در ننو و یا rocking chair تکان ندهید .

10ـ استفاده از کافئین در چای یا قهوه ، نوشابه را محدود کنید زیرا کودک زمانیکه از شیر شما استفاده می کند این مواد به راحتی وارد بدن او می شود و باعث ایجاد بی قراری و بد خوابی او می شود .

11ـ اگر در طول روز فرزندتان بیش از چهار ساعت بدون وقفه خوابید بهتر است به آرامی او را بیدار کنید و به او شیر بدهید زیرا با این عمل شما اجازه نمی دهید که او خواب عمیق و طولانی خود را در طول روز داشته باشد و شب بیدار بماند و بی قراری کند .

12ـ بهتر است قبل از خواباندن کودک ، برنامه غذایی و شیر دهی او را طوری تنظیم کنید بیش از خواب سیر شود و نیازی به بیدار شدن در اثر گرسنگی در ساعات اولیه خواب شبانه نباشد .

منبع : فارست

مطالب مرتبط